Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 35

Onderwerp: Distributie wissel Audi 100 S4

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Leeftijd
    41
    Posts
    278
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Distributie wissel Audi 100 S4

    De UrS4 was toe aan de distributie wissel. Besloten was om geen half werk te doen. De riem, de spanrol en de waterpomp zouden vernieuwd worden. Tevens zou de centrale M18 bout van de krukaspoulie vernieuwd worden. Halverwege het proces zag ik dat de radiateur behoorlijk gammel was, dus deze is ondertussen ook besteld. Tenslotte is ook de geribde multiriem vernieuwd.

    Om te beginnen nogal wat sloopwerk. De carterplaat was er snel onderuit maar de voorbumper moest er af. De stripjes onder de koplampen moeten verwijderd worden, wat vervolgens enkele bouten blootlegt. De roosters onder in de bumper moeten er ook uit, welke dan nog twee bouten laat zien. Vervolgens in de wielkasten nog enkele schroeven los en de bumper kan eronderuit.
    De kappen rondom de radiateur moesten ook weg, net als de slotvanger en de hulp fan. Vervolgens kun je de radiateur losschroefen en opzij draaien. Een stapel blokken onder de radiateur zodat deze niet hangt.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Past: Audi 80 B4 2.3E; Audi 100 S4 2.2T H6; Audi A4 B5 1.9 TDI. Current: Audi A4 B8,5 3.0 TDI Quattro S-tronic

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Leeftijd
    41
    Posts
    278
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Dan kan de multiriem los. Daarvoor moet eerst de spanner "ontspannen" te worden. Door een (hele) grote kruis dop in de spanner te plaatsen kun je 'm tegen de veerdruk in verdraaien. Vervolgens een pen in de spanner drukken zodat hij niet terug kan veren. Spreekt redelijk voor zichzelf. De spanner vervolgens losschroeven en de riem kan verwijderd worden. Ik heb de draairichting erop getekend voor als ie eventueel terug zou gaan, maar ik besloot 'm toch preventief te vervangen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Past: Audi 80 B4 2.3E; Audi 100 S4 2.2T H6; Audi A4 B5 1.9 TDI. Current: Audi A4 B8,5 3.0 TDI Quattro S-tronic

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Leeftijd
    41
    Posts
    278
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Toen, de 5 cilinder kenners weten 'm, de bout der bouten. De met 450 Nm aangesleurde M18*1,5 bout.
    Ik heb 6 jaar geleden eens een blokkeertool gemaakt voor de krukaspulley van mijn toenmalige Audi 80 2.3. Die heb ik gelukkig nooit weggegooid. Ik heb 'm nu aangepast om 'm aan het frame van de auto te kunnen bouten zodat deze netjes op z'n plek blijft. Eigenlijk is mijn tool nog iets te licht, dat zie je aan de vervormingen van het rondsel met de uitsparing voor de pulley-nok.
    Voor degenen die denken dit met een 1/2 duims setje te kunnen doen, breng 'm maar naar de dealer. Ik was ook zo eigenwijs om eerst 3 1/2 duims verlengstukken en een wringijzer aan stront te draaien voordat ik toch maar ff een 3/4 duims setje ging lenen. De verlengstuk van 1,5 meter is ook gewoon noodzakelijk. De bout kwam vervolgens gestaag, zonder een knal of andere herrie los. Beetje jammer....
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Past: Audi 80 B4 2.3E; Audi 100 S4 2.2T H6; Audi A4 B5 1.9 TDI. Current: Audi A4 B8,5 3.0 TDI Quattro S-tronic

  4. #4

    Smile

    Die word goed onder handen genomen, groot gelijk dat je alles gelijk mee vernieuwd.
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Leeftijd
    41
    Posts
    278
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Toen was het tijd voor de waterpomp. Daarvoor moet eigenlijk de steun waaraan de dynamo en de oliepomp aan bevestigd zijn los. Het lukt ook als je deze steun een beetje "oplost", dat wil zeggen de bouten ervan losdraaien zodat de steun een beetje los ligt. Met een beetje friemelen heb je dan de waterpomp eruit. Het aanlegvlak van de o-ring van de waterpomp was nogal ingevreten en gecorrodeerd. Dit heb ik zo goed mogelijk schoongebikt en netjes gemaakt met scotchbrite. De oude waterpomp zag er nog goed uit en naar mijn mening nog helemaal niet versleten, toch gaat er een nieuwe in. We zijn er nu toch.
    Ik monteer alle afdichtingen altijd met een klein randje pakkingskit. Zeker met de ingevreten aanlegvlak leek me dit geen slecht idee. Baat het niet, dan schaadt het ook niet.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Past: Audi 80 B4 2.3E; Audi 100 S4 2.2T H6; Audi A4 B5 1.9 TDI. Current: Audi A4 B8,5 3.0 TDI Quattro S-tronic


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Leeftijd
    41
    Posts
    278
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    De spanrol was aan de beurt.
    Ik had per ongeluk de hele spanrol incluis steun besteld in plaats van de spanrol alleen. Mea Culpa. De oude spanrol was eigenlijk net als de waterpomp nog in prima staat. Zelfs de speling van het lager kwam op het gevoel overeen met de nieuwe. Toch maar vernieuwen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Past: Audi 80 B4 2.3E; Audi 100 S4 2.2T H6; Audi A4 B5 1.9 TDI. Current: Audi A4 B8,5 3.0 TDI Quattro S-tronic

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Posts
    657
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heitec Bekijk Berichten
    De spanrol was aan de beurt.
    Ik had per ongeluk de hele spanrol incluis steun besteld in plaats van de spanrol alleen. Mea Culpa. De oude spanrol was eigenlijk net als de waterpomp nog in prima staat. Zelfs de speling van het lager kwam op het gevoel overeen met de nieuwe. Toch maar vernieuwen.
    Goed bezig, blijft een erg leuke auto!
    kon ik het maar.
    A6, 2000 2.7 BiTurbo ~360pk(257kW)/490Nm Hartog tuned, Hartog repaired, Hartog maintained ;-)

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Leeftijd
    41
    Posts
    278
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    De nieuwe riem kon nu geplaatst worden. Ik heb eerst gechecked of de spie in de pulley geen haarscheuren vertoonde, dit schijnt nog wel eens het geval te zijn. De mijne was prima in orde. De bout die de pulley op z'n plek houdt moet met 450 Nm aangetrokken worden. (350 Nm als je de speciale VAG tool hebt). Ik heb een grote momentsleutel geleend (200 - 600 Nm) voor deze klus. Ik heb een nieuwe krukasbout gehaald, je wil niet dat deze afbreekt op zo'n moment. Een klein likje locktite blauw erop en aantrekken maar. In stapjes van ca 25 Nm heb ik de bout aangehaald tot de voorgeschreven 450 Nm.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Past: Audi 80 B4 2.3E; Audi 100 S4 2.2T H6; Audi A4 B5 1.9 TDI. Current: Audi A4 B8,5 3.0 TDI Quattro S-tronic

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Leeftijd
    41
    Posts
    278
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Met behulp van een momentsleutel heb ik de spanrol op spanning gebracht. Dit is ca 25 Nm.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Past: Audi 80 B4 2.3E; Audi 100 S4 2.2T H6; Audi A4 B5 1.9 TDI. Current: Audi A4 B8,5 3.0 TDI Quattro S-tronic

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Leeftijd
    41
    Posts
    278
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Ten slotte de nieuwe multi riem erom en de zelfspanner weer gemonteerd. Op dit moment wacht ik nog op de nieuwe radiateur die in backorder staat, als deze binnen is zal ik dit topic vervolgen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Past: Audi 80 B4 2.3E; Audi 100 S4 2.2T H6; Audi A4 B5 1.9 TDI. Current: Audi A4 B8,5 3.0 TDI Quattro S-tronic

  12. #11

    Standaard

    Mooi werk Anne! Handige tool die je voor die 'monsterbout' hebt gemaakt, wat een arm heb je daar voor nodig om die los te krijgen!
    Is de waterpomp ook verkrijgbaar met metalen schoepen? Ik zag op de foto dat jouw nieuwe pomp kunststof schoepen heeft, ik weet dat bij bmw de pomp ook met metalen schoepen verkrijgbaar is. Weer wat robuuster, alhoewel de kunststof variant van Audi het ook prima uithoudt (mijn oude was ook kunststof, ook geen schade oid.).
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Leeftijd
    41
    Posts
    278
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door damaX Bekijk Berichten
    Is de waterpomp ook verkrijgbaar met metalen schoepen? Ik zag op de foto dat jouw nieuwe pomp kunststof schoepen heeft, ik weet dat bij bmw de pomp ook met metalen schoepen verkrijgbaar is. Weer wat robuuster, alhoewel de kunststof variant van Audi het ook prima uithoudt (mijn oude was ook kunststof, ook geen schade oid.).
    Sterker nog, de oude waterpomp was met metalen schoepen. Ik moest ook even slikken met het wisselen van de pomp, maar ik ga er even vanuit dat meneer Audi er goed over nagedacht heeft met het vervangen van metalen schoepen door kunststof.
    Past: Audi 80 B4 2.3E; Audi 100 S4 2.2T H6; Audi A4 B5 1.9 TDI. Current: Audi A4 B8,5 3.0 TDI Quattro S-tronic

  14. #13

    Standaard

    Vreemd is dat. En het onderdeelnummer was wel identiek?
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  15. #14

    Standaard

    heb je het krukastandwiel ook geinspecteerd op scheurtjes?
    Laatst gewijzigd door quattrostyle; 28-08-09 om 21:05.
    my first quattro was a wilkinson

  16. #15

    Standaard

    mooi werk!

    Ik kan me herinneren dat er bewust voor de kunstof schoepenwiel gekozen is... waarom precies weet ik niet meer.

    Iets van corrosie. En er was nog iets...

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Leeftijd
    41
    Posts
    278
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattrostyle Bekijk Berichten
    heb je het krukastandwiel ook geinspecteerd op scheurtjes?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heitec Bekijk Berichten
    ... Ik heb eerst gechecked of de spie in de pulley geen haarscheuren vertoonde, dit schijnt nog wel eens het geval te zijn. De mijne was prima in orde. ....
    Deze bedoel je toch? Of zijn er nog meer zwakke punten?
    Past: Audi 80 B4 2.3E; Audi 100 S4 2.2T H6; Audi A4 B5 1.9 TDI. Current: Audi A4 B8,5 3.0 TDI Quattro S-tronic

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Leeftijd
    41
    Posts
    278
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door damaX Bekijk Berichten
    Vreemd is dat. En het onderdeelnummer was wel identiek?
    Heb ff niet meer gekeken naar nr van oude pomp. Nieuwe pomp schijnt toch OEM replacement te zijn. (opgezocht in VAGCAT)
    Past: Audi 80 B4 2.3E; Audi 100 S4 2.2T H6; Audi A4 B5 1.9 TDI. Current: Audi A4 B8,5 3.0 TDI Quattro S-tronic

  19. #18

    Standaard

    Nou ja, wat W al zegt, in ieder geval heb je met kunststof geen corrosie. Zal ook wel sterk zat zijn toch?
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  20. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heitec Bekijk Berichten
    Deze bedoel je toch? Of zijn er nog meer zwakke punten?
    die bedoel ik idd, ik neem er geen risico mee, maar als er geen scheurtjes zijn zal het wel goed gaan denk ik.
    my first quattro was a wilkinson

  21. #20
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    wat een mooie klus, ook leuk om zelf te doen! geeft je veel voldoening, en blijft een gave bak hoor.
    Ben benieuwd naar het vervolg
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •