Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: [HOW-TO] A3 8P 1-DIN > 2-DIN Conversie

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard [HOW-TO] A3 8P 1-DIN > 2-DIN Conversie

    Hoi,

    Een tijdje geleden in m'n eigen A3 van een 1-DIN naar 2-DIN gegaan. Op het internet is wel het een en ander te vinden maar geen mooie how-to met foto's. Ik liep vast op een aantal punten waar een aantal foto's en Nederlandse handleiding toch wel heel fijn zouden zijn geweest. Al om al is het natuurlijk gelukt en wil ik anderman nu helpen, vandaar.

    De benodigdheden voor deze ombouw;


    • 2-DIN harnas
    • Asbak + asbakharnas
    • Optioneel; 2-DIN climaunit
      Deze unit kan op maat gemaakt worden (doe ik in deze how-to).


    De onderdeelnummers zal ik achteraf even opzoeken, die heb ik zo niet bij de hand.



    Voorwoord.
    Deze aanpassing is gedaan op mijn Audi A3 8P 1.6FSI uit 2004. Origineel was deze uitgerust met een Concert II radio in een single-din harnas. Omdat dit een 2004 model betreft ook nog met een 50Ohm antenne uitgerust ipv diversiteit stekkers. Dit kan dus verschillen qua bouwjaar. (Uit m'n hoofd) kwam Audi met diversiteit stekkers rond 2006/2007 (na de facelift).

    Ik heb een RNS-E uit China besteld en zal deze in deze tutorial inbouwen. De linkjes van de gekochte artikelen zou ik onderaan dit topic neerzetten. Het harnas, asbak en asbakharnas heb ik uit een sloop auto waar van origine dus al een 2-DIN in zit.



    Stap 1: demonteren handschoenvak.
    Het dubbeldin harnas zit zo vast als een huis dus er moet best veel gedemonteerd worden. Beginnend met het handschoenen vakje die met 7 x maat 8 bouten vastzit.
    Let op: aan de zijkant moet er een stukje interieur los gedrukt worden om bij de bouten te komen. Voorzichtig hier knapt het namelijk snel af, doe deze bouten het liefst als eerst!



    Stap 2: Demonteren kap onder stuur.
    Als het dashboardkastje eruit is heb je al een zee van ruimte, ook aan de andere kant moet helaas de kap eraf om het harnas zo los te kunnen draaien. Demonteer deze door 3 bouten maat 8 los te draaien.
    Let op: ook aan deze kant moet je een stukje interieur los drukken op dezelfde manier. Bij de zekeringen zit dit stukje kap namelijk ook vast en ook dit knapt makkelijk af.



    Stap 3: Schroef beide kanten harnas losdraaien.
    Er is nu ruimte om de schroeven die aan de zijkant zitten los te draaien. Aan zowel bestuurderskant als passagierskant zit er een bout aan de zijkant van het harnas. Erg verstopt en ook ik heb mij hier een ongeluk naar moeten zoeken..


    Aan precies de andere kant (dashboardkast kant) zit er ook één, vergeet deze niet!!

    Stap 4: Demonteer je radio, clima en trim stukjes.
    Demonteer je radio met bijhorende radiosleutels en demonteer de clima-unit door hem uit het frame te drukken. De clima zit niet met schroeven vast maar kan wel aardig vastgeklikt zitten in het harnas. Na een paar zetjes moet de boel wel loskomen. Verwijder ook eventuele knoppen en sierlijsten om de radio.



    In mijn geval heb ik nu direct even mijn unit op werking getest, wanneer deze niet werkt kan de radio namelijk niet terug en moet alles omgebouwd worden. Tijd voor een test en gelukkig werkt het.





    Stap 5: Demonteer sierlijsten middenconsole, pook en schroeven dubbeldin harnas.
    Als eerst moet het kapje om de pook los. Deze is los te klikken door hem vanaf de kant van de asbak omhoog te wippen. Het sierlijstje klikt los waarna er 4 torx-schroeven vrij komen die losgedraaid moeten worden. Deze schroeven houden de sierlijsten van de middenconsole vast en ook de asbak.



    Als deze los zijn kunnen de sierlijsten aan de zijkant van de middenconsole en asbak ook losgedraaid worden. De asbak zit als het goed is al los, deze word namelijk op z'n plek gehouden door de schroeven bij de pook. Enkel aan de achterkant zit die vastgeklikt in het singledin-harnas. Na wat bewegen en trekken moet deze er ook uit komen. De sierlijsten aan de zijkanten zitten met een inbus en bout vast. De inbus is vanaf de onderkant los te draaien en de bouten zitten achteraan waar de asbak vastgeklikt zat.



    Wanneer deze eruit zijn blijft enkel het harnas nog over.
    Ik ben vergeten een foto te maken met enkel het singledin-harnas erin maar de schroefgaten komen overeen, dus hier een overzichtje van alle schroefplekken.



    De ventilatieroosters hoeven er niet uit, maar heb ik wel gedaan om meer ruimte te creëren.

    Stap 6: Singledin harnas eruit en doubledin erin
    Het harnas is niet ontworpen er op deze manier uit te komen maar dat kan dus wel. Het is een heel gepiel en erg oppassen dat het interieur (dashboard) niet beschadigd. Voor mij lukte het door hem rechts onderin te draaien en zijwaarts eruit te halen.









    Stap 7: Clima-unit op maat maken
    Origineel gaat een single-din clima unit niet passen in een dubbel-din harnas. Dit omdat bij een single de unit een stuk hoger zit en dus meer ruimte heeft in de breedte. Gelukkig is dit enkel plastic en kan gewoon weggezaagd/freesd worden. En dat is wat ik heb gedaan.

    Met behulp van deze mal (2 links);
    http://faudiq.de/anleitungen/carhifi/schablone2.pdf
    http://faudiq.de/anleitungen/carhifi/Schablone.pdf

    Even netjes afplakken en zagen maar...







    Stap 8: Alles netjes terugbouwen en het eindresultaat aanschouwen
    Alles op dezelfde manier terugbouwen en aanschouw je prachtige dubbel-din harnas in volle glorie.





    Door het inbouwen van deze unit kan ik nu meerdere apps installeren en bijv. ook een achteruitrij camera installeren, wat ik ook heb gedaan... Meer daarover in mijn projectpagina waar alle aanpassingen van mijn A3 op komen te staan..




    Projectpagina: https://www.audiforum.nl/forum/techn...iptuned-2.html
    Gekochte RNS: https://nl.aliexpress.com/item/Andro...3f9d4c4dDZdy68


    Voor tips, vragen of opmerkingen graag een berichtje hieronder!
    Bedankt voor het lezen en succes!

    Tim
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 26-12-19 om 15:45.

  2. #2
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.902
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: [How to] A3 8P 1-DIN naar 2-DIN Conversie

    Mooie How to @henkkeumus
    Laatst gewijzigd door Kevin1980; 03-03-19 om 12:32.
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: [How to] A3 8P 1-DIN naar 2-DIN Conversie

    Binnenkort bij een maat hetzelfde uitvoeren, zal dan even duidelijke foto's van de bevestigingspunten maken, ik denk namelijk dat je die foto's bedoeld hé?

  4. #4
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.902
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: [How to] A3 8P 1-DIN naar 2-DIN Conversie

    Nee zag bijna geen foto's op de pc
    Wel via de tel



    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2019
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: [How to] A3 8P 1-DIN naar 2-DIN Conversie

    Hoe is het geluid van de radio?
    Ik wil ook mijn audi a3 ombouwen van enkel din naar dubbel, maar ben bang dat het geluid er niet beter op word. Heb nu bose dus dit wil ik behouden.

    Dus ben benieuwd of het geluid er slechter is op geworden met deze radio.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: [How to] A3 8P 1-DIN naar 2-DIN Conversie

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Micheljonas Bekijk Berichten
    Hoe is het geluid van de radio?
    Ik wil ook mijn audi a3 ombouwen van enkel din naar dubbel, maar ben bang dat het geluid er niet beter op word. Heb nu bose dus dit wil ik behouden.

    Dus ben benieuwd of het geluid er slechter is op geworden met deze radio.
    Ik heb geen bose, maar de geluidskwaliteit hangt gewoon sterk van de radio af die je gaat inbouwen.

    Ik ben geen audiofiel maar merk geen verschil na het finetunen met de equalizer.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: [How to] A3 8P 1-DIN naar 2-DIN Conversie

    Heb je toevallig alle onderdeelnummers nog voor de conversie? Moet volgende week 1 dubbeldin navi plaatsen..

    Ik heb alleen die van de harnas: 8P0858005d
    Laatst gewijzigd door Calit10; 03-11-20 om 11:57.

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •