Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Hoe werkt een elektrische antenne

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.390
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Hoe werkt een elektrische antenne

    Bonjour,

    De topic-titel zegt het al. Hoe werkt een elektrische antenne ?

    Ik begrijp dat de blauwe draad van de radio naar achteren moet. Is het dan zo dat er een normale plus-draad naar de antenne gaat (naast de antenne-kabel zelf) alsmede de blauwe draad vanaf de radio.
    Als de radio dan aan gaat, gaat er een signaal (waarschijnlijk simpel stroompje) door de blauwe draad naar de antenne die dan "omhoog" doet.
    Als de radio uit gaat, gaat er weer een stroompje door de blauwe draad waardoor de antenne "omlaag" doet.

    De reden dat ik dit vraag is omdat ik eigenlijk een volledig handmatig aanstuurbare antenne wil inbouwen.
    Met een wip-schakelaar (type "aan/uit/aan") wil ik de "omhoog" en "omlaag" los kunnen doorgeven aan de antenne.
    Als de antenne alleen een "omhoog" en "omlaag" kent, aangestuurd door steeds 1 puls door de zelfde (blauwe) draad (dus "if status=up and signal then down" en vise versa) dan gaat mijn plannetje niet lukken vrees ik.
    In mijn snode plan gebruik ik de blauwe draad vanaf de radio dus totaal niet.

    Als de head-unit (een JVC KD-SX855R) alleen een puls geeft op de blauwe draad als de radio-functionaliteit wordt ingeschakeld (en weer een puls voor "down" wanneer de CD-speler of wisselaar wordt gekozen) is m'n doel ook bereikt. Dan ga ik de blauwe draad wel gebruiken. Dan heb ik ook geen wip-schakelaar nodig.
    Ik vrees alleen dat de puls over de blauwe draad al gegeven wordt als de head-unit aangezet wordt, omgeacht de gekozen functie (radio/cd/wisselaar). Als me niet vergis namelijk wordt de blauwe draad ook wel de "command-wire" genoemd waarmee een versterker (die ik ook nog wil inbouwen) wordt aangezet als de head-unit aangaat (en versterker weer uit als de unit uit gaat om de accu te sparen enz.).

    Vergeef me mijn wannabe electro-koeterwaals. Ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen :oops: :oops:
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2
    audi80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    7.567
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard

    Er zitten 3 draden aan (antenne kabel niet meegeteld)
    - massa (zwart)
    - continue 12V (rood)
    - stuurdraad (blauw)
    (kleuren kunnen afwijken )

    Als er op de stuurdraad 12V komt te staan schuift de antenne uit.
    Als de 12V op de stuurdraad wegvalt schuif hij weer in.

    Je kunt de stuurdraad dus op de radio aansluiten op de remote out (meestal blauwe draad) dan gaat de antenne automatisch omhoog en omlaag als je de radio aan of uit zet.

    Maar je kunt ook een aan/uit schakelaar tussen die draad zetten zodat je het handmatig kunt doen.
    Huidige auto: A4 Allroad 2.0 TFSI S-Tronic 2011
    Verleden: Audi 80 1.8E 1990 , Audi 80 2.0E 1993 , Audi A6 2.4 quattro 2000

  3. #3
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.390
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Ik wil alles met de hand kunnen regelen. De blauwe draad vanaf de radio ga ik dan niet gebruiken.

    Dan krijg je dus dit schema ?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  4. #4
    audi80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    7.567
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard

    Ja, zo werkt het ook zoals je getekend hebt

    Ik had hem bij mijn vorige auto wel op de blauwe draad van de radio aangesloten maar dan ook met een schakelaar ertussen zodat ik de antenne in kon schuiven als ik een CD of MD luisterde.
    Maar ik kon toen niet de antenne uitschuiven als de radio uitstond.
    Huidige auto: A4 Allroad 2.0 TFSI S-Tronic 2011
    Verleden: Audi 80 1.8E 1990 , Audi 80 2.0E 1993 , Audi A6 2.4 quattro 2000

  5. #5

    Standaard

    Er zijn ook radios waarbij de blauwe draad alleen op spanning staat als de radio-functie wordt gebruikt. Zodra je een CD of cassette luistert valt de spanning weg (Philips en Sony hebben/hadden dat geloof ik).
    Dit kan wel zeer irri zijn als je de motor start en je hebt de radio aanstaan. Tijdens het draaien van de startmotor valt de boordspanning even weg, gaat de antenne beetje op, beetje neer, en dan weer op.


  6. #6
    audi80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    7.567
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Polman
    Er zijn ook radios waarbij de blauwe draad alleen op spanning staat als de radio-functie wordt gebruikt. Zodra je een CD of cassette luistert valt de spanning weg (Philips en Sony hebben/hadden dat geloof ik).
    Dit kan wel zeer irri zijn als je de motor start en je hebt de radio aanstaan. Tijdens het draaien van de startmotor valt de boordspanning even weg, gaat de antenne beetje op, beetje neer, en dan weer op.
    Zit daar dan een 2e geschakelde draad aan voor de eventuele versterkers ?

    Als de antenne ingeschoven is werkt de verkeersinfo funktie van de RDS ook niet.
    Dit geeft natuurlijk niks als je het niet gebruikt.
    Huidige auto: A4 Allroad 2.0 TFSI S-Tronic 2011
    Verleden: Audi 80 1.8E 1990 , Audi 80 2.0E 1993 , Audi A6 2.4 quattro 2000

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Mmja... mijn broer zat een keer in zijn auto terwijl deze door de wasstraat ging. Het duurde nogal lang dus hij dacht even een CDtje te luisteren, dan ging de antenne tenslotte toch niet omhoog... fout! De RDS zorgde ervoor dat bij deze radio de antenne ook omhoog ging als je de radio niet aan had staan. Knak, dag elektrische antenne...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.390
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Mmja... mijn broer zat een keer in zijn auto terwijl deze door de wasstraat ging. Het duurde nogal lang dus hij dacht even een CDtje te luisteren
    Muziek luisteren terwijl de pleeborstels from hell over je auto swiepen en een enorme kolereherrie maken

    Je kan elkaar niet meer verstaan, laat staan dat je de nuances van de Tsjaikofski's Notenkraker nog kan horen :shock:
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Meer Red Hot Chili Peppers dan Notenkraker, in zijn geval. En het enige wat gekraakt werd was de antenne... :?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Standaard

    Zit daar dan een 2e geschakelde draad aan voor de eventuele versterkers ?

    Als de antenne ingeschoven is werkt de verkeersinfo funktie van de RDS ook niet.
    Dit geeft natuurlijk niks als je het niet gebruikt.
    Nooit beseft dat dit tegenwoordig anders zit dan vroeguh. Dit was in elk geval vóór RDS. :oops:

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •