Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: [HOW-TO] A3 8P stoelverwarming inbouwen (met Kufatec kabel)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard [HOW-TO] A3 8P stoelverwarming inbouwen (met Kufatec kabel)

    Een retrofit die al een lange tijd op m'n lijstje stond. Weinig informatie over te vinden dus heb er even mee gewacht. Na ik alle info zelf overal vandaan gehaald heb maar besloten een eigen complete how-to te schrijven.

    Note: Omdat de stoelen eruit gaan moeten de airbags dus afgekoppeld worden. Hiervoor is het verstandig om de accu voor het begin los te koppelen. Doe je dit niet, kun je uiteraard airbaglampjes/meldingen op je dashboard verwachten.

    Benodigdheden



    Montage
    Het inbouwen van de kabelboom vergt aardig wat tijd, begin daarom op tijd en raffel dit niet af! In deze how-to leg ik de kabels netjes onder het tapijt door zodat er niks meer zichtbaar is.
    Wat krijg je bij de Kufatec retrofit kabel? De kabel is zeer compleet, er komt zelfs een extra kabel bij voor memory seats.



    Stap 1.
    Haal de radio uit de dubbeldin.



    Stap 2.
    Trek het frontje voor de gevaarlichten en overige knoppen naar je toe. Kan er redelijk strak inzitten, forceer heb in een hoekje zodat de clipjes losschieten. Berg hem even op zodat je ruimte hebt om de clima unit hierna los te wrikken.





    Stap 3.
    Leg even een doek op de askbak en sierlijsten om geen schade te maken. De clima unit kun je vervolgens naar onder en naar je toe lostrekken uit het harnas. Deze zit aardig strak vast en heeft wel wat kracht nodig. Ik heb het losgewipt door met beide handen de unit naar me toe te trekken.





    Stap 4.
    Demonteer vervolgens de stoelen. Deze zitten met 4 bouten vast. Wanneer je deze los hebt kun je de stoel naar achter laten hangen zodat de kabels vrijkomen en je de airbagkabels los kan klikken. Til de stoelen er voorzichtig uit.



    Stap 5.
    Deze stap is optioneel, ik heb de middenconsole verwijderd zodat ik makkelijker onder het tapijt kan komen en de kabels zo heel strak weg kan werken. Dit is niet persé nodig maar geeft wel een zee van ruimte om in te werken en alles netjes te maken. Ik raad het dus wel aan.

    Stap 5.1
    Zowel aan de linker als rechterkant van de middenbrug zitten 2 boutjes, maat 8. Deze zitten verstopt achter sierclipjes die je er even uit moet wippen met een schroevendraaier.



    Stap 5.2
    Demonteer daarna de asbak en de sierlijst om de pook. Doe de asbak open, je kan nu met je vingers makkelijk de sierlijst van de pook optillen. Deze zit vastgeklikt met 4 clipjes in elke hoek en komt makkelijk los. Daarna demonteer je de asbak en middenbrug door de 4 TX25 schroeven los te draaien. Leg even een doek in het gat want als je schroef hier invalt ben je hem waarschijnlijk kwijt .



    Stap 5.3
    Op dezelfde plek kun je 2 bouten, maat 8 losdraaien. Deze houden de sierlijsten aan de zijkant vast. Daarna moet je even laag gaan liggen want in dezelfde sierlijst zit nog een schroef. Dit is een inbus, maat 6. Wanneer je deze los hebt komt de moeilijkste, achterin het dashboard zitten nog 2 verstopte boutjes, maat 8. Deze voorzichtig (met een doek eronder) en een verlengde sleutel demonteren.







    Stap 5.4
    Dan de laatste paar. Achterin bij de asbak. De asbak kun je opendoen en naar je toe trekken, deze komt makkelijk los. Daarna het bakje eronder die dan eigenlijk al los ligt.

    In mijn geval zitten hier kabels van de telefoonvoorbereiding, het kan zijn dat deze bij jou niet aanwezig zijn, dit is een extra optie die de 1e eigenaar heeft gemaakt bij aankoop.

    Bij demontage van het bakje komen de 2x maat 8 bouten je tegemoet. Wanneer je deze los hebt hoef je enkel de armsteun nog maar los te draaien. Deze zit met een dikke bout in het midden vast en kan met een steeksleutel gedemonteerd worden. Daarna til je hem omhoog door de brug heen en kun je met een beetje voorzichtig geweld de middenbrug optillen en de auto uit halen.







    Stap 6.
    Omdat ik achteraf footwell lights heb geďnstalleerd liepen de kabels van de verlichting onder mijn stoel nog over het tapijt heen. Nu ik alles los heb greep ik deze kans direct aan om die ook netjes onder het tapijt door te trekken.

    Pak nu de Kufatec kabelboom. Op de kabelboom zitten 2 dikke zwarte stekkers. Deze zijn natuurlijk voor onder de stoelen, maar welke moet nu waar? Op de kabel zelf staat dit aangegeven. Er loopt een dikke ader naar de zwarte connectoren en daarop staat BFS of FS.

    FS = Fahrersitz (Bestuurder)
    BFS = Beifahrersitz (Passagier)

    Om de kabel onder het tapijt te trekken heb ik mijn arm gebruikt. Deze stak ik onder het tapijt en heb ik een klein beetje (niet teveel) omhoog geforceerd. Snel de stekker erdoor drukken aan de andere kant en de arm wederom terugtrekken.

    Dit kan voor beide kanten. Kleine note; aan de bestuurderskant bevindt de comfortmodule zich onder de stoel. Hierdoor is er wat minder ruimte om de kabel weg te werken.













    Stap 7.
    Om de kabelboom vervolgens vast te maken aan de huidige kabelboom moeten de connectoren vrijkomen. Achterop de clima unit staan aangegeven met letters welke stekker wie is (A, B, C, D). Voor de Kufatec kabelboom hebben we enkel stekker D en C nodig. Dit zijn de dikke zwarte stekker (grootste) en bruin/gouden stekker.

    Om de stekkers vrij te krijgen knip je de tie-wrap door die ze vasthoudt. Daarna met een kleine schroevendraaier het clipje omhoog wippen en zo schuift de connector vrij.





    Stap 8.
    Wanneer de stekkers vrij zijn trek je de Kufatec kabel op de gewenste manier door de middenconsole naar je clima unit. Op de kabels staat precies in welk slot van welke stekker ze moeten komen te zitten.

    Hoe weet je welk gaatje welke pin nr is? Op de stekker zelf staat dit aangegeven. Op de grote dikke zwarte stekker aan de onderkant en bij de kleine gouden stekker aan de zijkant.





    T16d/14 = Connector D - Pin 14
    T16d/13 = Connector D - Pin 13
    T16d/6 = Connector D - Pin 6
    T16d/5 = Connector D - Pin 5
    T16d/2++ = Connector D - Pin 2 (deze is waarschijnlijk al bezet, wordt later behandeld, laat voor nu hangen).

    T16c/10 = Connector C - Pin 10
    T16c/9 = Connector C - Pin 9
    De bovenstaande 'codes' kun je terugvinden op de kabel zelf!





    Stap 9.
    Verbind de kabels zoals hierboven beschreven. Druk de kabels goed aan en zorg dat ze goed vastklikken in de connector.

    T16d/2++: Het slot in connector D pin 2 is wellicht al bezet, zo niet druk hier de kabel van Kufatec in. Is die wel bezet? Strip dan de kabel iets en bevestig deze aan de huidige pin 2 kabel.

    Ik heb dit gedaan met een T-connector, deze is makkelijk op de bestaande kabel te klikken en kan hier vervolgens de Kufatect kabel zo indrukken. Let wel, de behuizing van de connector moet er nog omheen passen, knip hierom iets van de kabel in en maak de bevestiging wat hoger!!

    Schuif de behuizingen weer over de stekker heen wanneer je klaar bent en trek de kabel met een tie-wrap weer op z'n plek.





    Stap 10.
    De twee massapunten heb ik vastgemaakt aan de rechterkant van de middenbrug. Aan de middenbrug ziet een stuk plastic dat vastschroeft in het chassis. Deze heb ik gedemonteerd en even opgeschuurd zodat het een mooi kaal plekje op chassis is. Daarna de massakabels erachter en aangedraaid met de schroef en het sierklepje.

    Voor de zekerheid even testen met multimeter of je massapunt goed functioneert!





    Test & Resultaat

    Voordat je alles weer terug gaat bouwen is het verstandig om de boel te testen. Sluit de kabels aan (OOK DE AIRBAGS IVM DASHBOARD LAMPJE). En sluit daarna de accupool weer aan om spanning op de apparaten te zetten.

    Test de verwarming, het kan een kleine 3 tot 5 minuten duren de eerste keer voor de stoelen warm worden.



    Werkt het? Bouw dan alles in omgekeerde volgende terug .

    Troubleshooting
    Werkt het niet?

    - Loop dan alle connectoren langs. Vooral de connectie controleren waar er in een bestaande kabel gespliced moet worden.
    - Check de voltage op PIN2, wanneer je het goed hebt verbonden moet hier spanning op staan (12v) als de auto op contact staat.
    - Controleer je massapunten, controleer of ze goede grounden.
    - Ik heb gesproken met de Kufatec helpdesk, sommige A3 modellen hebben een wijziging gehad in kabelboom, hij kon me niet precies vertellen welke maar ik ga er voor het gemak maar even uit dat het na de 2008 facelift gewijzigd is. Er zijn namelijk meer wijzigingen doorgevoerd na dit punt. De connectoren T16C/9 en T16C/10 zijn van connector C naar connector D gegaan. Dit betekend dat T16C/9 in connector D pin 9 komt en T16C/10 in connector D pin 10.
    - Controleer op kabelbreuken, aangezien je stoel over de kabels heen loopt, probeer hem met een beetje speling te leggen en niet strak overal langs.

    Succes!
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 19-02-20 om 14:19.

  2. #2

    Standaard Re: [HOW-TO] A3 8P stoelverwarming inbouwen (met Kufatec kabel)

    Dan heb jij al verwarmde stoelen?
    Zo niet moet je die matjes bij bestellen en wat krammetjes voor de montage?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •