Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Gele mistlichten vervangen door witte -> APK afkeur?

  1. #1

    Standaard Gele mistlichten vervangen door witte -> APK afkeur?

    Hi, sinds een aantal maanden heb ik een Q5 uit 2015. De mistlichten die hier standaard inzitten zijn geel terwijl de rest van de voorverlichting wit is. Had ergens een linkje gevonden naar een Engelse site waar ze LED verlichting verkopen die hierin past. Zie hieronder het resultaat:

    20210925_093755.jpg

    Ik was er aardig tevreden over, maar de APK keurmeester was er vandaag minder tevreden over. Blijkbaar zat er geen "afstelstreepje" op en konden ze de mistlichten dus niet controleren op hun afstelling. Oftewel afkeur. Ik heb de oude mistlichten nog in de auto liggen dus hiermee zal het wel goed gaan, maar om nou bij iedere APK die lampjes te moeten vervangen is onhandig.

    Iemand hier ervaring mee? Of zijn er alternatieven (6000k) die wel door de APK komen?

    Edit: om mezelf alvast van een antwoord te voorzien: bedacht me net dat ik in een vorige auto een keer deze gemonteerd heb. Dus geen LED's, maar 'gloeilampen met Xenon gas' Lees eigenlijk nu best wel wat berichten over geen ECE goedkeuring op die LED dingen.
    Laatst gewijzigd door Sjoerd001; 04-01-22 om 15:20.

  2. #2

    Standaard Re: Gele mistlichten vervangen door witte -> APK afkeur?

    Zolang je lichtbeeld goed is zal de APK geen probleem zijn, als je LEDs gewoon werken zoals ze zouden moeten (oftewel, een correct lichtbeeld projecteren), dan zullen ze goedgekeurd worden. Doen ze dat niet, dan veroorzaken ze dus ook strooilicht (hinderlijk bij regen en mist).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3

    Standaard Re: Gele mistlichten vervangen door witte -> APK afkeur?

    Sja, en hoe wordt dat lichtbeeld dan gecontroleerd? Want zoals ik begreep kon er iets niet gecontroleerd worden vanwege een missend indicatie streepje in de verlichting (oid).

  4. #4

    Standaard Re: Gele mistlichten vervangen door witte -> APK afkeur?

    Gewoon met zo'n lichtmeetbak zoals ook voor je koplampen wordt gebruikt. Er is geen indicatiestreepje of zoiets - alleen wel een stelschroef...

    Zie oa ook: https://www.focusclub.nl/index.php?t...tlampen.85319/
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  5. #5

    Standaard Re: Gele mistlichten vervangen door witte -> APK afkeur?

    Ok, dan heb ik de baliemedewerker waarschijnlijk verkeerd begrepen. Ze konden iig niet goed zien of de lampjes goed afgesteld stonden, dus afkeur. Ik denk dat je dat dan met alle LED mistlampen hebt, dit waren Samsung's dus niet de goedkoopste van Aliexpress. Ben benieuwd of er mensen zijn die wel met LED mistlichten door de APK zijn gekomen?

    Voor nu heb ik iig de originele er weer in zitten en deze besteld: https://www.hids-direct.co.uk/mtec-m...007-9011-9012/


  6. #6
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.947
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Gele mistlichten vervangen door witte -> APK afkeur?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerd001 Bekijk Berichten
    Het valt trouwens op dat de LED links (voor de kijker rechts) meer last heeft van strooilicht en verblindend werkt
    Laatst gewijzigd door quattroA3; 10-01-22 om 22:13.
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  7. #7

    Standaard Re: Gele mistlichten vervangen door witte -> APK afkeur?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattroA3 Bekijk Berichten
    Het valt trouwens op dat de LED links (voor de kijker rechts) meer last heeft van strooilicht en verblindend werkt
    Links is LED, rechts is origineel.

    Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien met de MTEC's, die zouden sowieso geen strooilicht moeten veroorzaken.

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •