Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: firmware update rns-d

  1. #1

    Standaard firmware update rns-d

    he hallo

    heeft er misschien iemand een linkje naar een site om mn rns-d te updaten?
    ik heb nog de "oude" firmware erop...
    ik weet dat er meer in dit forum staat maar alle links zijn "dood"....

    alvast bedankt!!

  2. #2
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    113
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7
    Land
    Land

    Standaard Re: firmware update rns-d

    Hallo allemaal,

    Ik kon even geen ander topic meer vinden over de RNS-D update.
    Ik rijdt in een Audi A8L van bj 2000 met daarin een RNS-D navigatiesysteem.
    Ik heb een firmware versie van 2000 erin, en de kaart is van 2007.
    Ik kom er niet zo goed achter of ik de DX versie heb, of niet.
    Voor de non-DX versie heb ik de firmware van 2001.
    Voor de DX versie heb ik de firmware van 2003.

    Verder kan je in een DNL bestand je opstartlogo aanpassen met het programma NaviEdit (laatste versie is volgens mij v1.37 uit 2005).
    Ooit heb ik hier in het forum een handleiding daarvoor geschreven:
    http://www.audiforum.nl/forum/car-en...ml#post1349870

    Nu moet ik zeggen dat ik daarna eigenlijk zelf vastloop op de update zelf...
    Ik weet precies hoe ik door de Vlag en Navigation toets ingedrukt te houden bij het opstarten in het menu kom voor het update scherm.
    Je kunt daar je navigatie CD uitwerpen en de firmware CD erin doen.
    In het scherm is ook je huidige firmware versie te zien, en daaronder wat er op de CD staat (als deze gelezen wordt).
    De CD is in ISO 9660 / Joliet mode (geen UDF), korte 8.3 bestandsnamen, lage brandsnelheid en finalizing CD (geen multi-session).
    En dat heb ik gebrandt in het freeware pakket CDBurnerXP.

    Het scherm vermeldt ook geen firmware versie die op de CD staat.
    Ik kan ook de installatie niet opstarten met de rechter draaiknop (opstarten selecteren en een keer op de knop drukken).
    Als ik even wacht, dan krijg ik de melding "CD is defect".
    Maar ja, ik heb er wel 10 CD's gebrand in allehande modes, ook 650MB (74min) mode.
    En dat ook met beide firmware versies, maar de CD wordt gewoon niet geaccepteerd.
    De files staan op de CD ook niet in een subdirectory.
    Ik snap er echt niets van...

    Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
    De CD drive van de RNS-D (Navigation Plus) is wel goed, want de navigatie CD werkt gewoon.
    (Heel mooi van deze toestellen is dat ze niet zo snel gestolen worden.)

    Alvast bedank, Leo
    Audi A7 3.0 TFSI, ProLine Plus, Stage 5 tuning, 520pk 640nm, beige Valcona lederpakket, inleg generfd essenhout bruin naturel rondom, vloerbekleding en dashboard veenbruin, stoelverwarming, stoelverkoeling, stoelmassage, headupdisplay, privacy glass.

  3. #3
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.363
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: firmware update rns-d

    CD afgesloten met branden.
    Dit komt veel voor bij cd die niet afgesloten zijn
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  4. #4
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    113
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7
    Land
    Land

    Standaard Re: firmware update rns-d

    Beste Remi,

    Bedank voor je reactie.
    Ja, echt op gelet! En het programma laat ook mooi zien dat hij de session aan het sluiten is met een animatie van een slotje door de CD.

    Verder heb ik met Clone CD de files naar een image bestand (*.img) geschreven, en die weer op een CD gebrand.
    Gewoon een heel andere route, maar met hetzelfde resultaat. Ook daar staan de files in de CD root directory.

    Dit zijn de bestanden die er op staan:

    CD Firmware RNS-D 2001:

    AU4M1C17.DNL
    AUDG1B07.DNL
    AUDM1B15.DNL
    AUGM1125.DNL
    COMP_DL.EXE
    CONFIG.SYS
    DFLASHDL.BEX
    FILL.DAT
    FILL1.DAT
    PARAM.SYS

    CD Firmware RNS-D 2003 DX:

    AUDG1C12.DNL
    AUDM3910.DNL
    AUGM1125.DNL
    BOOT.0
    BOOT.2
    BOOT.CFG
    COMP_DL.EXE
    CONFIG.SYS
    DFLASHDL.BEX
    FILL.DAT
    FILL1.DAT
    L__RC_M_.EXE
    PARAM.SYS

    Ondanks alle verschillende modes van branden zijn alle CD's op de PC leesbaar.
    Het zijn Sony CD-R's, 700MB (80min), erg licht van kleur, bijna wit zilver.
    Enkele daarvan heb ik op 650MB (74min) gebrandt, maar ook dat haalt niets uit.
    De RNS-D in mijn Audi A8 denkt dat het gewone fietsreflectors zijn...

