Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: [HOW-TO] Retrofit warning/puddle lights A3 8P

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard [HOW-TO] Retrofit warning/puddle lights A3 8P

    Omdat ik de retrofit zelf toegepast heb en er bar weinig informatie over te vinden was besloten het eens "goed" te documenteren voor mensen die het ook graag willen.
    Note: er zijn twee verschillende manieren om tot hetzelfde resultaat te komen, de ene methode is met originele of aftermarket LEDjes/projectors/lampjes die in de kabelboom of connector gesplit moeten worden. Of via een originele kabelboom.
    Beide manieren komen aan bod, de voordeuren van mijn A3 zijn middels de originele manier aangesloten (een originele Audi kabel) en de achterportieren zijn middels de aftermarket lampjes. Zien er exact hetzelfde uit maar de aansluit wijze is dus iets anders.

    Voorwoord
    Omdat ik originele kabelbomen heb gebruikt stuitte ik op een probleem. De kabels die ik heb gekocht kwamen uit een S3 8P uit 2007 (het pre-facelift model). Ik bezit echter een 2011 (facelift) model.
    Audi heeft besloten om na 2008 een andere pinbezetting te gaan gebruiken in de deurmodules. Dit betekende dus dat de pinbezetting in de kabelboom niet overeen kwamen met die van mijn deurmodule en omgezet moeten worden.

    Gebruikte onderdelen & gereedschap

    • Deurmodules: KLO (2011)
    • Deurkabels: 8P4971036A (inclusief lampen en ambient deurklinkverlichting)
    • Chinese aftermarket lampjes: AliExpress (KLIK)


    • Gereedschap: Torx (TX25), Tang, Schroevendraaier
    • Gereedschap: VCDS/VAGCOM


    Originele deurkabel – S3 2007 pre facelift.


    Chinese aftermarket lampjes



    Voordeuren
    Stap 1.

    Demonteer de deurpaneel, deze zit met 3 torx schroeven vast. Wanneer de schroeven los zijn wip je het deurpaneel rustig los met een schroevendraaier. De deurpaneel wordt vastgehouden met plastic clips die snel afbreken, forceer dus niks.
    Wanneer het deurpaneel loskomt zit het nog met 2 kabels vast. Namelijk de originele kabelboom die naar de deurmodule loopt en een ijzerdraad waarmee de klink van de deur bediend wordt. Haal ook deze rustig los en neem daarna het deurpaneel mee naar een rustige werkplek.


    Stap 2.
    Aan de originele kabelboom zit een grijze stekker met een roze clip. Dit is het omhulsel van de daadwerkelijk stekker waar de draden ingestoken worden. Het omhulsel wordt op z’n plek gehouden door een tie-wrap en een clipje die over de connector heen schuift.
    Probeer voorzichtig met een kleine schroevendraaier het clipje omhoog te buiten en schuif de stekker zo uit zijn omhulsel.


    Stap 3.
    Deze stap is voor sommigen optioneel. Omdat ik dus een kabel had waarvan de pinnen niet op de goede plek zaten voor mijn deurmodule heb ik alle posities van de originele kabels genoteerd.
    Nu ik deze duidelijk heb kon ik de kabel van het 2007 model pakken, deze compleet demonteren en de bekende pinnen alvast in het goede slot drukken. De pinnen die ik over had waren dan de pinnen van de extra “opties” die aan de kabel zaten (de lampjes en deurklinkverlichting).


    Stap 4. (Optioneel)
    Wanneer je kabels hebt die werken op jouw deurmodule hoeven de stekkers dus niet herpint te worden. Heb jij kabels van voor 2008 dan is de kans groot dat er pinnen niet op de goede plek zitten.
    De kabels grijpen zich vast door een klein pinnetje dat omhoog schiet in de stekker, wanneer je deze naar beneden drukt kun je de kabel er zo uittrekken en later weer hergebruiken. Gebruik hiervoor een kleine schroevendraaier of paperclip.


    Pak de pin die je in de stekker wilt brengen, pak iets scherps en duns (ik gebruik een naald), wrik de clip waarmee die zich vastgrijpt weer omhoog en druk de stekker in het goede slot.



    Wanneer je de stekker opnieuw herpint hebt kun je de stekker weer vastmaken. De lampjes werken niet direct, hiervoor moet er eerst gecodeerd worden. Ga hiervoor naar stap Coderen.

    Achterdeuren
    Stap 1.

    Demonteer de deurkaart. In plaats van 3 schroeven zit deze met 2 torx schroeven vast. Hier moet je ook wat plastic sierstukken. Ook wanneer je hier de deurpanelen los hebt zitten ze wederom met kabel en ijzerdraad nog vast!!!



    Stap 2.
    Elke A3 heeft reflectors in de deurpanelen zitten. Dit is voor wanneer het donker is en er een auto aan komt rijden. Door de koplampen gaat deze reflector flikkeren en weet de automobilist dat er een deur openstaat. Dit is voor nu handig, deze wip je er zo uit en daar kan de aftermarket lamp zo voor op de plek.


    Onderaan het deurpaneel wil je de puddle light hebben. Deze dient voor wanneer het donker is en je wil uitstappen je niet vol in de modder of een plas water trapt. Wanneer deze optie vanaf fabriek niet in jouw A3 zit zal hier ook geen gat voor aanwezig zijn.
    Zelf heb ik de gaten eerst voorgeboord met een boormachine en vervolgens met een vijl op maat gevijld. Duurt even, maar dan zit het ook. Super netjes hoeft het niet te zijn aangezien het niet in het zich ligt.





    Stap 3.
    Knip wederom de tie-wrap van de grijze behuizing af. Maak de behuizing los door met een schroevendraaier de clipjes die de stekker op z’n plek houden weer naar achter te drukken.



    Stap 3.1
    De kabels van de aftermarket lampjes komen op de volgende manier, één kabel met de clip voor de connector er al aan, en één zonder het clipje. De bedoeling van de makers van deze Chinese aftermarket is dus dat de + uit de deurmodule gehaald wordt en de – (Massa) ergens anders vandaan (een schroef aan chassis van de deur o.i.d.)


    Dit was niet mijn insteek en gelukkig heb ik veel reserve onderdelen. Ik heb even gezocht en vond een oude deurkabel van mijn vorige A3. Hier zaten de pinnen nog aan. Deze heb ik afgeknipt en vastgemaakt aan de kabel zonder de clip. Op deze manier kon ik zowel de + als de – uit de deurmodule halen.

    Note: nogmaals, de massa kan gewoon van het chassis van de auto gehaald worden, deze stap is dus niet noodzakelijk…


    Stap 4.
    De kabels in de connector steken. Op de stekker staan de nummers van de pinnen. 1 – 16 en 17 – 32. De nummers kun je vinden op de plek waar de rode rondjes staan. Mijn camera kon er helaas niet op scherpstellen.
    PIN 1 = + Draad (Stroom)
    PIN 2 = - Draad (Massa)


    Stap 5.
    Wikkel de boel daarna netjes af, en wanner je dit zelf wilt kun je het mooi aftapen. Ik heb het zo gelaten en enkel weer een tie-wrap om de kabels heengetrokken zodat het blijft zitten.

    Daarna de kabels vast getaped aan de binnenkant van het deurpaneel zodat het niet gaat schuiven tijdens het rijden.


    Codering
    De lampjes gaan natuurlijk niet zomaar werken. Je kan niet zomaar een draad ergens inprikken en verwachten dat het werkt. Je moet jouw modules en boordcomputer vertellen (coderen) dat er een signaal over de pinnen zoals hierboven gestuurd moet worden. Je zou dus je module moeten coderen (vertellen) dat je er lampjes in hebt zitten.
    Start VCDS op. Heb je dit niet? Dan kan je op het forum onder het VCDS subforum wel een user in jouw buurt vinden die je hierbij wil helpen!

    Voordeuren:
    [42-Door Elect, Driver]
    [Coding-07]
    Deurklinkverlichting: Waarde met 8 bits ophogen
    Warning/Puddle light: Waarde met 64 bits ophogen

    [52-Door Elect, Pass]
    [Coding-07]
    Deurklinkverlichting: Waarde met 8 bits ophogen
    Warning/Puddle light: Waarde met 64 bits ophogen

    Achterdeuren:
    [62-Door, Rear Left]
    [Coding-07]
    Deurklinkverlichting: Waarde met 8 bits ophogen
    Warning/Puddle light: Waarde met 64 bits ophogen

    [72-Door, Rear Right]
    [Coding-07]
    Deurklinkverlichting: Waarde met 8 bits ophogen
    Warning/Puddle light: Waarde met 64 bits ophogen



    Resultaat


    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 28-01-20 om 18:46. Reden: Foto's

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    50
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: [HOW-TO] Retrofit warning/puddle lights A3 8P

    Hoi is best ingewikkeld ik weet niet of u het wilt doen ik ben daar niet zo technisch in of weet u iemand die het doet ik woon zelf in tiel

  3. #3
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Retrofit warning/puddle lights A3 8P

    @Carpediem kan je misschien erbij helpen.

    Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7 Pro met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Retrofit warning/puddle lights A3 8P

    Hoi,

    Ik woon zelf in Overijssel (Twente).
    Geen probleem mee om het te doen hoor, alleen ik kom niet die kant op .

    Zo moeilijk is het ook niet, wanneer je enkel de AliExpress lichtjes gebruikt hoef je alleen maar de + en - te verbinden en geen pinnen los te halen .

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    50
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: [HOW-TO] Retrofit warning/puddle lights A3 8P

    Ja ik heb er 2 kleine losse draadjes bij zitten moet alleen dan weten waar ik die bij moet prikken dan is het niet moeilijk omdat je over coderen heb dan wordt het lastig dit zijn goedkope lampjes vandaar dus ik hoor het wel weet niet welke op de binnenverlichting zit


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    50
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: [HOW-TO] Retrofit warning/puddle lights A3 8P

    Waar woon jij dan

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    50
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: [HOW-TO] Retrofit warning/puddle lights A3 8P

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remi66 Bekijk Berichten
    @Carpediem kan je misschien erbij helpen.

    Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7 Pro met Tapatalk
    Waar woon je dan

  8. Ad
  9. #8
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Retrofit warning/puddle lights A3 8P

    @Carpediem woont vlakbij Rosmalen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    50
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: [HOW-TO] Retrofit warning/puddle lights A3 8P

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remi66 Bekijk Berichten
    @Carpediem woont vlakbij Rosmalen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    Kan het wel gemonteerd worden de een zegt van niet de ander wel ik weet het nu niet meer

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Retrofit warning/puddle lights A3 8P

    Je hebt de AliExpress lampjes gekocht? Die zijn al doorgelust en komen met 2 "losse draadjes" waarschijnlijk, niet?
    Jij hebt 2 losse draadjes bij je puddle en warming light, de een is + en de ander -

    Voor de modules in de voordeuren: PIN 18 (+) en PIN 19 (-)
    Voor de modules in de achterdeuren: PIN 1 (+) en PIN 2 (-)

    Ik maak dit weekend even nieuwe foto's en breid de HOW-TO wat uit, hij is wat karig.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Theboss73 Bekijk Berichten
    Ja ik heb er 2 kleine losse draadjes bij zitten moet alleen dan weten waar ik die bij moet prikken dan is het niet moeilijk omdat je over coderen heb dan wordt het lastig dit zijn goedkope lampjes vandaar dus ik hoor het wel weet niet welke op de binnenverlichting zit
    Ja, ook jouw Chinese lampjes moeten worden "gecodeerd". Eigenlijk moeten je deurmodules worden gecodeerd. Je kan niet zomaar een draad ergens inprikken en verwachten dat het werkt. Je moet jouw modules en boordcomputer vertellen (coderen) dat er een signaal over de pinnen zoals hierboven gestuurd moet worden. Je zou dus je module moeten coderen (vertellen) dat je er lampjes in hebt zitten. Dan pas werken ze.

    Dit kun je met VCDS doen, kijk anders in het VCDS topic. Daar staan genoeg forum leden in die kunnen helpen!
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 27-01-20 om 20:56.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Retrofit warning/puddle lights A3 8P

    @Theboss73 Heb de how-to uitgebreid, speciaal voor jou . Duidelijker ga je hem niet krijgen .
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 28-01-20 om 18:22.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Retrofit warning/puddle lights A3 8P

    Kan je de puddle lights die voorgeinstalleerd zitten vanuit de Fabriek er zo uittrekken?
    En de stekkertjes in de nieuwe puddle lights pluggen? Deze terugdrukken en dan zou het moeten werken?

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: [HOW-TO] Retrofit warning/puddle lights A3 8P

    Inderdaad, dat kan!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •