Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Luidsprekers inbouwen in dashboard

  1. #1

    Standaard Luidsprekers inbouwen in dashboard

    Wie kan me vertellen hoe ik de luidsprekers in het dashboard van mijn audi 80 uit '92 kan vervangen ?

    alvast bedankt,
    Marc

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Je kunt gewoon de kapjes eruit tillen, daaronder zitten 10 cm-speakers (hopelijk niet vastgeschroefd).
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard

    zit volgens mij 1 schroefje onder dat kapje
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  4. #4

    Standaard

    Met een korte schroevendraaier mot het lukken om speaker los te krijgen...de schuinte van de raam en het slechte zicht op de schroef en hoe het zit maken het een vervelend klusje...niet moeilijk verder....
    Bij mij zit het afdekkapje met een laagje (blijvend elastische kit) op zijn plek (kan ik oneindig keer losmaken...plakt altijd...origineel klikt het volgens mij)

    Let op speakerkeuze op die plek...meeste 80's hebben een vrij dichte afdekkap. Ik heb een keer 2 x 100 watt's erin gezet..klonk nergens naar, alle geluid stierf weg in dashboard...ik zette mijn 2x70 watt weer terug en klonk veel beter!
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  5. #5
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.561
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Het origineel werkt met een soort bajonet-sluiting. De speakers hebben geen "oren" maar zijn volkomen rond. Aan de rand van de speakers zitten twee metalen clipjes als een soort "S". De bovenste lege ruimte in de S zeg maar, klik je op de speaker. De onderste in tegengestelde richting draai je als een bajonet in een ring waar de speaker op rust. In die ring zitten uitsparingen om de S-clip door heen te kunnen steken.

    Het lijkt sprekend op het systeem van de stuur-afdek-naaf (met de ringen) van mijn Cabrio (3-spaaks stuur). Daar moet je ook eerst het naafdopje tegen de klok in draaien en dan floept ie er uit. Bij de orig.speakers in het B4 dashboard is dat ook zo.

    /me heeft destijds een paar Pioneer 10cm speakers gevonden speciaal voor Audi. Het paste toen meteen 8)


    Het kapje is een kwestie van heel voorzichtig met een heel dun iets (bv. een dun mesje) er uit floepen. Het zit niet met schroefjes vast maar met een verdikking aan de onderkant van de rand waardoor ze klem zit in het dash.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


  6. #6

    Standaard

    ik heb laatst een 10cm composetje van DLS aangeschaft. (50W Rms vs. 10cm)
    de 4 besvestigingsplaatsen op de speakers heb ik eraf moeten knippen omdat het anders gewoonweg NIET past.
    Tweeters bovenin de A-stijl geplaatst en scheidingsfilter achter me handschoenkastje en aan de andere kant bij de zekeringkast.

    Ik vind dat er totaal niet is nagedacht bij het ontwerp van het dashoard;
    speakerkappen veelste dicht, speakers op onmogelijke plek en staan verkeerd gericht.

    Geluid is er met een composet wel stukke op vooruit gegaan, ik kan nu tenminste wat horen (zonder speakerkappen).

    13cm zou niet gaan, dan moet je teveel gaan uithakken heb ik het idee, en daar had ik nou net ff geen trek in

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    In de jaren '80 bestond auto-hifi uit een Philips-radiootje met cassettespeler en een losse booster-equalizer. Als je vier speakers had, was je de man. Dan moest er ook een losse 'fader' (draaiknop in het dashboard) komen.

    Je laat de normen van nu los op een auto van bijna 20 jaar oud. Dat werkt niet.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    hoe krijg je de speakers eruit bij een type81? dezelfde manier?
    kreeg het kapje (Bestuurderskant, die speaker is stuk/opgeblazen) met geen mogelijkheid weg namelijk.
    Ghosting people just because an argument got out of hand
    won't solve a g*ddamn thing, quite the contradictory to be honest.
    Why, you ask? Ghosts tend to haunt people for the rest of their lives.

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Die zitten van onderen vast, is niet zo makkelijk bij te komen...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DesHeersch
    hoe krijg je de speakers eruit bij een type81? dezelfde manier?
    kreeg het kapje (Bestuurderskant, die speaker is stuk/opgeblazen) met geen mogelijkheid weg namelijk.
    Veel plezier met uitbouwen van je dash...
    Je kunt er misschien wel bij zonder uitbouwen, maar dat word zoals Tom wel eens mooi verwoord heeft je teennagels knippen door je neusgaten..
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  12. #11

    Standaard

    mja daar was ik al bang voor.
    haalde de kap onder het stuur los, en ik zag een metalen plaat zitten, en daarboven zat het speakertje..
    toen had ik zoiets van, mja laat maar, ik zoek wel een andere oplossing, genoeg ruimte in het handschoenenkastje en het opbergvakje aan de bestuurderskant..
    Ghosting people just because an argument got out of hand
    won't solve a g*ddamn thing, quite the contradictory to be honest.
    Why, you ask? Ghosts tend to haunt people for the rest of their lives.

  13. #12

    Standaard

    Ik heb het ook opgegeven daaronder...ik heb wel andere speakerkappen gemonteerd, mooie 'zwarte Blaupunt 20watt' kapjes..staat retestrak.. beter dan die blauwe 'dashdeksels'.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •