Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 20 van de 67
    1. #1

      Standaard Riemen en Turborevisie A6 2.5 TDI

      De distributieriem moest vervangen worden. Ook was het weer tijd voor de automaatolie en wilden we de nokkenassen etc inspecteren.

      We hebben het front compleet uitgebouwd. Eerst de bumper volgens instructies verwijderen.
      De koelwaterradiator moet los (inclusief de ingebouwde ATF-koeler) en natuurlijk de intercoolerslangen.
      De koelleiding van de stuurbekrachtiging kan naar links onder de auto gelegd worden, de condensor van de airco aan de rechterkant naast het voorwiel.
      alle stekkers en kabelklemmetjes los en gaan met de banaan:


      En dan ziet de auto er ineens zo uit:


      Bij een dealer in de regio Utrecht was bij vorige d-riem wissel (bij 230.000 km) één van de bouten van het front er met de luchttol scheef in gejast; die boutkop brak natuurlijk af bij een poging hem terug eruit te draaien:


      Viscofan en wat kappen uitgebouwd. In het teiltje zie je de ATF die uit de leidingen van de koeler kwam druipen.. ranzig!!!


      Oeps die geribde riem is niet helemaal fris meer:


      Holy Cow; nee dat is inderdaad niet best.


      Het bleek dus dat de rollen van de ribriem (en hws de riem zelf ook) nog origineel audi spul was met productiecodes van 1998. Dat heeft dus 10 jaar en 350.000 km gedraaid!!! Geen wonder dat er af en toe rare geluiden uit begonnen te komen... Alle rollen waren dan ook wrijvingsloos (=afdichting verrot) en maakten veel rolgeluid. Gezien dat die hap eruit was is het nog een geluk geweest dat deze niet gebroken is.

      De D-riem daarentegen zag er nog wél goed uit. Duidelijk dat dit echt gemaakt is om 120.000 km mee te gaan:


      Deze rollen (looprol, spanrol en waterpomp) hadden productiedata uit 2002 en waren dus vorige keer samen met de riem vervangen. Dat was ook te voelen want ze zijn nog vrij goed (wrijving bij draaien en 0 speling/geluid)


      Vooraan de rechter cilinderkop was het wel een ontzettend vette bende. Ik dacht eerst keerring nokkenas, maar die was droog. Klepdekselpakking dus waarschijnlijk: (de hele rechterkant van de motor is vettig)


      Hup, riem eraf:


      Misschien tussendoor even leuk om wat over het gereedschap en spullen te vertellen; de krukas blokkeerpen is nagedraaid met dank aan een mede-forummer die de preciese maten opgeschreven had:


      En een oude laptop die alleen de diverse documentatiesystemen geïnstalleerd heeft staan. Helaas heeft deze geen ingebouwde COM poort dus voor de VAG-COM kabel heb ik een nóg oudere PII laptop liggen.


      Kappen eraf, je ziet dat de vettigheid van verder naar achter komt ipv de keerring.


      Bakkie tupperware overgehouden:


      Schoongemaakt en nog wat verder uitgekleed, o.a. waterpomp, inspuitpomp en klepdeksels eraf gesleuteld.


      Ook de turbo is op vakantie naar een revisiebedrijf, er zat wat speling op de schoepenas. C&E Turbochargers reviseert gewoon je eigen turbo, met een week heb je hem normaal gezien terug in huis. (http://www.turbochargers.nl) Dit is aanzienlijk goedkoper dan een ruilturbo, als hij "het nog wel doet" maar je hem toch gedaan wilt hebben ivm speling.
      Bij ruilturbo's wordt zowat met alle vervangbare delen gerekend in de prijsstelling. Basisprijs is nu 240 euro. Daar komt wat bovenop als er meer kapot is dan alleen de lagers/afdichtingen.


      carterontluchting uitgebouwd, schoongemaakt en terug gebouwd:


      Nieuwe waterpomp en thermostaat:


      En zo zag het er woensdagmiddag uit:


      Inmiddels zit de linker kleppendeksel, dieselpomp, en wat kappen alweer op hun plaats. Voor de rechter kop is 1 nieuwe klepstoter+compensatie element onderweg, dat is als het meezit morgen in huis.
      De nokkenassen zijn nog de dichte uitvoering, m.a.w. waarschijnlijk origineel. Er zijn wat loopsporen op te zien maar de nokken glimmen nog allemaal (op 1 na, waar de hydrostössel stuk was) maximale slijtage op de nokpunten is 0,2 mm.
      Gezien de kosten en levensduur van de nieuwe onderdelen (dat halen we er nooit meer uit) voor een complete nokkenassenswap, hebben we besloten dit niet te doen, aangezien audi 0,5 mm slijtage als grens hanteerde voor vervanging.


      De automaatolie

      Pannetje eraf;


      Bruingrijze BAGGER ipv olie:


      Je ziet de zooi allemaal 'wolken' bij bewegen van de pan:


      En dan te bedenken dat we deze olie er 60.000 km geleden in gedaan hebben!
      Dat moet dus nog een keer gedaan worden binnenkort; dit is niet goed voor zo'n bak.... De olie stonk overigens NIET verbrand.

      De door Steven in een ander topic genoemde mogelijkheid om door het kleppenhuis los te schroeven extra olie te kunnen aftappen, klopt helemaal. Je moet de 17 boutjes lossen (niet helemaal eruit) die in de libelle staan aangegeven bij 'uit-en inbouwen kleppenhuis' maar de verdere instructies van die pagina (stekkers etc) niet.
      Bij het lossen van de laatste bout zakt het kleppenblok een stukje, en hoor je allerlei luchtbellen stromen, dan begint het aan alle kanten weer flink uit te lekken. Uit de oliekoeler in het front was al een halve liter gelopen, en van boven het kleppenhuis kwam nog zeker 1,5 liter. Waarschijnlijk komt die olie uit de koeler ook mee als je het front nog op de auto hebt zitten, dus dat levert normaal gezien ruim 2 liter extra te verversen ATF op. Zeker de moeite van die 17 boutjes waard dus.

      edit 27-6-2013; in mijn bericht van vandaag (2e pagina) staat een PDF met daarin het overzicht van de 17 bouten!
      Laatst gewijzigd door antiekeradio; 27-06-13 om 20:05.
      "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
      deserves neither and will lose both!"

    2. #2

    3. #3

      Standaard

      Thanx!
      ja, dat front eraf slopen was even slikken maar het werkt allemaal wel hééél veel makkelijker zo.

      Zeker als je zo pietje precies zo nodig al die onderdelen netjes wilt schoonmaken etc

    4. #4

      Standaard

      Ja, de servicestand is in principe genoeg, maar dan ben je al > halverwege totale destructie , zeker als je het niet vaak doet en alles picobello wilt een wijze beslissing! Laat hem voor het afstelllen van de pomp nog wel even in de servicestand staan, niet meteen dichtschroeven.
      Vervang je meteen de carterontluchting nu de turbo eraf ligt?
      Succes.

    5. #5
      plaatwerkfluisteraar poetsertje's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      09 2005
      Leeftijd
      48
      Posts
      16.906
      Kudos
      1251
      Auto
      Audi A6 Allroad
      Land
      Land

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door antiekeradio Bekijk Berichten

      carterontluchting uitgebouwd, schoongemaakt en terug gebouwd:

      @Pedro/Marit
      volgens mij gaat dat niet meer gebeuren

      @Oude radio..........,

      DIEPE buiging, wat een klus.
      Maar ook wat een fraaie write up, ik zit er echt van te genieten.
      Mijn auto is net als zijn baas:
      Niet te dik, maar zwaar gebouwd


    6. #6

      Standaard

      Dat carterfilter/olieafscheider is een synthetisch weefsel wat verkleefd kan gaan zitten met zwarte sludge.

      Het was bij uitbouw wel zwart (net als bijna alles wat je open maakt aan zo'n motor) maar zeker niet verstopt. Uitspoelen in benzine en het weefsel was weer grijzig. Ik had wel geprobeerd om zo'n ding te bestellen bij Coen Donkers (bij Frank, om precies te zijn) maar dat was een beetje mislukt in de zin dat ik alleen een stalen deksel en een stalen ring thuisgestuurd had gekregen

      Voor het op tijd zetten van de dieselpomp is het inderdaad handig om de zaak een beetje bereikbaar te houden, maar bij terugbouwen zullen we vooral ruimte houden om lekkages (vooral water) in de gaten te houden.
      Het stomme is bij die waterpomp dat 2 boutjes pas erop komen bij montage van de 'tussenplaat' voor de rollen van de geribde riem.
      dus echt zien of alles dicht is gaat bijna niet, en die aantrekvolgorde is op die manier ook niet helemaal logisch.. maargoed.
      "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
      deserves neither and will lose both!"

    7. #7

      Standaard

      nieuwe hydrostoter is binnen gekomen!

      Die ene die los lag (banaantje er tussenuit) was inderdaad alleen het hydro element kapot.

      Ik heb het dingetje uit elkaar gehaald, en onderin bleef een metalen schijfje met kogelklep klem zitten. deze losgewurmd, en daar zat nog een veer onder. Alles schoongemaakt en voor proef terug in elkaar gezet, en nu veert het hele ding ineens een heel stuk.

      blijkbaar heeft dat metalen schijfje in de onderste stand vastgezeten.


      straks nieuwe deeltjes ophalen bij de dealert en dan kan er weer een hoop in elkaar gezet worden!

    8. #8

      Standaard

      Da's een hele klus, mooi uitgebreide beschrijving!!

    9. #9
      Steven's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2004
      Leeftijd
      45
      Posts
      12.295
      Kudos
      4

      Standaard

      Nice write-up

      Hoe zijn de nokkers er aan toe?

      Ik zie gitzwarte lucht-inlaat pijpen. Is je EGR niet dicht (en daarna alles schoongemaakt) of zijn zwarte inlaatpijpen toch niet te vermijden.
      Paul, de monteur bij Coen die mijn distri laatst gedaan heeft, zij dat alles nog mooi schoon was. De nieuwe koppen incl, nieuwe in- en uitlaat spruitstukken, zijn gemonteerd nadat de EGR al afgesloten was dus in theorie zouden in het inlaatcircuit geen roetdeeltjes meer mogen kunnen komen.
      2001 Audi A8 quattro met een door Hartog Tuning gekietelde 2.5L V6 zelfontbrander :-)

    10. #10

      Standaard

      Je bent net te vroeg met je inlaatpijpen, Steven! Ik ga NU tandenpoetsen, en daarna deel 2 maken en daarin zal dit onderwerp nog in beeld komen. Bij het dichtmaken v/d EGR hebben we alleen die dwarse pijp helemaal schoon gemaakt, namelijk. Vandaag is de rest gedaan.
      "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
      deserves neither and will lose both!"

    11. #11

      Standaard

      De onderdelen die nog even bij de dealer gehaald moesten worden:


      Zoals gezegd waren de nokkenassen nog ruim binnen de slijtagetolerantie (de ergst versleten nok had 0,2 mm inloop, audi houdt zelf 0,5 mm als grens aan) en het betreffende hydro element was echt kapot, nl veertje klem onderin. Dit vervangen en het kan allemaal weer lang genoeg mee.

      zo stond hij er vanmorgen dus bij:






      Nokkenstok eruit gebouwd, om de hydrostoter te kunnen vervangen:






      De lagerboring van zo'n as is een mooie gelegenheid om het fenomeen 'scherptediepte' eens te proberen op je camera.
      De eerste foto is genomen met automatische belichting en sluitertijd, en manual focus op de middelste lagerkap.
      De tweede foto is genomen met handmatige belichting, met zeer kleine diafragma opening (en dus een veel langere sluitertijd)
      Je ziet dat bij de grote diafragma opening de scherptediepte veel groter is, m.a.w. het gebied waarin het beeld in focus ligt op een veel nauwer bepaalde afstand van de camera.




      De nokkenas weer op de plaats gemanouvreerd:


      Heel slim dat er markeringen op de tandwielen zitten. Heel dom dat je dat pas ziet nadat je de as er 2 keer terug uit hebt moeten halen omdat het niet klopte :-)


      Volgens voorschrift moet er op allerlei plekken vloeibare pakking tussen, nou het zal wel! Alles netjes met de norbar aangetrokken op 10 en 15 Nm:





      De inlaatpijpen; deze waren inderdaad nog vrij zwart, maar de directe aanleiding om ze eraf te halen was het gegeven dat ik bij het monteren van de diesel retourleidingkjes op de injectoren zo'n koperen ringetje verloor boven de motor, en het niet terug kon vinden.
      Eind van de avond bleek het zo'n beetje bij het linker achterwiel onder de auto te liggen.. maar ik dacht dus dat het mogelijk in de inlaatbuis gevallen was. Losgemaakt, geen ringetje wel veel roet. Dus schoonmaken:



      met de stofzuiger en een haakse krabber de kanalen in de kop ook zo goed en zo kwaad schoongemaakt. De aanslag was vooral vettig geworden (vorige keer was het meer stoffig zwart); waarschijnlijk door de versleten turbolagers.

      spruitstuk lukt natuurlijk niet met zo'n krabber, huppekee dan de hele teringzooi maar in het ultrasoonbad, in de benzine!


      Nou dat hele spruitstuk zag je na 1 keer dompelen al niet meer...


      Het resultaat is uiteindelijk nog zeker geen glimmend alu aan de binnenkant, maar de dikke korsten zijn eraf en dat is het belangrijkste.


      De Riem.

      Kappen erop:


      Riem erop, je legt hem helemaal rond en als laatste op de poelie vd linker kop, en die hang je dan pas aan de as:


      zoooo dus: bouten van beide poelies nog NIET vastdraaien:


      voorspannen van de riem, met 15 Nm op het zeskant van de spanrol: (=snaarstrak!)


      Nu kunnen de poelies vast gejast worden, en kun je de riem van de dieselpomp gaan doen:


      het op spanning zetten van die spanrol (er zit een soort 'wijzertje' aan wat het precies aangeeft) heeft nog wat voeten in de aarde omdat je natuurlijk net zo'n opengezaagde pijpdop niet hebt om een inbus doorheen te steken.
      De truc is dat je met de inbus linksom de spanrol op spanning moet zetten, en met sleutelwijdte 21 de contramoer rechtsom moet vastdraaien. Je moet de inbus dus tegen houden, anders verloopt die bij het vastdraaien van de contramoer.
      huub huub, barba truuk met de gereedschapskist:




      En zo staat dat allemaal mooi strak:


      Nu kunnen er nog wat meer kappen op en met de grote krukaspoelie begint het echt al ergens op te lijken:


      De vacuumpomp kan weer terug op zijn plaats:



      Laatste shot met nog wat meer slangen, koelwatertankje en luchtfilter op hun bedoelde plaats:




      Nu wachten we dus weer op onderdelen... de multiriem met rollen

    12. #12
      ToeToeT's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2006
      Leeftijd
      43
      Posts
      1.265
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 100

      Standaard

      Wat gaaf !!! Dat je dit zo ff kan EN dat je dit zo werkelijk fantastisch tentoon spreidt !
      Dikke 10+ voor de repo.
      IXLR8 !

      (p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

    13. #13
      wazzup01's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      04 2008
      Leeftijd
      45
      Posts
      3.217
      Kudos
      26
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ToeToeT Bekijk Berichten
      Wat gaaf !!! Dat je dit zo ff kan EN dat je dit zo werkelijk fantastisch tentoon spreidt !
      Dikke 10+ voor de repo.
      Inderdaad diep respect, ikzelf zou het zo 123 niet nadoen.
      Waar een wil is, is een weg.
      Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

    14. #14
      Steven's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2004
      Leeftijd
      45
      Posts
      12.295
      Kudos
      4

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door antiekeradio Bekijk Berichten
      Je bent net te vroeg met je inlaatpijpen, Steven!
      Hmm, ik heb nog nooit eerder een klacht gehoord over te vroeg pijpen tijdens een beurt

      Hoe werkt dat eigenlijk met de precieze afstelling van de nokkenassen tov. de krukas en de inspuitpomp tov. whatever hij aan vast zit (zo te zien de nokkenas aan de bestuurderskant) ?
      Hoe krijg je die timing weer precies goed ?
      2001 Audi A8 quattro met een door Hartog Tuning gekietelde 2.5L V6 zelfontbrander :-)

    15. #15

      Standaard

      Achteraan de cilinderkoppen zit aan de bestuurderskant de vacuumpomp, en aan de bijrijderskant een rubber/metalen dop.

      Die haal je allebei weg, en dan zie je een spleet/sleuf in de kopse kant van de nokkenas. Daar moet een plaatje van 4mm dik in, wat iets langer is dan de dikte van de nokkenas op dat punt. In de behuizing zit een uitsparing zodat de stukken die buiten de nokkenas steken maar op 1 manier terecht kunnen; dat is dus de blokkeerpositie.

      De krukas wordt geblokkeerd door de pen / stift die aan de bestuurderskant in de zijkant van het onderblok geschroefd wordt.
      de distributie staat helemaal los (de tandwielen voorop de nokkenassen kunnen gewoon draaien, als de bouten nog niet vastgetrokken zijn). je ziet ook eea nog lichtjes verdraaien bij het definitief opspannen van de riem.
      Dan gaan dus die bouten vast, en staat de zaak vergrendeld. Je moet de nokk.poelies wel tegenhouden bij het vastdraaien; dat kunnen die plaatjes achterin de kop niet bolwerken.

      De riem van de inspuitpomp moet waarschijnlijk zowieso nog bijgesteld worden, want het inspuitbegin moet je dynamisch controleren (met vag-com als de motor loopt)

      de begin afstelling is de pomp vergrendelen met de dikke inbus sleutel zoals je op de foto's ziet, en de poelie bij nokkenas in het midden van zijn afstelgebied zetten. Bijstellen gaat maar om hoogstens een paar mm dus dan zit je altijd goed.
      Laatst gewijzigd door antiekeradio; 28-05-09 om 14:37.
      "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
      deserves neither and will lose both!"

    16. #16

      Standaard

      @antiekeradio

      Knap dat je deze klus zelf kan , en natuurlijk ook aandurft.Toen bij mijn 2.5 TDI de distributie en spanrollen en overige riemen vervangen moesten worden heb ik aan een aantal goede bekende van me gevraagd die allemaal automonteur zijn of ze aan dit karwei wilden beginnen , beide zijn full time automonteur (niet bij Audi/VW werkzaam maar Opel en Mazda) maar ze durfden er toch niet aan.

      Ze waren bang dat het ze aan kennis/kunde en/of het juiste gereedschap ontbrak.
      Toen heeft een andere kennis van me , die destijds wel bij Audi/VW werkzaam was de klus voor me geklaard.

      Dit toont toch maar aan dat het niet het makkelijkste blok is om aan te sleutelen de V6 2.5 TDI , anders was 1 van de 2 monteurs wel ingegaan op mijn verzoek.

      Dus mooi en knap werk wat je hier in woord en beeld laat zien , respect.
      Laatst gewijzigd door janzeeschuimers; 25-05-09 om 11:46.

    17. #17
      Lutser Sander's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2003
      Leeftijd
      37
      Posts
      16.222
      Kudos
      302
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard

      Restecpa!

    18. #18
      Henkjan's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2003
      Leeftijd
      52
      Posts
      5.578
      Kudos
      51
      Land
      Land

      Standaard

      indrukwekkend...



      (ik blij dat t nog wel even duurt voor de d-riem bij mijn A6 hoeft...)


      quartet quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5, '96 A4 2.8 30V quattro, '01 A8 3.7 quattro

    19. #19

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janzeeschuimers Bekijk Berichten
      beide zijn full time automonteur (niet bij Audi/VW werkzaam maar Opel en Mazda) maar ze durfden er toch niet aan. Ze waren bang dat het ze aan kennis/kunde en/of het juiste gereedschap ontbrak.
      Toen heeft een andere kennis van me , die destijds wel bij Audi/VW werkzaam was de klus voor me geklaard.
      het is inderdaad wel zo'n beetje een must om toegang te hebben tot de correcte documentatie!
      "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
      deserves neither and will lose both!"

    20. #20

      Standaard

      Mooie klus, netjes gedaan ook...

      Alleen dacht ik hier ooit gelezen te hebben dat de ATF bij een bepaalde temperatuur verwisseld moest worden, maar bij jullie is dat koud gedaan?
      Audiwereld.nl: Uw retrofitspecialist

      Led upgrades | Grilles | Chiptuning | MMI retrofit | Cruise control | S-line / S / RS ombouw | Facelift upgrades| Bluetooth | DAB(+) | PDC | Camera upgrades | Schade reparatie | Velgen | VCDS

    Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •