Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Wel of geen infotainment canbus ?

  1. #1

    Standaard Wel of geen infotainment canbus ?

    Hallo,
    Tijdens de installatie van RNS-E unit in mijn A4, bleek dat er geen bedrading aanwezig was voor de infotainment canbus. Nu zou het zo moeten zijn dat alle A4 modellen van 2001 dit wel zouden moeten hebben.

    De auto is van Mei 2003 en is zonder audi radio geleverd. Er zit wel een boordcomputer in (verbruik etc) en autocheck control.


    Nu is dus de vraag;

    1) Is de infotainment canbus wel aanwezig in de auto ?
    2) Kan het zijn dat hij wel aanwezig is, maar dat de bedrading gewoon weg niet aanwezig is ?
    3) Mocht het niet aanwezig zijn; Is het mogelijk om dit achteraf nog in te bouwen ?


    Ik heb al heel wat lees werk verricht over de canbus, maar over de installatie en/of deze standaard wel aanwezig is kan ik niet over vinden. Ik hoop dat juliie iets voor mij kunnen betekenen.

    Alvast bedankt !

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.176
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard

    Mijn wagen is van 2004 en heeft wel canbus, de rns-e kon er dan ook zo ingeplugt worden (op dubbeldin na) maar die had wel een concert II standaard.

    Ik dacht ook ooit eens gelezen te hebben dat canbus pas begint in de A4 vanaf 2004 en nieuwer.

    Bij kufatec.de staat wel een soort canbus simulator voor auto's die het niet hebben.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3

    Standaard Re: Wel of geen infotainment canbus ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A4speed
    Nu is dus de vraag;

    1) Is de infotainment canbus wel aanwezig in de auto ?
    A4 uit mei 2003, ja je hebt een canbus

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A4speed
    2) Kan het zijn dat hij wel aanwezig is, maar dat de bedrading gewoon weg niet aanwezig is ?
    Ja, Audi schijnt standaard niet scheutig te zijn met draadjes wanneer je geen af-fabriek audio/nav hebt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A4speed
    3) Mocht het niet aanwezig zijn; Is het mogelijk om dit achteraf nog in te bouwen ?
    Ja, je moet alleen "ergens" de juiste draadjes opzoeken en omleiden. Op de site van Coen Donkers is eea te vinden over Audi radio's en aansluitingen. http://www.coendonkers.nl/ond_radio_info.html

    Verder kun je heel veel RNS-E info vinden op http://www.navplus.us/

    succes !
    Penguin Power

  4. #4
    jandriess
    Guest

    Standaard

    Hallo,

    Ik heb een A4 van 2001 die ook zonder radio is uitgeleverd.
    Voor inbouw van een originele radio was er ook geen CANbus stekker aanwezig.
    Na wat zoekwerk bleek dat alle A4-B6 modellen CAN-bus hebben maar dat de infotaiment-bus niet is bedraad en ook nog eens softwarematig uit staat als de auto is geleverd zonder rdaio.
    Je moet dus eerst een kabeltje maken tussen het dashboard en de radio.
    Het dashboard kun je los schroeven en naar voren kantelen.( accu hoeft niet los )
    Achter op het dashboard zitten 2 multi stekkers. Op 1 ervan zit op pin 19 en 20 de infotaiment-bus aansluiting.
    Na montage van het kabeltje gaat de radio aan/uit bij in/uit schakelen van contactslot en werkt de radioverlichting synchroon met de dashboardverlichting.

    Vervolgens moet je nog iemand vinden die in menu 17 ( dashboard interface) adress 62 kan wijzigen zodat e.e.a. ook softwaremoatig gaat werken. Als dit is gedaan zie je de zenders op het dashboard.

    ps (mini ISO stekkers kun je kopen bij Conrad)

    groeten

    Jan

  5. #5

    Standaard

    heb zelf die 2 draden er ook bij getrokken , en bij de stekker achter het cluster ingezet dmv reparatiebekabeling bestellen van de dealer

    mijn oude vagcom, komt niet in menu 17 , om de cluster te programmeren samen te werken met de rns-e, iemand iets wat wel werkt?

    groet
    menko


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2006
    Leeftijd
    60
    Posts
    848
    Kudos
    1
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    Bij mij weten kunnen de B6 modellen vanaf 2001 (facelift) de benodigde signalen hebben mits je een origineel af-fabriek radio hebt (concert II, Symphony II etc.

    Dus als je een originele audi radio hebt, is het een stuk simpeler dan als je dat niet hebt. Dat heet dan radiovoorbereiding maar dat is een simpele aansluiting teneinde vele merken aftermarket autoradio's te kunnen gebruiken.
    Audi TT Roadster 2.0Tfsi

  7. #7
    miTchel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.185
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co
    Mijn wagen is van 2004 en heeft wel canbus, Ik dacht ook ooit eens gelezen te hebben dat canbus pas begint in de A4 vanaf 2004 en nieuwer.
    Ik dacht dat alle A4 b6 Canbus hebben ,alleen tot 2001 beperkt en na 2003 volledig.
    Audi A4 2.4 v6 '03 Nu ; Audi A4 1.8T limited S '14

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    alle b6'en hebben canbus, al wel dan nie voorbereid,
    alleen voorbereid als je radio af fabriek hebt. wanneer niet, zoals bij mij, leg je dus bedrading bij de multi connector (blauwe) achter je instrumentarium voor can H en can L, aansluiten, en t'werkt direct.
    alleen het omcoderen van je BIS scherm, moet je via vagcom doen. al heb ik dan niet de juiste versie hiervoor

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •