-
2.0 TDI MT, foutcode P242F
Hallo beste mensen
Ik heb een audi a6 4f 2.0tdi multitronic bj 2006. Motorcode BRE.
Laatst heb ik mijn cilinderkop moeten vervangen door dat de spanrol het had begeven, ook heb ik het motoroliepeilsensor vervangen.
Achteraf kreeg ik het foutmelding van p242f dpf restricted/clogged.
Ik heb de temperatuursensor na de turbo vervangen en de verschildruksensor ook.
Ook heb ik de dpf laten kuisen.
Nadien had ik weer goed trekkracht alles was goed. Maar ik heb gemerkt dat de regeneratie niet voltooid word.
Dus heb ik de zelfde foutcode weer gekregen.
Voordat mijn spanrol het begaf had ik dit probleem niet.
Hoe kan ik dit oplossen ik heb al heel veel geprobeerd..
Alvast bedankt
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
-
2.0 TDI regeneratie lukt niet
Hallo beste mensen
Ik heb een audi a6 4f 2.0tdi multitronic bj 2006. Motorcode BRE.
Laatst heb ik mijn cilinderkop moeten vervangen door dat de spanrol het had begeven, ook heb ik het motoroliepeilsensor vervangen.
Achteraf kreeg ik het foutmelding van p242f dpf restricted/clogged.
Ik heb de temperatuursensor na de turbo vervangen en de verschildruksensor ook.
Ook heb ik de dpf laten kuisen.
Nadien had ik weer goed trekkracht alles was goed. Maar ik heb gemerkt dat de regeneratie niet voltooid word.
Dus heb ik de zelfde foutcode weer gekregen.
Voordat mijn spanrol het begaf had ik dit probleem niet.
Hoe kan ik dit oplossen ik heb al heel veel geprobeerd..
Alvast bedankt
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
-
re: 2.0 TDI regeneratie lukt niet
Uitlezen met vcds en dan ook eventueel de regeneratie handmatig starten in vcds, ik neem aan dat je al een flinke rit hebt gereden op de goede snelheid zoals beschreven in de topics en online?
-
re: 2.0 TDI regeneratie lukt niet
Ik heb verschillende keren geforceerde regeneratie gestart met vcds. Maar mijn uitlaatgas temperaturen na de turbo stijgen niet naar 700-800graden.
Ik heb dit geprobeerd na dat de roetfilter gekuist was. Auto reed goed maar het bleef regenereren. Na aantal keer proberen gaf de auto weer de foutmelding p242f-000 en zit in de noodloop.
Ik heb de leidingen en de rubber slangen gecontroleerd allemaal goed..
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
-
re: 2.0 TDI regeneratie lukt niet
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
Arabacia6
Ik heb verschillende keren geforceerde regeneratie gestart met vcds. Maar mijn uitlaatgas temperaturen na de turbo stijgen niet naar 700-800graden.
Ik heb dit geprobeerd na dat de roetfilter gekuist was. Auto reed goed maar het bleef regenereren. Na aantal keer proberen gaf de auto weer de foutmelding p242f-000 en zit in de noodloop.
Ik heb de leidingen en de rubber slangen gecontroleerd allemaal goed..
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Handmatig regenereren kan maar je mag geen foutcode in 01 hebben en daar staat jouw dpf melding. Heb je na het reinigen wel je dpf waarden gereset? Of ben je weer gaan rijden?
Ik heb het gezien dat we met een 3.0 tdi ook niet konden resetten, de ecu had een update nodig en toen ging dat wel. De volgorde is dpf reinigen, dpf waarden resetten, foutcodes resetten, dan rijden en zou hij het zelf weer moeten doen
-
re: 2.0 TDI regeneratie lukt niet
De waarden waren geresset na dat de dpf gekuist was.
Wat ik raar vind is dat ik dit probleem helemaal niet had voor dat de cilinderkop vervangen was.
Is de update een oplossing voor mijn probleem denk je?
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
-
Re: 2.0 TDI regeneratie lukt niet
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
Arabacia6
De waarden waren geresset na dat de dpf gekuist was.
Wat ik raar vind is dat ik dit probleem helemaal niet had voor dat de cilinderkop vervangen was.
Is de update een oplossing voor mijn probleem denk je?
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Nee denk het niet, wij konden niet resetten namelijk dus blijft er oude waarden in staan en jij kan dat wel.
Er is nog iets anders aan de hand.
-
Re: 2.0 TDI MT, foutcode P242F
P242f is ook de enige foutmelding die ik krijg op vcds. Ik dacht meer aan egr die niet goed werkt. Maar ik had die 7000km geleden helemaal gekuist. Eerst had ik 99.6% bij egr meting en later 55.6%https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...973c031f13.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/202...d9360cf64c.jpg
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
-
1 Bijlage(n)
Re: 2.0 TDI MT, foutcode P242F
Kijk eens in 104, daar moet het laag staan na een reset.
Hier zie je voor de reset, km op 2550 en 60 gram carbon mass, dat moet allemaal bijna op 0 staan.
Bijlage 263620
-
Re: 2.0 TDI MT, foutcode P242F
Ik heb vandaag nog eens gekeken en hier zijn de waarden.
Kan het zijn dat de nokkenas goed afgesteld moet worden?https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...bf6ecdaa60.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/202...69f069c45e.jpg
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
-
Re: 2.0 TDI MT, foutcode P242F
Plaatjes zijn niet te lezen.
-
Re: 2.0 TDI MT, foutcode P242F
-
Re: 2.0 TDI MT, foutcode P242F
Nou ietsje, wat is er 106 en 144 graden?
Zoek je dpf waarden eens op, zo te zien zitten ze niet op 104
deze al eens geprobeerd?
Regeneration while Driving
Prerequisites (General):
- Ignition ON
- Engine ON (Idle)
- Coolant Temperature above 70 °C (see MVB 002.4)
- Particle Filter Load below Specification (see MVB 108.2/3, VCDS should give the specified values)
- If the Particle Filter Load is above Specification the Particle Filter needs to be replaced since the car may burn down when regenerating.
- If the Particle Filter Load value in MVB 108 is blank, use alternate group 241.2/3 instead.
- Power Consumers ON (Light, Seat Heating, Front/Rear Window Heater, Climate Control)
- Engine Hood Closed
Conditions (Driving Cycle):
- Vehicle Speed above 60 km/h (40 MPH)
- Engine Speed between 2000-2500 RPM (4th or 5th Gear, Automatic Transmission in Tiptronic)
- Duration approx. 10-15 Minutes
- Exhaust Gas Temperature before Turbo Charger above 170 °C (MVB 099.2)
- Exhaust Gas Temperature before Diesel Particle Filter above 150 °C (MVB 099.3)
- Exhaust Gas Temperature after Diesel Particle Filter above 150 °C (MVB 099.4)
Drive the car based on the above Conditions until the Particle Filter Load is as low as possible (close to 0 %). In case the Regeneration fails there can either be problems with the Driving Cycle Conditions or with the Engine Hardware.
[Select]
[01 - Engine]
[Security Access - 16]
- Enter the Code shown by VCDS next to Adaptation Enabling (e.g. Regeneration while Driving)
[Do It!]
[Adaptation - 10]
- Select Channel for Regeneration while Driving
[Read]
- Enter/Save 1 as new Value.
[Save]
[Done, Go Back]
-
Re: 2.0 TDI MT, foutcode P242F
Regeneration while driving doe ik altijd als ik moet regenereren.
186graden is de temperatuur voor de turbo.
150 graden na de turbo en 144graden na de roetfilter
Ik denk niet dat ik de orginele vcds heb want ik kan niet alles duidelijk aflezen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
-
Re: 2.0 TDI MT, foutcode P242F
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
Arabacia6
Ik denk niet dat ik de orginele vcds heb want ik kan niet alles duidelijk aflezen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Dat maakt niet uit, je moet alleen even de aswaarden opzoeken, 100 of 108, loop ze maar af of tik op adv measurement dan krijg je een lijstje waar je er 12 in kan zetten.
Bij je aswaarden kan je zien hoe vol je dpf zit en km.
Geen foutmeldingen in 01? Behalve dpf?
-
Re: 2.0 TDI MT, foutcode P242F
Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden ik heb net een artikel gelezen over verschillende nokkenassen.
https://driving-dutchman.nl/roetfilt...erde-nokkenas/
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
-
Re: 2.0 TDI MT, foutcode P242F
Zou kunnen, je oude nokkenas er in dan of nummers controleren.
-
Re: 2.0 TDI MT, foutcode P242F
Probleem is dat ik mijn oude cilinderkop heb ingeruild voor de nieuwe.
Ik ga morgen eens langs bij de dealer om te vragen welke nokkenassen er in zitten normaal gezien.
En dan de nummers vergelijken hopelijk kan ik ze aflezen als ik de kleppendeksel er afhaal
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
-
Re: 2.0 TDI MT, foutcode P242F
Oude nokkenas hebben ze niet meer maar ik heb via de dealer de juiste nokkenas nummers gekregen.
03G109101A inlaat
03G109102C uitlaat
Welke nokkenas zou eigenlijk voor de regeneratie moeten zorgen is het de uitlaatnokkenas of de inlaat. Of moet ik ze beiden veranderen..
Ik heb nog niet kunnen kijken welke nokken assen erin zitten
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
-
Re: 2.0 TDI MT, foutcode P242F
Even een update.
Vandaag de nokkenassen veranderd en meteen verschil bij het regenereren. Temperaturen stegen tot 800graden wat voordien niet mogelijk was tijdens de regeneratie. Dus er zijn effectief verschillende nokkenassen voor blokken met dpf.
Maar nu krijg ik een andere foutmelding: p0299 ik heb ook niet veel trekkracht.
Wat kan dit zijn? https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...9766cd5ba1.jpg
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
-
Re: 2.0 TDI MT, foutcode P242F
Vacuüm slang van de turbo vergeten? Vnt werkt niet door geen vacuüm of zit vast.
of de stekker van de terugkoppeling er nog af? 2.0tdi heeft een stekker en slang.
-
Re: 2.0 TDI MT, foutcode P242F
Ik zit nog altijd met het zelfde probleem...
Ik heb al een nieuwe turbo geplaatst.
Vacuum slangen gecontroleerd.
En ik denk nog altijd dat het probleem in het cilinderkop zit.
Fout code p0299 turbo druk behaalt de nodige waarden niet.
Soms trekt de auto goed op tot 70km/u 2.200rpm en als je doortrekt dan gaat het in de noodloop.
Soms houd de auto zich in en trekt heel langzaam op.
Dus in het kort heb ik soms vermogen soms niet maar top speed blijft 126km/u erna weer noodloop.
Als ik de grote slang van de gasklep er uit trek dan komt er rook uit de inlaatspruitstuk en de motor schudt veel
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk