Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: [HOW-TO] A3 8P MFSW + CC retrofit (multifunctioneel stuur & cruise control)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard [HOW-TO] A3 8P MFSW + CC retrofit (multifunctioneel stuur & cruise control)

    Na het topic "kan ik een MF-stuur, stuur met radio knoppen, ander stuur in mijn A3 8P bouwen" 100x gezien te hebben hier toch maar besloten een how-to te schrijven. Ik kon zo snel geen andere (duidelijke) how-to vinden over het retrofitten van een MF-stuur dus vandaar dat deze is geschreven.
    Voorwoord

    Allereerst wil ik mij niet aansprakelijk stellen voor schade aangericht aan jouw stuur, airbag of eigen letsel. Je moet goed begrijpen dat een airbag een gevaarlijk explosief kan zijn en wanneer je hier onkundig mee omgaat jouzelf, anderen of de auto flink kan beschadigen.

    Dat gezegd maar direct het eerste veiligheid punt voor deze how-to uitgevoerd kan worden. Koppel de accupool of polen los van de accu zodat er geen spanning meer op de airbag staat, je wilt niet dat deze tijdens het demonteren per ongeluk af kan gaan in je gezicht.

    Benodigdheden

    Gereedschap:

    • VAGCOM – voor coderen van het multistuur, sleepring en (optioneel) CC-hendel.
    • Torx schroevendraaier – Maat: TX25/TX10
    • Torx dopsleutel ratel – Maat: TX40


    Onderdelen:

    • Multifunctioneel stuurwiel*
    • Passende airbag*
    • Airbagkabel met MFSW stekker – Onderdeelnr: 8P0 971 589 AD
    • Cruisecontrol hendel + knipperlicht hendel
    • Juiste sleepring (onderdeelnr 1K0)
    • Juiste stuurregel unit
    • Afdekplaat stuurkolom met CC-gat: 8P0 953 512A 6PS


    Om te kijken of je huidige regelunits overwegkunnen met MFSW en/of CC bekijk de volgende site, met VCDS even het modelnummer uitlezen en in de tabel opzoeken; http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...odule_Versions


    Opmerking
    Het stuur en de airbag van een A3 hebben even een opmerking nodig. Er zit een verschil in sommige stuurwielen en airbags. Nieuwere modellen van de A3 stuurwielen zijn uitgerust met pinnen waar de airbag invalt en de oudere hebben dit niet. Het geen wat kan gebeuren is dat wanneer je een stuurwiel koopt en je probeert je huidige airbag hier in te monteren dat deze niet past omdat er pinnen voor zitten waardoor de airbag niet verder kan schuiven het stuurwiel in (zie foto’s hieronder). Daarnaast ook goed opletten dat wanneer je een 4-spaaks stuur hebt en een 3-spaaks MF-stuur monteert je ook een airbag hierbij koopt die hier in past. Er zit een verschil in een 3 en 4 spaaks airbag qua vorm voor de spaken.





    Montage
    DEMONTEER NIKS ZONDER DE ACCUPOLEN LOS TE KOPPELEN!!!

    Stap 1
    Losdraaien van originele airbag. Draai je stuurwiel 90 graden links of rechtsom (zie foto). De schroeven die de airbag op z'n plek houden zijn hierdoor toegankelijk en kunnen dan makkelijk gedemonteerd worden. Er kunnen (zoals op de foto) clipjes voorzitten, deze kun je zo los wippen.







    Stap 2
    Wanneer je beide schroeven (1 aan beide kanten) los gedraaid hebt komt de airbag los. Let op: niet direct de volledige airbag lostrekken uit het stuurwiel, de airbag zit natuurlijk nog met een draad aan de sleepring vast! Een super goede foto van hoe die vast zit kon ik helaas niet maken, maar de stekker moet naar achter getrokken worden zoals op de 2e foto hieronder te zien is!





    Stap 3
    Het stuurwiel is makkelijk te demonteren. Het stuur is geborgd met een grote torx schroef. Welke maat dit is weet ik zo niet uit m'n hoofd maar het is geen standaard maat, een uitgebreide set is hiervoor wel vereist. Om je stuur los te krijgen is het verstandig je stuur in het stuurslot te laten vallen zodat je kracht kan zetten om de schroef los te draaien.
    Let er op dat bij het demonteren van het stuurwiel de sleepring eronder niet van positie veranderd!. Tevens staat er op het stuurwiel in de naaf aangegeven waar het midden is, hierdoor kun je straks ook weer je stuurwiel centreren op de naaf.







    Stap 4
    Wanneer je enkel je stuurwiel wilt vervangen kun je vanaf hier het nieuwe stuurwiel monteren en alles weer vastzetten. Wanneer er nog een CC-hendel gemonteerd moet worden is het verstandig om de sleepring vast te tapen op zijn middenpositie.
    Wanneer de sleepring vast zit kan het bovenste gedeelte van de stuurkolom kap losgemaakt worden, deze zit met 2 clipjes vast. Duw de kap iets naar achter en vervolgens naar boven waardoor er 2 TX25 schroeven tevoorschijn komen die het onderste deel van de stuurkolom kap vasthouden. Schroef deze twee los en kijk vervolgens onder de naast de verstelhendel. Hier zit nog één TX25 schroef die de kap op z’n plek houdt.





    Stap 5
    Wrik voorzichtig het onderste deel van de kap los, voorzichtigheid is hier het sleutelwoord aangezien er overal kabels en regelapparaten onder de stuurkolom zitten. Wanneer die loskomt zie je direct het stuurregelapparaat zitten die met een TX10, 2 clipjes en een verzegeling op z’n plek gehouden wordt. Draai de TX10 los en peuter de verzegeling los. Niet gaan breken hier, dit is een duur en gevoelig/breekbaar apparaat. Ook de sleepring moet los van de naaf, deze wordt vastgehouden met 2 clipjes aan de bovenkant. Deze wip je gemakkelijk los en hiermee komt de hele sleepring van de naaf af.







    Stap 6
    Hieronder ziet u het regelapparaat vanaf de achterkant. Te zien is dat er 2 clipjes uitsteken. Deze zijn dun en uiterst breekbaar wanneer ze geforceerd worden. Breken deze af dan zit het apparaat niet goed meer vast. De truc is om de achterste met je vinger in te drukken en de voorste met een inbus/mini schroevendraaier wanneer die nog vast zit.







    Stap 7
    De originele hendel wordt op z’n plek gehouden door 1 clipje, deze kun je makkelijk met een schroevendraaier naar voor houden en vervolgens de hendel naar je toe trekken waardoor die los komt.





    Stap 8
    Het enige wat nu nog gedaan moet worden is de nieuwe hendel en CC hendel op z’n plek te drukken en het geheel te coderen. Wanneer je geen nieuwe stuurkolomkap hebt gekocht met een CC-hendel uitsparing moet er nog een optionele extra stap uitgevoerd worden, die is te lezen in stap 9.





    Stap 9
    Wanneer er geen stuurkolomkap is met uitsparing voor de CC-hendel gaat het dus nooit passen. Ik kon er zo snel geen vinden en heb hierom de slijptol er maar tegenaan gezet. Niet super netjes maar aangezien het toch niet in het zich ligt boeit het mij eigenlijk totaal niet.. Meten is weten en slijpen die handel.



    Stap 10
    Wanneer alles weer in omgekeerde volgorde is gemonteerd moet de boel gecodeerd worden met VAGCOM/VCDS. Codeer in de goede volgorde, ik heb veel topics gelezen waarbij mensen de volgorde niet aanhielden waardoor de CC-hendel niet werkte.

    Stuurregel unit:
    Verander hier de 4e bit in de optie voor jouw A3. In dit geval zal dat 2 of 4 zijn.
    [16-Stuurwiel]
    [Hercoderen-07]
    xxx?x: MFA / CC
    0= zonder boordcomputer (MFA), zonder Cruise Control
    1= met boordcomputer (MFA), zonder Cruise Control
    2= zonder boordcomputer (MFA), met Cruise Control
    3= met Afstands-regeling
    4= met boordcomputer (MFA), met Cruise Control
    5= boordcomputer (MFA), met Afstandsregeling





    Motorregelunit (ECU)
    Het motormanagement moet namelijk ook weten dat er een CC-hendel zit, deze moet namelijk de snelheid en toerental houden wanneer deze actief is.
    [01-Motor]
    [Coding II-11]
    Login 11463 invoeren om de Cruise Control te activeren






    Resultaat




    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 24-12-19 om 16:14.

  2. #2
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.903
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Multistuur inbouwen (retrofit) A3 8P

    Mooie how to @henkkeumus
    Alleen niet al je foto`s zijn zichtbaar geworden
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Multistuur inbouwen (retrofit) A3 8P

    Ik kan ze gewoon allemaal zien hoor @Kevin1980

  4. #4
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.903
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Multistuur inbouwen (retrofit) A3 8P

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkkeumus Bekijk Berichten
    Ik kan ze gewoon allemaal zien hoor @Kevin1980
    Op mijn tel zie ik ze idd ook
    Zat gisteravond op de pc en toen zag ik ze niet
    Vandaar


    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2016
    Leeftijd
    41
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: [HOW-TO] Multistuur inbouwen (retrofit) A3 8P

    Goed bezig wilde ook een how to schrijven .
    Ben zelf ook bezig geweest met de mfsw voor de 8p1 (2003) .

    Heb alles werkend gekregen .

    LET WEL OP DIT IS VOOR EEN SINGLE STAGE AIRBAG SYSTEEM !!!!!!!!!!!!!!!!!

    De single stage systeem is iets anders dan de dual stage.
    Het instaleren is het zelfde kwa module en stuur .

    Singel stage systeem .
    Audi a3 3 spaak oud.jpg stuur a3 4 spaak oud.JPG

    Dual stage systeem . (Heb je dit stuur dan is deze How to niet helemaal voor jou en heb je andere onderdelen nodig )
    audi a3 stuur nieuw.jpg


    Voor beide systemen kan je een nieuwer stuur gebruiken . (Audi a4 8k)
    Het is alleen wel heel belangrijk dat je de juiste stuurmodule gebruikt en sleep ring .
    Anders gaat dit niet werken met de nieuwere knoppen .

    Zo ziet het er nu uit bij mij . (Je kan ook de 3 spaak stuur gebruiken van de a4)
    20191230_105227.jpg

    Onder delen die je nodig heb of die ik heb gebruikt.

    1.
    Een mfsw van een audi a4 met LOWLINE knoppen . ( 4L0419091AC )
    De gene met mode erop is de lowline die met de pijlen erop (Linker kant) is de highline .
    De audi a3 8v heeft de zelfde sturen alleen zijn deze allemaal met highline knoppen en die werken niet met de stuurmodules helaas .

    2.
    Een passende airbag . ( 8V0880201AG )
    Ook hier heb je weer verschillende in . ( Ronde airbag of ovale )
    Let goed op welk stuur je kiest dat daar ook de juiste airbag bij koopt .
    Koop er 1 van een audi a3 8v aangezien deze ook single stage zijn die van een a4 heb je niks want die zijn dual stage .

    3.
    Airbag en mfsw kabelboompje van een audi a3 8v ( 8U0971589C )
    Deze zal ook werken met een ronde airbag en 3 spaak stuur .
    Hier hoef je niks aan te veranderen kwa pin layout

    4.
    Stuur module . ( 8P0953549F )
    Deze is heel belangrijk dat je de juiste hebt anders werken je knoppen niet .

    5.
    Sleepring . ( 1k0959653D )
    Ook deze is heel belagrijk dat je de juiste heb .

    Hier moet je wel iets op aanpassen zodat de stekker van de airbag hier op past .
    Op de stekker aansluiting moet je een klein beetje weg veilen/slijpen aan de binnenkant .


    Nog maals dit is dus voor een single stage airbag systeem .
    De dual stage is anders .
    Hier heb je andere onderdelen voor nodig .
    Stuurmodule
    airbag
    airbag kabelboom

    Alle info is ook hier te vinden .
    https://www.audi-sport.net/xf/thread...-on-8p.227530/


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •