Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: audioproject in me 80 B3

  1. #1

    Standaard audioproject in me 80 B3

    nadat ik mijn vorige subwoofer heb opgeblazen besloot ik toch maar eens zelf te gaan knutselen.
    voor de bassklanken komt er een:
    - Hollywood 1600d monoblok (met bassremote)
    - en een setje 12 inch Magnat XTC 1200

    links 1 van mijn nieuwe magnat XTC, en rechts mijn oude megaforce 1000

    na heel veel berekenen, wat de maten van de kist zouden worden, zijn de buiten maten geworden:
    90(b)x45(h)x30(d)cm (b=breedte, h=hoogte, d=diepte)
    hiermee kom ik op 85 liter netto.
    magnat geeft zelf aan 40 liter per woofer, dus zit er dicht in de buurt.

    ben nu bijna een weekje bezig (alles op ze'n tijd) en ben nu bijna klaar met de kist:

    nu ging ik dus gister passen, en wat blijkt, ik heb alleen rekening gehouden met de hoogte in de kofferbak zelf, de opening is geen 45 cm, dit heeft als gevolg dat mijn kist nu dus met de woofers naar boven komt te liggen omdat mijn kist niet te kantelen is in de kofferbak (met vloerplaat)
    hij kan namelijk wel liggend erin, en niet zoals ik wilde, met de woofers naar voren.
    volgens mij maakt dit voor het geluid niet zo erg uit toch?

    vandaag de poorten erin maken, en speakerkabel leggen.
    ik hou jullie op de hoogte!

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.645
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard

    ik heb een beetje getest in mijn b4 en bij mij maakt het wel degelijk uit,
    ik moet em gewoon schuin zetten dan is het pas feest

    (ik heb lightningaudio 600w rms)
    Audi A5 Coupe 3.0TDI quattro 2008 S-line / Audi A6 Avant 2.0 FSI 2005 Pro-line
    Audi A4 avant 2.5 TDI 2005 Pro-line Business
    Audi 80 2.3e 1992 / Audi Cabriolet 2.3e 1991

  3. #3
    REVZRACER's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Posts
    221
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Mooie box......vergeet je niet even een 10mm gaatje te boren in beide delen!!!!!!
    Ik kan deze namelijk nog niet ontdekken, en het is echt nodig voor een closed housing.

    Marco
    Als 1 ring het symbool is voor eeuwigheid, hoe zit het dan wel niet als je er vier hebt?

  4. #4
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coolkast_Audi80
    na heel veel berekenen, wat de maten van de kist zouden worden, zijn de buiten maten geworden: 90(b)x45(h)x30(d)cm (b=breedte, h=hoogte, d=diepte) hiermee kom ik op 85 liter netto.
    ziet er degelijk uit, fatsoenlijke dikke platen ook, mooi gemaakt! ook goed dat je 2 afzonderlijke kasten hebt gemaakt, is vaak beter dan 1 grote gezamelijke. als je m nog wat steviger zou willen maken, dan zou je m kunnen "bracen": wat latjes op de zijwanden plakken (gewoon met houtlijm), dan worden de wander een stuk steviger van, zuiverder geluid.

    maaruh effe over je box in t algemeen: ik ben zelf ook een fan van gesloten boxen, alleen (op basis van wat ik op de Magnat site vind) kan ik niet anders concluderen dat de XTC1200 niet bedoeld is om in gesloten behuizingen lekker laag te gaan.... t kan wel, maar dan is 40 liter niet nodig, 20 zou zelfs beter zijn. maar: begint al onder de 80Hz af te vallen.

    De 40 liter die Magnat aanbeveelt, is bedoeld voor een bass reflex uitvoering (alleen heeft Magnat de tunnel veel te kort, moet 20cm lang ipv de 10cm die ze op de tekening hebben, de afstemming met een 10cm lange tunnel is veel te veel een boombox)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVZRACER
    .....vergeet je niet even een 10mm gaatje te boren in beide delen!!!!!! Ik kan deze namelijk nog niet ontdekken, en het is echt nodig voor een closed housing.
    leg eens uit waarom 10mm lijkt me wat groot voor t snoer

  5. #5
    REVZRACER's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Posts
    221
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Deze gaatjes zijn nodig om de luchtdruk in de box te regulieren, wanneer je dit niet doet zal de speaker zijn lucht niet kwijt kunnen en zichzelf verdrukken.
    Ik zie op de foto dat je de naden dichtgekit hebt, rede te meer om deze gaatjes erin te maken.

