Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: kennis/ advies gevraagd

  1. #1
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard kennis/ advies gevraagd

    Is het zonder problemen mogelijk om in de metalen hoedenframe de gaten (13cm) te vergroten om hier in een betere bas speaker te bouwen
    of is het mogelijk om hier in 13cm kickbas in te bouwen?
    (Het gaat om het 44 model facelift)
    Zoja wat is dan een behoorlijke inbouwmaat voor een goed resultaat?
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  2. #2

    Standaard

    bij mijn audi 80 zijn ze een stuk ingezaagd, en de hoeken naar onderen getrokken zodat er nu 9*6 "ovale speakers in kunnen.
    bij me broertje precies hetzelfde gedaan, weet alleen niet of het bij jou hetzelfde is als een audi 80 (ook metalen hoedenplank-frame onder echte hoedenplank)

  3. #3

    Standaard

    Met een knabbelschaar kan je de gaten groter maken, maar maak ze niet TE groot want die metale plaat is wel een deel van je carosseriestijfheid..
    Unpimp ze car...

    Audi A3 '98 1.9TDI
    Audi Cabriolet '92 2.3 V5 20v
    VW Transporter '90 1.9D

  4. #4

    Standaard

    Wel viermaal,

    Ik heb bij mij ook grotere luidsprekers erin gezet en heb het gat gewoon langs onder vergroot met een wipzaag (decoupeerzaag) en dat gaat zonder problemen. Wel een ijzerzaagje gebruiken hoor.
    Old legends never die

  5. #5
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    morninglicht schreef:
    maar maak ze niet TE groot want die metale plaat is wel een deel van je carosseriestijfheid..
    Dat is bekend maar hoe groot is groot genoeg?
    ik dacht evt aan 2x 16cm polk kickbas en dan voor in een 2 weg systeem
    coolkast_audi80 schreef:
    er nu 9*6 "ovale speakers in kunnen.
    welk merk en klinkt dit nog een beetje
    ik heb ook nog wel een paar ovaale jbl gt liggen
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm


  6. #6
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    zorg er wel voor dat je de speakers met bouten oid aan het metaal vastzet, dat ze niet alleen maar aan de hoedenplank vast zitten. dan worden ze namelijk levensgevaarlijke projectielen bij een aanrijding. zelfs een dikkere mdf plank gaat gewoon in 2en

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal
    morninglicht schreef:
    maar maak ze niet TE groot want die metale plaat is wel een deel van je carosseriestijfheid..
    Dat is bekend maar hoe groot is groot genoeg?
    ik dacht evt aan 2x 16inch polk kickbas en dan voor in een 2 weg systeem
    Zorg wel dat je achterruit dan goed vastgekit zit :shock:

    of het te groot is moet je zelf ff bekijken, ik ken de metalen hoedenplak niet van een audi 80...
    Unpimp ze car...

    Audi A3 '98 1.9TDI
    Audi Cabriolet '92 2.3 V5 20v
    VW Transporter '90 1.9D

  8. Ad
  9. #8
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    hier staat dat je bij een B4 de gaten van 60mm naar 130mm mag vergroten

  10. #9
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    ja dat zijn leuke antwoorden, maar ik heb een 100 model 44. De standaard speaker openingen zijn al 13 cm maar hier bestaat geen goedklinkende basspeaker voor daarom wil ik groter.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  11. #10
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal
    De standaard speaker openingen zijn al 13 inch maar hier bestaat geen goedklinkende basspeaker voor daarom wil ik groter.
    ik neem aan dat je 13cm bedoelt.... 13"=33cm en daar past echt wel een lekkere woofer in

    maar ik denk dat als je een 130mm gat in t staal hebt, dat de meeste 165mm speakers daar wel in zouden moeten passen. zie bv:

    als t bovenste deel op de hoedenplank zit, dan is de korf ter hoogte van t blik wel klein genoeg. gewoon ff passen zou ik zeggen.

    in mijn 100 typ44 had ik ooit eens 4*6" achterin liggen (ja, ook ik had ooit eens speakers op de hoedenplank :oops: ) en dat paste gewoon in de gewone gaten, niets aan hoeven passen.

    btw: hoe wil je de handel gaan filteren? woofers achterin niet hoger dan ~150Hz (liever nog lager) anders gaat t erg raar klinken, de meeste muziek van voor en de bas van achter....

  12. #11
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Henkjan schreef:
    btw: hoe wil je de handel gaan filteren? woofers achterin niet hoger dan ~150Hz (liever nog lager) anders gaat t erg raar klinken, de meeste muziek van voor en de bas van achter....
    Nou dat laat ik ff afhangen van het soort speakers dat erin komt. Maar je tip daar kan ik wel iets mee, ik moet de hoedenplank nog verwijderen om een orgineel zonnenscherm in te bouwen en ik dacht das gelijk een mooi excuse om de speakers te verbeteren. ik heb orgi tweeweg speakers er in zitten (inderdaad 13 cm sorry) en die kunnen echt absoluut geen bas verwerken, daarom dacht ik deze te vervangen door een kickbas daar voorin een maar 10cm speakers in het dash gaan, of ik zou moeten opteren om een bas paneel in de voetenruimte rechts voor te plaatsen. Dit is nog veel lastiger (wil de bagage ruimte vrijhouden)
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  13. #12
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal
    ik heb orgi tweeweg speakers er in zitten ... en die kunnen echt absoluut geen bas verwerken, daarom dacht ik deze te vervangen door een kickbas daar voorin een maar 10cm speakers in het dash gaan
    zou prima moeten gaan, zet een fatsoenlijke 10cm compo voor, dan zou die vanaf de 120Hz kunnen gaan, en dan de woofers onder de 120Hz. zoek er een stel uit met een Qts van ~0.6 à 0.7 (of iets erboven) die zijn t beste geschikt voor goede bas bij hoedenplank montage (wel erg goed vastzetten hè?)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal
    of ik zou moeten opteren om een bas paneel in de voetenruimte rechts voor te plaatsen. Dit is nog veel lastiger
    bedoel je voor? of achter? da's niet zo lastig plaatsen hoor, deze:

    past perfect achter de voorstoel

    en doet dan tevens dienst als voetenbank voor de kleine achterpassagier! had ik in m'n C4.

    of bedoel je iets in de voetenruimte voor? werd mij afgeraden door een goede carhifiboer wegens "daar hoor je nix van". dan kan je beter voor doorboards gaan en dan een 3 weg met 10cm op ori en 18cm in de deur.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal
    wil de bagage ruimte vrijhouden
    ja die is in een typ44 ook zo klein

  14. #13
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Dat zijn leuke foto's. Ja hier kan ik wel iets mee, ik ben een beetje voorzichtig met speakers inbouwen in m'n deuren daar ik hierin lederepanelen heb zitten. Mij werd juist verteld dat door in de voetenruimte een goede baskist te plaatsen er een hele goede verdeling plaats vind van het geluid zonder last te krijgen van front staging.
    Maar die bas kist is dat eigen bouw of kant en klaar? is inderdaad een leuk voeten bankje voor m'n zoontje.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  15. #14
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal
    Maar die bas kist is dat eigen bouw of kant en klaar? is inderdaad een leuk voeten bankje voor m'n zoontje.
    huisvleit bandpass met een 17cm woofer erin, ontworpen aan de hand van een simu, had toen nog geen meetspul, maar klonk in m'n C4 erg goed. interesse? (staat nu toch maar stof te verzamelen) weet niet of t past in een 44, is op maat gemaakt voor een C4.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal
    Mij werd juist verteld dat door in de voetenruimte een goede baskist te plaatsen er een hele goede verdeling plaats vind van het geluid zonder last te krijgen van front staging.
    zou ik ook denken, hangt misschien af van hoe je t precies uitvoert. maar als iemand die me anders voor 200+ euri een setje 165 Focals had verkocht het idee uit m'n hoofd praat (was zoiets van plan in m'n typ85 coupé) dan geloof ik m wel voor de front staging is de subwoofer niet belangrijk, dat doen je tweeter en midrange, onder de 200 wordt t al minder belangrijk, en onder de 100 kan t menselijkgehoor tonen niet meer plaatsen, dus dan maakt de plaats van de woofer niet zo veel meer uit (de afstand maakt wel uit, als t effe kan zo veel mogelijk op de zelfde afstand als de rest van de speakers) en hoor je amper verschil tussen stereo en mono woofers.

  16. #15
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Henkjan: interesse? (staat nu toch maar stof te verzamelen) weet niet of t past in een 44, is op maat gemaakt voor een C4.[
    Nou eigenlijk wel, een C3 (44) en een C4 verschillen kwa ruimte niet zo veel. Zouden we ff een luister testje moeten doen
    Maar op wat voor manier had je hem aangesloten? dwz ext monoversterker ..watt?
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  17. #16
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    ik hab m gebrugd aan 2 kanalen van een 4 kanaals versterker (niet echt optimaal, ik weet t), zou eens moeten opzoeken wattie gebrugd deed, maar niets wereldschokkends (zou ook niet kunnen, de speaker kan iets van 100W aan geloof ik)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •