Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Nieuwe klepsteelrubbers voor de Coupe 20V

  1. #1

    Standaard Nieuwe klepsteelrubbers voor de Coupe 20V

    Mijn Coupe Quattro 20V uit '88 verbruikt olie, teveel naar mijn zin, een liter op 1000km vind de auto heel normaal
    Tijdens de snelle rit naar Neckarsulm was het olieverbruik nog hoger, dat ging echt nergens meer over dus hebben mijn maatje en ik afgelopen donderdagavond een begin gemaakt met de vervanging van de rubbers.

    Bij CD heb ik een complete set gekocht incl. kleppendeksel pakking en ook nog een keerring voor de uitgaande nokkenas.
    Bij een 20V moet je behoorlijk wat slopen voor je ergens bij kan, ik heb de hele luchtfilterbak verwijdert ,de beschermkap van de spaghetti, inlaatspruitstuk, injectorrail met injectoren, het voorste kleine radiateurtje, distributieriemkap, distributieriem, distributietandwiel van de nokas, klepdeksel en nog wat kleine dingetjes die in de weg zaten.

    Bij de VW garage in Etten-leur kon ik het benodigde gereedschap lenen , je hebt nl. een drukker nodig die de klepveer indrukt zodat de halve maantjes(of hoe ze ook mogen heten) verwijdert kunnen worden van de klepsteel.
    Om de "oude" klepsteelrubbers te verwijderen moet je ook een speciaal klemtangetje hebben.

    Om te beginnen moeten er met een lakstift wat merktekens gemaakt worden om straks alles weer hetzelfde te kunnen monteren,ook aan het tandwieltje van de ontsteking, nu kunnen de m7 moertjes los van de kapjes van de nokkenassen, deze kapjes hebben een nummer, als de nokkenassen eruit zijn kunnen de klepstoters eruit, bij de cylinder met de zuiger bovenaan hebben we door het bougiegat perslucht gemaakt om de kleppen omhoog te houden en dan kunnen de klepveren met bovenring en halve maantjes eruit.
    De "oude" klepsteelrubber is nu in zicht en mag er ook uit, ik voelde op de klepsteel van de inlaatkant een heel klein beetje speling en aan de uitlaatzijde niet, niet helemaal lekker dus

    En daarna het bijgeleverde beschermhulsje over de klepsteel en dan kan de nieuwe "veel betere" rubber over de steel geschoven worden, met een precies op maat gemaakt pijpje tik je het rubbertje op zijn plaats in de cylinderkop, veren weer erin, plaatje erop en met de drukker het hele spel indrukken en dan kun je de maantjes er weer in pielen, en dat zo 20X

    Zoals je ziet staan hier in de tekst een paar dingen tussen aanhalingstekens het volgende is er aan de hand:
    De rubbertjes die er in zaten waren nog niet zo oud, sterker nog, volgens mij nog splinternieuw dus ik denk dat het olieverbruik ook bij een vorige eigenaar een doorn in het oog geweest is en daarmee denk ik ook dat al deze moeite voor niets geweest is, buiten dan dat ik weer wat geleerd heb.

    Er zat ook wat tegen, zaterdagmorgen wilden we de coupe weer op gaan bouwen maar tot onze grote schrik bleek van het distributie tandwiel de spie afgebroken te zijn

    Ik moest nu dus eerst naar CD en heb daar werkelijk heel zijn magazijn overhoop gehaald maar ik kon er geen vinden die hetzelfde was, er was er 1 met hetzelfde nr maar daar stond nog een A-tje achter, ik had er eerst geen erg in maar gelukkig wees Coen me er op dat hier geen vaste spie aan zat
    Natuurlijk vond Coen aan een motorblok nog een goeie voor mij en kon ik na 1,5 uur weer huiswaarts keren om daarna de Coupe weer op te bouwen.

    Ik heb nog niet genoeg gereden om het olieverbruik te bepalen maar ik weet zeker dat dit niet gaat helpen , helaas.
    Ach.....we hebben iig weer wat leesvoer hier
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  2. #2

    Standaard

    Mooi stukkie werk, alleen jammer dat het (waarschijnlijk) niet geholpen heeft...

    Ach, hebben wij ook weer wat plaatjes om naar te kijken
    /(bb|[^b]{2})/, that's the question.

  3. #3
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    mooi duidelijke uitleg hier kunnen we zeker wat mee! en idd jammer dat dit waarsch niet de oplossing is
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  4. #4

    Standaard

    Mooie reportage hoor!
    Jammer dat het niet opgelost is..

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barts2 Bekijk Berichten
    Mooie reportage hoor!
    Jammer dat het niet opgelost is..
    Ik probeer altijd van alle werkzaamheden een reportage te maken, voor veel mensen is dit werk misschien gesneden koek maar ik had nog nooit een cylinderkop van een 5 pitter gezien onder het kleppendeksel .
    Wat betreft de reportages die ik dan her en der heb staan vind ik het eigenlijk beter om bij iedere foto wat tekst en uitleg te geven maar volgens mij kan dat niet meer.....of doe ik iets fout

    Wat de Coupe betreft": hij rijd verder heerlijk dus misschien moet ik maar eens gaan sparen voor een revisie oid, voorlopig nog steeds maar olie er in van de bouwmarkt en sjezen maar
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A


  6. #6

    Standaard

    Vind het altijd leuk om te lezen en te kijken bij zulke reportages, projecten zijn ook vaak leuk.

    Jah, coupe blijft voor mij ook de auto..

  7. #7
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Wat een klus zeg, voor een paar van die gummetjes...
    Mooi verslag!
    RS6 C5
    A3 TDIe

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Die 7A`s blijven olieboten...
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  10. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenS3 Bekijk Berichten
    Die 7A`s blijven olieboten...
    Ja mar da wil ik nou net nie
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  11. #10

    Standaard

    Hoe is het nu met het olieverbruik van je 20v?
    Is het nog wel verbeterd, of zoals je verwachte jammer genoeg niet verbeterd?
    Het zit er bij de mijne ook aan te komen, de 7A motor verbruikt bij mij ook redelijk wat olie.
    Een liter op de duizend lust ie wel, mij net ff te veel.

  12. #11

    Standaard

    Mooie reportage!
    Jammer dat het niet geholpen heeft, kan het altijd wel waarderen als mensen zoiets zelf proberen.
    Al eens een compressietest gedaan?

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door duudt20vquattro Bekijk Berichten
    Hoe is het nu met het olieverbruik van je 20v?
    Is het nog wel verbeterd, of zoals je verwachte jammer genoeg niet verbeterd?
    Het zit er bij de mijne ook aan te komen, de 7A motor verbruikt bij mij ook redelijk wat olie.
    Een liter op de duizend lust ie wel, mij net ff te veel.
    Met het olieverbruik gaat het goed.....dwz. hij lust het nog steeds erg graag Het blijft gewoon 1 liter op 1000km en wanneer ik zoals bij de laatste rit veel boven de 5000rpm rijd dan is het omgerekend 1 liter op 800, rekord blijft nog steeds de reis naar Neckarsülm, de laatste 250km vol gas en toen was er ook bijna 1 liter af!

    Een compressietest heb ik niet gedaan, is dat echt zinvol? Ik heb altijd begrepen dat de olie dan afdicht ipv de zuigerveren of is dit onzin?
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  14. #13
    johanmallo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    54
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bleuq20v Bekijk Berichten
    Met het olieverbruik gaat het goed.....dwz. hij lust het nog steeds erg graag Het blijft gewoon 1 liter op 1000km en wanneer ik zoals bij de laatste rit veel boven de 5000rpm rijd dan is het omgerekend 1 liter op 800, rekord blijft nog steeds de reis naar Neckarsülm, de laatste 250km vol gas en toen was er ook bijna 1 liter af!

    Een compressietest heb ik niet gedaan, is dat echt zinvol? Ik heb altijd begrepen dat de olie dan afdicht ipv de zuigerveren of is dit onzin?
    Compressie meten is altijd "usefull" alhoewel bij verschrikkelijke olieboten idd t gevaar bestaat dat de olie de boel afdicht en je dus een verkeerde waarde krijgt.
    Ga eens langs bij een ECHTE revisiemonteur en laat deze een "cylinder-lek-test" uitvoeren.
    Door de cylinder op druk te zetten kun je dan zien of ie langs de kleppen of langs de zuiger lekt en dan weet je ook waar t euvel zit.
    Een goede monteur die die test kan uitvoeren zit hier in Nijmegen een, Edo v Woerkom van de Nijmeegse motorenrevisie.

    Groeten,
    Johan

  15. #14

    Standaard

    In mijn ogen is het dus ook een verschrikkelijke olieboot ,maar leg eens uit, olie dicht toch altijd af, of het blok nu versleten is of niet of zie ik het verkeerd?
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A6 2.5TDi V6 Bekijk Berichten
    Compressie meten is altijd "usefull" alhoewel bij verschrikkelijke olieboten idd t gevaar bestaat dat de olie de boel afdicht en je dus een verkeerde waarde krijgt.
    Ga eens langs bij een ECHTE revisiemonteur en laat deze een "cylinder-lek-test" uitvoeren.
    Door de cylinder op druk te zetten kun je dan zien of ie langs de kleppen of langs de zuiger lekt en dan weet je ook waar t euvel zit.
    Een goede monteur die die test kan uitvoeren zit hier in Nijmegen een, Edo v Woerkom van de Nijmeegse motorenrevisie.

    Groeten,
    Johan
    Ahem, I beg to differ.
    Ik heb m`n eigen 7A zelf gereviseerd (en wss heel wat beter dan die "echte" revisiemonteur...) en dat ding doet exact hetzelfde als die van Mario. Idem het oude blok. Het staat zelfs in het instructieboekje dat 1,5ltr op de 1000km normaal is.
    Boven de 5000rpm gaan ze olie zuipen. (punt)

    Je klinkt trouwens een beetje als een reclamespotje.
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  17. #16

    Standaard

    Maar die van jouw zal toch geen liter op 1000 pakken zeker Janco?
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  18. #17

    Standaard

    Soms wel, hoor. Ligt een beetje aan het gedrag van m`n rechtervoet. Flink doortrekken of lang 140+ rijden doet "wonderen".

    Tijdens de wintersport gaat er altijd 2 liter mee, een flesje heen en een flesje terug. Afhankelijk van de drukte (dus snelheid) verbruikt ie 1-2ltr op zo`n 2000km.

    Oh ja, en die compressietest: als een cilinder te weinig compressie heeft bij een droge test, kan je de test herhalen met een theelepel olie in de cilinder. Wordt de compressie beter dan ligt het aan je zuigerveren. Zo niet, dan zit het in de kop (hoeft niet noodzakelijk de klepsteelrubbers te zijn).
    Laatst gewijzigd door TenS3; 08-04-09 om 22:15.
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  19. #18

    Standaard

    Waarom verbruikt de 7a van Walliequattro dan bijna geen olie? Ik vind een liter op de 1000 km toch wel veel. En het gewicht van de rechtervoet is toch wel veel bij Jurjen...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenS3 Bekijk Berichten
    Ahem, I beg to differ.
    Ik heb m`n eigen 7A zelf gereviseerd (en wss heel wat beter dan die "echte" revisiemonteur...) en dat ding doet exact hetzelfde als die van Mario. Idem het oude blok. Het staat zelfs in het instructieboekje dat 1,5ltr op de 1000km normaal is.
    Boven de 5000rpm gaan ze olie zuipen. (punt)

    Je klinkt trouwens een beetje als een reclamespotje.

  20. #19

    Standaard

    Mijn Rs2 lust ook wel wat olie.

    Laatst bijna 2 uur op assen gereden en ongeveer 200 km, toen was ik ook een liter olie kwijt.

    Bij gemiddeld gebruik ook ongeveer 1000/2000 km de liter.

  21. #20

    Standaard

    Dus mijn motorblokje is gewoon nog in topconditie?

    Ik kan toch eigenlijk niet geloven dat dit olieverbruik de bedoeling is, ik vind het niet zo erg om olie bij te vullen maar volgens mij stinkt het ook flink als je achter me rijd. (toch ,Sander?)
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •