Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: How-to: Dimlichten automatisch aan A6/C5

  1. #1
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard How-to: Dimlichten automatisch aan A6/C5

    Vorig weekend heb ik een mod uitgevoerd waarmee een lang gekoesterde wens van mij is uitgekomen:

    Dimlichten automatisch aan bij het maken van contact (rechtse schakelaar)

    Bij de A6/C5 is dit nooit een optie geweest maar ik vond het na 9 jaar rijden in deze auto wel tijd worden voor deze comfortverhoging. De andere schakelaars, parkeersensoren voor en regensensor, zijn oudere mods. Ik heb mijn bevindingen hier opgeschreven in de hoop dat andere mensen hier voordeel bij hebben.

    Mijn doel:
    • Dimlicht automatisch aan bij het maken van contact.
    • Licht uit bij het verbreken van contact.
    • Dit gedrag alleen bij stand 0 van de originele lichtschakelaar.
    • Een manier om dit gedrag uit te kunnen zetten, bv. bij onderhoud.
    • Bedrading en elektrisch schema van de auto zoveel mogelijk ongewijzigd laten.

    Nodig gehad:
    • 3 meter speakerkabel (bouwmarkt)
    • Een 12V relais (automaterialenzaak)
    • Een 12V schakelaartje (automaterialenzaak)
    • Een handvol kabelschoentjes en stekers (bouwmarkt)
    • Krimpkous, isolatietape, tiewraps (automaterialenzaak)
    • Soldeerbout met tin
    • Een mini-gasbrandertje op butaangas toen mijn soldeerbout niet potent genoeg bleek voor de dikkere draden (bouwmarkt)
    • Multimeter, striptang, mesje, algemeen gereedschap
    • Common sense, geduld, internet, technische hulp van @Bastet, koffie

    Dit heb ik gedaan:
    1. Paneel onder het stuur verwijderd
    2. Afdekplaat lichtschakelaar verwijderd. Je kunt hem van achteren naar voren losdrukken.

    3. Lichtschakelaar verwijderd. Hij zit met 2 geveerde nokjes boven en onder vastgeklikt. Die nokjes kun je vanaf de voorkant met een kleine schroevendraaier wegschuiven.

    4. Gemeten welke contacten de lichtschakelaar verbindt bij stand 'dimlicht'.

    Bevindingen:
    • De geschakelde plus (pin Xz) wordt verbonden met koplampen (pin 56)
    • De constante plus (pin 30) wordt verbonden met:
    • Achterlicht links (pin 58L)
    • Achterlicht rechts (pin 58R)
    • Stadslicht, kentekenplaatverlichting, dashboardverlichting (pin 58)

    Om mijn doel te bereiken moest ik dus:
    • De geschakelde plus doorverbinden met de koplampen (pin Xz + pin 56).
    • De constante plus via een relais doorverbinden met de 3 genoemde pinnen (pin 30 + pin 58L + pin 58R + pin 58).
    • Beide schakelingen kunnen onderbreken met een schakelaar.

    Dit resulteerde in het volgende schemaatje:

    Vervolgens:
    5. Eén cm isolatie verwijderd van de bestaande draden van de lichtschakelaar. Ik heb ze niet doorgeknipt, want dan worden ze korter, maar de isolatie op 2 plaatsen doorgesneden en met een scherp mesje weg gesneden.
    (Voorbeeld van internet)

    6. Een stukje gestripte speakerkabel door de ader gevlochten en vastgesoldeerd (keer 7 dus). Bij de dikkere draden bleek mijn 30W soldeerbouw niet sterk genoeg, dus heb ik een mini-gasbrandertje op butaangas gehaald bij de bouwmarkt. Dat soldeert als een tierelier, het soldeertin vloeit zoals ik nog niet eerder heb gezien.
    7. Het soldeerwerk met isolatietape geisoleerd en met tiewraps veiliggesteld.
    8. Kabelschoentjes en stekers op de draden vastgeklemd en met krimpkous geisoleerd.
    9. Relais met tiewrap vastgezet in de buurt van de andere relais onder het stuur.
    10. Kabel getrokken naar middenconsole en nieuw schakelaartje ingebouwd.

    Het resultaat: dimlicht dat automatisch aan gaat bij het maken van contact, terwijl de werking van de originele lichtschakelaar verder niet veranderd is (als het nieuwe schakelaartje op 'uit' staat).



    Met dank aan Bastet voor het meedenken en delen van kennis.
    Laatst gewijzigd door atjong; 17-05-16 om 14:50. Reden: User tag toegevoegd
    90 km/h-astronaut

  2. #2
    ChronoworX's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2008
    Leeftijd
    39
    Posts
    368
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A1 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: Dimlichten automatisch aan A6/C5

    Goeie mod! Mooie simpele oplossing ook. Zal er ook even over nadenken

    BTW: ik zie ook een "Regen" knopje. Is dat een regensensor-mod? Ik heb gezocht, maar kan geen posts vinden. Heb je een linkje?

  3. #3
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: How-to: Dimlichten automatisch aan A6/C5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ChronoworX Bekijk Berichten
    BTW: ik zie ook een "Regen" knopje. Is dat een regensensor-mod? Ik heb gezocht, maar kan geen posts vinden. Heb je een linkje?
    Thanks.

    Ja die regensensor heb ik een paar jaar geleden ingebouwd, maar er nooit een verslag van gemaakt. Ik heb in de VS de RainTracker RT-50A besteld bij www.hydreon.com en dat was een 'normale' voorruitregensensor. Die doet het bijna perfect, ik heb vrijwel nooit een foute beoordeling door de sensor. De enige situatie waar het wel eens mis gaat is als het 's ochtends buiten net boven 0 graden is en de voorruit de eerste 5 minuten nog niet warm. Dan wist ie nog wel eens teveel.

    Ik zie nu dat ze dat model niet meer hebben (als ik goed heb gekeken) maar ze hebben wel een andere sensor die kennelijk niet meer tegen de voorruit geplakt zit. Allicht de moeite van het proberen waard. Het setje dat ik heb bestond uit een regeleenheid, de sensor en de schakelaar. Ik heb de regeleenheid links onder het dashboard ingebouwd, en er zat zowaar een beschrijving bij voor de A6/C5, welke draad voor de ruitenwisser gebruikt moest worden.
    90 km/h-astronaut

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •