Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 60 van de 75

Onderwerp: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

  1. #41
    AUDISBY's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Leeftijd
    42
    Posts
    655
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    Goed om te horen Azesje!
    Audi A6 2.8 Quattro 2008
    SuperSprint exhaust, Vellano VSY 21'', Coilovers KW v3

  2. #42
    sdekoning's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    648
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    Mooi dat e.e.a. nu naar behoren werkt. Op naar de volgende mod?
    3.0TDI QUATTRO 201kW/600Nm Hartog Tuned

  3. #43

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sdekoning Bekijk Berichten
    Mooi dat e.e.a. nu naar behoren werkt. Op naar de volgende mod?
    elektrisch schuifdak, (webasto ) hele week zijn ze er mee bezig ivm aanpassing hemel ed,vandaag klaar :-)
    Laatst gewijzigd door azesje; 17-12-10 om 07:08.
    3 keer links is ook rechts

  4. #44

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Posts
    657
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    MaartenS1981, heeft het bij het juiste eind.
    Ik zal even wat meer uitleg geven. Voor degene die niet veel tekst willen lezen skip helemaal naar beneden.

    De wet van Ohm zegt dat:
    De stroomsterkte door een geleider is recht evenredig met het potentiaalverschil tussen de uiteinden. (In gewoon Nederlands betekend dit dat als je het potentiaalverschil met een factor 2 verhoogd de stroom ook 2 keer zo groot wordt.)
    De verhouding tussen het potentiaalverschil en stroomsterkte is dus een constante. Deze constante wordt de weerstand genoemd.

    U=I*R
    U is het potentiaalverschil uitgedrukt in Volt of ook wel de spanning genoemd (12V in onze audi’s)
    I is de stroomsterkte in Ampère, dit is dus de maat voor de hoeveelheid stroom die door een draadje of lampje loopt.
    R is de weerstand uitgedrukt in Ohm (vandaar de wet van Ohm) en geeft dus de verhouding aan tussen de spanning en de stroom

    (even wat wiskunde, het is gelijk teken “=” is een handig ding zolang je aan beide zijden van het teken hetzelfde doet, kom je niet bedrogen uit. Stel je hebt de formule U=I*R en je wilt weten hoe je de stroom I uitdrukt. Meest logische is dan om aan beide zijden van het = teken te delen door R, kijk maar. U/R=I*R/R. Nu is R/R gewoon 1, immers 5/5=1 en 30/30=1 enz
    We houden dus over U/R=I*1, I*1 is gewoon I, immers 10*1=10)
    Resume
    I=U/R OF
    R=U/I OF
    U=I*R

    In de auto is het potentiaalverschil 12V (volt), de hoeveelheid stroom die er KAN gaan lopen wordt bepaald door de weerstand.
    Helaas weten we de weerstand niet van de lamp en ook de stroomsterke door de lamp niet.
    Wat we wel weten is het vermogen dat de lamp opneemt, dat is 55 Watt.
    U=I*R we weten dat U=12V dat vullen we in
    12 =I*R dit zijn teveel onbekenden om op te lossen.
    Gelukkig weten we het vermogen, en daar is ook een Formule voor.
    P=U*I
    P is het vermogen in Watt (De eenheid is genoemd naar James Watt, wat? Ja WATt)
    Ook komen we weer de I en de U tegen, als we nu op de plaats van de I in P=U*I, I=U/R schrijven, krijg je.
    P=(U*U)/R
    P=U^2/R
    OF
    R=(U^2)/P
    Kijk nu zijn we bijna klaar. U=12V, U^2=144V Immers 12*12=144.
    Dus R=144/P
    Als je dat onthoud kun je elke weerstand in je 12V Audi uitrekenen.
    R=144/55= 2.62 Ohm (de uitgerekende waarde is meestal niet te krijgen zoek iets dat in de buurt komt)
    Let op door die weerstand loopt dus 4.6Ampere en die wordt dus WARM!!!!
    Als je dus een klein weerstandje neemt die maximaal 0.25Watt aankan dan gaat dat niet goed!
    Vandaar dat je grote orde dezelfde wattage weerstand moet nemen als je lamp.
    55 Watt lamp is dus een +/-55 Watt weerstand. Let op die weerstand moet wel zijn warmte kwijt kunnen zie daarvoor het datablad van de leverancier. (Vaak moet je zo een weerstand op een koellichaam vastmaken)
    Conclusie en onthouden!
    Benodigde weerstand R is gelijk aan: 144 gedeeld door het (lamp) vermogenR=144/P
    Neem een weerstand die net zowel vermogen aankan als de lamp en indien nodig zorg voor het juiste koellichaam!
    Ow ja weerstanden die in serie staan (dus achter elkaar) en aan dezelfde voeding hangen mag je gewoon optellen.
    Voorbeeld, tussen de plus pool en de min pool van je 12V accu hangen 2 weerstanden van 10 Ohm achter elkaar geschakeld, dan gedraagt dit zich voor de stroom door de weerstanden als een weerstand van 20 Ohm. (en zal er netjes 6 Volt over de eerde weerstand vallen en 6 Volt over de andere)
    Zie ook de EXCEL sheet.

    Dat was het voor vandaag cursisten, morgen ga ik vertellen hoe je eenmalig uit een 1.2tje 600+ pk haalt.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    A6, 2000 2.7 BiTurbo ~360pk(257kW)/490Nm Hartog tuned, Hartog repaired, Hartog maintained ;-)

  5. #45
    MaartenS1981's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    6.534
    Kudos
    151
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Bedankt Harry, maar eh, ik moet eerlijk bekennen, dat mijn collega het voor me het heeft uitgerekend. Maar het is eigenlijk heel simpel!!
    Wie het laatst lacht, denkt het traagst.....


  6. #46

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Posts
    657
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaartenS1981 Bekijk Berichten
    Bedankt Harry, maar eh, ik moet eerlijk bekennen, dat mijn collega het voor me het heeft uitgerekend. Maar het is eigenlijk heel simpel!!
    Hahahaha (of denk ik nu traag)
    Graag gedaan, nog even ter aanvulling de uitgerekende weerstand mag dus een hogere vermogens waarde hebben!
    A6, 2000 2.7 BiTurbo ~360pk(257kW)/490Nm Hartog tuned, Hartog repaired, Hartog maintained ;-)

  7. #47

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    Harry was me net voor, maar het boordnet van moderne auto's staat meestal op 13.8 V en niet op 12 V. Dan kom je op:

    P = U*I, ofwel I = P/U = 55 / 13.8 = 3.99.

    R = U / I = 13.8 / 3.99 = 3.46 ohm. (Of, zoals Harry correct aangeeft: R = U^2 / P, wat op dezelfde waarde uitkomt).

    Die weerstand zal natuurlijk 55Watt dissiperen (want hij gedraagt zich als het lampje :-) maar het is ook gelijk aan U*I = 13.8 * 3.99).
    Dat is een behoorlijke berg dus koelen is zeker noodzakelijk.

    Bij de hele discussie hebben we alleen de invloed van de LED verwaarloosd.

    En, zoals eerder opgemerkt: de lol van een LED is nu juist dat deze weinig energie gebruikt, maar vervolgens plakken we er een dikke weerstand naast, zodat je bij het rijden 110Watt aan warmte continu de buitenwereld in gooit :-). Kun je niet gewoon iets in VAGCOM omzetten zodat de LED correct begrepen wordt?
    A4 (B8) Avant 2.0 TFSI 180, Pro line S, B&O, MMI+ enz.

  8. Ad
  9. #48
    AUDISBY's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Leeftijd
    42
    Posts
    655
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    remcomb:
    Volgens mij moet dat ook kunnen, de vagcom zo instellen dat je geen weerstandjes nodig hebt!
    Mijn dealer kon dat helaas niet vandaar die weerstanden en modules.
    Audi A6 2.8 Quattro 2008
    SuperSprint exhaust, Vellano VSY 21'', Coilovers KW v3

  10. #49

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    Nou de eerste die dit in VAG-COMM kan omzetten mag zich melden.

    Het is natuurlijk wel zo dat de auto is Geprogrammeerd om een foutmelding te genereren als iets niet klopt....

    Je zou dat in theorie ook moeten kunnen wijzigen....maar het zal me niks verbazen als audi dat heel goed heeft afgeschermd en je er dus met je standaard Licentie niet in komt.

    Danny.

  11. #50

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Puff Bekijk Berichten
    Nou de eerste die dit in VAG-COMM kan omzetten mag zich melden.

    Het is natuurlijk wel zo dat de auto is Geprogrammeerd om een foutmelding te genereren als iets niet klopt....

    Je zou dat in theorie ook moeten kunnen wijzigen....maar het zal me niks verbazen als audi dat heel goed heeft afgeschermd en je er dus met je standaard Licentie niet in komt.

    Danny.
    Mee eens, de unit is dusdanig ontwopen dat hij op een bepaalde stroom reageert om foutmeldingen te melden(afhankelijk van de lamp)
    Alleen een nieuwe unit die hier op is aangepast zou werken, maar welke ?
    We zullen dus nog enkele generaties autos moeten wachten voordat het "weerstandprobleem" tot het verleden behoort
    Laatst gewijzigd door azesje; 05-01-11 om 07:03.
    3 keer links is ook rechts

  12. #51

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sdekoning Bekijk Berichten
    Hi Puff,

    Ik zal me eerst even voorstellen hier. Ik ben Simon en al sind 2003 audi rijder. Ik reed voorheen een A3 1.9DI (130pk) uit 2003. Ik woon sinds 3 jaar in Singapore en rijd hier sinds een half jaar een A6 2.4MU uit 2005. Dit was een behoorlijke investering, zeker gezien het feit dat een auto hier 3 x duurder is dan in NL: de nieuw-prijs van mijn audi destijds was S$ 200,000.00 (eur 100,000.00) slik...

    Was destijds ook lid hier (sluikend) en heb de afgelopen tijd veel informatie gehad aan de onderwerpen hier. Heb mn audi inmiddels 'gefacelift' met S6 lampen, grilles en dat alles op de originele (niet S-line) bumper. Het heeft me aardig wat werk gekost maar is me uiteindelijk gelukt.

    Anyway, m.b.t. je mistlampen die vervallen door de ombouw heb ik bijbehorende weerstanden ingebouwd. Dit is per kant: in totaal heb je er dus 4 nodig ( 2 + 2 parralel). Ik heb deze weerstanden met CPU-geleidingspasta op mn aluminium uithouders voor de voorbumper-houder gemonteerd. Ze worden bloedheet.

    Ik heb er voor gekozen om mn DRL's erbij te steken. Ik kan ze nu los van mn verlichting schakelen. De originele DRL's (5W5 meen ik) heb ik uit de koplampbehuizing gehaald. Deze pasten met houder perfect achter mn koplampen in mn chassis (boven het spatscherm): ze branden dus wel, maar je ziet ze niet.

    Mocht je meer info nodig hebben, hoor ik het wel.

    groet,

    Simon
    Wil je ook met ons delen hoe je de S6 leds in de standaard bumper hebt gebouwd.?

    bvd Jps

  13. #52

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrysmith329 Bekijk Berichten
    MaartenS1981, heeft het bij het juiste eind.
    Ik zal even wat meer uitleg geven. Voor degene die niet veel tekst willen lezen skip helemaal naar beneden.

    De wet van Ohm zegt dat:
    De stroomsterkte door een geleider is recht evenredig met het potentiaalverschil tussen de uiteinden. (In gewoon Nederlands betekend dit dat als je het potentiaalverschil met een factor 2 verhoogd de stroom ook 2 keer zo groot wordt.)
    De verhouding tussen het potentiaalverschil en stroomsterkte is dus een constante. Deze constante wordt de weerstand genoemd.

    U=I*R
    U is het potentiaalverschil uitgedrukt in Volt of ook wel de spanning genoemd (12V in onze audi’s)
    I is de stroomsterkte in Ampère, dit is dus de maat voor de hoeveelheid stroom die door een draadje of lampje loopt.
    R is de weerstand uitgedrukt in Ohm (vandaar de wet van Ohm) en geeft dus de verhouding aan tussen de spanning en de stroom

    (even wat wiskunde, het is gelijk teken “=” is een handig ding zolang je aan beide zijden van het teken hetzelfde doet, kom je niet bedrogen uit. Stel je hebt de formule U=I*R en je wilt weten hoe je de stroom I uitdrukt. Meest logische is dan om aan beide zijden van het = teken te delen door R, kijk maar. U/R=I*R/R. Nu is R/R gewoon 1, immers 5/5=1 en 30/30=1 enz
    We houden dus over U/R=I*1, I*1 is gewoon I, immers 10*1=10)
    Resume
    I=U/R OF
    R=U/I OF
    U=I*R

    In de auto is het potentiaalverschil 12V (volt), de hoeveelheid stroom die er KAN gaan lopen wordt bepaald door de weerstand.
    Helaas weten we de weerstand niet van de lamp en ook de stroomsterke door de lamp niet.
    Wat we wel weten is het vermogen dat de lamp opneemt, dat is 55 Watt.
    U=I*R we weten dat U=12V dat vullen we in
    12 =I*R dit zijn teveel onbekenden om op te lossen.
    Gelukkig weten we het vermogen, en daar is ook een Formule voor.
    P=U*I
    P is het vermogen in Watt (De eenheid is genoemd naar James Watt, wat? Ja WATt)
    Ook komen we weer de I en de U tegen, als we nu op de plaats van de I in P=U*I, I=U/R schrijven, krijg je.
    P=(U*U)/R
    P=U^2/R
    OF
    R=(U^2)/P
    Kijk nu zijn we bijna klaar. U=12V, U^2=144V Immers 12*12=144.
    Dus R=144/P
    Als je dat onthoud kun je elke weerstand in je 12V Audi uitrekenen.
    R=144/55= 2.62 Ohm (de uitgerekende waarde is meestal niet te krijgen zoek iets dat in de buurt komt)
    Let op door die weerstand loopt dus 4.6Ampere en die wordt dus WARM!!!!
    Als je dus een klein weerstandje neemt die maximaal 0.25Watt aankan dan gaat dat niet goed!
    Vandaar dat je grote orde dezelfde wattage weerstand moet nemen als je lamp.
    55 Watt lamp is dus een +/-55 Watt weerstand. Let op die weerstand moet wel zijn warmte kwijt kunnen zie daarvoor het datablad van de leverancier. (Vaak moet je zo een weerstand op een koellichaam vastmaken)
    Conclusie en onthouden!
    Benodigde weerstand R is gelijk aan: 144 gedeeld door het (lamp) vermogenR=144/P
    Neem een weerstand die net zowel vermogen aankan als de lamp en indien nodig zorg voor het juiste koellichaam!
    Ow ja weerstanden die in serie staan (dus achter elkaar) en aan dezelfde voeding hangen mag je gewoon optellen.
    Voorbeeld, tussen de plus pool en de min pool van je 12V accu hangen 2 weerstanden van 10 Ohm achter elkaar geschakeld, dan gedraagt dit zich voor de stroom door de weerstanden als een weerstand van 20 Ohm. (en zal er netjes 6 Volt over de eerde weerstand vallen en 6 Volt over de andere)
    Zie ook de EXCEL sheet.

    Dat was het voor vandaag cursisten, morgen ga ik vertellen hoe je eenmalig uit een 1.2tje 600+ pk haalt.
    mooi dit is dus de reactie waar Puff om vraagt als topicopener, iemand die er voor doorgeleerd heeft
    3 keer links is ook rechts

  14. #53
    MaartenS1981's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    6.534
    Kudos
    151
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Dat antwoord had ik al langer geleden gegeven hoor..
    Wie het laatst lacht, denkt het traagst.....

  15. #54
    sdekoning's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    648
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    Hi JPS,

    Ik heb mn standaard (niet S-line) bumper geheel gemodificeerd on de s6 LDR's te plaatsen. Deze zitten nu op de plek waar normaliter de chroom-accent strips zitten. Ben flink bezig geweest om het 'gat' wat vrijkomt (de normale grille loopt vanonderen naar boven schuin weg, de S6 grille precies anders-om, zoals S-line) op te vullen met 2K vezel-plamuur glasvezel.

    Ben nu in Nederland op vakantie maar zal als ik terug ben in Singapore wat detail foto's plaatsen.

    groet, Simon
    3.0TDI QUATTRO 201kW/600Nm Hartog Tuned

  16. #55

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    Maw......tis een kutklus......

    S6 bumper aanpassen is ook een beetje werk maar ik denk minder dan orgineel aanpassen.

    D.

  17. #56

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaartenS1981 Bekijk Berichten
    Dat antwoord had ik al langer geleden gegeven hoor..
    klopt helemaal
    3 keer links is ook rechts

  18. #57
    sdekoning's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    648
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    Inmiddels terug vanuit NL en bij deze dus wat foto's om een impressie te geven wat het inhoud om de S6 DRL's in een standaard niet S-line bumper in te bouwen.

    Inderdaad, een K%T klus dus..

    Inmiddels mn voor-, achterbumper en linker voorscherm laten overspuiten. Binnenkort mn showroom maar eens vullen met de laatste foto's.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    3.0TDI QUATTRO 201kW/600Nm Hartog Tuned

  19. #58

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sdekoning Bekijk Berichten
    Inmiddels terug vanuit NL en bij deze dus wat foto's om een impressie te geven wat het inhoud om de S6 DRL's in een standaard niet S-line bumper in te bouwen.

    Inderdaad, een K%T klus dus..

    Inmiddels mn voor-, achterbumper en linker voorscherm laten overspuiten. Binnenkort mn showroom maar eens vullen met de laatste foto's.
    Beter weer als hier!!, jezus wat een werk, wel zeer fraai gedaan!!!
    3 keer links is ook rechts

  20. #59
    AUDISBY's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Leeftijd
    42
    Posts
    655
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    Dat is een leuk klusje geweest, maar heel mooi gedaan moet ik zeggen.
    Waarom heb je niet direct een S6 bumper gekocht?
    Audi A6 2.8 Quattro 2008
    SuperSprint exhaust, Vellano VSY 21'', Coilovers KW v3

  21. #60
    sdekoning's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    648
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Vervangingsweerstand 12V 55W halogeenlamp.

    @Azesje: Thanx! Lekker geknutsel

    @AUDISBY: Heb overwogen om een S6 bumper aan te schaffen maar de lokale prijs hier viel me zo tegen dat ik er maar vanafgezien heb. Dit was het proberen waard en ik ben zelf zeer tevreden met het resultaat: had bij een complete mislukking alsnog een S6 bumper kunnen aanschaffen.
    3.0TDI QUATTRO 201kW/600Nm Hartog Tuned

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •