Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

    Pasgeleden zelf uitgevoerd en kon maar moeilijk informatie vinden over dit onderwerp. Vandaar maar besloten een eigen how-to te schrijven voor het Nederlandse Audi forum.

    Benodigdheden




    Notitie voor beginnen
    Omdat in deze how-to de set aangesloten wordt op de ECU en hiervoor stekkers losgemaakt moeten worden is het verstandig om de accu eerst los te halen om foutmeldingen te voorkomen.

    Deze set paste niet helemaal perfect omdat het Chinese namaak is. De pasvorm van de originele lampjes klikken namelijk overal in vast, voor deze lampjes heb ik in sommige onderdelen iets moeten vijlen/zagen om ze te laten passen. Zie je niks van maar wel even noemenswaardig.

    Montage
    ...



    STAP 1
    Demonteer de dashboardplaat onder het stuur. Deze zit vast met 3 kleine dop 8 boutjes.

    - Één achter het klepje bij de zekeringkast
    - 2 aan de onderkant, zichtbaar als je eronder kijkt.



    STAP 2
    Wanneer je alle stekkers rustig hebt verwijderd haal je de plaat uit de auto en steek je je hoofd in het gat .
    Je zult dan de ECU direct zien zitten, aan de ECU zitten 3 dikke grote stekkers; zwart/wit/goud



    STAP 3
    De witte stekker moet los omdat we hier de + draad (live) moeten prikken van de verlichting als we willen dat die zich fabrieks-af gedraagt.
    het is dan ook handig om op dit punt de accu los te hebben, wanneer je stekkers lostrekt terwijl er spanning opstaat kan er niet meer met de ecu gecommuniceerd worden waardoor je foutmeldingen krijgt.

    De stekker komt net zoals de deurmodule los door een clipje in te drukken en de handel voorzichtig naar achter te trekken.



    STAP 4
    Knip de tie-wrap door die de kabel op z'n plek houdt en wederom net zoals de kleine 32-pin stekker moet de omhuizing eraf door met een schroevendraaier de clipjes aan de zijkant in te drukken. Hierna schuift de stekker er zo uit.







    STAP 5
    Je moet de live wire (de + draad) van de set in PIN50 stoppen. Op de stekker staan nummers dus het moet niet moeilijk zijn om de goede te vinden.

    Als je de stekker zo pakt als op de foto hieronder zit er linksonderin een bruine massa draad. Hierboven een blauw/witte en daarboven een leegvakje, dit lege vakje is PIN50.
    Controleer het wel voor de zekerheid, de nummers staan op de zijkant. Soms moeilijk te zien maar ze staan er wel degelijk!



    STAP 6
    Enige wat nu nog gedaan moet worden is ergens massa vandaan trekken zodat het elektrische circuit compleet is. Ik heb massa getrokken aan de bovenkant van de zekeringkast, dit werkt prima. Zorg ervoor dat je een mooi kaal plakje hebt waar niet al te veel verf of ander spul opzit.



    Resultaat
    Nu alles weer netjes dichtmaken en de kabels op jouw manier overal langsleggen. Ik heb de kabel achter de radio langs naar 't handschoenenvakje getrokken en weer terug achter de RNSe langs, onder de askbak en pook naar de achterstoelen.

    Zie hier het resultaat van een kleine 2u prutsen en je in bochten wringen die je niet dacht dat je ze kon maken :P.



    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 05-01-20 om 10:09.

  2. #2
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.902
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

    Gaan ze nu ook onafhankelijk van elkaar branden Henk
    Dus als je bestuurdersportier opent
    die dan ook alleen gaat branden
    En niet alles aan gaat

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

    Alles gaat aan wanneer de sleutel indruk (ontgrendelen). Maar dit is ook normaal.
    Met alleen de + draad in de ECU kun je ze ook niet onafhankelijk van elkaar laten branden, dan zouden alle 4 de lampjes een eigen + draad naar de module moeten hebben.

    Maar fabrieks af gaat het ook op deze manier dus het is net OEM.
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 07-01-20 om 18:54.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2021
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

    Handige How To. Top. Heb alleen een vraagje, wat voor soort pinnen worden er gebruikt in de stekker?

    Alvast bedankt,
    Alex
    Laatst gewijzigd door Dialex61; 25-07-21 om 17:31.

  5. #5

    Standaard [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dialex61 Bekijk Berichten
    Handige How To. Top. Heb alleen een vraagje, wat voor soort pinnen worden er gebruikt in de stekker?

    Alvast bedankt,
    Alex
    Partnummer 000 979 009E


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2021
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

    top thanks

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2021
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

    Ik ben aan de slag gegaan met de voet verlichting. Na de bedrading aangesloten te hebben in de stekker en de stekker weer terug geplaatst te hebben de accu weer aan gesloten. Helaas....ze doen niets. Heb ook de plus en min omgedraaid op de led lampjes. Spanning gemeten en daar komt niets op. Ben ik iets vergeten? Als het goed is moet er toch 12vlt op de plus draad komen?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

  8. Ad
  9. #8
    banditracer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Leeftijd
    67
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dialex61 Bekijk Berichten
    Ik ben aan de slag gegaan met de voet verlichting. Na de bedrading aangesloten te hebben in de stekker en de stekker weer terug geplaatst te hebben de accu weer aan gesloten. Helaas....ze doen niets. Heb ook de plus en min omgedraaid op de led lampjes. Spanning gemeten en daar komt niets op. Ben ik iets vergeten? Als het goed is moet er toch 12vlt op de plus draad komen?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
    Is de voetverlichting goed gekomen? Wat was het probleem aub ? grt Rik
    Q3 quattro 2.0 tfsi 155kw s-tronic

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2021
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

    Rik,
    Het lijkt erop dat je footwell lights moet aktiveren in Central electrics. Ik had de voetverlichting al aangesloten via de binnenverlichting toen er achter kwam. Misschien ga ik het nog wel op de juiste manier aansluiten.

    gr Alex

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

    Je hebt hier niet perse VCDS voor nodig.
    Je kan in de DIS (Driver Information System) de voetverlichting aanzetten en de helderheid bepalen.

    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 05-01-22 om 09:00.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2021
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkkeumus Bekijk Berichten
    Je hebt hier niet perse VCDS voor nodig.
    Je kan in de DIS (Driver Information System) de voetverlichting aanzetten en de helderheid bepalen.

    Helaas, geen DIS of ander info systeem in mijn Audi....

    Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

    Hoe bedoel je? Elke Audi A3 heeft een DIS, of het RODE led of witte led zoals het plaatje hierboven.
    Als je die met witte led hebt kun je het in het menu aanzetten en aanpassen.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2021
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkkeumus Bekijk Berichten
    Hoe bedoel je? Elke Audi A3 heeft een DIS, of het RODE led of witte led zoals het plaatje hierboven.
    Als je die met witte led hebt kun je het in het menu aanzetten en aanpassen.
    Geen van beide. Ik heb alleen de symbolen in het middelste gedeelte. Zit nu in Verona anders had ik ff een foto gemaakt

    Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

  15. #14
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.947
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dialex61 Bekijk Berichten
    ...Ik had de voetverlichting al aangesloten via de binnenverlichting ...
    Kan zijn dat die aansluiting overbelast wordt en ermee stopt of de bedrading dan niet voldoende dik is en heet gaat worden, beter via de originele manier aan te sluiten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkkeumus Bekijk Berichten
    Je hebt hier niet perse VCDS voor nodig.
    Je kan in de DIS (Driver Information System) de voetverlichting aanzetten en de helderheid bepalen.

    Optie van de helderheid in lights menu van de FIS/DIS kwam pas vanaf modeljaar 2010.
    Daarmee kun je alleen de helderheid regelen van de voetverlichting die aan gaat met de algemene boordverlichting tijdens het rijden en niet de voetverlichting als uitstapverlichting.

    Te allen tijde dien je de voetverlichting als uitstapverlichting voor alle modellen 8P 2003-2013 met VAGcom in de centrale elektrische kast te activeren anders werkt het niet.
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2021
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: [HOW-TO] Voetverlichting 8P inbouwen (Bouwjaar 08+)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkkeumus Bekijk Berichten
    Hoe bedoel je? Elke Audi A3 heeft een DIS, of het RODE led of witte led zoals het plaatje hierboven.
    Als je die met witte led hebt kun je het in het menu aanzetten en aanpassen.
    Hierbij een foto van mijn dash....20220118_155737.jpg

    Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •