Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: inlaatluchttemperatuurmeter rep

  1. #1
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard inlaatluchttemperatuurmeter rep

    Vandaag maar eens de gebroken aansluiting van mijn inlaatluchttemperatuurmeter gerepareed.
    deze sensor word in de nw versie voorzien van een BOSCH aansluiting, welke dan makkelijker gedemonteerd kan worden bij vervanging en of wekzaamheden aan de intercooler en aanverwante zaken.
    bij de oudere type zitten deze twee draden gewoon gesoldeerd, maar deze breken heel vaak af net naast de solderingen en geven dan foute waardes door.

    natuurlijk kan je deze weer gewoon vast zetten met een soldering, zelfs met een vlakstekker. het blijft gewoon lastig daar je eerst de oude bevestiging moet verwijderen .ik kwam er (met mijn inbusgereedschap) niet echt lekker aan en heb gebruikgemaakt van een dremeltje om de resten te verwijderen.
    gebruik van de soldeerbout enof gassoldeerder vond ik niet echt fijn zo naast mijn rubber turbodrukslangen :roll: waarom laat zich raden

    om dit probleem dus te verhelpen heb ik van Olli W een upgradeset gekocht bestaande uit de hiervoor genoemde stekker (en zichtbaar op de bijgevoegde pic) de aansluiting gaat met een crimpstekker en dus benodig je hiervoor een crimptang.
    deze had ik nog niet (maar heb ik toch wel vaker nodig) en na even sparen deze dus aangekocht.
    de rep is erg simpel:

    de orginele 2 draadeinden verwijderen (resten van de isolatie)
    de 2 draden ontblooten en voor zien van de crimpstekkers.
    de bijgeleverde rubber tulles eroverheen schuiven.
    de stekkers in het huis klikken en de tulles aanschuiven.

    de oude aansluitpunten van de sensor schoonmaken.

    de andere zijde van de stekker (hieraan zitten dus al 2 draden met vlakhuisstekkers) vastmaken aan de schoongemaakte aansluiting van de sensor.
    tulles eroverheen trekken en klaar ben je.

    je zult mischien denken:
    Maakt het uit welke van de 2 draden je erop aan
    sluit?

    dit maakt hier in geen verschil dus kun je het niet fout aansluiten.

    totaal deed ik dit binnen 5 min, alleen heb je dus wel een crimptang nodig

    helaas heb ik geen foto's kunnen maken omdat mijn ega de camera had mee genomen, de aansluiting die verstopt zit onder het rubber kapje is eigenlijk 2 gewone platte stekker verbinding.

    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  2. #2
    guido
    Guest

    Standaard

    Wanneer je een nieuwe sensor bij Audi koopt, zit die steker er ook bij. Jammer alleen dat dat ding zo duur is....... Ik heb zelfs al eens geprobeerd of ik het sensortje los kon krijgen via de elektronica handel, maar het was natuurlijk weer een zeer afwijkende waarde.

  3. #3
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guido
    Wanneer je een nieuwe sensor bij Audi koopt, zit die steker er ook bij. Jammer alleen dat dat ding zo duur is....... Ik heb zelfs al eens geprobeerd of ik het sensortje los kon krijgen via de elektronica handel, maar het was natuurlijk weer een zeer afwijkende waarde.
    Meestal gaat de aansluiting kapot en niet de sensor zelf; ik heb ergens iets gelezen over de vervanging van de temp voeler zelf ipv het geheel te vervangen (trouwens is dat veel voordeliger dan een gehele sensor)
    ik meen dat Conrad of een andere elk specialist dit onder deel verkoopt voor klein geld

    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  4. #4
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    wat ik trouwens terug vond is de juiste weerstand voor de sensor:
    De Weerstand kan je met een eenvoudige Multimeter testen.
    daar moet je een contact van de sensor losmaken. De Weerstand zou temperatuurafhankelijk ca. 480-580 Ohm bedragen.


    .
    volgens: Oliver Wischerath een weerstand van 520-530Ohm, was ca. 40°C lucht temperatuur verbeeld.
    maar onthoud dat dit dus eigenlijk geen eerlijke waarde is, feit de comp zal dus ook de warmloopfase anders berekenen en
    dit heeft wel als bijkomts dat echt koude buitenlucht temperaturen je een boost krijgt
    Laatst gewijzigd door viermaal; 29-10-15 om 05:37. Reden: nw info
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •