Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: autoradio trekt accu leeg

  1. #1

    Standaard autoradio trekt accu leeg

    Hallo allemaal,
    Dit is mijn eerste berichtje/vraagje op dit forum dus ik hoop dat ik het goed doe.

    Wij hebben sinds kort een Audi 80 2.0 E uit 1991.
    Wij hebben een autoradio erin geplaatst en sindsdien staan we regelmatig met een lege accu.
    In eerste instantie dachten wij dat het aan de accu lag dus hebben we een nieuwe Varta Blueline erin geplaatst,maar ook deze wordt weer leeggetrokken.
    ANWB wegenwacht erbij gehaald en deze adviseerde om de rode powerdraad om te wisselen met de gele memorybackup draad.
    Dus geel op rood en vice versa.Hij zei dat dit een veel voorkomend probleem met Audi's was.
    Nu mijn vraag:heeft de wegenwacht hier gelijk in?Is dit een goed advies van hem?Alvast bedankt voor jullie reacties.

  2. #2

    Standaard Re: autoradio trekt accu leeg

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door saffie
    Hallo allemaal,

    ANWB wegenwacht erbij gehaald en deze adviseerde om de rode powerdraad om te wisselen met de gele memorybackup draad.
    Dus geel op rood en vice versa.Hij zei dat dit een veel voorkomend probleem met Audi's was.
    Nu mijn vraag:heeft de wegenwacht hier gelijk in?Is dit een goed advies van hem?Alvast bedankt voor jullie reacties.

    De wegenwacht heeft gelijk 8)


    Het is geen veel voorkomend probleem bij audi, dit probleem heb je bij elke auto als je de draden verkeerd aansluit...
    Unpimp ze car...

    Audi A3 '98 1.9TDI
    Audi Cabriolet '92 2.3 V5 20v
    VW Transporter '90 1.9D

  3. #3
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Hmm mijn accu is ook leeg na ~1.5 week stilstand.

    Ik haal wel het frontje van de radio af maakt dat nog uit?
    Ik zat zelf te denken aan m'n alarm als boosdoener.
    Maar het zou dus net zo goed m'n radio kunnen zijn.

    Radio is geplaatst door een garage...ik mag toch aannemen dat ze dit goed doen (verkoopt audio en bouwt deze ook in)

    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  4. #4

    Standaard

    Dank je MorningLight voor je snelle reactie.

    Sorry ik ben ook maar een leek... maar ik doe dus met een kroonsteen ertussen rood op geel en geel op rood.
    Nou als dat het is dan moet het te doen zijn!

    Nogmaals bedankt!

  5. #5
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Ik heb het ook gehad, lag aan een dikke eindversterker die kennelijk ook al stond ie uit de hele accu gortjeleeg trok... mooi dat dat ding een dag later in de perscontainer lag ;-)


  6. #6

    Standaard

    Een radio heeft altijd een constante plus dus wordt er ook altijd stroom verbruikt. Het zelfde geldt voor een alarm. Ik haal altijd een accupool los als ik weet dat de wagen langer dan een week stil moet staan.
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  7. #7
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Hehehe...dan gaat me alarm af....

    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arlo
    Hehehe...dan gaat me alarm af....

    Grtz. Arlo
    Op je noodstroomsirene zit een slotje, bij je alarm heb je een klein sleuteltje gekregen wat daarin past.. dan kan je de noodstroom functie uitschakelen
    Unpimp ze car...

    Audi A3 '98 1.9TDI
    Audi Cabriolet '92 2.3 V5 20v
    VW Transporter '90 1.9D

  10. #9
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Hmm dat heb ik niet.....toch maar een keer naar de "stroom" garage (accu zaan hier in de buurt).

    Ik heb zeld de boel ook al eens doorgemeten en zekeringen getrokken maar ik kon niks vinden (in bijzijn van een monteur).

    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  11. #10
    audi80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    7.567
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard

    Sommige radio's gebruiken meer stroom als de geschakelde + continu onder spanning staat ook al is de radio uitgeschakeld, ik heb dit eens na gemeten.
    Je kunt dus het beste de geschakelde + van de radio achter het contact zetten of er een schakelaartje tussen monteren.

    Ik heb eens een keer gehad dat een remote aansluiting van een versterker kapot was, waardoor de versterker aan bleef staan.
    Met als gevolg na een paar dagen de accu leeg :?

    Over het alarm, als ik mijn accu los wil koppelen moet ik eerst bepaalde handelingen verichten met het contactslot en de afstandbediening (staat in de gebruiks aanwijzing.)
    Bij mij zit er ook geen contact-slotje op de sirene.
    Huidige auto: A4 Allroad 2.0 TFSI S-Tronic 2011
    Verleden: Audi 80 1.8E 1990 , Audi 80 2.0E 1993 , Audi A6 2.4 quattro 2000

  12. #11
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.482
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sander
    Ik heb het ook gehad, lag aan een dikke eindversterker die kennelijk ook al stond ie uit de hele accu gortjeleeg trok... mooi dat dat ding een dag later in de perscontainer lag ;-)
    Is dat niet een beetje het kind met het badwater weggooien. Je had er toch een accubewaker tussen kunnen vrotten.
    Je zal een versterker hebben gehad die constant stroom pakt ipv. naar de "command-wire (meestal blauwe draad)" te luisteren en zichzelf dan pas aan te zetten.
    Kortom, als je radio aan gaat, gaat de versterker pas mee aan.

    Mijn auto kan een maand stil staan zonder dat het een drol uitmaakt.
    (weet ik dankzij de volt-meter in de middenconsole)
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audi80
    Je kunt dus het beste de geschakelde + van de radio achter het contact zetten of er een schakelaartje tussen monteren.
    De radio gebruikt de constante + als het contact uit staat alleen voor het zender- en instellingsgeheugen te behouden.. Als je radio correct is aangesloten is er iets goed mis met je radio als je accu na een paar dagen plat is!

    Als je problemen hebt met het te snel leegraken van je accu bij een paar dagen stilstaan zou je eens een ruststroom verbruiksmeting kunnen (laten) doen.. dan weet je precies wat hoeveel verbruikt als je contact uitstaat.

    Kleine how-to:

    - Ampere meter tussen de + of - van je accu hangen (niet starten met de ampere meter ertussen want dan kan je er een ei op bakken)
    - Alle deuren sluiten (en evt motorkap contact afkoppelen als de kap open moet blijven)
    - Contact uitschakelen en minimaal 5 minuten wachten (sommige systemen hebben even tijd nodig om uit te schakelen
    - verbruik aflezen en evt noteren
    - 1 voor 1 de zekeringen uit de zekeringen kast trekken en op de meter letten, als de waarde zakt heb je een (ongewenste) verbruiker gevonden.

    Rustverbruik verschilt per auto maar 100-150 mA is echt het maximum, een gemiddelde accu heeft een capaciteit van 300A dus reken maar uit hoe snel je accu dan leeg is.
    Unpimp ze car...

    Audi A3 '98 1.9TDI
    Audi Cabriolet '92 2.3 V5 20v
    VW Transporter '90 1.9D

  14. #13
    audi80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    7.567
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MorningLight
    De radio gebruikt de constante + als het contact uit staat alleen voor het zender- en instellingsgeheugen te behouden.. Als je radio correct is aangesloten is er iets goed mis met je radio als je accu na een paar dagen plat is!
    Dat weet ik, maar ik heb het over de 2e + draad (de geschakelde + dus niet de constante +) die meestal achter het contact zit .
    In sommige auto's staat daar ook continu spanning op.
    En sommige radio's verbruiken in dat geval meer stroom in de uit-stand.
    Dus het is beter om die draad achter het contact te zetten of een schakelaartje ertussen.
    Huidige auto: A4 Allroad 2.0 TFSI S-Tronic 2011
    Verleden: Audi 80 1.8E 1990 , Audi 80 2.0E 1993 , Audi A6 2.4 quattro 2000

  15. #14
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.707
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    bij mijn type 44 gaat er altijd een 12v spanning zowel naar de + draad en naar de geheugendraad. Als ik dus de radio vergeet dan gaat er zelfs een alarmloeien, mijn nw radio heeft een blackpanel front en bleef dus gewoon branden als ik het contact afzette en trok dan de accu leeg.
    Heb gewoon een draad gezocgt die over het contact loopt en hier mee de schakel+ aangezet. Resultaat radio uit geen lege accu meer.
    Dit verhaal geld ook voor de passaat en andere VAG modellen.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  16. #15

    Standaard

    Als mijn Audi een paar week stil staat, is de accu ook leeg. Ik heb dus ook een verbruiker!

    Mijn radio kan echter aan, als ik geen contact maak... Kan dit de oorzaak zijn?
    -oooo-

    Audi 80 - Eines der schönsten Beispiele für Wirtschaftlichkeit -

    -oooo-

  17. #16
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.707
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BartType81
    Als mijn Audi een paar week stil staat, is de accu ook leeg. Ik heb dus ook een verbruiker!

    Mijn radio kan echter aan, als ik geen contact maak... Kan dit de oorzaak zijn?
    zie mijn antwoord
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  18. #17
    Iceman
    Guest

    Standaard

    Al deze problemen zijn simpel te voorkomen door de Audio via het contact en via een relais aan te sturen.

    mvg, Hans.

  19. #18

    Standaard

    Bedankt mannen!
    -oooo-

    Audi 80 - Eines der schönsten Beispiele für Wirtschaftlichkeit -

    -oooo-

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •