Jep, zo moeten we er meer zien! Mooie How-to!
Geen moeilijk werkje maar misschien wat tips:
1. Haal de gaskabel bij de carburateur los zodat je het metalen deel waar de rubbers ingedrukt zitten verder naar je toe kan trekken. Bij de pedalen heb je al erg weinig ruimte, dus is het wel lekker als je niet telkens je handen aan pedalen e.d. schuurt.
2. Haal het gaspedaal uit z'n scharnier zodat je de nieuwe bus er makkelijk in kan drukken. Dit half op je rug in de auto liggend proberen kost je je rug, handen en waarschijnlijk meer tijd.
Waarschijnlijk zijn beide rubbers even gaar (er worden er 2 gebruikt), bestel er daarom 2 anders kan je later nog een keer...
Zie verder de foto's!
Hmmm, goeie tip. Ik heb er nog geen problemen mee gehad maar ik ben wel voor preventief vervangen 8)
(yes, 5 auto's te doen!)
7 euro 't stuk, tikt wel aan bij 3/5 auto's als je ze dan ook nog allebei wilt vervangen... Wel, zoals gezegd, goed leverbaar gelukkig.Oorspronkelijk geplaatst door quattrostyle
Er zitten *twee* rubbers in een metalen tussenstuk. In de ene gaat de gaskabel zelf, in de andere zit het gaspedaal. Het is zeg maar een soort hefboomconstructie, je beweegt met je gaspedaal dat metalen ding en dat metalen ding trekt aan je gaskabel. Ben helaas vergeten een foto van dat ding te maken, maar je kan em zien op de tweede foto.Oorspronkelijk geplaatst door quattrostyle
Ja, als je gaspedaal ineens op de grond ligt, moet je eerst nog eens thuis zien te komen....
Bij de oerquattro zijn het 2 rubbers met verschillende nummers, waarvan er 1 niet meer leverbaar is, de ander wordt al schaarser. Hou er rekening mee dat deze rubbers in de loop der jaren poreus en zacht zijn geworden en het dus een kwestie van tijd is voor het geheel uit elkaar valt...en 'put the pedal to the metal' een heel andere betekenis krijgt!
Gelukkig is het niet leverbare rubber bijna identiek aan de wel leverbare, de 1 net iets breder, maar dat past gewoon.
Om het geheel onder het dashboard beter te kunnen bereiken en bekijken heb ik alle (2) delen onder het dashboard bij het stuur even weggehaald. Zorg dat je een goede lamp hebt en een groot kussen onder je als je er ruggelings onder kruipt.
Zoals in bericht boven ook al staat; maak eerst de gaskabel even los onder de motorkap. Als je de rubbers moet vervangen trek je het alu scharnierblokje bovenin het gaspedaal zo los. Zet vast 1 rubber in het daarvoor bestemde gat (ca. 15mm dia) van het aluminium scharnier. De andere nog niet!
Het vervangen van de 2e rubber en weer bevestigen van het geheel gaat het makkelijkste (gemerkt na enkele pogingen) als je het andere rubber eerst met een dunne stang of schroevedraaier door het gat bovenin het gaspedaal duwt. Vervolgens duw je de pin van het alu scharnierblok in dat rubber, maar hou aan de andere kant wel het rubber tegen met je vinger (anders druk je het rubber eruit en kan je van voren af aan beginnen). Dat moet met een beetje draaien zo passen. Als dat zit, duw je de pin van het gaskabel uiteinde door het andere rubber en het gaspedaal scharnier zit weer als nieuw!
Nu de gaskabel onder de motorkap weer vastmaken en na starten je stationair toerental checken, evt met het kabelstelmechanisme even afstellen zodat je motor weer netjes stationair loopt. Paneel weer onder dashboard vastschroeven en.....klaar.
In totaal ben ik er zo'n 45 min mee bezig geweest, maar met bovenstaande stappenplan moet dat max 30 min. zijn.
Heren,
Ik ben met mijn type 81 pas nog door de wegenwacht naar huis gesleept. Gaspedaal was los geschoten, het rubber zoals hierboven beschreven was vergaan (geweldige tip om de kabel even los te maken en het geheel naar je toe te trekken!). Maar waar bestel ik nu deze rubbertjes? De boel zit nu met een noodoplossing vast, maar daar ga ik de Groote Weg niet mee op. Welke site kan ik het beste terecht? Alvast bedankt!
Rik
Ik heb ze laatst bij m`n Coupe quattro uit 1986 vervangen, omdat ze ook vergaan waren.
Ik naar de dealer om dus 2 rubbers te bestellen......kosten ze voor mijn auto € 10,91 ex btw PER STUK!!!! Ze lijken wel niet wijs!
Het bedrag op zich is wel overkomenlijk, maar in mijn ogen niet voor 2 minuscule rubbers.
Na wat zoeken kwam ik uit op: www.kvquattro.com/usefullPartNumbers.html
Hier staan vervangende onderdeelnummers voor niet meer leverbare of erg dure onderdelen. En dus ook de betreffende rubbers.
De weergegeven nummers zijn voor een VW Golf, maar deze stonden toevallig net in "back-order". Ze hadden wel rubbers met nagenoeg hetzelfde onderdeelnummer op voorraad, voor € 1,35 incl btw/stuk. Gewoon proberen dus, en het past!! (eerlijkheid gebied te zeggen dat ik wel 1 stukje isolatie-tape heb gebruikt om een pinnetje waar het rubber omheen schuift iets dikker te maken, zodat het net iets beter past. lees: speling=slijtage )
Totaal dus voor € 2,70 incl. BTW klaar, i.p.v € 21,80 excl BTW!
gr. Erik
Ey Quattro_Vaassen, zou mooi zijn als je dat onderdeelnummer nog ff zou kunnen posten