Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Originele PDC in A4 cabrio gebouwd

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Posts
    441
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Originele PDC in A4 cabrio gebouwd

    Het is na wat speurwerk gelukt om originele parkeersensoren in te bouwen in mijn A4 cabrio 2003.
    Ik heb helaas geen foto`s, maar ik zal de gehele installatie zo goed mogelijk omschrijven.

    Allereerst de benodigdheden:
    PDC-module 8Z0919283A (ebay)
    Kabelsets vanaf module naar sensoren, en voedingskabel voor de module(kufatec.de)
    4 x Sensoren 4B0919275B (ebay)
    Achterbumper met pdc gaten(marktplaats)
    Zoemer 4B0919279 (ebay)

    De installatie:
    Voor het demonteren van diverse onderdelen, heb ik Elsawin geraadpleegd. Ik ga dus niet uitleggen hoe de achterbumper/bekleding ed ge(de)monteerd moet worden.
    Demonteer de kofferbakbekleding linksachter. Hier komt de pdc-module.
    Monteer de achterbumper met de nieuwe sensoren. De kabels van de sensoren worden linksachter door het chassis doorgevoerd. Hiervoor is een gat onder de doorvoer van de achterverlichtingskabel. Sluit de kabel aan op de module.

    Nu gaan we de voedingskabel trekken. Het is uiteraard verstandig om de accupolen los te maken.
    De voedingskabel bestaat uit 8 draden.
    1 constante plus KL.30
    2 geschakelde plus KL.15
    3 Massa
    4 K-line
    5 Gala
    6 achterrijsignaal
    7 Canbus-comfort Can-Hi
    8 Canbus-comfort Can-Lo
    Demonteer de volgende onderdelen: achterbank, dorpellijst bestuurderszijde, a-stijlbekleding onder dashbord(naast de motorkapontgrendelingshendel), bekleding onder het stuur.
    Het achteruirijsignaal wordt in de kofferbak aan gesloten aan de achteruitrijverlichting.

    Maak de achterbank rugleuning aan de onderzijde los. Trek de onderkant van de linkerachterzijdebekleding wat los. Je kunt nu de voedingskabel vanaf de kofferbak naar de bestuurderskant trekken. Geleidt de kabel langs de dorpel naar de zekeringenkast.
    Nu kun je de zekeringenkast bij de a-stijl losmaken. Deze zit met 2 boutjes vast (dopsleutel 8). Maak de afdichtingskap aan de achterzijde van de zekeringenkast open.
    Verbindt nu de constante plus met de rode draad na zekering S17
    Verbindt de geschakelde plus met de zwarte draad na zekering S5
    Verbindt de massa draad met het massapunt welke achter de A-stijl zit.
    Verbindt de K-line draad met de draad van pin 15 in de vagcom-stekker
    Nu moet alleen canbus nog aangesloten worden. Het gala-signaal hoeft niet bij een auto met canbus-comfort. Het gala signaal wordt dan via canbus doorgegeven aan de module.

    CanBus:
    Hiervoor moet het instrumentenpaneel gedemonteerd worden. Het instrumentenpaneel zit verbonden met 3 stekkers.
    De blauwe 32pins stekker is de stekker welke canbus bevat.
    Verbindt Canbus Hi met de draad in pin17 van deze blauwe stekker.
    Verbindt Canbus Lo met de draad in pin18 van deze blauwe stekker.
    Gala:
    Het is nu gemakkelijk om te zien of het gala-signaal toch aangesloten dient te worden. Want wanneer pin 21 van de groene stekker bezet is, dan moet hier de gala draad aan verbonden worden.

    Sluit de voedingskabel aan op de module. Bouw nu alle onderdelen weer terug. En sluit de vagcom aan. De pdc-module moet nu alleen nog voor de betreffende auto gecodeerd worden. Voor mijn A4 cabrio is die code 01105.

    Als er nog vragen of opmerkingen zijn over deze installatie, dan hoor ik het graag.

  2. #2
    ricardo964's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2007
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.619
    Kudos
    14
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Mooi projectje!

    Zijn die gaten niet zelf netjes in de bumper te boren en dan alleen nieuwe sensoren plaatsen?

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Posts
    441
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard

    Er is daar wel een mogelijkheid voor. De sensoren zitten vast geklikt in een houder welke vast zit aan de bumper.
    Je kunt bijv. wel van een A6 tot 2004 de onderspoilerstrip met sensorgaten bestellen. Je kunt dan de sensorhouders daarvan af halen en gebruiken in de bumper.
    Hier heb je daar nog een soort handleiding voor. Deze was alleen voor een A4 tot `99.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    • Bestandstype: pdf pdc.pdf (483,3 KB, 326 keer bekeken)

  4. #4
    MorrisMaus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2008
    Posts
    99
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door greeven Bekijk Berichten
    Mooi projectje!

    Zijn die gaten niet zelf netjes in de bumper te boren en dan alleen nieuwe sensoren plaatsen?
    De sensoren worden bevestigd in een houdertje achter de bumper. Deze zijn niet aanwezig als je geen pdc-bumper hebt.

    Ik heb zelf een Weaco aftermarket set ingebouwd (http://www.waeco.com/nl/302_456.php?...rtOrigID=23902). Het zijn kleine sensoren, qua formaat vergelijkbaar met de orginele. Ze worden bevestigd aan de achterzijde van de bumper in een meegeleverd kokertje en steken vrijwel niet uit.

    Heb er zelf zo snel geen foto van, maar een voorbeeld kun je hier vinden: http://www.motor-talk.de/forum/aktio...hmentId=408397

  5. #5

    Standaard Re: Originele PDC in A4 cabrio gebouwd

    Mooie instructie! Ik denk dat de vraag die ik had hiermee is beantwoord. Maar ik wil het zeker weten: de speaker (buzzer) van mijn PDC (Audi A4 Avant 2004) is stuk. Ik heb 'm na 2 aanwijzingen nog niet gevonden. Niet rechtsachter en ook niet links onder stuur. Hij zit dus linksachter! Klopt dit? Alvast bedankt de bevestiging.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Originele PDC in A4 cabrio gebouwd

    ja hij zit links achter het paneel in de kofferbak(boven de antenneversterker)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •