Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 23

Onderwerp: How-to: vervangen rubber bus gaspedaal (o.a. typ81)

  1. #1

    Standaard How-to: vervangen rubber bus gaspedaal (o.a. typ81)

    Geen moeilijk werkje maar misschien wat tips:

    1. Haal de gaskabel bij de carburateur los zodat je het metalen deel waar de rubbers ingedrukt zitten verder naar je toe kan trekken. Bij de pedalen heb je al erg weinig ruimte, dus is het wel lekker als je niet telkens je handen aan pedalen e.d. schuurt.

    2. Haal het gaspedaal uit z'n scharnier zodat je de nieuwe bus er makkelijk in kan drukken. Dit half op je rug in de auto liggend proberen kost je je rug, handen en waarschijnlijk meer tijd.

    Waarschijnlijk zijn beide rubbers even gaar (er worden er 2 gebruikt), bestel er daarom 2 anders kan je later nog een keer...

    Zie verder de foto's!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  2. #2

    Standaard

    Jep, zo moeten we er meer zien! Mooie How-to!
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  3. #3

    Standaard

    mooi verslag, is een klusje van niks maar wel erg nodig, als er weer eens een type 81/85 bijkomt ga ik dat rubber maar preventief vervangen denk ik.
    heb het bij de huidige type 85 wel opgelost maar had het pedaal niet los, wat een k*twerk dan
    my first quattro was a wilkinson

  4. #4
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Hmmm, goeie tip. Ik heb er nog geen problemen mee gehad maar ik ben wel voor preventief vervangen 8)
    (yes, 5 auto's te doen!)

  5. #5

    Standaard

    :-D Misschien moesten wij dat ook maar eens gaan doen bij ons 3 type 81's.
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009


  6. #6

    Standaard

    ik voel een run aankomen op die rubbers...
    my first quattro was a wilkinson

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattrostyle
    ik voel een run aankomen op die rubbers...
    7 euro 't stuk, tikt wel aan bij 3/5 auto's als je ze dan ook nog allebei wilt vervangen... Wel, zoals gezegd, goed leverbaar gelukkig.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Hmmm, nog nooit de pedaalconstructie van een type 89 bekeken op die dingen. Daar zitten ze vast ook in...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Standaard

    @themadpilot wat heb ik gemist? als je ze allebei wilt vervangen? ik dacht dat het maar om 1 ging
    my first quattro was a wilkinson

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattrostyle
    @themadpilot wat heb ik gemist? als je ze allebei wilt vervangen? ik dacht dat het maar om 1 ging
    Er zitten *twee* rubbers in een metalen tussenstuk. In de ene gaat de gaskabel zelf, in de andere zit het gaspedaal. Het is zeg maar een soort hefboomconstructie, je beweegt met je gaspedaal dat metalen ding en dat metalen ding trekt aan je gaskabel. Ben helaas vergeten een foto van dat ding te maken, maar je kan em zien op de tweede foto.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  12. #11

    Standaard

    ah I remember, ik weet nu weer welke de 2e is, die moet ik nog maar wel s vervangen voor de zekerheid, zijn beide dezelfde?
    my first quattro was a wilkinson

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattrostyle
    ah I remember, ik weet nu weer welke de 2e is, die moet ik nog maar wel s vervangen voor de zekerheid, zijn beide dezelfde?
    Ja, zijn hetzelfde.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  14. #13
    Gilles 2.2's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    497
    Kudos
    1
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: vervangen rubber bus gaspedaal (o.a. typ81)

    Keurige uitleg. Ik heb deze reparatie vandaag ook uitgevoerd. Best gek als je gaspedaal op de vloer blijft hangen.
    Audi quattro (1980)
    Audi A2 1.6 FSI S-Line (2005)
    Volvo XC60 T8

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Urquattro

    Standaard Re: How-to: vervangen rubber bus gaspedaal (o.a. typ81)

    Ja, als je gaspedaal ineens op de grond ligt, moet je eerst nog eens thuis zien te komen....

    Bij de oerquattro zijn het 2 rubbers met verschillende nummers, waarvan er 1 niet meer leverbaar is, de ander wordt al schaarser. Hou er rekening mee dat deze rubbers in de loop der jaren poreus en zacht zijn geworden en het dus een kwestie van tijd is voor het geheel uit elkaar valt...en 'put the pedal to the metal' een heel andere betekenis krijgt!

    Gelukkig is het niet leverbare rubber bijna identiek aan de wel leverbare, de 1 net iets breder, maar dat past gewoon.

    Om het geheel onder het dashboard beter te kunnen bereiken en bekijken heb ik alle (2) delen onder het dashboard bij het stuur even weggehaald. Zorg dat je een goede lamp hebt en een groot kussen onder je als je er ruggelings onder kruipt.

    Zoals in bericht boven ook al staat; maak eerst de gaskabel even los onder de motorkap. Als je de rubbers moet vervangen trek je het alu scharnierblokje bovenin het gaspedaal zo los. Zet vast 1 rubber in het daarvoor bestemde gat (ca. 15mm dia) van het aluminium scharnier. De andere nog niet!

    Het vervangen van de 2e rubber en weer bevestigen van het geheel gaat het makkelijkste (gemerkt na enkele pogingen) als je het andere rubber eerst met een dunne stang of schroevedraaier door het gat bovenin het gaspedaal duwt. Vervolgens duw je de pin van het alu scharnierblok in dat rubber, maar hou aan de andere kant wel het rubber tegen met je vinger (anders druk je het rubber eruit en kan je van voren af aan beginnen). Dat moet met een beetje draaien zo passen. Als dat zit, duw je de pin van het gaskabel uiteinde door het andere rubber en het gaspedaal scharnier zit weer als nieuw!

    Nu de gaskabel onder de motorkap weer vastmaken en na starten je stationair toerental checken, evt met het kabelstelmechanisme even afstellen zodat je motor weer netjes stationair loopt. Paneel weer onder dashboard vastschroeven en.....klaar.

    In totaal ben ik er zo'n 45 min mee bezig geweest, maar met bovenstaande stappenplan moet dat max 30 min. zijn.
    Laatst gewijzigd door urq; 28-05-10 om 22:17.

  16. #15

    Standaard Re: How-to: vervangen rubber bus gaspedaal (o.a. typ81)

    Heren,

    Ik ben met mijn type 81 pas nog door de wegenwacht naar huis gesleept. Gaspedaal was los geschoten, het rubber zoals hierboven beschreven was vergaan (geweldige tip om de kabel even los te maken en het geheel naar je toe te trekken!). Maar waar bestel ik nu deze rubbertjes? De boel zit nu met een noodoplossing vast, maar daar ga ik de Groote Weg niet mee op. Welke site kan ik het beste terecht? Alvast bedankt!

    Rik

  17. #16
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: vervangen rubber bus gaspedaal (o.a. typ81)

    volgens mij zijn ze gewoon nog nieuw bij de dealer te krijgen.
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  18. #17
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: How-to: vervangen rubber bus gaspedaal (o.a. typ81)

    Ik heb ze laatst bij m`n Coupe quattro uit 1986 vervangen, omdat ze ook vergaan waren.

    Ik naar de dealer om dus 2 rubbers te bestellen......kosten ze voor mijn auto € 10,91 ex btw PER STUK!!!! Ze lijken wel niet wijs!
    Het bedrag op zich is wel overkomenlijk, maar in mijn ogen niet voor 2 minuscule rubbers.

    Na wat zoeken kwam ik uit op: www.kvquattro.com/usefullPartNumbers.html
    Hier staan vervangende onderdeelnummers voor niet meer leverbare of erg dure onderdelen. En dus ook de betreffende rubbers.

    De weergegeven nummers zijn voor een VW Golf, maar deze stonden toevallig net in "back-order". Ze hadden wel rubbers met nagenoeg hetzelfde onderdeelnummer op voorraad, voor € 1,35 incl btw/stuk. Gewoon proberen dus, en het past!! (eerlijkheid gebied te zeggen dat ik wel 1 stukje isolatie-tape heb gebruikt om een pinnetje waar het rubber omheen schuift iets dikker te maken, zodat het net iets beter past. lees: speling=slijtage )

    Totaal dus voor € 2,70 incl. BTW klaar, i.p.v € 21,80 excl BTW!

    gr. Erik

  19. #18

    Standaard Re: How-to: vervangen rubber bus gaspedaal (o.a. typ81)

    heb jij nu deze 191 723 559 erin?
    my first quattro was a wilkinson

  20. #19
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: How-to: vervangen rubber bus gaspedaal (o.a. typ81)

    nee die dus net niet, die waren nou juist in back-order.

    Het exacte onderdeelnummer zal ik vanavond eens opzoeken (op de bon).

  21. #20

    Standaard Re: How-to: vervangen rubber bus gaspedaal (o.a. typ81)

    Ey Quattro_Vaassen, zou mooi zijn als je dat onderdeelnummer nog ff zou kunnen posten
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •