Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: How-to: oliepomp vervangen A4 B5

  1. #1
    Muschkie
    Guest

    Standaard How-to: oliepomp vervangen A4 B5

    Zoals besproken in mijn voorsteltopic;

    Oliepomp 1.8T 20v.

    Wellicht een nuttige bijdrage voor het zelf vervangen van een oliepomp als je geen brug tot je beschikking hebt.

    Stap 1; Zet de auto op de handrem, en in de vierde versnelling.
    Stap 2; Draai de voorste wielbouten los, en zet de voorzijde op de krik/kriksteunen (doe dit zo hoog mogelijk).
    Stap 3; Verwijder de voorwielen.
    Stap 4; Verwijder de motor beschermplaat.
    Stap 5; Tap de motorolie af.
    Stap 6; Verwijder de stabistang van het subframe.
    Stap 7; Draai het voorste motorsteuntje onder de radiator los. (verwijderen lukt nog niet...)
    Stap 8; Zet een krik onder de aircopomp, en krik deze 1 slag omhoog.



    Stap 9; Draai de voorste motorsteunen (link + rechts) los van het subframe, en verwijder deze.



    Stap 10; Draai de achterste bouten van het subframe los, LET OP VERWIJDER DEZE NOOIT, ANDERS LIGT JE MOTOR OP DE GROND, OF ERGER JE LIGT ER ZELF ONDER!!
    Stap 11; Je subframe is nu ongeveer 15 cm gezakt. Dit heeft nu het resultaat dat je makkelijker bij de carterbak kunt komen.
    Stap 12; Draai de retourleiding van de turbo los van de carterbak, en verwijder de stekker van de oliesensor in de carterbak.



    Stap 13; Draai nu de boutjes van de caterbak los. Denk hierbij aan de twee boutjes die achter het vliegwiel verborgen liggen. Deze kun je losdraaien door het vliegwiel te draaien, en te zorgen dat de uitsparing van het vliegwiel precies voor de boutkop uitkomt. (is ff pielen, maar prima te doen).
    Stap 14; Verwijder de carterbak.
    Stap 15; Verwijder de oliepomp, en draai het aanzuigbochtje van de pomp. ( vergelijk de tandwielen van de oude en de nieuwe oliepomp eens....)
    Stap 16; Blaas met remreiniger en (indien mogelijk) perslucht de zeef helemaal schoon. Prik van te voren met een naald alle gaatjes van de zeef goed door! Je kunt dit controleren door een lamp aan de andere zijde van de zeef te houden, en door de zeef te kijken. Je ziet dan dit;



    Stap 17; Monteer de nieuwe oliepomp (spant zich automatisch op de kettingspanner), en het schone zeefpijpje.



    Denk om vloeibare pakking tussen de flens van het pijpje en de oliepomp. Als dit niet goed afgedicht wordt, dan zuigt je pomp niet genoeg olie op!!

    Stap 18; Maak de caterbak en het onderblok goed schoon, en monteer met vloeibare pakking de carterbak. Dit is ff een rotklusje, omdat je weinig ruimte hebt om de caterbak onder het subframe door kunt krijgen zonder de vloeibare pakking te raken.

    Stap 19; Monteer alles vanaf stap 13 terug naar stap 1! Vergeet niet om vloeibare pakking tussen de turbo retour te smeren, en de olieaftapplug te vervangen!!

    Vervolgens een vers oliefilter en olie erin, en operatie geslaagd.

    Denk er om dat je de auto na afloop laat uitlijnen omdat je subframe los is geweest.

    Veel suc6!
    Laatst gewijzigd door Muschkie; 26-03-10 om 16:13.

  2. #2

    Standaard re: How-to: oliepomp vervangen A4 B5

    Nice job!


    Maar begrijp ik nu goed dat je de motor van bovenaf niet opvangt met een takel o.i.d. maar dat de hele motor op dat bokje (met dat blok hout) rust?
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

  3. #3
    Muschkie
    Guest

    Standaard re: How-to: oliepomp vervangen A4 B5

    Jep, dat wil prima. De motor weegt ong. 225 kg, en hangt nog in de achterste steunen vast. Desalniettemin is het natuurlijk wel vreselijk belangerijk dat je de achterste subframe bouten ook niet verwijderd, maar gewoon paar slagen los draait. Anders heb je natuurlijk de motor + bak + subframe op je liggen.... Denk niet dat je dat na verteld. Je kunt voor de zekerheid een touw of sjorband om het blok leggen, maar van onder met een krik op de aircosteun is erg praktisch, je kunt zo een beetje met de motorhoogte t.o.v. de ruimte tussen je subframe spelen.

  4. #4
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: How-to: oliepomp vervangen A4 B5

    waarom al dat geprutst met vloeibare pakking, je kan toch gewoon een nieuwe caterpanpakking scoren is vele malen netter!
    zelfde voor de rest. Verder wel duidelijke en heldere uitleg top!
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  5. #5
    A4ringen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Posts
    1.576
    Kudos
    20
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: How-to: oliepomp vervangen A4 B5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeV Bekijk Berichten
    waarom al dat geprutst met vloeibare pakking, je kan toch gewoon een nieuwe caterpanpakking scoren is vele malen netter!
    zelfde voor de rest. Verder wel duidelijke en heldere uitleg top!
    Als je de nieuwe carterpanpakking zonder vloeibare pakking terugplaatst dan dicht hij niet goed af tegen het motorblok dus blijft ie een beetje lekken of erg zweten.
    Audi A4 (B6) 1.8T 2XXpk - Hartog Tuned.
    2,75'' Milltek Hi-flow Sport Cat/2,5'' Milltek Sport Exhaust System/Forge FMDVSPLTR/Bosch 450cc/Pipercross/RS4 Airbox/KW Coilover Kit Var. 1/312-255mm Brakes/19'' Sportec Mono 10


  6. #6
    Muschkie
    Guest

    Standaard re: How-to: oliepomp vervangen A4 B5

    Ik zal het nog sterker vertellen..... Er zat helemaal geen carterpakking tussen, en ik weet zeker dat er ook nooit eentje heeft gezeten. Dus ook geen nieuwe gemonteerd. Als je gewoon goede vloeibare tjap gebruikt is er niks aan de hand. Je moet ook niet de tjap aan de carterbak smeren voor de montage, maar aan het onderblok. Dan wordt het ook geen smeerboel.

  7. #7
    A4ringen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Posts
    1.576
    Kudos
    20
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: How-to: oliepomp vervangen A4 B5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie Bekijk Berichten
    Er zat helemaal geen carterpakking tussen
    Huh? bij mijn 1.8 20v zat wel gewoon een carterpakking.

    Idd, volgens mij als je de goede vloeibare pakking gebruikt, dus die er bedoeld voor is, kan het niet zoveel kwaad, maarja ik ben geen automonteur dus ik kan er misschien wel helemaal naast zitten.
    Audi A4 (B6) 1.8T 2XXpk - Hartog Tuned.
    2,75'' Milltek Hi-flow Sport Cat/2,5'' Milltek Sport Exhaust System/Forge FMDVSPLTR/Bosch 450cc/Pipercross/RS4 Airbox/KW Coilover Kit Var. 1/312-255mm Brakes/19'' Sportec Mono 10

  8. Ad
  9. #8
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: How-to: oliepomp vervangen A4 B5

    ah oke weer wat geleerd ik dacht als je de boel netjes schoonmaakt en een verse pakking plaats en de bouten op juiste nm waarden aandraait dat er geen vloeibare pakking nodig is.... Zit dit er af fabriek dan ook met vloeibare pakking in?
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  10. #9

    Standaard re: How-to: oliepomp vervangen A4 B5

    ja, affabriek ook met vloeibare pakking afgedicht. Gebruik goeie olie/temperatuurbestendige vloeibare pakking, het liefst origineel. Let wel op dat je niet te veel aanbrengt. Te veel pakking wordt er tussenuit geperst en beland uiteindelijk weer in de carterpan met alle gevolgen van dien.
    Huidig: '98 A4 Limousine 1.8 20V ADR Quattro
    Vorig: '91 80 type 89 1.8S Comfort Edition

  11. #10
    Muschkie
    Guest

    Standaard re: How-to: oliepomp vervangen A4 B5

    Je moet de pakking gewoon goed gedoseerd aanbrengen, en laten drogen voor je de olie erin giet. De operatie is bij mij prima gelukt, alleen ratelen de tuimelaars ongeveer 1 seconde na de koude start. Daarna is het weg, en blijft het weg.

    Ik zou iedereen willen adviseren om na vervanging van de pomp niet te lang te wachten met de eerste oliewissel, en daarbij een oliespoeler van Wynn's erin te gooien voor de olie afgetapt wordt. De aangekoekte resten die zijn blijven hangen in de zeef van de pomp zitten echt niet alleen in de pomp, maar waarschijnlijk ook in de toevoer van de oliesproeiers bij hydraulische klepstoters. Hierdoor kan het gebeuren dat je na het starten de kleppen een hele korte tijd (lees; 1 of 2 seconden) hoort tikken. Als je de olievuldop losdraaid krijg je een aardige indicatie van de vervuiling in je motorblok.

    Wil je het vervolgens helemaal goed uitsluiten en controleren moet je na vervanging van de pomp een oliedruktest uitvoeren.

  12. #11

    Standaard re: How-to: oliepomp vervangen A4 B5

    ^^ Spoelen voordat je olie wisselt is altijd goed alleen zou ik geen Wyn's nemen maar TUNAP 327. Dat is professioneel spul en werkt echt (eigen ervaring).

    http://www.tunap.com/nl/bedrijfstakk...cten/p327.html


    Oliedruk testen is inderdaad een must, beter nog rij je met een 1.8T gewoon altijd met een oliedrukmeter rond. Bedenk me in 1 keer dat ik de mijne ook nog moet monteren....
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

  13. #12

    Standaard re: How-to: oliepomp vervangen A4 B5

    hoe zet je zo'n oliedruk meter er eigelijk in, vervang je deze voor de oliedruksensor of zoiets

    en een olietemp sensor?
    Geen 80 in z'n vijf, maar 80 in z'n Drive

  14. #13

    Standaard re: How-to: oliepomp vervangen A4 B5

    T-stuk of je kunt een duo-sensor kopen, daarin zit een meet-sensor en een schakel-sensor voor je oliedruk-waarschuwing.

    Olietemp kan op je filterhuis (zit er bij mij OEM in). Een andere optie is een steel-sensor in de carterpan maken (dat is eigenlijk de beste plek om te meten).
    Laatst gewijzigd door Malanca; 03-04-10 om 10:34.
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2018
    Leeftijd
    60
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe

    Standaard re: How-to: oliepomp vervangen A4 B5

    Bedank voor de how to do oliepomp vervangen Audi A4 1.8 , allereerst respect voor diegene die het zonder brug doen. Ik zou dat niet adviseren. Ik moest aan de voorkant wel de spanner, mutiriem van de aircopomp en onderplaat daarvan verwijderen om de carterpan los te krijgen. He vinden van de uitsparing in het vliegwiel is nog wel even een dingetje. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat deze inbusboutjes naar de versnellingsbak rollen ze blijven wel voor het vliegwiel liggen. Al met al toch een uurtje of 6 bezig geweest. Gr Bert

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •