Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: sterkste tdi dynamo?

  1. #1

    Standaard sterkste tdi dynamo?

    hallo
    wat is de sterkste tdi dynamo die er is?
    voor een 4 cilinder, ik weet niet of de v6 tdi of de benzine dynamo,s hetzelfde zijn.

  2. #2
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Ze beginnen volgens mij bij 90A bij Audi.
    Als er airco aanwezig is, dan is de dynamo meestal ook zwaarder uitgevoerd. Vermeld dit dus ff erbij.
    Koekje erbij?

  3. #3

    Standaard

    tot dusver ben ik een 125 ampere tegen gekomen
    ik kan me voorstellen dat een a6 1.9 tdi met alle electrische luxe een sterke dynamo heeft (als we het bij de 4 clinder tdi houden)
    ik wil dit weten omdat er 2 versterkers inkomen die allebij nogal wat ampere genruiken. en ondanks de extra maatregelen zoals 2 optima,s als hoofdaccu en een stinger accu in de kofferbak alsmede elke versterker een eigen condensator moet het stroom toch ergens vandaan komen.

  4. #4
    REVZRACER's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Posts
    221
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Misschien is een mobiele kerncentrale iets???

    Nee alle gekheid, ik weet niet wat voor versterkers je van plan bent te installeren maar ik denk dat je zo's extreme powerplant niet echt nodig zal hebben.

    Het grootste probleem met auto accu's is dat ze bedoeld zijn om lang constante stroom te geven en niet (zoals in audio nodig is) korte piekspanningen te produceren.

    Er zijn speciale gelaccu's op de markt en in combinatie met condensatoren (desnoods 2 per versterker) moet het meer dan voldoende zijn om 2 versterkers van met 50 amp zekeringen in de lucht te houden.

    Ook weet ik van het bestaan (oke dat is wat jaren geleden) van een speciale diode om 2 accu's aan 1 dinamo te hangen. (dan kan 1 accu een gelaccu zijn)

    p.s. te veel (grote) accu's is eerder verlies als winst in stroom omdat de accu's niet volledig worden geladen.

    Marco
    Als 1 ring het symbool is voor eeuwigheid, hoe zit het dan wel niet als je er vier hebt?

  5. #5

    Standaard

    de gelaccu,s heb ik al 2 van 52 ah parallel geschakeld als hoofdaccu zodat ik op 104 ah kom.
    vandaar gaat er een 50 mm2 kabel naar de stinger accu in de koffer die 2 kabels van 25 naar de dls condensatoren stuurt alwaar er van de condensator 25 mm2 weer naar de versterker gaat.
    de versterkers zijn een dls A6 en A3 (jaja) de A6 is een monoblok die op 1 ohm op de 30 cm sub speelt en dan 1200 rms levert. alleen deze mono versterker kan al maximaal 180 ampere gebruiken.
    de A3 is een twin mono die 2 x 155 rms geeft en zal iets minder verbruiken maar totaal dus iets van 200 ampere is alsnog genoeg om na 15 minuten met stilstaande motor zonder stroom te komen.
    overigens zijn de condensatoren 1.5 voor de A6 en 1 voor de A3
    je begrijpt dat het dus met een 125 ampere dynamo te doen is maar iets meer zou ook mogen.
    vandaar mijn vraag.
    om even terug te komen op je vrag of het echt nodig is, tja het zou met minder ook kunnen maar de stroomvoorzieing is voor een versterker het belangrijkste en daar wil ik dus geen consessies mee doen.
    de diode wat je noemt gebruik ik niet omdat ik met 3 accu,s wel een redelijke buffer heb.


  6. #6
    Bertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    59
    Posts
    451
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Denk dat 125A wel zat is, zeker als je 2 frisse accu's gebruikt. Die condensator is wel leuk, maar niet om die totale stroom te kunnen geven met stilstaande motor, daar heb je echt een 2de accu voor nodig....o je hebt er 3 in totaal, nog beter.
    Rob.

  7. #7

    Standaard

    hee bertje jij ook hier?!
    die twee accu,s heb ik vooral gedaan om dat het een diesel is en die hebben in de regel iets meer dan 52 ampere.
    ik weet dat die optima dat wel aankan, maar ik hou persoonlijk nou eenmaal van overbemeten, zoals je misschien ook uit bovenstaand verhaal duidelijk is geworden (of ga je me nu vertellen dat 50 mm2 aan de dunne kant is :shock:

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    oja om misverstanden te voorkomen,
    zo gaat het worden het is nog niet zo omdat de gehele bestelling nog niet binnen is.

  10. #9
    Kees's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    213
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Dat van die diode is wel nuttig als je 2 of meer accu's gebruikt. Het zijn 2 (of meer) diode's in een behuizing die zorgen dat de accu's niet parralel geschakeld zijn. Als de radio accu (achterin) dan leeggetrokken is, heb je nog altijd een volle accu (voorin) om te starten. Maar jij wil alle accu's voor de muziek gebruiken begrijp ik. Is het dan niet verstandiger om voorin een "standaard" accu te monteren en achterin het nodige voor de muziek?

    Veel plezier met inbouwen. Ikzelf ben bezig om een zwaardere versterker op mijn sub te zetten en dat houd ook in dikkere kabels enzo. (veel uurtjes)
    Audi A4 Avant B8.5 2.0TDI 2012
    Audi A4 Avant B6 2.0 2004
    Audi TT Coupé MK1 1.8T 1998

  11. #10

    Standaard

    om heel eerlijk te zijn, ik weet wat een diode is en wat het doet maar ik zou niet weten wat het kost, hoe het er uit ziet, of het nog nadelen heeeft dat soort dingen
    misschien moet ik me er toch eens in gaan verdiepen.

  12. #11
    Kees's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    213
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Ik weet dat Jaarsveld electra in Hedel ze maakt en verkoopt. (heb er vakantie werk gedaan vroeger) en ik denk dat ze nu vanaf €100,= zijn. Wel een met sensing diode nemen om de dynamospanning 0.7 volt op te kriken omdat de grote diodes toch een verlies van 0.7 volt geven. Maar dat kan de autoelectrozaak je wel vertellen. (ik denk dat ze overal waar ze dynamo's en accus verkopen ook diodeblokken hebben)
    Audi A4 Avant B8.5 2.0TDI 2012
    Audi A4 Avant B6 2.0 2004
    Audi TT Coupé MK1 1.8T 1998

  13. #12
    REVZRACER's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Posts
    221
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dubber
    de gelaccu,s heb ik al 2 van 52 ah parallel geschakeld als hoofdaccu zodat ik op 104 ah kom.
    vandaar gaat er een 50 mm2 kabel naar de stinger accu in de koffer die 2 kabels van 25 naar de dls condensatoren stuurt alwaar er van de condensator 25 mm2 weer naar de versterker gaat.
    de versterkers zijn een dls A6 en A3 (jaja) de A6 is een monoblok die op 1 ohm op de 30 cm sub speelt en dan 1200 rms levert. alleen deze mono versterker kan al maximaal 180 ampere gebruiken.
    de A3 is een twin mono die 2 x 155 rms geeft en zal iets minder verbruiken maar totaal dus iets van 200 ampere is alsnog genoeg om na 15 minuten met stilstaande motor zonder stroom te komen.
    overigens zijn de condensatoren 1.5 voor de A6 en 1 voor de A3
    je begrijpt dat het dus met een 125 ampere dynamo te doen is maar iets meer zou ook mogen.
    vandaar mijn vraag.
    om even terug te komen op je vrag of het echt nodig is, tja het zou met minder ook kunnen maar de stroomvoorzieing is voor een versterker het belangrijkste en daar wil ik dus geen consessies mee doen.
    de diode wat je noemt gebruik ik niet omdat ik met 3 accu,s wel een redelijke buffer heb.
    Goed :? ......oke........ :roll: ik ehhhhhhhhh...tja :oops: .....dit gaat boven mijn pet... :shock: 1200???????...daar kan je een dino mee reanimeren... :twisted:

    In de onderstaande link zijn jongen met meer ervaring, zeker met DLS. Ik denk dat zij wel kunnen vertellen wat zin en onzin is....

    http://www.showyoursound.nl/Public/S...0&Manufact=DLS

    Ik hoop het nog een keer i nvolle glorie te mogen aanschouwen.

    Marco
    Als 1 ring het symbool is voor eeuwigheid, hoe zit het dan wel niet als je er vier hebt?

  14. #13

    Standaard

    ik kom nog weleens bij een meeting zoals automaxx, speed & design
    caraudio wedstrijden open dagen dat soort dingen.
    dus als je een zwarte vento ziet met bbs velgjes dan kom je maar even luisteren, (als die klaar is natuurlijk haha)
    de link van sys kende ik al daar heb ik al heel wat hulp van gehad mbt versterkers aansluitips, bekistingstips (waarvoor dank bertje)
    als ik het zo hoor dan lijkt me een diode overbodig het is onnodig geld uitgeven en een extra weerstand in de stroomlijn.
    de 200 ampere is het maximale stroomgebruik dus met 125 moet het ook wel goed komen, en ik ga toch niet echt constant voluit draaien. bovendien geven de 3 accu,s en de condensatoren voldoende reserve om een paar minuten zonder draaiende motor te spelen.
    mvg

  15. #14
    Bertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    59
    Posts
    451
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Tja ik rijd Audi vandaar dat ik hier ook wel eens wat lees en post. Dikke installatie wordt dat...wellicht tot op een meeting ergens.
    Rob.

  16. #15

    Standaard

    even een update
    de 2 versterkers zijn binnen.
    de stinger accu gaat niet gemonteerd worden, hiervoor komt er voor een optima en achterin ook een van 52 ampere.
    ik heb een nieuwe bosch dynamo gekocht van 120 ampere.
    dus deze moet de totale 104 ampere wel onder controle kunnen houden.
    weet niet of de 120 ampere de sterkste is maar deze werdt mij aangeboden en de 70 ampere die er nou in zit had het zeker niet gered.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •