Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 97

Onderwerp: How-to: Kachelradiateur 80 typ89 vervangen.

  1. #1

    Standaard How-to: Kachelradiateur 80 typ89 vervangen.

    Binnenkort het verslag, als mijn Audi weer kan rijden. Na een goede 6 uur bezig geweest te zijn met dashboard uitelkaar en vooral weer netjes inelkaar te zetten, amateuristisch aangelegde 12V+ draden (wit en ZWART voor +?!) en het bedieningspaneel van de aanjager vervangen te hebben (jeuh, ik heb weer stand I en II), dachten we nog snel even de thermostaat te vervangen. Schroef schroef KRAK! oog van het huis van de thermostaat afgebroken. Is een keer scheef gemonteerd, is ook krom dus hij lekt nu. GLOEIENDE natuurlijk op zaterdagavond (ok, dat risico neem je...) dus pas maandag kunnen bestellen. Heb het bij een vriend van me gedaan die 100 km verderop woont dus moet met de trein (blegh) weer naar huis en dan met de typ81 naar het werk. Waarvan de accu natuurlijk inmiddels is leeggetrokken door de radio (en ik maar denken: als ik die bak een keer moet starten heb ik altijd mijn typ89 nog, zucht...)

    Anyway, typisch weer een gevalletje van: als het te goed gaat, dan moet er nog iets gebeuren waardoor het weer mis gaat. Ik zeg nog tegen die vriend van mij: gelukkig kan er vandaag niets afbreken. How ironic!

    Verslag incl. pica's houden jullie tegoed. Was niet voor niets, want radiator vertoonde duidelijk tekenen van lekkage.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Da's minder... ik ben benieuwd naar je verslag (en hoop dat me deze klus bespaard blijft!)
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard

    Shit man... Zo voelde ik me vanochtend ook... Alles wat mis kan gaan, gaat mis...

    Maar: het komt goed...
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  4. #4

    Standaard

    Fotoverslag. Correcties/toevoegingen zijn welkom!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  5. #5

    Standaard

    De teksten helemaal (Lang leve de cache!!!)

    =================================================
    Deze meneer gaat vandaag een heleboel tijd kosten Aanwijzingen lekke radiateur: zoetig geurtje als je de verwarming aan zet, vette ramen, verlies van koelvloeistof. Sommige mensen weten het pas als het water eruit komt stromen bij het voeteneinde...
    =================================================
    Voorbereidend werk: afdekkap en handgreep van de handrem verwijderen, achterste middenconsole eraf door hem over de handrem te trekken (zet de handrem hoog genoeg). Voorste middenconsole verwijderen, incl. asbak. Schroeven asbak zitten onder bedieningspaneel ventilatie, dus mooi moment om die ook te verwijderen: knoppen eraf trekken (evt met waterpomptang + doek). 2 schroeven losschroeven, afdekkap wegnemen. 4 zwarte kruisschroeven losdraaien. Kabel aan paneel kan nu via radiogat (radio verwijderen) losgetrokken worden mbv schroevendraaier(zwarte klemmetjes). Duw het paneel omlaag, waar eerst asbak zat (hele frame verwijderen!). Nu kan je bij de bowden kabels, die elk een eigen kleur hebben! Onthoud welke waar zit. Bowden kabels zitten met een kliksysteem vast: met schroevendraaier lipje (aan de andere kant) wegdrukken en dan houdertje lostrekken. Kabel zelf voorzichtig met schroevendraaier loswippen. Als dat allemaal gebeurd is kan het paneel verwijderd worden. Dashboardkastje en afdekplaat verwijderen, aan de bestuurderskant de kap verwijderen. Evt. chokeknop verwijderen door schroevendraaier in gaatje te steken.
    ================================================== ==
    Stuurkap lostrekken. Doe dat gelijkmatig maar toch met kracht. Helaas breken de bevestiginspunten toch vaak af, zoals bij mij. Je zult dan een andere kap moeten scoren... Verwijder de behuizing van de stuurkolom incl. de handels door de kruisschroeven los te draaien die via de gaatjes aan de onderkant te bereiken zijn. Verwijderd? Dan kan je nu de schroeven van de tellerunit zien. Losschroeven en unit uitnemen. Twee stekker lostrekken (let weer op de zwarte clipjes: eerst omhoog trekken!).

    Na verwijderen afdekplaat bij bestuurder kan je bij de elektrische installatie. Hier de 4 connectors loshalen (let op het kliksysteem, eerst omhoog wippen!), de massa kabels loshalen. Ze hoeven niet allemaal van de schroef af. Zie ook afbeelding.
    ================================================== ==
    Ook hier de stekker lostrekken. Deze vind je aan de linkerkant van het ventilatiekanaal onder het dashboard, aan een boutje. Let erop hoe deze gemonteerd zit!
    ================================================== ==
    Kabels los? Helaas nog niet klaar!

    Het dashboard zit met een paar koperkleurige en één zwarte schroef vast aan de ventilatieunit, die moet je eerst via het gat bij de bestuurder losschroeven. Let erop dat er ook nog één zit bij het gaspedaal.

    Haal ook de kabelgoot los die aan de betuurderskant loopt, daar loopt een dikke streng doorheen. Het zit met een aantal schroeven vast, zie gele cirkels (er zijn er nog meer). Ook stekkers achter de drukknoppen voor achterruitverwarming/mistlicht e.d. moeter eruit, evenals het lampje voor het dashboardkastje! Je kan besluiten dit alles pas lost te halen als je het dashboard hebt losggeschroefd (zie verderop in deze tekts, dan kan je beter bij de kabelboom). Haal ook de houder van de chokeknop los, die zit met een kruisschroef vast. Niet de kabel los proberen te krijgen, is niet nodig en je hebt kans dat de borgring knapt. Dan kan je nu beginnen de vier bouten los te draaien aan de uiteinden van het dashboard (zie afbeelding). Als de bouten los zijn, kan je zien waar ze vast gezeten hebben door de afdruk. Handig als het dashboard weer vast moet: het moet natuurlijk wel weer op dezelfde plek gemonteerd worden anders ligt het niet op één lijn met de bekleding van de deuren! Til het dashboard in het midden een beetje op om het los te krijgen van het defroster kanaal. Schuif het dasboard nu langzaam naar je toe en haal het uit de auto.
    ==================================================
    Het dashboard is eruit!
    ==================================================
    Nu is het tijd om de ventilatie-unit te verwijderen, waar de kachelradiateur inzit. Schroef daartoe de schroeven die uit het schutbord komen los (niet te missen, zitten op zelfde plek als waar de slangen erop zitten). Verwijder de rubberen afdekking bij de slangen.

    Schroef bij de ventilatieopening aan de passagierskant, bij de voorruit, de bouten los door aan de moeren te draaien. Verwijder ook het clipje dat in het midden de twee helften bijelkaar houdt.

    Nu kan de unit tegen de klok in weggedraaid worden. Let erop, dat de beschermende afdekking vasgeplakt kan zitten aan de radiateur, dus voorzichtig trekken om het los te krijgen (zie afbeelding). In principe kan de aanjager blijven zitten maar daar kom ik zo nog even op terug...
    ================================================== =
    Je kan de kachelradiateur er nu voorzichtig uittrekken nadat je de clipjes aan de zijkant voorzichtig (ze breken snel) wat wegbuigt en wat je ziet is waarschijnlijk dit:
    ================================================== =
    ...maar ook dit... Iedere typ89 zonder bladerrooster voor de ventilatieopening heeft dit. Niet echt lekker toch? Voor EUR 3,30 heb je een rooster bij de dealer, dus mocht je er nog geen hebben: bestel die dan ook even. Scheelt geritsel en ontstoken ogen! Zuig de bladeren op en maak evt. de kanalen schoon met water. Haal ook de aanjager los (lipje optillen en dan losdraaien) want daar zitten ook nog een hoop bladeren die je er eigenlijk alleen met perslucht uit krijgt.
    ================================================== ==
    Plaats nu de nieuwe radiateur. Je kan nu weer met de opbouw beginnen. Check alles 10x, je wilt echt niet dat je er op het laatst achter komt dat er iets niet goed zit! Liever rustig dan gehaast. Zorg ervoor dat je genoeg ruimte, tijd EN licht! (looplamp) hebt als je aan deze klus begint. Er is geen speciaal gereedschap nodig en het wijst zich allemaal vanzelf. Lastig zijn de bowden kabels en schroeven die op rotplaatsen weer terug moeten. Ga nooit lopen rukken, alles komt makkelijk los. Zoniet, dan zit er ergens nog een schroef vast. Reken voor het demonteren 2 uur en voor het monteren 3 uur (kost tijd als je het zorgvuldig wilt doen). Mocht ik nog wat vergeten zijn dan plaats ik het alsnog.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL


  6. #6

    Standaard

    This brings back memories...
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  7. #7

    Standaard

    goed en duidelijke repo.
    maar wat een pleur*swerk.
    ik begin daar niet meer aan.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Fijne klus!

    Ik heb gehoord dat er ook een radiateurtje van de eerste generatie A4 in kan, en dat die minder problemen geven?

    En ach, om het zonder noodzaak te doen is wat overdreven, maar zo erg is het toch niet?

    Het is niet echt moeilijk, en een paar uurtjes lekker dom voor je uit sleutelen.... ;-)
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  10. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Fijne klus!

    Ik heb gehoord dat er ook een radiateurtje van de eerste generatie A4 in kan, en dat die minder problemen geven?

    En ach, om het zonder noodzaak te doen is wat overdreven, maar zo erg is het toch niet?

    Het is niet echt moeilijk, en een paar uurtjes lekker dom voor je uit sleutelen.... ;-)
    Je kan wel eens gelijk hebben, ik heb er een imitatie inzitten, op de bon stond: kachelradiateur 80/90/A4. Dus vorm zal wel hetzelfde zijn.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  11. #10

    Standaard

    Met aluminium pijpjes, of kunststof?

    Die kunststoffen pijpjes zijn ook nog wel eens een bron van storingen begreep ik...
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  12. #11

    Standaard

    klopt dat past indd.
    waar wat het nou scheelt... ik weet het niet.
    lijken met alleen paar type aanduiding cijfers die anders zijn.
    voor de rest zijn ze hetzelfde.

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Goede beschrijving van een vervelende klus, Matthijs! En ach, als de eerste radiateur 17 jaar is meegegaan, zal het met de nieuwe ook wel loslopen...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13

    Standaard

    De auto rijdt alweer een week trouwens, bedrijfstemperatuur is na vervanging van thermostaat inderdaad iets hoger, maar oude thermostaat was duidelijk nog niet helemaal op (80 graden t.o.v. 83 bij snelwegsnelheden).
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  15. #14

    Standaard

    mooi verslag themadpilot ik heb t een half jaar geleden ook bij mijn cabrio gedaan en t is idd een flinke klus maar ik had een paar jaar geleden aleens gedaan bij mijn quattro dus ik wist wat me tewachten stond
    mooi verslag met de foto`s klasse

  16. #15
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Mooi verslag!
    Uiteindelijk weer succesvol geklaard dus!

  17. #16
    drag's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    69
    Posts
    1.205
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Prima reportage.

    Spijtig dat je steeds je halve auto moet slopen om ergens aan te komen.
    Als je dan zie hoe de wagens gemaakt worden aan de montageband begrijp ik niet hoe we aan zoveel stukjes komen. Bij hun gaat het ganse paneel in één maal erin.
    Groeten Jonny

  18. #17

    Standaard

    *brrrrrr*

    dit klusje heb ik gisteren gedaan, bij mij kwamen er afgelopen week stoomwolken de auto in (natuurlijk net het weekend ervoor UITGEBREID gepoetst, dus dat kan ik ook weer opnieuw doen).

    Bij mij ging het alleen iets minder gemakkelijk, het dash had ik er na anderhalf uur uit, en toen zag ik waar ik al bang voor was, een ventilatie unit met rotte kleppen erin, de klep die je als eerste ziet na het verwijderen van het dash zat een rond gat van ongeveer 4 cm doorsnede....

    Kleppen herstellen: ongeveer anderhalf uur (je kan nergen bij en alles zat onder de koelvloeistof...) deze hebben we dichgeplakt met anti-dreun folie die aan de binnenzijde van plaatwerk gebruikt wordt.

    Toen alles na vervanging van de ratiateur (die er met grof geweld uit moest omdat hij helemaal bol stond) weer teruggebouwd, ging eigenlijk boven verwachting goed, TOT de knoppenbalk in het dash...wat een gefrot...(bij mij zit daar nog een aftermarket hobbybob electrische ramen systeem, alleen dat weer werkend krijgen koste me ook al anderhalf uur).

    Al met al ben ik van half negen tot half 7 bezig geweest, en moet ik de radio nog inbouwen, de aanjager (motor loopt veel te zwaar, dus de overconsumptie van kachelweerstanden is nu ook verklaard), het dashboard kastje + afdekking, en heeeeeeel veel poetsen en koelvloeistof uit de vloerbedekking persen.....

    geen klus die ik nog eens wens te herhalen eigenlijk.......alleen heb ik JeroenGT beloofd om hem te helpen met zijn 90 (die begint nu dezelfde kuren te krijgen als die van mij al een jaar had)

    Ik heb wel veel gehad aan de foto's van dit topic, echter zitten er in een Coupe wat meer kabels dan in een 1.8s heb ik mogen ervaren.....

    maarruh,

    die 4 stekkers die the mad pilot los heeft gehaald, waar zijn die voor? Die heb ik nml laten zitten en ik kan niet zeggen dat ik daar last van heb gehad......

    foto's van mijn kachelhuis volgen nog trouwens....

  19. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door booze_
    maarruh,

    die 4 stekkers die the mad pilot los heeft gehaald, waar zijn die voor? Die heb ik nml laten zitten en ik kan niet zeggen dat ik daar last van heb gehad......

    foto's van mijn kachelhuis volgen nog trouwens....
    Welke stekkers?

    BTW dus bij een Coupé is het nog erger... :cry: Succes met de rest!
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  20. #19

    Standaard

    deze stekkers dus...
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  21. #20

    Standaard

    Die stekkers hoeven niet los. De kabelboom blijft gewoon hangen als je het dash eruit haalt.
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •