Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Resultaten 41 tot 55 van de 55

Onderwerp: Zelfbouw: US1115 testlight

  1. #41

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pedro sr.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenS3
    Nou, ik zweer het je. Kan ze écht niet vinden. Ik heb er vanmiddag weer een dikke 20 minuten onder gelegen, zelfs een deel van de vloerbedekking verwijderd und gar nichts.

    De vorige eigenaar heeft eoa vaag alarmsysteen aangelegd, ik begin te vermoeden dat ze zijn weggeknipt.

    @ Henkjan: ik ga daar maar eens een projectje van maken, thnx!
    Hey Janco,

    Ze hangen er weer hoor .
    Zaten ze er toch of heb je via de comp uitgelezen? Ikke ff niet meer snap...
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  2. #42

    Standaard

    Pedro zegt: "volgende keer je zonnebril afzetten als je gaat zoeken, ze zaten een beetje verstopt tussen de bedrading".

  3. #43

    Standaard

    :oops:

    Er zit gelukkig ook niet zoveel...
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  4. #44

    Standaard





    :tieten:
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  5. #45

    Standaard

    Zo, na al een tijdje geregisteerd te zijn bij deze mijn eerste post op dit forum.

    Ik heb gemerkt dat de kennis van elektronica niet altijd even hoog is onder de gebruikers, dus bij deze even een stukje schoolwerk:

    De afkorting LED staat voor "Licht Emiterende Diode" oftewel, een diode die licht gaat geven als er stroom doorheen gaat. Een diode is een elektrisch component waar de elektriciteit maar in één richting doorheen kan.

    Een LED heeft 2 nadelige eigenschappen:
    - Omdat het een diode is, kan de stroom door de LED bijna oneindig hoog worden, daarvan gaat de LED kapot.
    - Omdat het een diode is, werkt de LED maar op 1 manier, als je hem andersom aansluit doet hij niks (de diode blokkeerd de stroom).

    Nadeel 1 los je op door de stroom te beperken dmv een weerstand in serie (net als in het schema zit van de topic starter.)

    Nadeel 2 los je op, door 2 LED's in tegenover gestelde richting parallel te zetten, op die manier werkt altijd 1 van de 2 LED's, ongeacht hoe je de stekkers aansluit.

    Een beter schema is dit:
    [img][http://home.wanadoo.nl/familiemelis/testled.JPG]http://home.wanadoo.nl/familiemelis/testled.JPGhttp://[/img]

    Er zijn nu 2 LED's in tegenovergestelde richting geplaatst, er gaat er altijd één branden, ongeacht hoe je hem aansluit. Bovendien is de weerstand waarde verhoogd naar 1000 ohm (=1 kilo-ohm of 1k). De waarde van 330 ohm zoals in de startpost staat is namelijk nogal laag, daarmee kan (vooral bij een draaiende motor) de LED kapot gaan.

    Eventueel kan ik wel wat van deze testertjes bouwen voor mensen die moeite hebben met solderen of het verkrijgen van de onderdelen.


  6. #46

    Standaard

    Uitlezen doe je met een uitgeschakelde motor. (Bij deze voor-oorlogse bakken is uitlezen ook een groot woord)



    Maar een electronica-expert er bij is altijd welkom natuurlijk... ;-)
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  7. #47

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Uitlezen doe je met een uitgeschakelde motor. (Bij deze voor-oorlogse bakken is uitlezen ook een groot woord)



    Maar een electronica-expert er bij is altijd welkom natuurlijk... ;-)
    Klopt, zomaar een stekker van een sensor of actuator los hebben liggen terwijl je motor draaid is zowieso niet bepaald handig... Maar je kan deze tester gebruiken voor alles wat 12V is, je kan dus bijvoorbeeld testen of een bepaald lampje ofzo wel stroom krijgt, en dat kan weer wél met een draaiende motor.

    Je kan maar beter een weerstand van 1000ohm nemen ipv 330ohm, want straks meet je wel perongeluk iets met een draaiende motor zonder erbij na te denken, en dan is je testertje stuk...

    Goed, een elektronica expert ben ik niet, maar ik studeer wel elektronica, dus alles wat er in zo'n auto zit kan ik jullie mee helpen.

  8. Ad
  9. #48
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard

    Ik ga vandaag eens zoiets bouwen, wat LeonM heeft getekend. Heb een foutje ergens zo nu en dan.

    Verder, ik heb dit systeem verder nooit gezien. Begint hij gewoon foutcodes te spuwen als je het aansluit?

  10. #49

    Standaard

    Ja, als je het goed aansluit wel.

  11. #50

    Standaard

    klein tipje:

    de diode tester op een multimeter werkt ook(de piepjes stand )
    gewoon multimeter in de goeie stekkers stoppen, ff met paperclippe de goeie punten verbinden, na paar seconde eruit trekken en je hoord vanzelf de codes eruit floepen :oops:

    oja, geen piepjes te horen? tester andersom aansluiten (polariteit)

  12. #51
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard

    Gistere eens geprobeerd om foutcode uit te lezen. Nu had ik een handleiding van 20v-sauger-tuning.de gebruikt, maar dat was niet om foutcodes uit te lezen, maar om de computer in "eigendiagnose" te krijgen;

    1. Zorg dat het contact van de auto NIET aan staat.
    2. Zekering 13 van brandstofpomp verwijderen, en deze in het relais van de pomp plaatsen.
    3. Contact aan.
    4. na 4 sec. zekering uit de pomp terug plaatsen in plaats 13.
    5. Motorlampje knippert 4433, je kunt nu de pomp controleren (word nu aangestuurd).
    6. Zekering 13 er weer uit, en terug in het relais voor 4 seconde.
    6. Zekering weer uit het relais (niet terug plaatsen in 13.
    7. Knippercode 4411 (injector 1.). Als je nu de gasklep volledig opent, word de injector aangestuurd. Code 4412 (injector 2). Wederom gasklep openen voor de volgende (4413 = 3, 4413 = 4, 4421 = 5.)
    8. Na de laatste injector komt knippercode 4431; ISV test. Deze moet je horen/voelen werken.
    9. Zekering weer terugplaatsen (min 4. sec) daarna volgt de "actieve koolfilter test" (4343). moet je kunnen horen tikken).

    Als je klaar bent, contact uit. Zekering terug plaatsen in nr 13.

    bron: http://20v-sauger-tuning.de/stellglieddiagnose.htm

    Dit is overigens dus voor een auto van voor 1989. Die van daarna is "uitgebreider".

    Ik heb SSP 93 bijgevoegd, deze is voor wagen van voor 1989, motorcode NM, Computer met 2 stekkers, en zonder lambda regeling.

    Als je kijkt op blz. 8, zie je dat voor wagen van voor 1989 je het testlampje ook kan aansluiten tussen de zekering in de brandstofpomprelais en massa.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  13. #52

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    74
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Zelfbouw: US1115 testlight

    Ik heb de tester ook gemaakt voor mijn NG 2.3 Helaas werkt het niet......................... Jammer!

  14. #53
    struikie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Posts
    3.235
    Kudos
    48
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelfbouw: US1115 testlight

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hanslanz Bekijk Berichten
    Ik heb de tester ook gemaakt voor mijn NG 2.3 Helaas werkt het niet......................... Jammer!
    Ik heb jaaaren geleden deze ook gemaakt voor mijn 80 met NG motor. Werkte toen prima.
    Nu heb ik een adapter voor aan de HEX-CAN-USB voor Vagcom.

    JW
    | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
    | 2006 | BMW E91 335d touring | 410pk 745 Nm | daily driver |

  15. #54

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    74
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Zelfbouw: US1115 testlight

    Ik heb alleen de aansluiting in de zekering kast witte en zwarte. (Cabrio 1993) Daar heb ik 2 stekkers voor gemaakt. verder 1 draad naar de massa. en de drukknop en lampje.
    Als ik de knop bedien brandt het lampje....... Da's alles helaas. Iets verkeerd gedaan Struikie?

  16. #55
    struikie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Posts
    3.235
    Kudos
    48
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelfbouw: US1115 testlight

    Euuuhhh het is wel 15+ jaar geleden... maar ik had geen draad naar massa volgens mij.
    Alles ging naar de 4 pins van de zwarte en witte aansluitingen.

    Moeilijker dan dit is het volgens mij niet:


    JW
    | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
    | 2006 | BMW E91 335d touring | 410pk 745 Nm | daily driver |

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •