Goedemorgen allen!

Sinds kort weer de overstap gemaakt naar een Audi, dit keer een A4 uit 2008 B7 met de 1.8T. Prachtige auto overigens, wel even wennen voor iemand die lang 6 cilinders gereden heeft.

Uiteraard in anno 2022 streamt iedereen zijn eigen muziek via bluetooth o.i.d. echter heeft mijn A4 de AUX aansluiting niet ingeschakeld staan vanuit de fabriek.. beetje flauw.

Nu zit ik met het volgende:
Zelf heb ik een bluetooth adapter aangesloten op de 12v ignition & massa van de radio. Het geluidssignaal gaat via de 32 pins AUX aansluiting achterop de originele RNS-E. So far so good. connecten en afspelen werkt helemaal prima al hoor je logischerwijs niets uit de speakers.
De laatste stap zou zijn het coderen van de RNS-E zodat we AUX kunnen selecteren tussen de bronnen.

Nu heb ik een OBDEleven met pro licentie aangeschaft omdat men hierover tevreden is en (simpel)coderen mogelijk is echter was er geen communicatie richting navigation (Module 37) of radio.. Even kort gekeken naar de aansluitingen en ja hoor! Mijn harnas heeft geen "B: EXT CONTROL CONNECTOR" ofwel geen nummer 5 = K-Line.

Nou ziet mijn connector er precies zo uit (Niet mijn foto):
upload_2020-3-29_9-53-9.png

Er ligt nog een harnas achter de radio maar daar zit evenmin geen stroom op ofwel niet aangesloten.
De B connector van dat harnas zegt eveneens dat pin 5 een 12v+ ignition kabel is. Heb geprobeerd de B connector in het oorspronkelijk harnas bij te pluggen echter geen communicatie mogelijk. De conclusie lijkt dan te kloppen dat hoe dan ook pin 5 geen K-Line is maar iets van 12v zoals de tekst op de kabel zegt.

Voor zover ik overigens kan terugvinden is de auto niet voorzien van BOSE audio maar van de originele AUDI versterker met woofer rechts achterin de kofferbak achter de afdekklep

Zelf ben ik vooral van het origineel houden en zie ik graag dat de RNS-E blijft zitten maar met AUX functionaliteit.

De dealer (Wealer) verwees mij naar VAGTechniek in Nuenen, helaas kunnen ook zij hierin niets betekenen.

Nou is mijn vraag, is er een makkelijke manier om de AUX poort te coderen zonder dat er een K-line kabel gelegd moet worden naar de OBD poort?
Mocht het nou vrij makkelijk zijn om even de OBD los te halen en daarop een K-Line aan te sluiten voor de RNS-E is dat uiteraard mogelijk al weet ik niet welke pin van de OBD gebruikt wordt voor module 37.

Anderzijds als er iemand is die mijn RNS-E kan en wil programmeren door bijv. even de radio om te prikken houd ik mij aanbevolen!

Alvast allemaal hartelijk dank voor het meedenken en reageren!

Sportieve groet,
Guido