    In het display van de RNS-D staat:

    Actuele versie Nov 22 2000
    CD-Software ...

    Bij de CD-Software verschijnt echter helemaal niets...
    Ik weet eigenlijk nog steeds niet zeker of ik nu wel of geen DX versie heb.

    In het verborgen menu kom ik tegen:

    Project: AUDI2DIN
    STAMP: Nov 22 2000 / 13:13:21
    USER: INVALID / DEP : N

    Geen idee wat dat met die user is...
    Dat moet ik zijn, want ik ben inderdaad licht invalide...

    In een buitenlands forum stond ook de ervaring van iemand die exact hetzelfde probleem heeft dan ik.
    Maar geen oplossing erbij...

    Heeft iemand nog een idee?

    Zit al een beetje over te denken dat ik misschien CD's van een ander merk moet proberen...
    Heb hier toevallig nog wat lege Pioneer schijfjes liggen...
    Audi A7 3.0 TFSI, ProLine Plus, Stage 5 tuning, 520pk 640nm, beige Valcona lederpakket, inleg generfd essenhout bruin naturel rondom, vloerbekleding en dashboard veenbruin, stoelverwarming, stoelverkoeling, stoelmassage, headupdisplay, privacy glass.

  5. #5
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    113
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7
    Land
    Land

    Standaard Re: firmware update rns-d

    Ook de Pioneer CD's doen het niet.
    Ben benieuwd hoe nu verder...
    Audi A7 3.0 TFSI, ProLine Plus, Stage 5 tuning, 520pk 640nm, beige Valcona lederpakket, inleg generfd essenhout bruin naturel rondom, vloerbekleding en dashboard veenbruin, stoelverwarming, stoelverkoeling, stoelmassage, headupdisplay, privacy glass.


  6. #6
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.363
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: firmware update rns-d

    Kan er geen beveiliging op zitten. Die kopieer je niet met elk Brand programma mee.
    Vroeger gebruikte ik daar voor alcohol 120% voor.

    Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  7. #7
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    113
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7
    Land
    Land

    Standaard Re: firmware update rns-d

    Beste Remi, bedankt voor het meedenken...

    Nee, de firmware is op internet te vinden in ZIP archives, en als ISO bestand vind je ze niet.
    Als je die ZIP uitpak naar een directory, dan staat de file attribute op "archive" (niet op read-only o.i.d.).
    Eenmaal op CD gebrand zijn ze uiteraard wel weer read-only, maar de CD's zijn prima te lezen op een PC.

    Ik had al wel een keer de files vanuit een directory omgezet naar een 650MB groot ISO bestand, en die image weer met de laagste snelheid op CD gebrand.
    Voordeel was namelijk dat ik daarvoor weer een ander stukje brandsoftware gebruik, en je weet maar nooit... Maar dat hielp ook niet....

    Wat zit er nu for firmware in de auto?

    Via het verborgen menu zie ik dit:
    IMAG1203_600.jpg
    (Klik op het plaatje!)

    IMAG1204_600.jpg
    (Klik op het plaatje!)

    Dit is mijn firmware update scherm:
    (Flag knop en Navigation knop gelijkertijd indrukken en RNS-D inschakelen)

    IMAG1202_600.jpg
    (Klik op het plaatje!)

    Misschien dat iemand dit iets zegt?
    Audi A7 3.0 TFSI, ProLine Plus, Stage 5 tuning, 520pk 640nm, beige Valcona lederpakket, inleg generfd essenhout bruin naturel rondom, vloerbekleding en dashboard veenbruin, stoelverwarming, stoelverkoeling, stoelmassage, headupdisplay, privacy glass.

  8. Ad
  9. #8
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    113
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7
    Land
    Land

    Standaard Re: firmware update rns-d

    Ik ben weer iets wijzer, maar eigenlijk ook niet.
    Ik heb van een kennis van mij een iso bestand van de Blaupunkt TravelPilot navigatie CD 2011-2012 gekregen.
    Ook deze CD kan niet gelezen worden.
    Ik heb hem ook nog op een andere PC gebrand, maar ook dat hielp niet.
    Uiteindelijk heb ik van mijn werkende originele Blaupunkt TravelPilot navigatie CD 2007 een image gemaakt en die weer gebrand op CD.
    En die doet het wel. Het ligt dus niet aan de PC en niet aan de brander en de software.

    Zowel de firmware CD's als de nieuwere navigatie CD's bevatten bestanden die de RNS-D kennelijk niet verwacht.
    Hij zoekt naar specifiek bestanden die hij niet vindt, zo lijkt het...
    Dat brengt me dus op een dood spoor, want ik heb dan geen geldige firmware files tot mijn beschikking op de RNS-D uit 2000 te updaten.

    Hoe u verder?
    Audi A7 3.0 TFSI, ProLine Plus, Stage 5 tuning, 520pk 640nm, beige Valcona lederpakket, inleg generfd essenhout bruin naturel rondom, vloerbekleding en dashboard veenbruin, stoelverwarming, stoelverkoeling, stoelmassage, headupdisplay, privacy glass.

  10. #9
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    113
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7
    Land
    Land

    Standaard Re: firmware update rns-d

    Er bestaat niet echt zekerheid of de RNS-D wel of niet een DX versie is.

    Ik heb de Audi dealer in Eindhoven benaderd om daar een nieuwe navigatie CD te kopen.
    Maar ik hoor dat een kaart CD van na 2007 niet gaat werken op de RNS-D met oude firmware.

    Na veel uitzoekwerk kom ik er achter dat de firmware die ik heb exact geljk is aan die de Audi dealer heeft.
    Geen van beide firmware update CD's (non-DX 2001 en DX 2003) werken.
    De CD speler in de RND-D is goed, maar accepteerd helemaal geen updates en blijft melden dat
    de CD een error zou hebben, terwijl deze leesbare bestanden bevat.
    Dat gaat met een CD van de dealer dus niet anders. Een bezoek aan de dealer is dus kansloos, en
    dat is zonde van het geld. Want alleen al je voeten vegen op de mat kost al 100 euro, en dan hoor je
    ook nog dat de koffie in de hoek gratis is. Ik weet gewoon dat het me daar gelijk geld kost zonder dat
    ze iets voor me kunnen doen. En dan krijg je de onderzoekskosten en garageuurtarrief voor iets
    dat ik zelf al goed uitgezocht heb en wist dat het niet werkt. Niet doen dus!

    Kennlijk gaan ze er bij Audi van uit dat een dure Audi A8 niet langer dan 7 jaar mee hoeft te gaan.
    Logisch ook, mensen die dit soort auto's nieuw kopen rijden iedere 3 jaar in een nieuwe.
    Voor mij is het deels hobby, maar ik heb ook handicap aan mijn linkerbeen die ik niet kan buigen, waardoor ik in kleinere auto's niet comfortabel zit.

    Veel rood-verlichte knopjes bij je "boardcomputer" maar waarvan het deel voor de navigatie nu al onbruikbaar is.
    Ik zal uitkijken naar een andere 2 DIN oplossing, ook iets met roodverlichte knopjes...
    Je dashboard verandert dan wel van Audi design in een goedkoop aftermarket autoshop design...
    Ook het kleine display tussen de meters in zal niet meer werken, net als de bediening op het stuurwiel voor zender zoeken, volume en telefoonbediening.
    En een stuurwiel vol knopjes zal ook niet met een aftermarket 2 DIN oplossing samenwerken.

    Of het systeem als radio behouden en een Andoit telefoon o.i.d. op de voorruit plakken.
    Dat straalt echter wel uit dat de Audi A8 zelf kennelijk zelf niet iets gelijkwaardigs in huis heeft... alsof je in een klein goedkoop japannertje rijdt.

    De auto is voor mij niet verder duur in onderhoud, dat gebeurt bij een goede vriend van me in een garage.
    Heerlijke V8, gechipt, erg snel, veel ruimte, mooi dashboard. Overal rood verlichte knopjes...
    Het systeem heeft ook een groot voordeel: hij is als navigatiesysteem zo onbruikbaar dat niemand hem wil jatten.
    Laatst gewijzigd door Leonardo2000; 14-08-13 om 23:01.
    Audi A7 3.0 TFSI, ProLine Plus, Stage 5 tuning, 520pk 640nm, beige Valcona lederpakket, inleg generfd essenhout bruin naturel rondom, vloerbekleding en dashboard veenbruin, stoelverwarming, stoelverkoeling, stoelmassage, headupdisplay, privacy glass.

  11. #10
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    113
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7
    Land
    Land

    Standaard Re: firmware update rns-d

    Ik ben aan het zoeken op internet, en zie dat het probleem dat ik met de RNS-D heb is kennelijk bekend is.
    Waar een vraag in de markt is, is ook aanbod...
    Ik zie dat er VAG COM vervangers zijn die modern zijn en veel meer bieden dan de verouderd RNS toestellen en ook qua design en rode verlichting een goede vervanger zijn:
    http://www.navishop.nl/zenec-zenc2011d-p-12743.html
    Audi A7 3.0 TFSI, ProLine Plus, Stage 5 tuning, 520pk 640nm, beige Valcona lederpakket, inleg generfd essenhout bruin naturel rondom, vloerbekleding en dashboard veenbruin, stoelverwarming, stoelverkoeling, stoelmassage, headupdisplay, privacy glass.

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: firmware update rns-d

    Zenec is Chinese rotzooi. Buggy en onbetrouwbaar, net als ze de problemen eruit hebben komt er weer een nieuwe versie en begint het spelletje opnieuw, zonder ondersteuning van fabrikant of leverancier. Koop een goed merk: Pioneer, JVC en dergelijke.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    113
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7
    Land
    Land

    Standaard Re: firmware update rns-d

    Ja, idd. Maar ik heb gezien dat Zenec niet de passvorm van A8 in het pakket heeft, de hoekjes zijn niet hetzelfde.
    Maar kwam nu een ander passend model tegen:
    http://www.diycardvd.com/1994-2003-a...em-p-3330.html
    Zal ook Chinese rommel zijn, merkloos, maar wel meer up-to-date dan de RNS-D die niet verder gaat dan 2007 en niet geüpdate kan worden.
    Ook leuk detail, de vorm van de knopjes en het design past precies bij de A8 2000 model, horizontaal enigszins rond gebogen en de niet indrukbare smalle bars er tussen in.
    Het doet niet afbreuk aan de A8 dashboard styling, bedoel ik...

    Ik heb ooit een Lexus GS430 gehad uit 2000, die had toen al touch screen, en tijdens het intypen van plaatsnamen werden toetsen op het scherm grijs als de letters niet meer voorkwamen in bestaande plaatsnamen.
    Als je dan naar de RNS-D kijkt hoe tijdrovend het is een plaatsnaam via een draaiwieltje in te voeren, en je eigenlijk nooit precies weet welke richting je de knop op moet draaien.
    En dat je de letters die niet meer kunnen wel ingevoerd kunnen worden... Toch te gek voor woorden eigenlijk...
    Een huisnummer gaat alleen in een reeks van een halve of hele straat: nr 1-54 etc, dat gaat ook helemaal nergens over.
    Beroerder dan de RNS-D kan de Chinese rommel toch ook niet zijn... denk ik zo.
    Audi A7 3.0 TFSI, ProLine Plus, Stage 5 tuning, 520pk 640nm, beige Valcona lederpakket, inleg generfd essenhout bruin naturel rondom, vloerbekleding en dashboard veenbruin, stoelverwarming, stoelverkoeling, stoelmassage, headupdisplay, privacy glass.

  14. #13
    Teejeemmm's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Posts
    3.784
    Kudos
    375
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: firmware update rns-d

    dat van de update herken ik. ik weet dat ie ergens rondwaart. Verschil is o.a. dat letters die niet in de datebase voorkomen grijs worden en dat het inzoomen tot 50 m gaat. Interessant dus. Mijn RNS-D van 2000 is DX en draait op origineel (Bosch CD met kaartmateriaal van Tomtom) van 2012. Die dealer lult dus uit zijn nek!!.

    Als je de firmwareupdate weet te vinden heb je een behoorlijk actueel systeem die weliswaar traag berekent maar daarna gewoon doet wat ie moet doen....
    Audi RS4 B5 2000, Audi RS6 C5 Avant 2003, Audi A3 SB 45 TFSIe 2021

  15. #14

    Standaard firmware update rns-d

    Ik kan bij mijn RNS-D ook geen letters invoeren die niet bestaan. Werkt opzich prima nog steeds!
    Audi A4 Avant (B6) 3.0 V6 Quattro S-Line '03 - Ebonyschwarz
    BMW 316i (F31) M-Sport '14 - Glacierzilver

  16. #15
    Teejeemmm's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Posts
    3.784
    Kudos
    375
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: firmware update rns-d

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sham27 Bekijk Berichten
    Ik kan bij mijn RNS-D ook geen letters invoeren die niet bestaan. Werkt opzich prima nog steeds!
    dan is de jouwe dus een keer geupgrade of sowieso een latere versie. Ik kan het bij bij BNS5 in de cabrio ook op die manier. Allemaal net ff meer uptodate...
    Audi RS4 B5 2000, Audi RS6 C5 Avant 2003, Audi A3 SB 45 TFSIe 2021

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •