Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Accu overleden?

  1. #1
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Accu overleden?

    Ik heb gisteren een auto uit Duitsland gehaald. Auto naar huis gereden (600+km) en vanmorgen ook probleemloos gestart en een korte rit gemaakt. Daarna zeker 1-1.5 uur met VCDS een scan gedaan (geen grote problemen) en vervolgens een aantal zaken aangepast, zoals needle sweep, spiegel kantelen, olietemperatuur, visualisatie PDC achter, ... Op een gegeven moment kreeg ik een melding dat de accuspanning laag werd en en er iets uitgeschakeld zou worden. Heb geen foto gemaakt, dus ik weet niet de juiste tekst.

    Vervolgens de auto gestart. Needle sweep gaat af en vervolgens valt alles uit en een reset. Een paar keer geprobeerd, maar het werd steeds beroerder. Op een gegeven moment viel ook de centrale vergrendeling uit en kon ik ook de kofferbak niet meer openen (daar zit de accu bij mij). Ik weer de dongle aangesloten en een accuspanning van 8.5V en dan is het niet zo vreemd dat er niet veel meer werkt. Ik heb vaker met VCDS gewerkt en ik heb niet de indruk dat ik wat fout heb gedaan.

    Ik heb even de accu van mijn Audi cabriolet (1993) aangesloten, maar ik vertrouw mijn startkabels niet helemaal. Ik kreeg de auto er niet mee gestart (hoorde wel kort klapperen van het startrelais), maar de MMI en vergrendeling deed het wel weer. Ik heb maar even de druppellader van mijn motorfiets aangesloten, maar ik vrees dat het een week duurt om daarmee de accu weer vol te krijgen.

    Ik laat de auto vanavond i.i.g. achter de druppellader en ga morgen even kijken wat voor type accu er precies in zit. Is de meest logische diagnose dat de accu gewoon gaar is en daarom dit niet meer volhield? Of is 1.5 uur op contact echt te lang en is het laden en er daarna weer gewoon tegenaan? Ik kan me herinneren dat ik dat indertijd met mijn A4 ook wel eens heb gedaan, maar die was toen nu.

    PS: Als het de accu is, dan moet er een nieuwe in. Heb de keuze tussen Duracell, Bosch, Varta en Greenline. Ik neig naar Bosch (want dat zal Audi zelf ook wel gebruiken). Morgen nog even afmeting en capaciteit nakijken. Neem aan dat ik het beste de andere 12V accu parallel kan aansluiten (om de spanning er op te houden) en dan oude accu eruit, nieuwe erin en met VCDS BEM inleren?
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  2. #2
    vissermax's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2006
    Leeftijd
    47
    Posts
    173
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Accu overleden?

    Gewoon effe opladen, en als je weer zo lang aan de gang gaat effe aan de acculader, het boord systeem trekt aardig wat stroom

    Verstuurd vanaf mijn SM-S918B met Tapatalk

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu overleden?

    Ik heb bij autobedrijven gewerkt. De meeste accu's werden vervangen bij de verkoop omdat ze overleden waren, stilstand is slecht voor een accu.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.129
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Accu overleden?

    1,5 uur is lang met contact aan, vaak brand er rondom licht en de binnenverlichting plus instapverlichting dan gaat het hard hoor. Als ik lang iets doe laat ik hem lopen en preventief altijd binnenverlichting uit en dagrijlampen uit enz enz.

    Ik denk niets aan de hand, gewoon laden en rusten dan kan je weer starten, ga dan even een flink stuk rijden en dan is het prima. Soms is het ook slecht een accu ver leeg te trekken, sommige komen er nooit meer bovenop.

    Ga je toch vervangen, bosch S4 of 5 en of Deta accu als budget versie.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu overleden?

    De buurman heeft zo'n accubooster en daarmee startte de auto direct. Daarna 45 minuten gereden, dus denk inderdaad gewoon een platte accu vanwege te lang klooien. Weer wat geleerd. Ik kijk wel even hoe het de komende dagen gaat. Als ik ga vervangen dan een goede merk-accu. Heb een hekel aan goedkope imitatie. Mijn ervaring is dat die op termijn duurder zijn.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)


  6. #6
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    999
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu overleden?

    Audi gebruikt ook Varta hoor, zit in mn A6 C8

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  7. #7
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu overleden?

    Vandaag de accu weer plat na 3 dagen stilstaan, dus er moet een andere accu in. Aangezien ik snel wou rijden even bij de lokale fastfitter geweest, maar dat was een slecht idee. Bij thuiskomst bleek er een te kleine accu te zijn geplaatst (te smal) en dus ook maar 80Ah ipv 95Ah. Aangezien ik de hoofdprijs had betaald wou ik natuurlijk wel de accu die erin hoort. Dus zelf maar even zoeken. Er was een Bosch S5 A11, maar er moet een S5 A13 in als ik kijk naar de afmeting en het aantal Ah. Ze wisten zelf natuurlijk dondersgoed dat het niet de juiste was, want 5cm verschil zie je echt wel en de klepjes vielen ook niet meer netjes over de accupolen heen.

    Dus even gebeld en die accu moest besteld worden, dus dan kon ik hem laten wisselen. Ook gevraagd of ze wellicht wat aan de prijs konden doen. Online kost die S5 A11 "slechts" €185, maar ik had zojuist ruim €350 afgerekend. Een beetje marge gun ik een ondernemer wel, maar op dit soort bedragen een marge van ruim 100% vind ik een beetje te gek. Ze wilden niets met de prijs doen, maar ik kon terugkomen en dan werd de oude accu teruggeplaatst en kreeg ik mijn geld terug. Meteen gedaan dus.

    De auto had nog de originele accu (volgens mij), want de Audi code stond er nog op:
    IMG_6931.jpg

    Nu kan ik een Bosch S5 A13 bestellen in Nederland voor €219 of de orginele Banner 59201 in Duitsland voor €163 (in Nederland is die veel duurder). Ik kan hem eventueel bij een collega laten afleveren. Denk dat ik voor de Banner ga, want dat is het meest origineel of zijn er redenen om toch voor de Bosch te gaan?

    Ik neem aan dat ik hem zelf even moet inleren met VCDS?
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.129
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Accu overleden?

    Wat een geld, ik was 100,- rond kwijt voor een 90Ah deta accu in de S4 , 350! Jeetje
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu overleden?

    Die 350 euro was ook een rip-off, want diezelfde accu kan je online voor de helft van het geld krijgen. Wat de accu duur maakt is volgens mij dat het een AGM accu is. Wellicht dat een gewone accu ook wel werkt, maar het scheelt hooguit een paar tientjes en ik heb het liefst origineel. Dat geeft op termijn vaak toch het minste gedoe.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  11. #10
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu overleden?

    Deze accu's kunnen niet lekken , je kan ze desnoods ondersteboven monteren. Dat maakt het ook veiliger als ze binnen in de auto gemonteerd zitten.
    En dus duurder.
    Laatst gewijzigd door a4drieliter; 04-11-23 om 20:37.
    Dus....

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •