Ze beginnen volgens mij bij 90A bij Audi.
Als er airco aanwezig is, dan is de dynamo meestal ook zwaarder uitgevoerd. Vermeld dit dus ff erbij.
tot dusver ben ik een 125 ampere tegen gekomen
ik kan me voorstellen dat een a6 1.9 tdi met alle electrische luxe een sterke dynamo heeft (als we het bij de 4 clinder tdi houden)
ik wil dit weten omdat er 2 versterkers inkomen die allebij nogal wat ampere genruiken. en ondanks de extra maatregelen zoals 2 optima,s als hoofdaccu en een stinger accu in de kofferbak alsmede elke versterker een eigen condensator moet het stroom toch ergens vandaan komen.
Misschien is een mobiele kerncentrale iets???
Nee alle gekheid, ik weet niet wat voor versterkers je van plan bent te installeren maar ik denk dat je zo's extreme powerplant niet echt nodig zal hebben.
Het grootste probleem met auto accu's is dat ze bedoeld zijn om lang constante stroom te geven en niet (zoals in audio nodig is) korte piekspanningen te produceren.
Er zijn speciale gelaccu's op de markt en in combinatie met condensatoren (desnoods 2 per versterker) moet het meer dan voldoende zijn om 2 versterkers van met 50 amp zekeringen in de lucht te houden.
Ook weet ik van het bestaan (oke dat is wat jaren geleden) van een speciale diode om 2 accu's aan 1 dinamo te hangen. (dan kan 1 accu een gelaccu zijn)
p.s. te veel (grote) accu's is eerder verlies als winst in stroom omdat de accu's niet volledig worden geladen.
Marco
de gelaccu,s heb ik al 2 van 52 ah parallel geschakeld als hoofdaccu zodat ik op 104 ah kom.
vandaar gaat er een 50 mm2 kabel naar de stinger accu in de koffer die 2 kabels van 25 naar de dls condensatoren stuurt alwaar er van de condensator 25 mm2 weer naar de versterker gaat.
de versterkers zijn een dls A6 en A3 (jaja) de A6 is een monoblok die op 1 ohm op de 30 cm sub speelt en dan 1200 rms levert. alleen deze mono versterker kan al maximaal 180 ampere gebruiken.
de A3 is een twin mono die 2 x 155 rms geeft en zal iets minder verbruiken maar totaal dus iets van 200 ampere is alsnog genoeg om na 15 minuten met stilstaande motor zonder stroom te komen.
overigens zijn de condensatoren 1.5 voor de A6 en 1 voor de A3
je begrijpt dat het dus met een 125 ampere dynamo te doen is maar iets meer zou ook mogen.
vandaar mijn vraag.
om even terug te komen op je vrag of het echt nodig is, tja het zou met minder ook kunnen maar de stroomvoorzieing is voor een versterker het belangrijkste en daar wil ik dus geen consessies mee doen.
de diode wat je noemt gebruik ik niet omdat ik met 3 accu,s wel een redelijke buffer heb.
Denk dat 125A wel zat is, zeker als je 2 frisse accu's gebruikt. Die condensator is wel leuk, maar niet om die totale stroom te kunnen geven met stilstaande motor, daar heb je echt een 2de accu voor nodig....o je hebt er 3 in totaal, nog beter.
Rob.
hee bertje jij ook hier?!
die twee accu,s heb ik vooral gedaan om dat het een diesel is en die hebben in de regel iets meer dan 52 ampere.
ik weet dat die optima dat wel aankan, maar ik hou persoonlijk nou eenmaal van overbemeten, zoals je misschien ook uit bovenstaand verhaal duidelijk is geworden (of ga je me nu vertellen dat 50 mm2 aan de dunne kant is :shock:
Dat van die diode is wel nuttig als je 2 of meer accu's gebruikt. Het zijn 2 (of meer) diode's in een behuizing die zorgen dat de accu's niet parralel geschakeld zijn. Als de radio accu (achterin) dan leeggetrokken is, heb je nog altijd een volle accu (voorin) om te starten. Maar jij wil alle accu's voor de muziek gebruiken begrijp ik. Is het dan niet verstandiger om voorin een "standaard" accu te monteren en achterin het nodige voor de muziek?
Veel plezier met inbouwen. Ikzelf ben bezig om een zwaardere versterker op mijn sub te zetten en dat houd ook in dikkere kabels enzo. (veel uurtjes)
Ik weet dat Jaarsveld electra in Hedel ze maakt en verkoopt. (heb er vakantie werk gedaan vroeger) en ik denk dat ze nu vanaf €100,= zijn. Wel een met sensing diode nemen om de dynamospanning 0.7 volt op te kriken omdat de grote diodes toch een verlies van 0.7 volt geven. Maar dat kan de autoelectrozaak je wel vertellen. (ik denk dat ze overal waar ze dynamo's en accus verkopen ook diodeblokken hebben)
Goed :? ......oke........ :roll: ik ehhhhhhhhh...tja :oops: .....dit gaat boven mijn pet... :shock: 1200???????...daar kan je een dino mee reanimeren... :twisted:Oorspronkelijk geplaatst door dubber
In de onderstaande link zijn jongen met meer ervaring, zeker met DLS. Ik denk dat zij wel kunnen vertellen wat zin en onzin is....
http://www.showyoursound.nl/Public/S...0&Manufact=DLS
Ik hoop het nog een keer i nvolle glorie te mogen aanschouwen.
Marco
ik kom nog weleens bij een meeting zoals automaxx, speed & design
caraudio wedstrijden open dagen dat soort dingen.
dus als je een zwarte vento ziet met bbs velgjes dan kom je maar even luisteren, (als die klaar is natuurlijk haha)
de link van sys kende ik al daar heb ik al heel wat hulp van gehad mbt versterkers aansluitips, bekistingstips (waarvoor dank bertje)
als ik het zo hoor dan lijkt me een diode overbodig het is onnodig geld uitgeven en een extra weerstand in de stroomlijn.
de 200 ampere is het maximale stroomgebruik dus met 125 moet het ook wel goed komen, en ik ga toch niet echt constant voluit draaien. bovendien geven de 3 accu,s en de condensatoren voldoende reserve om een paar minuten zonder draaiende motor te spelen.
mvg
Tja ik rijd Audi vandaar dat ik hier ook wel eens wat lees en post. Dikke installatie wordt dat...wellicht tot op een meeting ergens.
Rob.
even een update
de 2 versterkers zijn binnen.
de stinger accu gaat niet gemonteerd worden, hiervoor komt er voor een optima en achterin ook een van 52 ampere.
ik heb een nieuwe bosch dynamo gekocht van 120 ampere.
dus deze moet de totale 104 ampere wel onder controle kunnen houden.
weet niet of de 120 ampere de sterkste is maar deze werdt mij aangeboden en de 70 ampere die er nou in zit had het zeker niet gered.