Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Hoeveel vermogen over het contact?.

  1. #1
    2.3
    Guest

    Standaard Hoeveel vermogen over het contact?.

    Ik ben druk bezig geweest om het eea aan de electronica van de 80 te veranderen.

    Het volgende is gebeurt:

    De autoradio heeft een geschakelde en een contsante plus.

    De Bleutoothg carkit heeft ook een geschakelde en een contsante plus.

    De carkit en de radio staan op elkaar aangesloten zodat als de carkit in werking gaat de radio op mute gaat.

    De kabels van de pda met navigatie zijn weg gewerkt en ingebouwd,de pda heeft alleen contastante stroom van de accu zodat hij niet helemaal alles hoeft her te berekenen als ik even ben gestopt bij een benzine pomp.

    Nu heb ik vanaf de geschakelde plus een aftakking gemaakt samen met een zwarte aarde draad aan mijn chassis,een tweelingsnoer zeg maar,en die heb ik in netjes naar mijn kofferruimte laten lopen,en daar een contra siggareten aansteker contact gemaakt.

    Nu ga ik AS zaterdag 2 weken met de Audi rondtrekken door het zuiden van Europa en heb ik mezelf dus een electrische koelbox aangeschaft.

    Deze wil in de kofferruimte installeren en aansluiten op het contra contact wat ik daar gemonteerd heb.

    Maar nu trekt de koelbox 54 watt,is dat een beetje verantwoord om deze over het contact te laten lopen?

    En voor de zekerheid wil ik nog even een zekering plaatsen in de kabel.

    54 watt gedeelt door 12volt = 4,5 ampere

    Dus een zweefzekering van 5 ampere zou moeten volstaan lijkt mij?


    Het is een beetje een lang verhaal geworden maar het is iig duidelijk,bedankt voor de antwoorden alvast.


    Marcel

  2. #2
    2.3
    Guest

    Standaard

    Ik wil de koelbox trouwens aansluiten op het contact omdat ik bang dat ik hem snacts een keer vergeet uit te zetten en dat mijn accu dan de volgende dag leeg is

  3. #3

    Standaard

    54 Watt extra lijkt me niet verstandig. Ik zou een relais gebruiken om de stroom door het contactslot te beperken. Denk er dan wel aan dat je waarschijnlijk een voorschakelweerstand moet gebruiken omdat er anders een oneindig grote stroom door je relais gaat lopen = smelten en fikken... Indien een relais al een natuurlijke weerstand heeft (vraag eens hier of bij de betere elektronicashop) dan is zo'n weerstand niet nodig.

    En zoiezo elke stroomverbruiker een eigen zekering geven!
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  4. #4

    Standaard

    Ja, er zijn genoeg filmpjes van uitbrandende auto`s op het forum te vinden... :?
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  5. #5
    rum's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    5.658
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Ik zou hetzelfde doen als themadpilot... Gewoon een relais+weerstand er tussen! Eventueel zelfs met een aparte kabel vanaf de accu, dan zit je altijd goed!
    Audi A4 Avant B6 2.5 TDI Pro Line 163+pk BCZ // JDE Tuning by JB


  6. #6
    2.3
    Guest

    Standaard

    Ik ben net een relais wezen halen van 12 v-30 Ampere.
    De stroom die geschakeld moet worden is maar 4,5 Ampere,dan heb ik toch geen weerstand nodig?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2.3
    Ik ben net een relais wezen halen van 12 v-30 Ampere.
    De stroom die geschakeld moet worden is maar 4,5 Ampere,dan heb ik toch geen weerstand nodig?
    Een relais heeft heeft een stuurspanning nodig om een schakelaartje in dat relais te activeren. Dat schakelaartje laat een grotere stroom lopen, in jouw geval max. 30A.

    Die stuurspanning kan bijvoorbeeld van je contact halen. De vraag is nu: zit er een weerstand in het circuit van de stuurspanning ingebouwd. Zo niet, dan gaat er een oneindige stroom lopen die alsnog voor fik gaat zorgen. Daarom mijn opmerking: vraag hier of bij een elektronicawinkel of er een voorschakelweerstand nodig is. Waarschijnlijk niet, maar better save than sorry...

    Jouw situatie:

    Accu +
    |
    |
    | relais
    ----------------------| / | ---------------------- || -
    stuurspanning + |
    |
    |
    |
    |
    verbruiker
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    ff in paint:
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  10. #9

    Standaard

    Eeeeh, sorry hoor, maar als je een Hella relais of zo haalt bij de eerste de beste Halfords, hoeft daar echt geen weerstand tussen....

    In de zekeringkast wemelt het van de relais, maar daar zitten echt geen weerstanden tussen. Het spoeltje van het relais neemt een bepaalde stroom, afhankelijk van de weerstand van die spoel. (Wet van ohm.) Meer zal er echt niet gaan lopen, en al helemaal geen oneindige stroom.
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door type81
    Eeeeh, sorry hoor, maar als je een Hella relais of zo haalt bij de eerste de beste Halfords, hoeft daar echt geen weerstand tussen....

    In de zekeringkast wemelt het van de relais, maar daar zitten echt geen weerstanden tussen. Het spoeltje van het relais neemt een bepaalde stroom, afhankelijk van de weerstand van die spoel. (Wet van ohm.) Meer zal er echt niet gaan lopen, en al helemaal geen oneindige stroom.
    Nou dat dacht ik al, maar als je hier tips gaat geven en iemand vertrouwt erop dat je hem goed voorlicht en het gaat mis dan is het dat wel een beetje jammer he :wink:

    Bedankt voor het bevestigen.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  12. #11
    2.3
    Guest

    Standaard

    Ik ga vanavond even de Relais inbouwen,ik laat wel horen of het gelukt is

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •