Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Stoelverwarming stekkers en canbus buiten de auto aansluiten?

  1. #1

    Standaard Stoelverwarming stekkers en canbus buiten de auto aansluiten?

    Ik heb een paar Audi stoelen gekocht om om te bouwen naar bureaustoel. De stoelen zijn elektrisch en voorzien van stoelverwarming, ik wil proberen beide aan de slag te krijgen. Ik ben eigenlijk op zoek naar documentatie over hoe de pinout van de stekkers precies is. Is het voor de elektrische bediending bijvoorbeeld voldoende om 12V op een voedingspin te zetten om dat tot leven te wekken?

    Ik vermoed dat de stoelverwarming sowieso ingewikkelder is. Zou het werken als ik het bedieningspaneelje los op de kop tik, die inplug op de bijbehorende control module, die op een of andere manier standalone van voeding voorzie en dan de stoel daar weer in pluggen? Werkt zo'n losse control module uberhaupt als hij verder niets ziet op de CANBUS? Of gaat hij dan direct in component protectie modus bijvoorbeeld of start helemaal niet?

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Stoelverwarming stekkers en canbus buiten de auto aansluiten?

    Aardige uitdaging!
    De stoelverwarming zou je ook met een PWM regelaar op 12V kunnen aansluiten. Zo heb ik de stoelverwarming van mijn geretrofitte sportstoel in de Q5 aangesloten, ipv met een ander aircopaneel. Op stand “Max”, dus 12V, gaat er ongeveer 8A door, en dat wil je dan al snel wat omlaag brengen....
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Standaard Re: Stoelverwarming stekkers en canbus buiten de auto aansluiten?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iceonfire Bekijk Berichten
    Ik heb een paar Audi stoelen gekocht om om te bouwen naar bureaustoel. De stoelen zijn elektrisch en voorzien van stoelverwarming, ik wil proberen beide aan de slag te krijgen. Ik ben eigenlijk op zoek naar documentatie over hoe de pinout van de stekkers precies is. Is het voor de elektrische bediending bijvoorbeeld voldoende om 12V op een voedingspin te zetten om dat tot leven te wekken?

    Ik vermoed dat de stoelverwarming sowieso ingewikkelder is. Zou het werken als ik het bedieningspaneelje los op de kop tik, die inplug op de bijbehorende control module, die op een of andere manier standalone van voeding voorzie en dan de stoel daar weer in pluggen? Werkt zo'n losse control module uberhaupt als hij verder niets ziet op de CANBUS? Of gaat hij dan direct in component protectie modus bijvoorbeeld of start helemaal niet?
    @iceonfire Connectors en pinnen zie -> https://www.audiforum.nl/forum/model...ml#post1109671

    Peeet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  4. #4

    Standaard Re: Stoelverwarming stekkers en canbus buiten de auto aansluiten?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peeet Bekijk Berichten
    Ah top! Thx, dat helpt alvast een hoop

  5. #5

    Standaard Re: Stoelverwarming stekkers en canbus buiten de auto aansluiten?

    Kan je daar iets meer over vertellen? Dat klinkt wel interessant..


  6. #6
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Stoelverwarming stekkers en canbus buiten de auto aansluiten?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Aardige uitdaging!
    De stoelverwarming zou je ook met een PWM regelaar op 12V kunnen aansluiten. Zo heb ik de stoelverwarming van mijn geretrofitte sportstoel in de Q5 aangesloten, ipv met een ander aircopaneel. Op stand “Max”, dus 12V, gaat er ongeveer 8A door, en dat wil je dan al snel wat omlaag brengen....
    Dit heb ik gebruikt:

    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/s...er-xl4016-200w

    Maar ik heb maar twee standen op mijn stoelverwarming: voluit (rechtstreeks op de boordspanning), en op ”halve” kracht, via de converter. Die heb ik afgeregeld op zo’n 8V, waardoor er zo’n 40W door de stoelverwarming wordt afgegeven tegenover zo’n 100W op 12V.
    Heb de converter in een plastic doosje ingebouwd, met een drie-standen schakelaar (I-0-II), en dit onder tegen de stoel gemonteerd.
    De converter laat zich traploos verstellen, maar dat gaat middels een klein stelschroefje dus dat lijkt me niet zo handig als je meer standen wilt kunnen gebruiken. Misschien zijn deze converters er ook met een regelknop.....
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  7. #7

    Standaard Re: Stoelverwarming stekkers en canbus buiten de auto aansluiten?

    Twee standen lijkt me prima, ben alleen nog even benieuwd hoe de aansturing in het geval van deze stoelen loopt. De stekkers zijn wel anders dan wat in het gelinkte topic staat namelijk. In jouw geval is het iig zo dat het dus alleen van belang is hoeveel spanning je er op zet en dan neemt het vermogen dus 1:1 af begrijp ik. Je zet dus niet een soort "element nu aan element nu uit" signaaltje ergens op een stekkerpin?
    Laatst gewijzigd door iceonfire; 17-12-19 om 08:00.

  8. Ad
  9. #8
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Stoelverwarming stekkers en canbus buiten de auto aansluiten?

    Precies. De stoelverwarming is in feite een Ohmse weerstand. Dus een verlaging van de spanning geeft een 1:1 verlaging van de stroomsterkte volgens U=IxR. De warmteontwikkeling verlaagt dan volgens P=UxI, oftewel P=I kwadraat x R.

    (Het soort “element nu aan element nu uit” is een “Pulse Width Modulator”, en dat is deze converter dus).
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Kees B; 17-12-19 om 09:25.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  10. #9

    Standaard Re: Stoelverwarming stekkers en canbus buiten de auto aansluiten?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peeet Bekijk Berichten
    Hmm hoe kan je achter de partnrs van de contrastekkers komen? Het gaat in dit geval om stoelen van de Audi TT 8S. Ik denk dat ik dus een andere nodig heb dan de 4F0937743B en ik heb ook een contrastekker nodig voor de groene stoelverwarmingsstekker. Ik heb wel uitgevonden dat de ene stekker T6f heet voor de stoelverwarming en waarschijnlijk T10e voor de elektrische verstelling maar daarmee kom ik nog niet zo heel veel verder

  11. #10

    Standaard Re: Stoelverwarming stekkers en canbus buiten de auto aansluiten?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Precies. De stoelverwarming is in feite een Ohmse weerstand. Dus een verlaging van de spanning geeft een 1:1 verlaging van de stroomsterkte volgens U=IxR. De warmteontwikkeling verlaagt dan volgens P=UxI, oftewel P=I kwadraat x R.

    (Het soort “element nu aan element nu uit” is een “Pulse Width Modulator”, en dat is deze converter dus).
    Is dat dan toevallig hetzelfde als iets als dit?
    https://www.applamp.nl/led-strip-dim...montage12.html
    Dat zou wel een mooie betaalbare oplossing kunnen zijn

  12. #11
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Stoelverwarming stekkers en canbus buiten de auto aansluiten?

    Ja, dat zou zomaar kunnen.... qua specificaties lijkt het wel (net aan) te kloppen. Of het idd zal werken? Lijkt het proberen iig wel waard!
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •