Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 92

Onderwerp: Vanochtend in de steek gelaten door de A8

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard Vanochtend in de steek gelaten door de A8

    Rijd je daar midden in een file... kapt je A8 ermee, balen.

    Had het gelukkig aan zien komen en kon gauw naar de rechterrijbaan. Daar sloeg de auto af, en gelukkig was een mede-weggebruiker zo symphatiek om de wegen even op de vluchtstrook te duwen zodat andere weggebruikers niet verhinderd zouden worden.

    Ongeveer een half uur voordat de auto ermee stopte liet de navigatie-unit het al afweten. Eerst ging hij uit en vervolgens weer aan. Nouja zal wel dacht ik. 10 minuten later valt de navigatie totaal uit, hmm dat is niet gezond denk ik. Kijk ik naar mijn dashboard en zie ik een rood lamje branden, met een accu erop.

    Eerste wat er in me opkwam was, shit, wat kan dit nu weer zijn? Die 10 minuten later in de file kreeg ik opeens een ABS error, 10 seconden later een Airbag lampje en vervolgens een grote gele accu op mijn display, vervolgens sloeg de auto 5 seconden later af.

    Oke, dit is echt niet goed dacht ik. Nu maar hopen dat de dynamo niet stuk is, dat zou niet leuk zijn :cry:
    Kreeg de auto niet meer gestart, maar wilde het nog even afwachten voor ik de ANWB zou bellen. Na een kwartiertje de auto weer gestart zonder problemen, alsof de accu opeens weer "prik" had. Vervolgens zonder problemen doorgereden naar de plaats van bestemming, alhoewel, bijna bij aankomst zag ik het rode accu-lampje weer opkomen. Maar bij aankomst was die opeens weer weg.

    Wat kan dit zijn? Zijn dit de verschijnselen van een accu die aan het overlijden is? De accu zit er nu ruim 2 jaar in en er is inmiddels 30.000 mee gereden ongeveer, en ik gebruik de wagen dagelijks. Tijdens de terugweg brandde het rode acculampje ook overigens, maar ik ben verder zonder problemen thuis gekomen (een rit van een uurtje van ongeveer 45 km). Hieruit kan ik concluderen dat de dynamo niet kapot is? En is het misschien wijs om maar gewoon een nieuwe accu te kopen?

    Alvast bedankt voor alle reacties

    Sander
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Lijkt me wel een kwestie van een dynamo-probleem, maar meten is weten.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    oke, ik hoop het niet, dat zou zuur zijn

    Ik weet wel dat ik vorige week donderdag mijn olie heb laten verversen en een kleine beurt heb laten doen. Sindsdien is het probleem of het moet wel HEEL erg toevallig zijn. Kan het zijn dat ze iets geraakt hebben waardoor ik nu deze storing heb?

    En wat kan ik allemaal het beste meten, en hoe? Heb ik ook nog een accu van twee jaar geleden in schuur liggen (die het toen der tijd overigens prima deed), doe ik er goed aan om die uit te proberen om te kijken of ik dan nog steeds dezelfde verschijnselen heb?
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  4. #4
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard

    Om je dynamo te checken: meten op de accupolen, ong. 2000-2500rpm, dan zou er ongeveer een voltje of 14-14.5 moeten verschijnen.
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  5. #5
    miTchel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.184
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    klinkt idd als een dynamo probleem .

    Misschien iets met olie geknoeit ofzo.

    niet persoonlijk hoor maar , Altijd typies ; sinds hij hier is geweest.....................
    Audi A4 2.4 v6 '03 Nu ; Audi A4 1.8T limited S '14


  6. #6

    Standaard

    Tja, de koolborstels kunnen ook gewoon op zijn. Zoals gezegd, meten is weten.

    Ik heb het trouwens ooit met m`n MKIII GTI gehad, ook een rood acculampje op het dash, pas na 3 dagen kreeg ik `m niet meer aan de praat. Had dus al die tijd op de accu gereden zonder dattie werd bijgeladen (was wel `s zomers)
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  7. #7
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.478
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Gezien de leeftijd van de dynamo en de accu lijkt me de dynamo een aangewezen kandidaat.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  8. Ad
  9. #8
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.706
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    het zou heel simpel de Vsnaar kunnen zijn.
    de accu wordt niet genoeg opgeladen omdat de vsnaar niet genoeg kracht kan geven aan de poeli van de dynamo, dus heet wordt en nog minder kracht doorgeeft, accu wordt ontladen en de computter geeft dit door dat stuk voor stuk de elektronica (in volgoorde van het minst belanrijkste )uitschakeld.
    dit is mij dus overkomen. idd afslaan tot gevolg, een tijdje stilstaan, zaak koelt af accu komt tot rust en je kan weer starten :shock:

    de ANWB had ik erbij gehaald en daze gaf mij dit als reden op en vond het dan ook niet vreemd dat de wagen weer gewoon reageerde.
    sterker nog hij laade (heel weinig) de accu weer op, maar met alle verbruikers aan gewoon weer te weinig en na het spannen van de Vsnaar weer gewoon alles.
    aleen slijt deze dan weer 2x zo snel zodat het eerste weer kan gebeuren als je hem niet vervangt.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Ahh, ik had dit jaar in januari de hele distributie en V-snaar laten vervangen, Ik zal morgen even checken of die nog een beetje aangespannen is.

    Bedankt voor de tip, dit zou nog weleens de oorzaak kunnen zijn, en al helemaal als dat bij jou ook eens het geval is geweest.
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Ok, even rustig instructieboekje erbij gepakt en inderdaad:

    "Accuspanning te laag/te hoog

    Audi-dealer opzoeken en V-riem-spanning, spanningsregelaar, resp. toestand van accu laten controleren"

    Hopen dat het inderdaad die eerste is dan, jullie horen morgen meer van mij over de spanning van de V-riem. Alvast bedankt voor al jullie hulp!
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  12. #11

    Standaard

    De riem word automatisch gespannen. Dus ik denk dat deze nog wel goed is zeker als hij in februari is vervangen.
    Audi 80 2.8E Quattro '92 / Audi A8 2.8 Quattro '99 / Audi S2 Avant 709pk '94

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Ik heb nog eens gekeken en die riem zit inderdaad strak genoeg, kan hem ongeveer een kwart slag draaien. Dus blijkbaar zit daar het probleem dan niet in...
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  14. #13
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Blijft over de dynamo (spanningsregelaar of koolborstels), bedrading, accu zelf.

    Meten...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    oke, ik ga zo even een batterij voor mijn multimeter halen zodat die het weer doet.

    Dus zodra het rode accu-lampje gaat branden moet ik even de multimeter tussen de plus en de min van de accu houden en dan het voltage meten?

    Ik heb ook een accu in de schuur staan, die daar al 2 jaar staat en toen der tijd nog prima werkte. Is deze nog te gebruiken of is die dood na het 2 jaar stilstaan?
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  16. #15

    Standaard

    gewoon meter erop, starten, beetje gas geven en dan moet die zo rond de 14v zitten, zoniet: dynamo dood

  17. #16

    Standaard

    Ik had laatst een dode accu in de S8, blijkt dat die droge accu's niet zo lang meegaan.

    Wat ik toen vreemd vond is dat je geen metertje hebt in zo'n wagen die de laadspanning meet, in de Jeep zit die wel.
    S8 4.2 Quattro - 1998
    Jeep Wrangler Sahara 4.0 - 1997

    J'habite en France, dans le Var.

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Kun je de spanning niet aflezen met de een of andere functie in de display van de ECC, of in de boordcomputer?

    In mijn ervaring hebben auto's die zijn uitgerrust met een voltmeter dit meestal ook harder nodig...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #18

    Standaard

    Klote man, dat je zo stil kwam te staan.. Maar goed nu maar even afwachten wat er aan de hand is...

    Als ik je kan helpen met iets testen bij de mijne in vergelijking met de jouwe moet je maar even een gil geven ...

    Greets,
    Solaris
    Not Everything Is WYSIWYG

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Solaris
    Klote man, dat je zo stil kwam te staan.. Maar goed nu maar even afwachten wat er aan de hand is...

    Als ik je kan helpen met iets testen bij de mijne in vergelijking met de jouwe moet je maar even een gil geven ...

    Greets,
    Solaris
    Bedankt man, dat is echt top van je
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Ok even een kleine update.

    Zojuist even wat dingen getest samen met een vriend.

    Even een stuk gereden en hij in zijn eigen auto. Na ongeveer 30 minuten rijden sloeg de wagen weer op.

    Op plaats van bestemming heb ik me laten slepen door zijn auto. Ik heb de motor van mijn auto gewoon gestart zodat ik wel stuurbekrachtiging en rembekrachtiging had. Tijdens die sleeprit van ruim 40 minuten is het accu-lampje geen enkele keer gaan branden. Ongeveer 200 meter voor mijn huis hebben we de sleepkabel eraf gehaald. Vervolgens heb ik zelfstandig de A8 in een parkeervak gereden en ja hoor, het acculampje kwam weer tevoorschijn.

    Ik ga nu de accu doormeten terwijl de motor draait, evenk jiken wat voor resultaten dat geeft.
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •