Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Het was weer fijn beunen!

  1. #1

    Standaard Het was weer fijn beunen!

    De CGT van ondergetekende had dringend twee nieuwe veerpootlagers nodig. En een wiellager, rechtsvoor. Dat maakte intussen al meer kabaal dan de motor. Vreemd genoeg kwam het geluid van LINKSvoor, maar aangezien dat lager al om die reden vervangen was, bleef alleen het rechter over.

    Zo tufte ik gisteren gemoedelijk naar de bij insiders zeer bekende Beunschuur. Net over de grens, bij 't pittoreske plaatsje Goch, pruttelde de koffie al toen ik kwam aanrijden. Snel een bakje gedaan en de overall aangeschoten. Aan de slag!

    De demontage van beide veerpoten verliep voorspoedig. Ik kreeg 't zelfs vrijwel zonder hulp voor elkaar. Remklauw aan de kant, bout onder de fuseekogel los, stabilisatorstang los, moer in de motorruimte los en dan worstelen met de stuurkogel. Die zit namelijk re-te-vast en je molt heel snel 't hoesje dat eroverheen zit (zoals onlangs). Audi heeft daarom speciale tangetjes voor de demontage. Wij hadden een gasfles met een propaanbrander. Ha! twee minuutjes de veerpoot heet stoken, één tikje met een hamer en los kwam ie.

    Een memorabel feit dat uiteraard even op de plaat kwam.


    Meteen de poot vastgepakt en hup, in de bankschroef. Daar lag het fraaie nieuwe toplager al klaar.


    Glim! Glans! Oh wat zal dat fijn rijden. Met twee veerklemmen trekken we de boel strak. Dan kun je met een pennetje of tangetje 't speciale moertje bovenop loswippen. Even een imbus erop om de schokbreker tegen te houden, anders draait alles.


    Ja, zó verdiept was de veerpootdokter in z'n werk, dat hij niet eens merkte hoe 't uit een hoekje flitste...
    `

    Intussen zit alles er weer in, geen moertje is overgebleven en de auto rijdt, om een cliché te gebruiken, beter dan ooit.

    Met vriendelijke groet,
    Brun de/uit/uut/from/aus Amsterdam.

    http://www.coupegt.nl

  2. #2

    Standaard

    Hmm, dan maar het tangetje na maken.
    Branders en heetstoken ben ik niet zo'n liefhebber van...

    Moet je trouwens de hele veerpoot verwijderen om alleen het lager bovenop te vervangen (even afgezien van het wiellager dat aan een kant vervangen werd)?
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  3. #3
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Mooie reportage Brun !!! dat zie ik graag.
    Ben meteen een stukje wijzer geworden :wink:

    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Hmm, dan maar het tangetje na maken.
    Branders en heetstoken ben ik niet zo'n liefhebber van...

    Moet je trouwens de hele veerpoot verwijderen om alleen het lager bovenop te vervangen (even afgezien van het wiellager dat aan een kant vervangen werd)?
    Met heetstoken ging het écht veel gemakkelijker hoor... en het rubber van de stuurkogel is niet eens warm geworden. Kwestie van de vlam goed richten.

    Ja, de hele veerpoot moet eruit. Dat lager staat onder druk van de veer namelijk, dus je moet de veer indrukken met klemmen, anders springt alles eruit...

    Met een brug en veerklemmen en héél rustig werken ben je hooguit 2 uur bezig.
    Brun de/uit/uut/from/aus Amsterdam.

    http://www.coupegt.nl

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.645
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard

    van dit soort dingen leer je nog is wat
    bedankt!
    Audi A5 Coupe 3.0TDI quattro 2008 S-line / Audi A6 Avant 2.0 FSI 2005 Pro-line
    Audi A4 avant 2.5 TDI 2005 Pro-line Business
    Audi 80 2.3e 1992 / Audi Cabriolet 2.3e 1991


  6. #6

    Standaard

    Je kunt de materiaalstructuur beinvloeden door verwarmen/afkoelen en het tempo waar dat mee gebeurt...

    Dat het lager onder spanning staat van de veer weet ik, alleen kun je niet gewoon de veer in de wielkast met de klemmen indrukken. Zuigerstang van de demper losmaken, iets terugduwen en lager vervangen.
    Dan hoef je de aandrijfassen niet los te halen, de veerpoot niet van de draagarm te halen en de stuurstang niet los te maken. Stabilisator losmaken kan wel nuttig zijn...

    Bij een andere typoe auto hebben we zelfs dempers gewisseld zonder de veerpoot eronder weg te halen...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  7. #7

    Standaard

    Super zo'n beeldverslag.
    Huidig transport= iets anders

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Dat het lager onder spanning staat van de veer weet ik, alleen kun je niet gewoon de veer in de wielkast met de klemmen indrukken. Zuigerstang van de demper losmaken, iets terugduwen en lager vervangen.
    Dan hoef je de aandrijfassen niet los te halen, de veerpoot niet van de draagarm te halen en de stuurstang niet los te maken. Stabilisator losmaken kan wel nuttig zijn...

    Bij een andere typoe auto hebben we zelfs dempers gewisseld zonder de veerpoot eronder weg te halen...
    Bij deze lukt dat helaas niet. Het lager is een ronde, gesloten rubberen schijf en zit dus in z'n geheel in de weg als je de demper eruit wilt halen. En de bevestiging is een soort ringetje/moertje dat je moet losdraaien. Dan kun je het oude lager eraf halen en een nieuw lager op de zuiger van de schokdemper 'prikken'. Maar als de veerpoot nog in de auto zit, kom je daar nooit bij. Laat staan dat je een nieuw lager ertussen kunt wurmen.

    Zou ook volstrekt onnodig zijn, want het demonteren van zo'n veerpoot stelt echt weinig voor. Volgens mij kan het zelfs als de auto op blokjes staat.

    De achterdemper kun je trouwens wel wisselen zonder de achteras volledig te demonteren.
    Brun de/uit/uut/from/aus Amsterdam.

    http://www.coupegt.nl

  10. #9
    audi a4 avant 2.5 tdi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    68
    Posts
    4.312
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    bedankt voor deze prachtige fotoreportage en beun werkzaamheden toelichting brun.
    is toch wel makkelijk als je zou een beunwerkplaats tot je beschikking hebt.

    jack.
    if you beat the rings then you have i car

  11. #10

    Standaard

    Nouja ik moet er wel 180 km voor rijden... dus voor kleinere klussen is 't niet handig.
    Brun de/uit/uut/from/aus Amsterdam.

    http://www.coupegt.nl

  12. #11
    audi a4 avant 2.5 tdi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    68
    Posts
    4.312
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    dus toch gorichem ?
    if you beat the rings then you have i car

  13. #12

    Standaard

    Wat is er in Gorinchem?
    Brun de/uit/uut/from/aus Amsterdam.

    http://www.coupegt.nl

  14. #13
    audi a4 avant 2.5 tdi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    68
    Posts
    4.312
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    sorry ik heb het verkeerd gelezen brun.
    if you beat the rings then you have i car

  15. #14
    audi80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    7.567
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard

    Mooie reportage, altijd interesant.
    Huidige auto: A4 Allroad 2.0 TFSI S-Tronic 2011
    Verleden: Audi 80 1.8E 1990 , Audi 80 2.0E 1993 , Audi A6 2.4 quattro 2000

  16. #15

    Standaard

    Vervangen zonder demontage zou ik niet direct doen , zelfs al is het mogelijk . Er zit zo'n rotzooi onder de veerpoothouder , een beetje
    gruis op de verkeerde plaats en je staat er binnen 20.000 terug .

    Heetstoken doe ik NOOIT , tenzij door vag voorgschreven .
    Dat gebeurd dan meestal in een oliebad en niet met een vlam .
    Ouwe frituurpan bijvoorbeeld .
    Volledig met 340 eens wat dat betreft .

    Voor het losmaken van de moer die alles bij elkaar houd :
    dat doe ik meestal als de wagen nog op zijn wielen staat .
    Het gewicht en de wrijving helpen dan mee om de as van de
    schokbreker tegen te houden . Het is niet de eerste keer dat die kleien zekant gewoon rondgetrokken wordt . Meestal draai ik één of twee toeren los en demonteer ik dan de veerpoot .

    Mooi werk in alle geval


    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  17. #16
    urquattro83's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.617
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    Deze duidelijke foto-verslagen zijn een aanwinst voor deze site!

    Ik hoop dat iedereen hier een voorbeeld aan neemt.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •