Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 52

Onderwerp: How-to: Kilometerteller vervangen Audi 80

  1. #1

    Standaard How-to: Kilometerteller vervangen Audi 80

    Voor het uitbouwen van het instrumentenpaneel heeft Klaasklapschaats ooit het volgende geschreven:

    “Kapje om je stuurkolom loshalen, zitten 2 schroeven onderin. Dan zie je schroefjes zitten waarmee het instrumentenpaneel vastzit. Die losnemen en als je voorzichtig genoeg bent hoeft het stuur niet eens los en kan het hele spul erbij langs...”

    Tellerwerk demonteren:

    Foto 1: 3 schroeven van het controle systeem losdraaien en deze kan nu verwijderd worden.

    Foto 2: 2 moeren van de lichtdimmer losdraaien en deze kan nu verwijderd worden.

    Foto 3: 11 schroeven op de printplaat losdraaien. De behuizing kan nu verwijderd worden.

    Foto 4: Behuizing is verwijderd.

    Foto 5: 4 moeren losdraaien zodat de beide tellers verwijderd kunnen worden.

    Foto 6: Het hele instrumentenpaneel is gedemonteerd.

    Foto 7: 4 schroeven achterop de kilometer en dag-teller losdraaien.

    Foto 8: De teller is nu compleet gedemonteerd en kan vervangen worden door een nieuwe.

    Alles kan weer gemonteerd worden in omgekeerde volgorde.

    Benodigdheden:
    Kruisschroevendraaier en steeksleutel 6 en 7

    Wellicht is deze reparatie omschrijving wel eens eerder omschreven, zoniet: bij dezen!

    P.S. Volgorde van de foto's wil niet helemaal goed lukken, misschien kan iemand dit wijzigen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #2
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Cool 8)
    Dankje! ik ga het zo ff uitprinten!
    Kan ik ook aan de slag.

  3. #3

    Standaard

    Doel van deze reparatie was om te kijken waarom mijn dag en kilometer-teller het niet meer doen. Probleem heb ik niet kunnen vinden. :cry:
    Alle tandwielen waren nog goed, misschien dat de tandwielen zelf om de as heen slippen?

    Wie weet wat een tweede hands teller op de sloop moet kosten? Misschien dat iemand anders nog een teller heeft liggen?

  4. #4
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anwocross
    Doel van deze reparatie was om te kijken waarom mijn dag en kilometer-teller het niet meer doen. Probleem heb ik niet kunnen vinden. :cry:
    Alle tandwielen waren nog goed, misschien dat de tandwielen zelf om de as heen slippen?

    Wie weet wat een tweede hands teller op de sloop moet kosten? Misschien dat iemand anders nog een teller heeft liggen?
    Ik heb er nog een liggen!
    un4

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lee
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anwocross

    Wie weet wat een tweede hands teller op de sloop moet kosten? Misschien dat iemand anders nog een teller heeft liggen?
    Ik heb er nog een liggen!
    un4
    Geweldig Wat wil je er voor hebben?


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anwocross
    Alle tandwielen waren nog goed, misschien dat de tandwielen zelf om de as heen slippen?
    Yup, da's optie twee.

    Vaak het gevolg van resetten van de dagteller tijdens het rijden, maar bij sommige Audi's begint het vanzelf. :?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anwocross
    Geweldig Wat wil je er voor hebben?
    Eeu, hulp met de mijne :oops:

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lee
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anwocross
    Geweldig Wat wil je er voor hebben?
    Eeu, hulp met de mijne :oops:
    Lukt het niet dan?

    Maar je hebt er zeker nog maar 1 goede teller liggen?

  10. #9
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Nou, ik heb zelf een VDO teller nodig, en die heb ik ook.
    Maar als ik de totaalteller van mijn huidige tellers kan gebruiken, of in iedergeval kan controleren ben ik blij.
    Ik ben zelf niet heel erg technisch en vooral onervaren.
    Dus een beetje hulp is nooit weg.

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lee
    Nou, ik heb zelf een VDO teller nodig, en die heb ik ook.
    Maar als ik de totaalteller van mijn huidige tellers kan gebruiken, of in iedergeval kan controleren ben ik blij.
    Ik ben zelf niet heel erg technisch en vooral onervaren.
    Dus een beetje hulp is nooit weg.
    Zo moeilijk is het niet, gewoon effe alle stappen volgen en dan moet het wel lukken. Je moet wel even voorzichtig zijn met de twee wijzers en de printplaat is in het midden erg kwetsbaar, pas op dat deze niet kapot buigt.

    Anders moet je bij me langs komen dan kan ik helpen.

  12. #11
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anwocross
    Zo moeilijk is het niet, gewoon effe alle stappen volgen en dan moet het wel lukken. Je moet wel even voorzichtig zijn met de twee wijzers en de printplaat is in het midden erg kwetsbaar, pas op dat deze niet kapot buigt.

    Anders moet je bij me langs komen dan kan ik helpen.
    Dingen perongeluk kapot buigen ben ik erg goed in :?

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anwocross
    Alle tandwielen waren nog goed, misschien dat de tandwielen zelf om de as heen slippen?
    Yup, da's optie twee.

    Vaak het gevolg van resetten van de dagteller tijdens het rijden, maar bij sommige Audi's begint het vanzelf. :?
    Is het misschien ook mogelijk dat de electrische aandrijfing van het tellerwerk geen spanning krijgt. Ik heb het spul inmiddels alweer gemonteerd maar ik heb straks niet gecontroleerd of electrisch alles wel oke is. Als ik namelijk maar lang genoeg op het instrumentenpaneel sla/tik :x dan doet de teller het weer even, kan natuurlijk ook nog een los contactje zijn?

  14. #13
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Da's meestal te verhelpen door de contacten achterop de printplaat door te solderen. Staat volgens mij een how-to voor op het forum.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  15. #14
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Je hebt een pb'tje

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Da's meestal te verhelpen door de contacten achterop de printplaat door te solderen. Staat volgens mij een how-to voor op het forum.
    IK heb de contacten nog even gereinigd met WD40 en beide kilometers tellers doen het weer! Ik wist dat WD40 goed was voor vastzittende bouten maar is dus ook een prima contactreiniger, geweldig spul WD40

    Nou las ik in een paar toppics dat bij sommige auto's naast de blauwe en gele stekker ook nog een witte stekker hebben voor het AUTO-CHECK systeem. Ik heb dus ook de witte stekker maar geen AUTO-CHECK systeem, ik heb alleen de controlelampjes (koelvloeistof, olie en remstysteem lampjes). Ik neem aan dat met het AUTO-CHECK systeem niet de controle lampjes bedoeld worden?
    Hoe zit het dan bij mijn auto, heeft hier origineel een AUTO-CHECK systeem ingezeten of heb je de witte stecker ook nodig voor de controlelampjes

  17. #16
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Ik heb de mijne ook succesvol vervangen!
    Na het laatste berichtje gelezen te hebben ga ik mijn oude toch maar eens schoonmaken met wd40.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  18. #17

    Standaard

    Heb mijn teller ondertussen ook al op de keukentafel liggen, en vraag me af hoe ik de dagteller kan herstellen, deze krijg ik namelijk niet meer gereset :? Is wel redelijk k*t omdat ik op LPG rijd...

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Waarschijnlijk is-ie gereset tijdens het rijden en is er iets in het mechanisme afgebroken. Repareren met permanent succes is moeilijk tot onmogelijk.
    Soms heb je geluk en zit er alleen iets dwars, dan kun je met wat prutsen de boel weer aan de gang krijgen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Waarschijnlijk is-ie gereset tijdens het rijden en is er iets in het mechanisme afgebroken. Repareren met permanent succes is moeilijk tot onmogelijk.
    Soms heb je geluk en zit er alleen iets dwars, dan kun je met wat prutsen de boel weer aan de gang krijgen.
    :oops: dat wordt dus wat sukkelen denk ik! nog es effe goed kijken en zien of ik nergens iets kan "bewerkstelligen"!

    EDIT: 8) 't Is al gefixt!

    Effe alle schroefjes die ik tegenkwam los gedraaid :oops: Een paar druppeltjes WD40 er op, en het werkt weer helemaal zoals voorzien!

    Denk niet dat daar veel aan stuk kan gaan. Enige ellende nu is wel die tellernaald juist terug te zetten, iemand nog enige tips hieromtrent?

  21. #20

    Standaard

    heel toevallig heeft /me een kapotte km-teller naast zn computerkastje liggen ff momentje ik zal eens zien

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •