Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: AMI kabel enkel voor opladen iPhone

  1. #1
    Pianne74's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    59
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard AMI kabel enkel voor opladen iPhone

    Hallo,

    In m'n A5 heb ik 'n MMI 3G+ met AMI aansluiting in het handschoenkastje.
    Ik wou die gebruiken voor het opladen van m'n iPhone tijdens het rijden dus kocht ik een goedkope (Ali) AMI kabel met lightning connector. De kabel kan mooi en gemakkelijk achter het handschoenkastje in het dashboard weggewerkt worden, zodat slechts een tiental centimeter zichtbaar is (net genoeg om op m'n telefoon in de houder aan te sluiten).

    To hiertoe alles perfect... maar nu m'n probleem:
    Als ik m'n telefoon wil gebruiken voor navigatie, dan gaat die ervan uit dat ie is aangesloten op een "docking station" en stuurt ie alle audio daarheen. Dat wil dus zeggen dat, als ik de gesproken aanwijzingen van de navi app wil horen, ik de MMI bron op "iPhone AMI" moet instellen. Da's behoorlijk knudde want dan kan ik geen muziek meer luisteren via radio/Cd/media.

    Ik kan natuurlijk een USB plug in de sigarettenaansteker of 12V aansluiting onder de armsteun steken en van daaruit een kabel leggen maar dat is 'rommeliger'.

    Ik heb de AMI connector van de AliExpress kabel opengeprutst en daarin zijn 5 draden aangesloten. Ik dacht "enkel voeding nodig om te laden", dus ik knipte de andere 3 draadjes gewoon los. Dan deed ie dus niks meer... ook niet laden.

    Na wat opzoekwerk vernam ik dat in de apple lightning connector een soort van identificatie zit. Dus kocht ik een gewone USB-lightning laadkabel en knipte daar de lightning connector af en soldeerde die op een nieuwe AMI kabel van ALiExpress, hopende dat m'n iPhone de AMI kabel nu zou herkennen als 'lader' en niet als 'docking station'.
    Eerst enkel voeding en massa aangesloten --> Werd niet gedetecteerd, laadt niet.
    Dan ook Data+ en Data- aangesloten (kleur op kleur) --> Werd niet gedetecteerd, laadt niet.

    Weet iemand hoe ik de lightning connector moet aansluiten opdat m'n iphone 'm als 'lader' zou herkennen?
    A5 Coupé (8T)
    Brugge, België

  2. #2

    Standaard Re: AMI kabel enkel voor opladen iPhone

    Zou eens een originele kopen en checken je wel het juiste kabeltje hebt, als ik jou was.

    MMI kabel overzicht.jpg

    Tip: bij de Skoda dealer een stuk goedkoper dan bij de Audi dealer.

    Peeet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  3. #3
    Pianne74's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    59
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: AMI kabel enkel voor opladen iPhone

    Dank voor de tip, Peeet.

    Een originele kabel zal echter ook als "docking station" herkend worden, wellicht... en dus zal daarmee ook de audio naar de MMi gestuurd worden.
    Bovendien is die kabel is ook niet lang genoeg om tot aan m'n telefoonhouder te komen.

    Ik heb nog een beetje zitten opzoeken hoe die detectie werkt en uitgekomen op een constructie met weerstanden die bepaalt hoeveel stroom het apparaat mag vragen van de lader. Ik heb geen idee van hoeveel stroom die AMI aansluiting kan leveren.

    Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik overweeg om 't over een andere boeg te gooien (zonder de AMI aansluiting)...
    Als ik ergens (zonder m'n hele dashboard te moeten uitbouwen) aan een bruikbare 12V kan geraken, dan sloop ik de printplaat uit zo'n "aansteker-lader" en soldeer ik dat tussen een USB laadkabel en de auto. Beetje krimpkous, wat spanbandjes en klaar.
    A5 Coupé (8T)
    Brugge, België

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •