Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 58

Onderwerp: How To: Draagarmen vervangen A4 B5

  1. #1

    Lightbulb How To: Draagarmen vervangen A4 B5

    How to: Draagarmset vervangen A4 1998.

    Hier staat hij dan...
    1.jpg
    Heb de auto op een 2 koloms hefbrug gezet.
    1: Draai de wielen eraf en spuit de los te halen moeren in met WD40.
    2: Draai deze bout met moer los: (van de bovenste draagarmen)
    2.jpg
    3: Draai deze bout met moer los: (van de veerpoot)
    3.jpg
    4: Draai deze 3 bouten los zet hiervoor de motorkap open (van de veerpoot)
    4.jpg
    5: draai deze moeren met bouten los eerst 1 en draai hierna de nieuwe weer vast, daarna de andere en hierna de nieuwe vast.
    Dit omdat je ze precies wilt monteren zoals ze zaten.
    5.jpg
    6: Monteer het geheel weer.
    7.jpg

    8: Ga hierna de onderste draagarmen vervangen.
    Draai de bouten en moeren los van de 2 onderste draagarmen:
    8.jpg
    9.jpg
    Draai hierna de moeren van de kogels los en de bouten met moeren van het stabilisator stangetje.
    Laat het subframe iets zakken om de achterste onderste draagarmbout eruit te krijgen: zie foto`s


    (deze 2 foto`s zijn niet van mij was deze vergeten, heb ze van internet geplukt)
    Draai de bout "18" een stuk los maar laat hem er wel inzitten! ook aan de andere kant.
    Hierna de boutjes "13" deze kun je wel helemaal eruit nemen.

    Draai de moeren van de fuseekogels los "18".
    Hierna kun je de armen er met een hamer uittikken.

    Monteer alles weer:
    10.jpg
    11.jpg
    Ik had de moeren nog even ingespoten met tectyl zodat ze niet zouden gaan roesten.

    En je bent klaar.
    Monteer de wielen weer en laat de auto zakken.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    • Bestandstype: jpg 6.jpg (165,9 KB, 661 keer bekeken)
    Laatst gewijzigd door Richard Audi; 16-08-10 om 14:13. Reden: How to gemaakt.
    in een Audi ga je niet zitten....... Een Audi trek je aan.

  2. #2

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    Van how-to's kunnen we er niet genoeg van hebben!

    Welke armen heb je?

  3. #3

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    Als je de bovenste draagarmen voor bedoeld, veel succes! Ik heb het net vandaag achter de rug, op zich prima te doen maar die lange M10x100 bout is een big bad m@therf@cker. Uiteindelijk los gekregen door de kop eraf te zagen en aan de draad-kant met de moer + steeds meer ringen het stuk eruit te trekken (draaien).

    Zorg in ieder geval voor geschikt vervangend montagemateriaal (bouten en moeren).
    Laatst gewijzigd door Malanca; 10-08-10 om 20:35.
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

  4. #4

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    Die lange bouten moet je inderdaad op voorraad hebben, want er sneuvelt er minstens 1!

    Verder is een how-to zeker nuttig, dus laat maar komen!
    Audi A4 B7 1.9 tdi l 19" New RS6 wielen l 45/30 mm verlaging

  5. #5

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    Kom maar op met een How To, want binnenkort ben ik ook aan de beurt,....

    Ik hoor gerommel in het vooronder.
    Mijn andere hobby www.barbeel.eu


  6. #6

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Malanca Bekijk Berichten
    Als je de bovenste draagarmen voor bedoeld, veel succes! Ik heb het net vandaag achter de rug, op zich prima te doen maar die lange M10x100 bout is een big bad m@therf@cker.
    Hahaha, so true. Die van mij gaf zich pas over toen de torch tevoorschijn werd gehaald.

    Ik heb sowieso alle bouten en moeren vervangen, gewoon omdat het kan en voor mijn eigen gerustheid.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Posts
    2.458
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    Howtos zijn altijd goed

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Malanca Bekijk Berichten
    Als je de bovenste draagarmen voor bedoeld, veel succes! Ik heb het net vandaag achter de rug, op zich prima te doen maar die lange M10x100 bout is een big bad m@therf@cker. Uiteindelijk los gekregen door de kop eraf te zagen en aan de draad-kant met de moer + steeds meer ringen het stuk eruit te trekken (draaien).

    Zorg in ieder geval voor geschikt vervangend montagemateriaal (bouten en moeren).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 030 Bekijk Berichten
    Hahaha, so true. Die van mij gaf zich pas over toen de torch tevoorschijn werd gehaald.

    Ik heb sowieso alle bouten en moeren vervangen, gewoon omdat het kan en voor mijn eigen gerustheid.
    http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=414693

    Laatst gewijzigd door saso; 11-08-10 om 09:51.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    ^ Jep, die had ik ook al gespot en met die tips ben ik eruit gekomen. Warmstoken heb ik ook gedaan maar dan met een verfstripper het wiellagerhuis verwarmen. Daarmee spaar je rubbers van de nog goede arm (het hoeft ook niet idioot heet te worden). Flink wat Caramba (of WD40) gebruiken, bout met moer erop een stukje eruit tikken zodat je de kop af kan zagen. Even wringen om de zaak in beweging te krijgen en het gaat lukken. Geduld bewaren, niet als een idioot met een moker gaan meppen want dan beschadig je geheid e.e.a.

    De nieuwe bout lekker dik in het kopervet, NIEUWE borgmoer gebruiken (!) en tot slot heb ik alles dichtgetectyleerd voor evt. een volgende keer. Nu gaat het me erom om door de APK te komen. Armpje had een maat van mij gelukkig nog liggen van een Passat.
    Eigenlijk een rare montage, lekker open en bloot klaar voor de pekel-aanval -_-

    TIP zorg voor een goede dop 16 (Hazet bij voorkeur).
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

  10. #9
    j03p's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    1.030
    Kudos
    11
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    De veerpoot moet er uit. Als je nou de bouten van de chassiszijde van de bovenste draagarmen, andersom erin doet, kunnen ze de volgende keer eruit zonder dat de veerpoot lops moet....
    Daily: Citroen C6 2.7 HDiF 2007 modded | Winter: Audi A4 Avant TDI Quattro 1997 stock | Zomer: Audi 90 TD 1986 AFN mTDI 12mm/pp764/T3
    Extra: Audi 80 1.6 Weber DCOE | RIP: Audi A4 Avant TDI 1996 + 15 others since 2003

  11. #10

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    Oke, zal wel even een How to maken.. Werk in een garage dus heb het geluk dat ik een luchtsleutel bij de hand heb en een 2 koloms hefbrug.
    Draagarmset is van Moog (incl alle bouten), kost wel wat, maar heb liever een bekend merk dan dat ik na een jaar de bende weer kan vervangen.
    Maandag begin ik eraan, dus dan zien jullie de foto`s etc wel verschijnen.
    Laatst gewijzigd door Richard Audi; 11-08-10 om 18:08.
    in een Audi ga je niet zitten....... Een Audi trek je aan.

  12. #11
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    Richard,


    slim slim slim, ik had 8 maand geleden een tjaptjoy set gekocht voor 200 euro. En wat denk je 8maanden later APK afkeur draagarmen kogels nog geen ruimte maar alle rubber hoesjes kogelzijden dus niet de rubbers in de draagarmen waren uitgedroogd en gescheurd
    commentaar garage, goedekope S&^yT kwaliteit set. Met lage kwaliteit rubber, had alles goed op moment nagetrokken en op de juiste wijze geinstalleerd maar goed had ik ook niks aan kunnen doen, dus nu inderdaad een complete set van MOOG gehaald slik wat een prijzen :-) maar na montage een wereld van verschil wagen heeft nog nooit zo strak gereden nu een weekje eronder. Zal vd week uitlijnen. Succes!
    Laatst gewijzigd door MikeV; 15-08-10 om 07:59.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  13. #12

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    Ja soms is goedkoop, duurkoop.
    Niet altijd je had ook geluk kunnen hebben.. Blijft vervelend natuurlijk, Zat er op die tjaptjoy set geen garantie?
    in een Audi ga je niet zitten....... Een Audi trek je aan.

  14. #13

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    Ik zou voor dergelijke kritische (en veiligheids-!) onderdelen geen bami-spullen monteren. Ik begrijp ook niet dat mensen daarop willen besparen, geld is voor mij in het geval van veiligheid geen discussie. (net als harakiri bandjes uit de mongolese jungle).
    Laatst gewijzigd door Malanca; 15-08-10 om 10:59.
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.879
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    Dito. Maar voor sommige mensen zijn die paar rotcenten blijkbaar belangrijker.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15
    coupé's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    10.129
    Kudos
    155
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    nu kost het drie keer zoveel, ach ja iedereen komt er ooit een keer achter.
    ik had van de week zo'n moment met verven, troep van de GAMMA en praxis 6x schilderen en nog niet dekken. 1x wijzonol erop en klaar kost een paar centen, maar dan heb je wat..
    Audi A2 1.4 aua

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.879
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    En het blijft dubbel zo lang zitten. Tenzij je van schilderen houdt, vind ik dat ook een voordeel (maar misschien vinden sommigen het leuk om hun ophanging los te halen?).
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17
    j03p's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    1.030
    Kudos
    11
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    Ik heb de tjapchoi set er ook op liggen.
    Misschien heeft er er mee te maken;
    Op een gegeven moment zijn de bussen van de draagarmen, verbeterd (zie Meyle HD),
    maar ik heb het idee dat de cheap setjes, gewoon 'replica's' zijn van de originele, non-modified draaramen van 'vroeger'. Dus zonder deze verbeteringen.

    Maar nog steeds wel geklapper uit het vooronder.. Ik vermoed motorsteun.
    ALles nog even geinspecteerd, rubbers van armen zijn OK.
    Dus ik bekijk het nog een paar maanden, anders ga ik voor de FEBI set.

    Is het trouwens niet zo, dat je de busjes in moet oliën, als je de monteert?
    Ook wat WD40 aan de fuseezijde, waar beide bovenste draagarmen in vallen. Dan draaien ze makkelijker en komt de geometrie ten goede
    Laatst gewijzigd door j03p; 15-08-10 om 11:46.
    Daily: Citroen C6 2.7 HDiF 2007 modded | Winter: Audi A4 Avant TDI Quattro 1997 stock | Zomer: Audi 90 TD 1986 AFN mTDI 12mm/pp764/T3
    Extra: Audi 80 1.6 Weber DCOE | RIP: Audi A4 Avant TDI 1996 + 15 others since 2003

  19. #18

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    In-oliën?? WD-40????

    Daar heb ik nog nooit van gehoord. WD-40 gebruik je enkel bij het losmaken.

    Die bussen zitten vast dmv een bout, dus olie heeft daar juist geen zin en zal eerder de rubbers aantasten. Het draaipunt aan de buitenzijde is een kogel die met vet gesmeerd is en ingekapseld dmv een rubberhoes. De fusee zit vast in het wiellagerhuis...als het goed is tenminste!
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

  20. #19
    j03p's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    1.030
    Kudos
    11
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    WD40 gebruik ik om los te maken en om gangbaar te houden tijdens montage.

    Ik weet hoe de bussen vast zitten.

    Ik bedoel, de wielzijde van de bovenste draagarmen. Die met een groef in de 'pin' die in de fusee gaat.
    Deze pinnen met groef, zouden een beetje moeten kunnen draaien bij montage, voor het krijgen van perfecte wielstand als je de krik weer omlaag zet. Dus spuit daar WD40 in (Dus niet in kogel of rubber, puur in de fusee/bout/2 pinnen combinatie).

    EDIt: ik snap wat je bedoelt.. Dus je denkt dat er 0,0 beweging in de pinnen zit, ook al heb je de lange bout van de 2 bovenste draagarmen nog niet helemaal vastgedraaid?
    Laatst gewijzigd door j03p; 15-08-10 om 12:01.
    Daily: Citroen C6 2.7 HDiF 2007 modded | Winter: Audi A4 Avant TDI Quattro 1997 stock | Zomer: Audi 90 TD 1986 AFN mTDI 12mm/pp764/T3
    Extra: Audi 80 1.6 Weber DCOE | RIP: Audi A4 Avant TDI 1996 + 15 others since 2003

  21. #20

    Standaard Re: Draagarmset vervangen HOW TO?

    Ik laat die binnenste bout gewoon los met de moer erop, laat de krik zakken met een blok hout onder het wiellagerhuis zodat de veerpoot in-veert, als dit op de juiste hoogte staat dan draai ik die bout vast.
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •