Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Is dit de goede verhouding?

  1. #1

    Standaard Is dit de goede verhouding?

    Beste audi liefhebbers,

    Ik rijd een audi gt 5 cilinder, waar ik graag 14 inch 9 j steffan velgen onder wil monteren.

    Als rubber wil ik graag 40 of 45 hoog... misschien max 50 hoog...
    en natuurlijk 195 breed.... duitse style

    Zou het kunnen dat het blok veel te veel touren maakt met die kleine bandjes en zo,n kleine omtrek, waarbij er dus ook veel meer benziene verbruikt wordt en ook veel meer slijtage?

    Graag hoor ik al jullie ervaringen.


    http://i218.photobucket.com/albums/c...upo/after5.jpg

    even een foto als voorbeeld welk type velg ik bedoel.
    Het leven begint pas bij 5 cilinders...

  2. #2
    Jeltuh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.493
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Je verbruik wordt iets hoger op de snelweg waarschijnlijk.

  3. #3

    Standaard

    hoeveel wil ik graag weten want ik wil deze velgen gaan bestellen op ebay voor ongeveer 500 euro... ex verzenden...
    Het leven begint pas bij 5 cilinders...

  4. #4
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Zie afbeelding

    Je teller wijkt dus behoorlijk af (11%) en je wielen maken meer omwentelingen dus je verbruik wordt hoger. Hoeveel precies is lastig te zeggen (11%?).

  5. #5

    Standaard

    geef die link is ferry :P ik wil ook weten hoe het zit met 50 hoge banden
    Het leven begint pas bij 5 cilinders...


  6. #6

    Standaard

    bedankt trouwes voor het uitzoeken
    Het leven begint pas bij 5 cilinders...

  7. #7
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

  8. Ad
  9. #8
    Huidig: '98 A4 Limousine 1.8 20V ADR Quattro
    Vorig: '91 80 type 89 1.8S Comfort Edition

  10. #9

    Standaard

    thnx jongens.... kunnen jullie ook nog iets vertellen over motorslijtage?

    Ook ga ik er een turbo blok van een urquattro inbouwen... heeft het nog meer nadelen dat ik met kleinere bandjes ga rijden?

    Aan de hand van de tabel denk ik dat ik op 195 45 14 ga rijden met maar 5 % afwijking.... dat kan denk ik geen kwaad....

    Wil zo min mogelijk slijtage aan het blok
    Het leven begint pas bij 5 cilinders...

  11. #10
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Motorslijtage door andere (kleinere) banden? :roll:
    Zal je motor worst zijn wat voor banden je eronder hebt.

    Andersom wordt wel een probleem: een UrQ-blok heeft (teveel) power voor je 2 voorwieltjes dus die zijn erg rap op. En als je dan dus maar rustig gaat rijden om die te sparen kan je net zo goed geen UrQ-blok nemen 8)

    Dus in die origi-NL zwarte CGT die zo hoog getaxeerd is ga je een UrQ-blok lepelen?

  12. #11

    Standaard

    Aah het maakt me niet uit of het rubber snel op is....

    Ik zit nl te denken aan onnodig extreem veel touren maken als er te kleine banden onder liggen, wat dus heel veel slijtage brengt aan mijn blok ?

    Kan het hierover dus ook helemaal fout hebben, maarja... dat is ook de reden van deze topic.

    Maar ik begrijp dus dat het niet heel erg zal zijn als ik men banden met velgen plaats met 5% afwijking....
    Het leven begint pas bij 5 cilinders...

  13. #12
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Vergeet niet dat de Miata links hierboven uitgaan van een 100% kloppende teller he... Als je nu al 10% afwijking hebt (redelijk normaal), komt die 5% daar nog eens bovenop..

    Voorbeeldje: 100 echt is 110 op de teller. Maar, als je naar 100/uur kijkt op Miata.net en je hebt 5% afwijking, ga je volgens Miata maar 95km/u. Op je teller wordt dat dus 110km/u = 95km/u.

    Correct me if I'm wrong here, maar ik denk dat je dan best een forse afwijking gaat krijgen...

    En dan is inderdaad motorslijtage misschien niet de belangrijkste faktor, maar hou dus wel rekening met een fors hoger brandstofverbruik, lagere top, en op de langere termijn een (veel) te hoge kilometerstand..


    Wat misschien ook wel kan is een paar ouwe stalen velgen scoren in 14 inch met de juiste steek (en het liefst ET ook) en daar even een paar ouwe bandjes om leggen in een door jou gewenste maat.. Kijken hoeveel het scheelt, met een GPS ofzo..

  14. #13
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Kies in dat geval een band die 5-10% (max) naar beneden afwijkt om de tellerafwijking te compenseren.
    Gewoon met de GPS kijken wat nu je afwijking is en daarop de band kiezen.

    Tellerafwijking is lang niet altijd 10% (teveel).
    1 van mijn auto's heeft vanaf zo'n 80km/u altijd 10km/u afwijking naar boven en een andere auto loopt exact gelijk met GPS. Tja.

  15. #14
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL
    Kies in dat geval een band die 5-10% (max) naar beneden afwijkt om de tellerafwijking te compenseren.
    Gewoon met de GPS kijken wat nu je afwijking is en daarop de band kiezen.

    Tellerafwijking is lang niet altijd 10% (teveel).
    1 van mijn auto's heeft vanaf zo'n 80km/u altijd 10km/u afwijking naar boven en een andere auto loopt exact gelijk met GPS. Tja.
    Klopt, ik geef ook maar een voorbeeld. Zoals je zegt, niet elke auto is hetzelfde. De mijne geeft tot ~60km/u ong 3km/u afwijking en alles daarboven ca 4km/u...

    Ik bedoel alleen maar te zeggen dat een auto op de teller best kan overdrijven en dat dit met kleine bandjes alleen maar erger gaat worden . Je kan inderdaad de afwijking wat compenseren door andere banden te nemen. Als je grotere banden neemt rij je meer meters (centimeters ) per rolbeweging, en dus leg je bij hetzelfde aantal omwentelingen een grotere afstand af >> je gaat harder, terwijl de teller hetzelfde aangeeft.

    Overigens, ik bedenk me net: als je (te) kleine banden monteert, krijg je dan niet, om het maar even overdreven te zeggen, het gevoel alsof je in z'n 1 bergaf fietst? Oftewel, je motor kan z'n vermogen niet kwijt en lijkt een beetje in de lucht te trappen... Kan aan mij liggen, maar dat idee heb ik dan.. Qua techniek hoef je je denk ik niet zoveel zorgen te maken, maar misschien des te meer wat betreft het gevoel in de auto..

  16. #15
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen
    Overigens, ik bedenk me net: als je (te) kleine banden monteert, krijg je dan niet, om het maar even overdreven te zeggen, het gevoel alsof je in z'n 1 bergaf fietst? Oftewel, je motor kan z'n vermogen niet kwijt en lijkt een beetje in de lucht te trappen... Kan aan mij liggen, maar dat idee heb ik dan.. Qua techniek hoef je je denk ik niet zoveel zorgen te maken, maar misschien des te meer wat betreft het gevoel in de auto..
    Ik denk dat je dan skelterwielen moet monteren om zoiets ook maar te benaderen.
    Maargoed, ik ben ook zeker geen expert :-D

  17. #16

    Standaard

    hmm

    Ik weet het ook allemaal niet meer hoor....

    dat ik van 1 op 12 naar 1 op 9 of 1 op 8 ga wil ik ook niet hebben....

    misschien moet ik het idd maar eens proberen zoals muizen het beschreef met een paar ori velgen die ik nog heb liggen voordat ik het risico ga nemen....

    Blijft er gruwlijk uitzien.... die 14 inches met platte bandjes en flink verlaagd....
    Het leven begint pas bij 5 cilinders...

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •