Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 53

Onderwerp: How to: Stabilisatorstang einden vervangen (koppelstangen)

  1. #21

    Standaard

    Ik heb een vraag mijn audi A3 klappert ook als een gek op een klinksteen weg echt zwaar irritant.
    Moet ik alleen de koppelstangen vervangen of nog meer rubbers?... Ik neem aan alleen de koppelstang?
    En hoe zit het met de kwaliteit van onderdelen die Coen Donkers hiervoor levert ?

    Het zou mij erg helpen als iemand op mijn vragen antwoorden heeft.
    Laatst gewijzigd door s.gm; 02-07-09 om 15:20.

  2. #22
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Kan ook aan de draagarmen liggen. Dus even kijken naar de staat van die rubbers. Een goeie komplete draagarm set kost ~450 euro. Goedkoper zou ik ze niet kopen (b.v. 150 euro), het zijn onderdelen waar je leven aan vast hangt...

  3. #23

    Standaard

    Oke maar ik heb precies hetzelfde probleem als de topic starter...
    Op normale wegen hoor je helemaal niks pas als ik op een klinkersteenweg kom hoor je het geklapper.... rechtsvoor om precies te zijn...
    Dus ik neem aan dat het niet de draagarm kan zijn...

  4. #24
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    42
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Mooi werk!

  5. #25

    Standaard

    Even je voorkant op de krik zodat je wiel los zit dan kijken/voelen of er speling op je bovenste draagarmen zit. Wat betreft de koppelstangen vastzetten als de auto op z'n wielen staat lijkt mij niets uittemaken immers het geen schanierpunt is! Anders wordt het met bijv. de bovenste draagarmen die MOET je wel vastzetten als de auto op Z'n wielen staat want dit is wel een schanierpunt. Dus koppelstangen mag wel hoeft niet, bij draagarmen, zowel boven als beneden, moet je de auto op straat zetten dan vastzetten.


  6. #26
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Maakt wel degelijk iets uit. Wanneer de wielen in de lucht hangen, staat de onderste draagarm schuin naar beneden. De stabi stang staat dus ook verder naar beneden dan normaal. De koppelingen van de stabi stang zijn massief rubber, en kunnen dus niet rond draaien (zoals bij b.v. andere wagens). Als je deze dus vast zet met de wielen in de lucht zal de rubber getordeerd worden en na een korte tijd doorscheuren.
    Alle ophangings punten waar iets met rubber vast zit pas vast draaien wanneer het normale gewicht op de wielen aanwezig is.

  7. #27
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.552
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mana4 Bekijk Berichten
    Wat betreft de koppelstangen vastzetten als de auto op z'n wielen staat lijkt mij niets uittemaken immers het geen schanierpunt is! Anders wordt het met bijv. de bovenste draagarmen die MOET je wel vastzetten als de auto op Z'n wielen staat want dit is wel een schanierpunt. Dus koppelstangen mag wel hoeft niet.
    Heb jij het even fout !

    Al_Bundy heeft het goede antwoord, incl beargumentatie, hierboven al gegeven.

    Ook Audi zelf geeft logischerwijs aan zulke zaken pas met het juiste aanhaalmoment vast te zetten als de auto in z'n natuurlijk ruststand staat.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  8. Ad
  9. #28
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    inderdaad, klopt niks van! Ga jij maar eens een koppelstang vastzetten terwijl je auto in de lucht staat met de wielen. Laat dan een vriend de krik zakken terwijl je zelf van voren naar de koppelstang kijkt, dan zal je verbaast staan hoe die zich nog zet en dus beweegt. Vastzetten met wielen niet op de grond is koppelstangrubbers versleten binnen no time.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  10. #29

    Standaard

    Oké, dan maak ik deze nog even los...(als het niet te laat is) En bedankt. Dacht ik toch écht dat ík het allemaal beter weet...euhh wist. Dacht namelijk het schanierende niet of minimaal van toepassing te zijn maar wel de torsie dus vandaar.

  11. #30
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.552
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mana4 Bekijk Berichten
    Oké, dan maak ik deze nog even los...(als het niet te laat is) En bedankt. Dacht ik toch écht dat ík het allemaal beter weet...euhh wist. Dacht namelijk het schanierende niet of minimaal van toepassing te zijn maar wel de torsie dus vandaar.
    Tsja, je brengt het ook zo van "ik weet heeelemaal hoe het zit". Als je dán een duidelijk verkeerd advies geeft, heeft dat een bepaalde uitwerking op mensen...

    Ik weet het niet beter. Daarom gebruik ik Audi's werkplaatsdocumentatie of stel ik *van te voren* eerst een vraag hier.


    Over je koppelstangen. Als je er al een tijdje zo mee rondgereden hebt kun je beter nieuwe monteren want je huidige hebben dan al een aardige douw gekregen en gaan het niet zo lang meer uithouden. Die dingen kosten niet zo veel en het bespaart je een klus(je) over een tijdje. Doe het gewoon meteen goed.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  12. #31
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    en als ze er onder weg klappen of scheuren dan trekt je auto enorm naar de kant waar de koppelstang defect is, auto in de hand houden is dan moeilijk vooral als je op bv snelweg rijdt.

    @mana4

    je bent iig niet te trots om toe te geven dat je het toch niet wist, dat siert je! Veel plezier hier op het forum er is enorm veel kennis aanwezig.
    Laatst gewijzigd door MikeV; 29-06-09 om 18:51.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  13. #32

    Standaard

    Thanx!! Mij is het ook gelukt. OoooH! die stabi. stangen zaten erug vast!! ik voel m'n armen niet meer en ik moest drie zaagbladen gebruiken om een bout eraf te zagen. (zelf twee stabi. stangen vervangen). Beide bouten eraf gezaagd maar toen wilde de rechtse bout met moer niet eruit, echt alles geprobeert met ratel en ringsleutel/kruipolie maar tevergeefs, voor mij de eerste keer maar is uiteindelijk gelukt door gewoon de bout eraf te zagen.

    Ik heb de onderdelen niet bij de stealer gekocht maar bij W&S automaterialen in R'dam.

    Bestel no's:

    vooras rechts: VO-LS-0356
    vooras links: VO-LS-0357

    Bij http://www.carpartsdirect.nl/ kun je ze bekijken mits de kenteken correspondeerd met de volgende model:

    AUDI - A4 (8D2, B5) - 1.6
    01.95-07.00 - 74 100
    1595
    AUDI - A4 (8D2, B5) - 1.6
    07.00-11.00 - 75 102
    1595
    AUDI - A4 (8D2, B5) - 1.8
    04.95-11.00 - 85 115
    1781
    AUDI - A4 (8D2, B5) - 1.8 quattro
    07.95-11.00 - 85 115
    1781
    AUDI - A4 (8D2, B5) - 1.8 quattro
    01.95-11.00 - 92 125
    1781
    AUDI - A4 (8D2, B5) - 1.8
    01.95-11.00 - 95 129
    1781
    AUDI - A4 (8D2, B5) - 1.8 T
    01.95-11.00 - 110 150
    1781
    AUDI - A4 (8D2, B5) - 1.8 T quattro
    01.95-11.00 - 110 150
    1781
    AUDI - A4 (8D2, B5) - 1.8 T
    12.97-11.00 - 132 180
    1781
    AUDI - A4 (8D2, B5) - 1.8 T quattro
    12.97-11.00 - 132 180
    1781
    AUDI - A4 (8D2, B5) - 2.4
    08.97-11.00 - 120 163
    2393
    AUDI - A4 (8D2, B5) - 2.4 quattro
    08.97-11.00 - 120 163
    2393
    Laatst gewijzigd door jamal; 14-08-09 om 08:13.

  14. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door al_bundy Bekijk Berichten
    Kan ook aan de draagarmen liggen. Dus even kijken naar de staat van die rubbers. Een goeie komplete draagarm set kost ~450 euro. Goedkoper zou ik ze niet kopen (b.v. 150 euro), het zijn onderdelen waar je leven aan vast hangt...
    Effe een oud koeientopic uit de oude sloot...

    Misschien ook wel een domme, domme, domme vraag...
    Maar voor mn Audi 80 16v staan draagarmen te koop voor 45 euro... per set... ebay.de
    Of hebben we het dan over prijsverschillen tussen Audi A3 en Audi 80, en hoef ik me niet zo heeel druk te maken?

  15. #34
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    ja veel replica spul of goedkoop after market spul, je kan het voor 45 euro wagen maar liever een beter merk. Op google vind je een hoop informatie over welke merken je wel en niet onder je audi wil :-)
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  16. #35

    Standaard

    Ga jij maar in dat onzin geloven dat replica spul niets is.. Er zijn fabrieken die onderdelen voor verschillende bedrijven maken, zo bijv. ook de stabilisator stang (dit onderdeel). Alleen bij de dealer krijg je te zien dat het van Audi/VW.. is, maar bij een replica krijg je een andere merk te zien terwijl de kwaliteit identiek is. Sterker nog je krijgt soms wel langer garantie op replica spul dan originele onderdelen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeV Bekijk Berichten
    ja veel replica spul of goedkoop after market spul, je kan het voor 45 euro wagen maar liever een beter merk. Op google vind je een hoop informatie over welke merken je wel en niet onder je audi wil :-)

  17. #36
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.552
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jamal Bekijk Berichten
    maar bij een replica krijg je een andere merk te zien terwijl de kwaliteit identiek is.
    Dat is alleen zo als je OE-class draagarmen etc. koopt van Lemförder of TRW. Dat zijn ook de OE leveranciers.
    Als je Febi, Meyle of andere merken koopt heb je absoluut niet de zelfde kwaliteit. Kijk daar mee uit.

    Coen Donkers kan OE parts scherp inkopen. Het loont om daar draagarmen enz. te kopen. Ja ze zijn duurder als die flubberdingen op eBay (voor dat geld kán het gewoon geen OEM kwaliteit zijn) maar het is wel OE en dus goed. Je betaalt echter wel een stuk minder als bij de dealer.

    Ik heb net m'n A8 helemaal gedaan aan de voorkant. Dus de 8 armen, stuurkoppen en stabi-koppelstangen. En dat voor een prijs waar een dealer never nooit z'n bed voor uit komt. Maar wel alles OEM kwaliteit.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  18. #37
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    @jamal

    goed om te horen dat jij het allemaal weer eens heel goed weet. Google aub even. Er zijn verhalen bekend van mensen die net zo dachten als jij, en voor een paar tientjes draagarmen en dergelijke belangrijke delen monteerden. Die ook overtuigd waren dat het allemaal niets uitmaakt. Zoals Steven al aanhaalt merken die normaal ook OEM leverancier zijn is de kwaliteit gegarandeerd. Maar er zijn prutsmerken bij waarbij het gieten van dergelijke draagarmen in zulke erbarmelijke omstandigheden gebeurd in zulke vieze ruimtes
    dat er meer luchtbellen dan materiaal in het gietsel zit. Van de buitenkant zie jij dit niet, en denk je ook van he, dit is echt wel hetzelfde wat een kletspraat allemaal op de fora. Maar de dag dat je eens een nare ervaring krijgt met die troep weet je waarom. Tot die tijd vind ik het prima als je mij uitmaakt voor iemand die er niets van snapt maar geloof mij ik loop al heel wat jaartjes mee.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  19. #38

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Dat is alleen zo als je OE-class draagarmen etc. koopt van Lemförder of TRW. Dat zijn ook de OE leveranciers.
    Als je Febi, Meyle of andere merken koopt heb je absoluut niet de zelfde kwaliteit. Kijk daar mee uit.
    Sowieso van FEBI is het kul.. FEBI staat gelijk aan OE kwaliteit, de kwaliteitscontrole bij febi gaat zo ver, daar kan een scala aan aftermarket leveranciers wat van leren. Febi controleerd alles bij het opnemen van producten in het gamma. En tijdens het uitleveren ook periodiek, afhankelijk van de bekende gegevens over de leverancier. Daarnaast heeft Febi ALLES, ECHT ALLES! wat ze leveren origineel liggen, om ten allen tijde te kunnen refereren aan OE.

    Nee, ik werk niet bij FEBI, en heb ook geen belangen hierbij. Maar jij zegt dat het absoluut niet dezelfde kwaliteit is, dat is gewoonweg kul. Ik ben namelijk twee weken geleden nog op bezoek geweest bij FEBI in Ennepetal. ivm hun nieuwe magazijn. Dat maakte indruk, maar het kwaliteitsmanagement nog veel meer..

    En inderdaad, veel producten voor in het onderstel waar rubber in is verwerkt worden goedkoop via EBAY aangeboden, grote kans dat dit troep is. Omdat tijdens het fabriceren van deze producten de grootste bende door de vloeibare rubber gegooid kan worden..

  20. #39

    Standaard Re: How to: Stabilisatorstang einden vervangen (koppelstangen)

    die Febi heeft ook de complete leverings gamma online staan.
    hellaas staan de prijzen er niet bij.

    ik denk dat ik ze vrij snel moet vervangen, kan ze namelijk met de hand (zonder kracht te zetten) heen en weer bewegen.
    Audi Coupe 5S GT 1981 1.9
    VW Polo Classic 1983 1.0
    VW Polo Classic 1984 1.3
    Suzuki Alto 1996 1.0 GA Aut.

  21. #40

    Standaard Re: How to: Stabilisatorstang einden vervangen (koppelstangen)

    vandaag de rechter koppelstang vervangen, was ff een probleem om de oude eruit te krijgen.
    maar toch gelukt.

    morgen met de linker aan de slag
    Audi Coupe 5S GT 1981 1.9
    VW Polo Classic 1983 1.0
    VW Polo Classic 1984 1.3
    Suzuki Alto 1996 1.0 GA Aut.

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •