Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Onterechte 'Audi Presense' melding met automatische noodrem

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    94
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Onterechte 'Audi Presense' melding met automatische noodrem

    Hallo,

    ik ben hier op het forum op zoek geweest naar soortgelijke gevallen, het enige wat ik kan terugvinden gaat over de 'ACC en laneassist' maar fit toch niet 100% aan mijn probleem.
    Audi A5 SB (2017 bj2018) 190 pk TDI-versie, 2 jaar dus en inmiddels 30.000 km op de teller.
    Reeds 4x heb ik onnodig een noodrem gehad met een 'Audi pre sense'-melding. Telkens schrikken en bijna 2x de oorzaak van een ongeval (aanrijding achteraan), in één geval nog een geluk gehad dat ik onmiddellijk weg kon aan de volgende verkeerslichten of ik had nog een pak slaag op de koop toe. (Bumperklever met gepimpte BMW3)

    1ste keer reed ik in de dorpskern voorbij een café (café met die groene poort rechts), terrasje met 2 tafeltjes tot tegen de rijbaan. Ober komt met een schaal buiten en stapt naar de eerste tafel.
    BAM!!! Alles dicht. Iedereen op het terras aanzag mij als een gek die (toen met een van de eerste A5's van het model in de streek) eens stoer ging doen en zich liet opvallen.
    ==> Waarschijnlijk werd de ober aanzien als iemand die zich (in een hoek van 90°) voor de wagen ging begeven.

    Half jaartje later... weer prijs:
    2de keer: Fietser die rechts uit een straat komt en rechtsaf slaat (op een verhoogd fietspad) maar omdat net voor het kruispunt een lichte asverschuiving ligt:
    BAM!!! Alles dicht. De fietsende vrouw keek mij raar aan en de BMW-rijder die héél kort achter mij reed (en mij waarschijnlijk na het kruispunt wilde passeren op het 2de rijvak) woedend!! Daar kwam ik goed weg.

    AKTIE: Auto binnen gereden bij de dealer... blijkbaar was de installatie van de software voortijdig afgebroken en was het de oorzaak van het snelle ingrijpen.

    Een maand of 2 geleden, weer prijs:
    Winkelstraat, eenrichtingsverkeer maar fietsers kunnen in beide richtingen...
    Ik kom aan een kruispuntje (met asverschuiving) maar in de tegengestelde richting komt een fietster die recht naar mij rijdt (maar dus gaat afzwenken door de verkeerssituatie)
    BAM !!! Alles dicht. Dit keer zat ik niet alleen in de wagen en mijn medereizigers keken raar op waarom IK (?... Ja IK hé, want 'IK' rij met de wagen) daar als een gek en zonder reden vol in de remmen ga. Het merk 'Audi' wordt deftig besproken en is het onderwerp van de rit. '...Die beslist zo maar in uw plaats om daar vol te remmen???'

    Deze week: Kom van een laag verkeersplateau en op het verhoogde voetpad loopt (in mijn richting en langs mijn zijde) een voetganger... de weg vertoont daar een lichte bocht.
    BAM!!! Weer alles dicht... Bovendien nog in mijn eigen straat waar iedereen me kent... en raar opkijkt of ik ze nog alle 5 op een rij heb.

    Ik boek maandag mijn onderhoud (30.000 km) en ben helemaal niet tevreden van die Audi Pre sense. (na de interventie van de dealer op 'low sensitive' gezet in de MMI)
    Zijn er nog mensen die soortgelijke ervaringen hebben?
    Wordt een leuke kluif als je een aanrijding hebt door toedoen van uw wagen want tenslotte blijf je als bestuurder toch steeds verantwoordelijk...
    Is er een mogelijkheid om dit 'speeltje' te deactiveren? Want ik vind het HELEMAAL geen meerwaarde, in tegendeel zelfs.
    Alvast bedankt.
    Laatst gewijzigd door Go69; 31-08-19 om 23:03.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Onterechte 'Audi Presense' melding met automatische noodrem

    Nog voorgehad met de Q5, maar ik herkende de situaties wel op d'n duur op voorhand waardoor ik al klaar stond op het gaspedaal om de rem te overriden.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  3. #3
    Q52009's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Leeftijd
    66
    Posts
    26
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Onterechte 'Audi Presense' melding met automatische noodrem

    Wel - onterechte - waarschuwingen gehad, maar geen remingrepen. Hier en daar staan borden of vuilcontainers na een flauwe bocht waar ik met 80 km/h doorheen ga, dan krijg ik een (gong)waarschuwing. Overigens op precies hetzelfde moment en plaats als bij mijn vorige Q5.
    Audi Q5 2.0 TFSI Tiptronic 2016
    Audi TT Coupé 2.0 TFSI 2008 JD-tuned 250 PS, 360 Nm
    Audi A3 1.6 Ambition 2001

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Onterechte 'Audi Presense' melding met automatische noodrem

    Bij mijn Q5 is het ook meermaals voorgevallen, de laatste week 3 keer, met een bijna aanrijding tot gevolg, ik heb dit aangekaart bij de dealer maar die zegt dat er weinig aan te doen is, heeft dit zelf al verschillende keren dit voorgehad.

    Deze week volg ik rustig het verkeer, komt er een fietser rechts voorbij en de auto gaat in noodrem, vandaag parkeer ik me achteruit in een plaats (ik kies tegenwoordig een plaats met vrije plaatsen naast), komt een wagen van links op de rijbaan, ongeveer drie meter voor mij en de auto in noodstop, een verschrikkelijk gevoel, het rijplezier wordt overstelpt door de schrik van wanneer en waar het nogmaals zal voorvallen.

    Bij het kruisen rijdt de andere wagen meer naar links en botste bijna frontaal op mij, dan ging de pre sense niet af, een moment waar je zou denken van wel.

  5. #5

    Standaard Re: Onterechte 'Audi Presense' melding met automatische noodrem

    Met 130.000 km ervaring op de meest gevoelige stand eigenlijk nooit een echte ingreep gehad. Enkel af en toe eens een fietser in smalle straten van 30 km/h. Maar hierbij ook geen volledige ingreep.

    Mijn A4 is van 07-2017
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    166
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Onterechte 'Audi Presense' melding met automatische noodrem

    Hier (C8) toch ook al een paar van die gevallen gehad:
    - 2 keer bij een asverschuiving
    - fietser die van rechts een afzonderlijk fietspad opdraait en minstens een halve meter van mijn auto vandaan blijft

    En bij een echt gevaarlijk moment (iemand die van rechts door het rood rijdt) dan weer geen enkele reactie van het systeem, al kan dat zijn omdat ik zelf snel reageerde en remde, vermoedelijk reageert de pre-sense dan minder gevoelig omdat het aanneemt dat je zelf verder blijft remmen.
    VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 2011 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB 2012 --> Audi A5 SB 2015 --> Audi A4 Avant 2012 --> Audi A6 Sedan 2019

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    94
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Onterechte 'Audi Presense' melding met automatische noodrem

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door krisverrept Bekijk Berichten
    Deze week volg ik rustig het verkeer, komt er een fietser rechts voorbij en de auto gaat in noodrem, vandaag parkeer ik me achteruit in een plaats (ik kies tegenwoordig een plaats met vrije plaatsen naast), komt een wagen van links op de rijbaan, ongeveer drie meter voor mij en de auto in noodstop, een verschrikkelijk gevoel, het rijplezier wordt overstelpt door de schrik van wanneer en waar het nogmaals zal voorvallen.
    Inderdaad, 'een verschrikkelijk gevoel' wanneer je wagen het plots over neemt en vol in de remmen gaat, een totaal geflipt gevoel.
    Leg het maar uit mocht zo'n ingreep uitmonden in een ongeval.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    234
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5

    Standaard Re: Onterechte 'Audi Presense' melding met automatische noodrem

    Misschien de camera/sensoren eens opnieuw laten kalibreren bij de dealer?

    Heb er in het begin 1x last van gehad, daarna nooit meer eigenlijk.

  10. #9
    Rainesh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    3.821
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Onterechte 'Audi Presense' melding met automatische noodrem

    even bij de dealer vragen om nieuwe software updates.
    A3 8V Limousine S-line Daytona Grey | A4 B8 Limousine S-Edition Daytona Grey Verkocht | A1 8X Sportback Pro Line S + Darkline Daytona Grey Verkocht
    VCDS Den Haag - Origineel VCDS & VCP | Odis-S & Odis-E | Rainesh@hotmail.com

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •