Hallo, ik ben Ben en vanaf volgende week eigenaar van een A4 cabriolet B7 uit 2007. Uitvoering 1.8T en mét multitronic. Weliswaar 150.000 op de teller maar goed onderhouden, waaronder tweemaal een oliewissel van de multitronic-olie. Met deze lichtere motor, goed onderhoud en de 7 lamellen verwacht ik dat het beter gaat dan bij mijn B6 3.0 uit 2003…

De auto heeft helaas geen navigatie, dus ik ben op zoek naar een Audi navigatie Plus om de huidige radio te vervangen. Ik denk dat de auto een klassieker wordt en houd de A4 ook daarom graag zo origineel mogelijk. Vandaar de keuze voor dit systeem. Met originele code, zodat ik weet dat ie niet gestolen is. Ik heb 2 DIN dus het zou niet te ingewikkeld moeten zijn, ook voor een technische nitwit als ik.
De afgelopen dagen heb ik allerlei forumonderwerpen bekeken, maar wil toch graag direct wat vragen stellen aan jullie als ervaren gebruikers:
  • ik kom veel topics tegen over diefstal van de RNS-E. Bij de A3 lijkt het nog erger. Is het ergste achter de rug of zijn het nog steeds gewilde systemen? De auto staat gelukkig op een eigen oprit, maar dat is vast geen garantie…
  • bij het zoeken kom ik het typenummer 8EO 035 192 tegen met daarachter een letter. Zo zag ik er uit uit 2004 met een C (made in China) en een systeem uit 2007 had een Q (made in Belgium). Mijn vraag: hoe hoger de letter, hoe recenter het apparaat. Betekent dit ook dat er technische verbeteringen zijn, bv. een beter scherm of technische updates? En dat ik dus beter een Q dan een C kan hebben?
  • ik begrijp dat er nog wel een GPS antenne aan moet. Die kom ik al tegen voor € 7 ex. verzendkosten, maar zijn deze OK? Hebben jullie ervaringen met een goede antenne die het extra bedrag zeker waard is? Is Hirschmann bijvoorbeeld de € 25 ook waard?
  • ik heb gezocht naar hoe de RNS-E in te bouwen, maar kom om in de afbeeldingen en toelichtingen. Klopt het dat het een kwestie is van met 4 sleutels ontgrendelen, de antenne aansluiten (ik zie dat er twee antenne-aansluitingen zitten (de GPS met Fakra lees ik, dat past naast die van de radio?), terugklikken en klaar? Of toch maar laten doen voor een nitwit als ik? Eventueel meekijken door een ervaren forum-lid?
  • werkt de telefoon via bluetooth met mijn Apple of had de auto dan de telefoonvoorbereiding moeten hebben?
  • tot welk jaar past de navi DVD? Ik lees dat de eerste twee letters hier iets over zeggen, bv. 8P.


Alvast dank, ik hoor graag van jullie!