    Ik heb zelf al eens een speaker verdrukt doordat ik het " even" vergeten was....

    Marco
    Als 1 ring het symbool is voor eeuwigheid, hoe zit het dan wel niet als je er vier hebt?


  6. #6
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVZRACER
    Deze gaatjes zijn nodig om de luchtdruk in de box te regulieren, wanneer je dit niet doet zal de speaker zijn lucht niet kwijt kunnen en zichzelf verdrukken...... Ik heb zelf al eens een speaker verdrukt doordat ik het " even" vergeten was....
    wie heeft je dat verteld? het hele idee van een gesloten box is dat-ie echt dicht is! trust-me, ik heb al een aardige hoeveelheid speakers gemaakt, nog vele meer gezien, en over nog meer gel*ld, en weet ook nog een beetje van de theorie, en dat is echt, tja hoe zeg ik dat netjes, onzin. als je speakers in een gesloten box opblaast heeft dat een heel andere oorzaak... soms zie je wel kleine (met demping gevulde) gaatjes in een speaker (zgn "aperiodisch gedempt" of "gecontroleerde ondichtheid" heet dat), maar dat is een heel ander verhaal en heeft niets te maken met dat ze anders kapot zouden gaan. Sterker nog, een helemaal gesloten box geeft de max belastbaarheid, die dempt namelijk de maximale slag van de woofer t beste

  7. #7

    Standaard

    Die luchtdrukregulatie kwam al een beetje vreemd op me over... Maar misschien nog een handig linkje om wat meer over de theorie te weten te komen?

    Niet dat ik een installatie wil bouwen, ben al tevreden wanneer ik kan verstaan waar de files staan (en het strookt niet zo met m'n onderschrift), maar ik ben nu eenmaal nieuwsgierig van aard (puur technisch verhaal geen bezwaar)...

    http://www.ecoustics.com/Home/Car_Au...ofer_Articles/
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  8. Ad
  9. #8
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    linkje... zou ik ff voor moeten zoeken, nu wat te mooi weer voor ik heb nog van die ouderwetse dingen, van dat bijelkaar gebonden papier, een boek noemde men dat vroegah....

  10. #9

    Standaard

    dit was pas een voortgangs foto natuurlijk
    eergister de poorten erin gemaakt, diameter is 110m en een diepte van 10 cm, moet als het goed is een stukkie harder knallen

    tevens zit nu de bovenkant erop, en is het zooitje dichtgeschroeft en afgekit.
    nu alleen nog de XTC's aansluiten, en dan kan hij in me auto.

    met wat zouden jullie de kist afwerken aan de buitenkant? is verf genoeg, of liever iets van speakerstof ofzo?

  11. #10
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    de speakerkast afwerken met de zelfde bekleding als je kofferbak geeft een heel mooi resultaat.
    speakerdoek gebruik je alleen om de voorzijde van de speaker te versieren is dus niet echt nodig.
    als je nog van plan bent om in de kofferuimte iets mee te nemen kan het zinvol zijn de speakers te beschermen met iets degelijks als tralie's.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  12. #11
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coolkast_Audi80
    dit was pas een voortgangs foto natuurlijk
    eergister de poorten erin gemaakt, diameter is 110m en een diepte van 10 cm, moet als het goed is een stukkie harder knallen ....... met wat zouden jullie de kist afwerken aan de buitenkant? is verf genoeg, of liever iets van speakerstof ofzo?
    die 10 cm lange poorten zijn echt te kort, met 20cm krijg je echt een beter geluid hoor. post effe de precieze binnen diameter van de poort, dan reken ik de beste lengte wel ff uit (dan zet ik er ook wel de grafiekjes bij)

    Afwerking: smaak, maar ik zou zelf kiezen voor een tapijt gelijk aan de rest van je kofferbak

  13. #12
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    heb ff 2 simu's gedaan, beide voor je 42.5 liter netto inhoud:
    de 2e de poort afgestemd op 45Hz (dit geeft bij 110mm intern een lengte van 245mm en bij 100mm intern een lengte van 195mm)
    de 1e afgestmd zoöngeveer als Magnat t voorsteld

    ik denk dat je t wel ziet waarom ik die afstemming met die korte poort niet zo zie zitten.... zo'n bult in de freqentie geeft een dreunerig geluid, niet stak enzo. door dit soort afstemmingen heeft een BR box dus een slechte naar gekregen in audioland
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  14. #13
    Bertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    59
    Posts
    451
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Klopt wat betreft die originele Magnat afstemming, poort kan je idd beter langer kiezen. Ik heb er al een aantal ontworpen en kom vrijwel altijd op langere poorten uit.

    Nog wat over gesloten kisten:
    Kist hoort echt 100% dicht te zijn, niks geen gaatjes erin gaan boren oid!!
    Het is juist de opgesloten hoeveelheid lucht die de conus in toom houdt te ver uit te slaan. Dit geldt vooral onder de resonatiefrequentie van de speaker in de kist.
    Rob.

  15. #14
    REVZRACER's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Posts
    221
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkjan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVZRACER
    Deze gaatjes zijn nodig om de luchtdruk in de box te regulieren, wanneer je dit niet doet zal de speaker zijn lucht niet kwijt kunnen en zichzelf verdrukken...... Ik heb zelf al eens een speaker verdrukt doordat ik het " even" vergeten was....
    wie heeft je dat verteld? het hele idee van een gesloten box is dat-ie echt dicht is! trust-me, ik heb al een aardige hoeveelheid speakers gemaakt, nog vele meer gezien, en over nog meer gel*ld, en weet ook nog een beetje van de theorie, en dat is echt, tja hoe zeg ik dat netjes, onzin. als je speakers in een gesloten box opblaast heeft dat een heel andere oorzaak... soms zie je wel kleine (met demping gevulde) gaatjes in een speaker (zgn "aperiodisch gedempt" of "gecontroleerde ondichtheid" heet dat), maar dat is een heel ander verhaal en heeft niets te maken met dat ze anders kapot zouden gaan. Sterker nog, een helemaal gesloten box geeft de max belastbaarheid, die dempt namelijk de maximale slag van de woofer t beste
    Het is voormij helaas al weer 10 jaar geleden dat ik mijn kennis "up to date" heb gehouden. :oops:
    Ik begrijp dat (gezien jou stelligheid) mijn kennis verouderd is, de info komt uit de periode dat ik demo installaties bouwde met o.a. MB-quart.....

    Bedankt dat je me subtiel er op gewezen hebt dat ik oud aan het worden ben..

    Marco
    Als 1 ring het symbool is voor eeuwigheid, hoe zit het dan wel niet als je er vier hebt?

  16. #15

    Standaard

    exacte lengte van de poort is 145mm bij een diameter van 110mm

    ik heb vandaag mijn kist in de auto gemonteerd, en dreunt al erg gek, maar het is zeker het overwegen waard om grotere te nemen.
    alhoewel ik dit al erg vind dreunen!

  17. #16
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVZRACER
    Bedankt dat je me subtiel er op gewezen hebt dat ik oud aan het worden ben..
    jij ook bedankt, ik ben 3 jaar ouder dan jij :roll:

  18. #17
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coolkast_Audi80
    exacte lengte van de poort is 145mm bij een diameter van 110mm
    100mm eraan plakken dus, en klaar is coolkast!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coolkast_Audi80
    ik heb vandaag mijn kist in de auto gemonteerd, en dreunt al erg gek, maar het is zeker het overwegen waard om grotere te nemen. alhoewel ik dit al erg vind dreunen!
    ik neem aan dat je dit positief bedoelt :roll: maaruh, hoezo groter? is 2*12"niet genoeg

  19. #18

    Standaard

    sorry,... misverstandje... ik bedoelde grotere poorten!

    de kist moet er toch nog uit voor de bekleding ervan, dus kan ik gelijk even de poorten vervangen.

    tevens heeft me broer (ook met audi 80 B3) dezelfde subwoofers gekocht, en gaat hem dupliceren , maar dan dat de kist er wel goed in gaat.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •