Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: HowTo: auto (onderdelen) spuiten

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Posts
    657
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard HowTo: auto (onderdelen) spuiten

    Zoals de meeste van jullie hier ( http://www.audiforum.nl/forum/showro...q-biturbo.html) al hebben gelezen.
    Heb ik een deel van mijn auto zelf gespoten.
    Hierbij de HowTo in versie 0.99.
    Als ik weer wat verder ben zal ik een nog paar updates plaatsen.
    Veel leesplezier.
    Commentaar en verbeterpunten zijn vanzelfsprekend welkom
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    A6, 2000 2.7 BiTurbo ~360pk(257kW)/490Nm Hartog tuned, Hartog repaired, Hartog maintained ;-)

  2. #2

    Standaard Re: HowTo: auto (onderdelen) spuiten

    Erg handig, knap dat je het voor elkaar hebt gekregen!!
    Geen 80 in z'n vijf, maar 80 in z'n Drive

  3. #3
    Paladore's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    61
    Posts
    341
    Kudos
    106
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard Re: HowTo: auto (onderdelen) spuiten

    Mooi verhaal en knap gedaan inderdaad.
    Ik zou het niet durven, maar het zet je wel aan het denken.
    Grats met het resultaat en succes bij de volgende sessies op de spatborden.
    Audi 80 B4 + Infiniti FX35
    Audi A2 1.6FSI S-Line...verkocht

    Audi A6 2.7TDI Quattro S-Line... BeHartoged! ...verkocht

  4. #4
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.789
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: HowTo: auto (onderdelen) spuiten

    Zo, dat is moedig en het stuk is leuk te lezen. De auto kon het gebruiken. Ik had 'm bij Pedro zien staan en toen vielen de heldere koplampen zo op tegen de niet al te nette lak. Ik zou het ook niet durven.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  5. #5
    Coen Bergmans's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2008
    Leeftijd
    43
    Posts
    3.813
    Kudos
    163
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: HowTo: auto (onderdelen) spuiten

    erg handig idd! complimenten.
    Audi Q5 2.0TFSI S-Line Quattro JD Engineering 290pk / 430Nm


  6. #6
    Roofless wolfie030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    4.443
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: HowTo: auto (onderdelen) spuiten

    Erg duidelijke how-to. Ik durf het ook niet aan, maar voor de durfals is dit een mooie guideline.
    1998 Cabrio 2.6 automaat (Daily leasel: VW Tiguan 1.4 TSI 150 pk)
    (Ex: '91 80 1.6/'92 80 2.6/'92 80 2.8q/'93 80 2.0/'97 A4 1.6/'98 A8 4.2)

  7. #7

    Standaard Re: HowTo: auto (onderdelen) spuiten

    Dat vind ik nou een leuke bijdrage. Top gedaan man.
    Om minder sofjes en haren erin te rkijgen kun je volgende keer beter je kap eraf halen en rechtop zetten. Ben benieuwd naar de volgende how-to's
    RS2 RS-blau - 315 HP
    RS2 Zwart - 315 HP
    Sport Quattro, 1005 HP
    www.highoctane.nl

  8. Ad
  9. #8
    pacific's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2007
    Posts
    315
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: HowTo: auto (onderdelen) spuiten

    Knap gedaan, maar om de kosten een beetje te dekken moet je nog al wat spuitwerk doen.
    Als je ziet wat je bij een normale spuiter betaald voor een motorkap spuiten.
    Toch chapeau voor je werk!

  10. #9

    Standaard Re: HowTo: auto (onderdelen) spuiten

    goede nuttige bijdrage! Ik heb wel een vraagje, omdat ik ook zit te tobben met loslatende blanke lak, hoe je dat bijgewerkt hebt, ik begrijp je uitleg in het eerste deel niet helemaal, hoe je t voor elkaar krijgt om een gedeelte te voorzien van verse blanke lak. verder erg helder en duidelijk!
    Number one in the hood G!

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Posts
    657
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: HowTo: auto (onderdelen) spuiten

    Bedankt voor alle leuke reacties, leuk ook dat er een discussie ontstaat kan iedereen inclusief mijzelf veel van leren.
    Gezien het slechte weer ben ik voorlopig eventjes niet aan het verven.

    Onder een bepaalde lichtinval (hoek) zie ik toch een vlek(je) op de kap, die zit in de kleurlaag. Bijna niemand die het ziet, maar ik weet het grrrrr. Ik zit er dus aan te denken om de hele kap weer te schuren. Omdat er nu meer lak opzit wil ik het m,machinaal doen.
    Heeft iemand tips? Kan dat met een excentrische schuurmachine, (korrel 400 of zo om te beginnen)?


    @daan
    Dit is zoals ik het zelf eerst gedaan heb. (alleen blanke lak met de spuitbus dus, ik heb dat later allemaal met thinner verwijderd om het met de compressor te doen)
    Stap 1 auto goed wassen (niet waxen)
    Stap 2 beschadigingen licht schuren, korrel 400 droog en daarna 800 waterproof. De lak rond de beschadiging wordt dof door het schuren, dus als je maar een klein krasje hebt maak je alles erger!
    Stap 3 delen die je niet wilt spuiten goed afdekken, dus met kranten plastic o.i.d. en rond de randen van de beschadiging met plakband. (natuurlijk een stuk ruimer dan de beschadiging zelf).
    Stap 4 ontvetten en met een kleefdoek net voor het spuiten de laatste restjes verwijderd.
    Stap 5 spuiten
    Stap 6 Biertje en wachten tot de verf goed is uitgehard (zie gebruiksaanwijzing van de desbetreffende verf) kan enkele dagen duren!
    Stap 7 Schuren van het gespoten deel, neem ook een beetje het niet gespoten deel mee om een egaal oppervlak te creëren. Ik begin met korrel 1200 oplopend tot 2500 nat.
    Stap 8 polijsten eerst met een grof middel daarna fijn.
    Stap 9 klaar.

    Als ik niet tevreden was met spuit resultaat, kon ik alles gewoon weer met thinner verwijderen (1 componenten blanke lak).
    Ik heb maar een klein stukje gespoten, rond de kras, een hele kap zou ik niet met een bus doen!. Maar in een compressor investeren, kun je altijd nog voor een hoop andere dingen gebruiken.
    Let op , alles natuurlijk voor eigen risico, vergeet niet ik ben een “onervaren” amateur ;-)

    Als je meer vragen hebt laat maar horen.
    A6, 2000 2.7 BiTurbo ~360pk(257kW)/490Nm Hartog tuned, Hartog repaired, Hartog maintained ;-)

  12. #11

    Standaard Re: HowTo: auto (onderdelen) spuiten

    Mooie How too! Kap ziet er goed uit. Ik doe ook nogal eens wat zelf uitfreubelen en ben tot de ondekking gekomen dat je behoorlijk veel zelf kunt.
    Nu zou ik aan een jonge A4/A6 snel naar een spuiter gaan, maar kleine schades bijspuiten op wat oudere audi's is ook best leuk om te doen.
    Ik heb nooit echt een stappenplan in gedachten en doe meer wat in me opkomt of me het beste lijkt op dat moment voor een klusje. Ook uitnevelen bij kleine dingen moet je niet te scherp afplakken maar bevoorbeeld gebruik maken van vormkarton zodat je de lak een beetje naar die plekken kunt sturen daar waar jij lak wilt hebben. hierdoor bouw je je laklaag uit met een overlap. Met blanke lak is dit geweldig uit te polijsten.. Ik vind het altijd leuk werk.
    Ben vooral met mijn audi. nr. 4 veel bezig om van die kleine friemels eruit te krijgen.. Erg leerzaam en voldoenend.

    Heb volgens mij wel ene klein probleempje met 2K lak die ik gespoten heb op een kompleet zijscherm. Deze lijkt maar niet uit te harden. Kwam er eigenlijk achter toen ik de hele auto gepoetst had en na 3 dagen in de garage gestaan te hebben met mijn hand volde over het scherm. het voelde iets grover aan dan de rest. Ik vermoed dat vallend stof zic gewoon setteld in die toplaag. Heb het er laatst met korrel 2000 uitgeschuurd en weer opnieuw gepolijst. Het zag er goed uit. maar na twee weken voelt het opnieuw zo aan. Ook toen ik de auto een keer gewassen had in de zon vond ik al dat mijn microvezeldoek een beetje 'kleef' had bij het zemen...

    Ik houdt het in de gaten anders gaat er komende zomer een laag 1K overheen van Dupli-color. die nevelt super uit, droogt glanzend op en laat zich mooi polijsten.
    De ervaring met de 2K uit de verfmengwinkel is dus niet zo....
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  13. #12
    coupé's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    10.129
    Kudos
    155
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard Re: HowTo: auto (onderdelen) spuiten

    sjezus, respect.. netjes gedaan
    Audi A2 1.4 aua

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Posts
    657
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: HowTo: auto (onderdelen) spuiten

    @coupe thanks!

    @franx, ook bedankt.
    Vreemd dat de lak niet goed lijkt uit te harden, heb je wel de juiste mengverhouding aangehouden?
    Voor mijn 2k lak geldt, 2 delen lak 1 deel verhader.
    Je hebt gelijk met het uitnevelen, ik heb het ook wel eens anders gedaan. Op de plekken waar je geen blanke lak wilt een dikke laag wax, en dan gewoon lekker overal overheen spuiten. De wax kan je daarna weer verwijderen. Vond het wel lastig om alle lak goed van de wax af te krijgen, maar je hebt dan wel een hele dunne overgang. Die goed te schuren en te polijsten is.
    Laatst gewijzigd door harrysmith329; 22-10-10 om 22:01. Reden: typo
    A6, 2000 2.7 BiTurbo ~360pk(257kW)/490Nm Hartog tuned, Hartog repaired, Hartog maintained ;-)

  15. #14

    Standaard Re: HowTo: auto (onderdelen) spuiten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrysmith329 Bekijk Berichten
    @coupe thanks!
    @franx....
    Vreemd dat de lak niet goed lijkt uit te harden, heb je wel de juiste mengverhouding aangehouden?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx Bekijk Berichten
    De ervaring met de 2K uit de verfmengwinkel is dus niet zo....
    Dus.... ik neem aan dat alleen de verfmenger het antwoord daarop weet, alleen heb ik het 'm niet gevraagd. Ik weet uit ervaring dat het natuurlijk nooooooit aan hen ligt maar altijd aan de gebruiker. Ik heb me de moeite bespaard om er heen te rijden
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •