Doorgereden met te laag oliepeil en -druk, en daardoor verhoogde slijtage?
Hey allemaal,
Mijn V8tje heeft een extreem hoog olie verbuik. Onderaan de wagen lekt hij niet. Er komt namelijk heel veel olie uit aan de uitlaat.
Heb nooit problemen gehad met men v8 tot een paar maanden terug, mijn carter was toen gescheurd, welke ondertussen wel hersteld is.
Heeft iemand enig idee aan wat dit zou kunnen liggen?![]()
Toen mijn carter gescheurd was had ik de motor direct stil gelegd. Na de reparatie heb ik verder gereden zoals ik altijd reed. Moet er wel bijzeggen dat ik niet dagdagelijks ermee rond rij. Toen ik een week verlof had heb ik de bedrijfswagen aan de kant gezet en dan een week met de V8 rond gereden. Heb de hele week geen problemen gehad enkel de laatste dag van mijn verlof wilde ik mijn auto starten en hoorde ik een schurend geluid ( had de dag voordien er ook mee gereden en niets van problemen ondervonden ). Bleek dat dus mijn oliepeil gezakt was tot ver onder het minimum, mijn oliepijlstokje kwam er kurkdroog uit.
Heb gelezen hier op het forum dat er iemand was die ook een olielek had aan zijn uitlaat en dat de mogelijk oorzaken zouden kunnen zijn : koppakking , scheur in motorblok of cylinderkoppen. Gezien die herstelling van mijn carter werd gedaan door een erkende Audi garage, ga ik er dan toch van uit dat er geen scheuren in het blok zitten? Dit zouden ze dan toch hebben gezien?
Probeer met een motorflush zou best kunnen zijn dat hij toch te weinig olie gehad heeft, en dat beetje wat hij nog had is verbrand op de zuigerveren?
Niet geschoten is altijd mis toch?
een motor reiniger en daarna een goede olie er op, wil in veel gevallen nog wel helpen, de 1e serie heeft wel problemen gehad met de olie schraapveren, vanaf halverwege 1990 is de fabrikant over gegaan naar andere veren(info komt van Pon af, destijds is er ook een terugroepactie geweest.