Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Spanningsproblemen > 15 V met Audi 100 2.3 E uit 1991

  1. #1

    Standaard Spanningsproblemen > 15 V met Audi 100 2.3 E uit 1991

    Sinds ik een andere dynamo heb gekregen, heb ik problemen met de spanning. Over de dynamo is een spanning bij stationair te meten tot 15,3 Volt, bij gas (half of vol) zakt het terug naar 14,5 en wanneer het toerental dan constant wordt gehouden loopt het weer op naar + 15 V. Hierdoor knippert mijn verlichting en rijdt mijn Audi 100 2.3 E bij constant toerental wat schokkerig. Is al 2 keer een nieuwe spanningsregelaar en 1 maal een nieuwe accu ingegaan. Na het vervangen van de spanningsregelaar heb ik gedurende 1000 km geen problemen en dan begint het probleem weer. Volgens mijn garagehouder en het bedrijf dat de dynamo heeft vervangen (ivm ANWB pech op zondag was dit een andere garage) kan het niet aan de dynamo liggen. Wie weet wat het wel kan zijn?

    M.v.g.

    Edwin

  2. #2
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard

    Bij een verhoogd toerental moet de dynamo cq spanningsregelaar een voltage afgeven rond de 14,5V, dus dat lijkt mij in orde.

    Waarom die dan schokkerig loopt zou dan wel ergensanders aan kunnen liggen..... lastig probleem.

    Verder heeft ie wel netjes zijn onderhouds beurten gehad mbt bougies, verdelerkap/ roter etc. ?
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  3. #3

    Standaard

    In ieder geval bedankt voor je reactie Rolf, maar het voltage mag sowieso nooit boven de 14,8 volt komen. Wanneer de spanningsregelaar vervangen werd, dan bleef het voltage wel onder de 14,8 V gedurende de eerste circa 1000 km, dan schokt de auto ook niet. Vervolgens loopt de spanning langzaam over de 15 V heen en begint het schokken ook weer bij constant toerental. Het schokken gaat dan met hetzelfde ritme als het knipperen van de verlichting. ( Hiermee bedoel ik dus het feller schijnen door de piekspanningen)

  4. #4
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard

    Hmm, vreemd, voor het eerst dat ik dit hoor. Dan zal het probleem toch in de spanningsregelaar zitten..... De gelijkricht diodes van de dynamo zijn wel goed, of zijn die ook vervangen?
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  5. #5

    Standaard

    Te hoge laadspanning kan ook je accu laten koken (ruikt naar rotte eieren). Hoewel ik niet helemaal begrijp waarom je spanningsregelaar telkens overlijdt zou ik toch maar eens gaan denken aan een andere dynamo. Is immers de enige die stroom opwekt. Misschien ff naar een Bosch service centre, daar weten ze veel over dynamo's en kunnen ze ook goed testen.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL


  6. #6

    Standaard

    ik weet niet waar je vandaan komt, maar in spijkenisse zit dynamospecialist cordaat. (achter de esso bij de spijkenissebrug)
    Die heeft mij ook goed geholpen.

    Ik zou het toch bij de dynamo zoeken

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •