Dat ziet er goed uit Henk
Netties doane
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Omdat er letterlijk 0,0 informatie over te vinden is zelf de retrofit maar gedaan en gedocumenteerd. Met de juiste tools en onderdelen een simpele retrofit waar erg veel naar gevraagd wordt. Leuke upgrade.
Benodigdheden
- Torx: TX15 / TX25
- Dopsleutel: M8 / M10
- Kufatec HBA kabel: https://www.kufatec.com/en/volkswage...for-pq35-38052
- HBA spiegel: 8P0857511C 1YE
- Knipperschakelaar variant "auto": 8P0953513C
- Terminal connectors
- Kleine schroevendraaier(s)
- VAGCOM
Note: Deze how-to is alleen mogelijk voor A3 8P vanaf bouwjaar 2010. Dit komt omdat Audi vanaf dit bouwjaar CAN-Gateway PQ35 ging gebruiken. Ook de BCM moet de HBA kunnen ondersteunen, volgens mij werkt dit op elke highline module, maar dit is niet zeker!! Retrofit kan dus ook op eerdere bouwjaren maar dan moet de CAN-Gateway PQ35 geplaatst worden.
Je kan je model controleren door met VAGCOM te gaan naar;
[19-CAN Gateway]
[Coding-07]
[Longcoding helper]
Note 2: Voor deze how-to is tevens een knipperlichthendel nodig die automatisch terugspringt naar de midden positie. Ook deze zijn pas vanaf 2010 geïntroduceerd bij Audi. Deze knipperlichthendels zijn te herkennen aan de pijlen op en onder elkaar op de hendel voor groot en dimlicht.
Stappenplan
Stap 1.
Eerst zorgen dat de juiste hendel gemonteerd is. Voor het demonteren van de hendel kun je mijn andere HOW-TO bekijken.
https://www.audiforum.nl/forum/techn...e-control.html
Stap 1.1
Heb je een hendel maar wil je deze graag overzetten naar een hendel waar bijvoorbeeld cruise-control aan vastzit? Dit kan natuurlijk ook. Gebruik hiervoor onderstaande how-to.
https://www.youtube.com/watch?v=4NQwKRaOHkU&t
Stap 2.
Demonteer de spiegel door hem bij de basis vast te pakken en tegen de klok in te draaien. Hij kan erg vastzitten maar gebruik niet al teveel kracht omdat hij op een klein dun plaatje vastklemt die makkelijk buigt. Monteer daarna de HBA spiegel op dezelfde manier.
Kleine vergelijking, boven alleen autodimming en onder HBA + autodimming.
Stap 3.
Draai het klepje die op de hemel vastzit los met een TX15 Torx.
Stap 4.
Demonteer je interieurverlichting. De klepjes kun je zo loswrikken en de unit zelf zit met 2 kruiskoppen in 't dak vastgeschroefd.
Stap 5.
Pak de kabel en wurm deze tussen je hemel en dak door, verbind de 6PIN en de 8PIN van de kabel aan de nieuwe HBA spiegel en de oude connector van de autodim spiegel.
Stap 6.
Om de kabel netjes weg te werken trek je de A-stijl los, met een schroevendraaier rustig achter de bekleding en daarna wip je hem zo los.
Zit met kleine klemmen vast. Kan aardig vastzitten maar met een beetje geweld komt die wel los. Wanneer de bovenkant los is kun je het A-Stijl naar boven schuiven en komt die helemaal van z'n plek.
Stap 7.
Demonteer de plaat onder het stuur en trek de kabel rustig door.
(Ja ik weet het, het is op dit moment nog een grote retrofit kabel feest onder mijn dash, haha. Wordt binnenkort tape gekocht om dit netjes weg te werken).
Stap 8.
Om bij de CAN-Gateway te komen demonteer de buis voor de A/C. Dit geeft een stuk meer werkruimte en zelfs met dit deel gedemonteerd is het nog weinig....
Stap 8.1
De CAN-Gateway zit recht boven het gaspedaal. Het is een klein doosje met 1 stekker maar HEEL belangrijk voor de werking van alles in de auto!
Stap 9.
Trek de stekker los en haal de behuizing van de stekker los. Op de onderkant van de behuizing staan de PIN nummers van de stekker.
PIN 6 = CAN-Low (Oranje/Bruin)
PIN 16 = CAN-High (Oranje/Zwart)
Op de Kufatec kabels staat geprint welke HIGH en LOW is. Je kan deze kabels in de bestaande kabels solderen maar ik ben meer van de verbindstukjes. Heb hiervoor T-connectors gebruikt.
Stap 10.
Doordat ik T-connectors heb gebruikt past de behuizing niet mooi meer om de stekker heen. Ik heb hiervoor de behuizing iets aangepast door het overbodige stukje weg te zagen met een mes.
Coderen
Het montagewerk is klaar. Prik de VAGCOM in de A3 en codeer de volgende onderdelen.
1. Meld het apparaat aan in de CAN-Gateway.
[19-CAN Gateway]
[Installation List]
20 - High Beam Assist
2. Vertel de BCM dat de HBA spiegel geinstalleerd is.
[09-Cent Elec.]
[Coding-07]
[Longcoding Helper]
Byte 11
Bit 3 - Activeer "High Beam Assist installed"
Resultaat & Testen
Wanneer je de spiegel goed gecodeerd hebt moet de spiegel op contact nu gaan branden. Brand de spiegel wel maar krijg je de melding "High Beam Assist System Failure/Error" op je DIS dan zit hoogstwaarschijnlijk de CAN-High of CAN-Low niet goed of verkeerd om.
Testen kan door met de A3 naar een donkere straat te rijden. Activeer HBA door de knipperlichthendel 2x naar je toe te trekken. Er verschijnt een HBA (AUTO) icoontje op je DIS. Wanneer je nu een donkere straat inrijdt zal het groot licht automatisch aanschieten en wanneer de spiegel licht of een tegenligger detecteert gaat deze automatisch weer uit.
Succes!
Oeps, daar heb je helemaal gelijk in, niet goed gekopieerd (heb de how-to ook voor het Engelse forum geschreven).
Het is inderdaad;
LOW - Oranje/Bruin
HIGH - Oranje/Zwart (of donkerblauw kon 't niet heel goed zien).
Goed bezig henk de laatste weken, je mag je showroom topic wel eens ff updaten
Peeet
S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 -> Retrofits Topic A5/8T
ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld