Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 31

Onderwerp: Buitenspiegel vervangen type 89

  1. #1
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Buitenspiegel vervangen type 89

    Zo, vanavond de linker buitenspiegel van mijn 80 eindelijk vervangen door een exemplaar van de sloop. Hij was er een half jaar geleden of zo afgetrapt toen ik mijn auto op de P(ik)+R(oof) parkeerplaats van het station had staan, de 'nieuwe' spiegel lag er ook al even.
    Met een APK voor de deur (OK, ik heb al een half uur geen APK meer op mijn auto) moest-ie vervangen worden en vanavond kon ik dat in luxe doen: overdekt, warm en goed verlicht.
    Deze beschrijving geldt ook voor de Audi 90 type 89 en deels ook voor de Coupé, Cabriolet en B4-modellen.

    Ik heb foto's gemaakt, die zal ik morgen even plaatsen.

    Het is een handbediende spiegel, een elektrische is makkelijker te vervangen (tenminste: je hoeft de deur niet te splitsen). Het splitsen van de deur betekent dat je de bovenbouw moet demonteren en na het monteren opnieuw moet stellen om fluiten van de rubbers te voorkomen. Bij mij floot-ie al, dus ik heb de gelegenheid te baat genomen om 'm eindelijk goed af te stellen. Een testritje gaf aan dat-ie tot 180 km/u niet meer fluit.

    Je begint met het losnemen van de raamslinger. Schroevendraaier onder de knop, dan schuif je de afdekking eraf en schroef je 'm zo los.
    Dan zitten er in de deuropening bovenaan het deurpaneel twee schroeven.
    Twee onderin de handgreep, als je het onderste deel van de handgreep eruit neemt zie je nog vier schroeven zitten. Tenslotte het chromen hendeltje van de deurontgrendeling naar je toe trekken en (jezelf bijlichtend met een zaklamp) in de donkere diepte daaronder een schroefje zoeken. Je kunt de deurontgrendelingshendel nu met schelp en al aan één kant naar buiten trekken en aan de andere kant 'm om het deurpaneel heen trekken. Je kunt nu het deurpaneel naar boven schuiven en 'm over de vergrendelingspin heen tillen. Pas op met de rubberen pakkinkjes die onder elke paneelhaak liggen, als je ze kwijtraakt gaat de deur rammelen.

    Teken de stand van de vier bouten aan weerszijden van de deur (in de deuropeningen) af zodat je straks een referentie voor de montage hebt. Deze schroeven zitten verborgen dus ik heb gewoon een kraspen gebruikt. Roesten doet het toch niet... Om krassen te voorkomen, is het makkelijk om de bovenbouw met twee man van de deur te tillen. Klik wel eerst de vergrendelingspin los, er zit een klemmetje over en als je die losmaakt kun je 'm er gewoon uithalen.
    Je kunt nu de spiegel een halve slag draaien naar de deur toe, waardoor de inbusbouten zichtbaar worden. Maak deze los, goed onthoudend in welk schroefgat de achterste bout zit (twee mogelijkheden).

    De nieuwe spiegel weer monteren, de stelkabel doorvoeren in de deur en de bovenbouw (let op dat-ie niet klem komt te zitten) en weer met twee man de bovenbouw op de deur zetten. Het is een goed idee om één man de bouten te laten vastzetten (niet helemaal, zodat je nog wat kunt stellen) terwijl de ander de bovenbouw op zijn plaats houdt.

    Als de bovenbouw er weer opzit kun je de deurvergrendelingspin van bovenuit in de deur laten zakken en weer monteren. Nu komt een lastige klus: alle rubberen pakkinkjes (Audi noemt ze koordjes) weer in de deur leggen en van bovenaf het deurpaneel langs de deur omlaag laten zakken tot de vergrendelingspin door het gaatje loopt en de haken weer in de deur rusten. Duw het paneel goed op zijn plaats en breng de schroeven weer aan. Let op: het haakje van de chromen deurontgrendelingshendel moet door de betreffende opening in het deurpaneel steken!

    Zet alles weer vast, met als lastigste klus het schroefje onder de chromen hendel. Dit schroefje is zeer lastig op zijn plaats te krijgen en ik ben er wel eens een uur mee bezig geweest. Let ook op de stand van de raamslinger: als het raam omhoog is, staat de slinger schuin omhoog, met de knop richting deurscharnieren (dit gaat inderdaad niet op voor auto's met elektrische ramen).

    Deze klus heeft me van auto binnenrijden tot auto buitenrijden ongeveer anderhalf uur gekost.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  2. #2
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Nice bed-time story

    Dus de spiegel loshalen doe je van binnenuit begrijp ik.
    Okiedokie.

    /me heeft nog de wens om de spiegels verwarmd te maken.
    Dat betekent imho de glazen loshalen (weet nog niet hoe) en een plus en min draad naar binnen toe trekken en koppelen aan de achterruit-blower knop (achterruitverwarming in een coupé).
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Spiegelglas demonteren: spiegel zo draaien dat je de wolken bekijkt, schroevendraaier erachter en voorzichtig wrikken. Er zit een kroonvormige klem op het spiegelglas gelijmd die klemt om een schijf in het spiegelhuis. Je moet de schroevendraaier tussen twee poten van de kroon inwurmen en 'm voorzichtig loswrikken van de schijf.

    Verwarmde spiegelglazen zijn reteduur!
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Verwarmde spiegelglazen zijn reteduur!
    Ik dacht met een paar tientjes per glas klaar te zijn.
    Drat drat 'n dubble drat
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    OK, het is om de een of andere vage reden weer eens niet mogelijk om foto's te uploaden.

    Upload fout: Kan het attachment niet uploaden naar ./files/
    Jullie zullen het dus even zonder beeld moeten doen...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard

    Hmmmm harde schijf van de server zat vol.... zou nu weer goed moeten gaan...
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  7. #7

    Standaard

    Bedankt Tom voor dit verslag! Kan ik zeker nog wel eens gebruiken denk ik.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Verwarmde spiegelglazen zijn reteduur!
    Ik dacht met een paar tientjes per glas klaar te zijn.
    Drat drat 'n dubble drat
    Laat ff weten wat die dingen kosten als je ze tenminste nog gaat bestellen.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    OK, hier hebben we dan eindelijk de foto's.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Standaard

    Sjonge Tom, wat weer een verhelderende reportage Misschien zou je je verzamelde werk eens moeten uitgeven iig bedankt voor dit duidelijke relaas

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Horch
    Misschien zou je je verzamelde werk eens moeten uitgeven
    Dat heet werkplaatshandboek...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Standaard

    Ey dat van die bovenbouw is wel interessant Een kiek'n hoe het daar bij mij mee staat (hoewel ik niet het idee heb dat ik veel windgeruis heb).
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  13. #12

    Standaard

    Aha, vroeg me al af waarom de bovenbouw eraf moest....Slim hoor 'Auto union A.G.'..... Als ze ff een grotere sparing gemaakt hadden :? was dat wat makkelijker gegaan. Mooie reportage Tom.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  14. #13
    heslie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.415
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Horch
    Misschien zou je je verzamelde werk eens moeten uitgeven
    Dat heet werkplaatshandboek...
    Al is het bijna niet mogelijk om tegenwoordig nog een werkplaatshandboek aan te komen dat nog echt in boekvorm is, tenminste niet voor m'n coupe.

    Maarre, is nogal een heel karwei om even een buitensoiegel te vervangen, maar gelukkig stond je wel mooi binnen
    Ik heb een bloedhekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me.

  15. #14

    Standaard

    Ik heb ooit een setje electrische spiegels gezet op een B3 met handbediende spiegels, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit de bovenbouw los of zelfs eraf gehad heb.

    Volgens mij moet het met wat frutten ook mogelijk zijn om de bedieningsorganen er tussendoor te krijgen zonder de hele zooi eraf te schroeven...
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  16. #15
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Volgens de monteurs niet, en die houden niet van onnodig werk... ik wilde het ook niet doen en heb nog even zitten frutten. Ik kreeg het niet voor elkaar.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  17. #16
    nb_coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    3.061
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    nadat jij een opmerking geplaatst hebt over verwarmd spiegelglas viel bij mij het kwartje pas

    ik stoor mij er sinds kort aan ( sinds de spiegels bevriezen ) dat als ik de achterruitverwarming inschakel ALLEEN de linker spiegel ontdooit (lees: verwarmd word) de rechter niet,nu was ik meteen al weer aan het denken aan een sluiting of iets dergelijks....

    na dit topic goed te hebben gelezen ga ik eens informeren wat dat verwarmde spiegelglas kost

    nu is mijn vraag,stel ik koop dat verwarmde spiegelglas kan dit dan zonder problemen gemonteerd worden of komt daar nogmeer bij kijken? Ik heb namelijk het idee dat er een ander glaasje gemonteerd is op mijn spiegel nu...maar als ik die weer vervang door het orginele spiegelglas...dat het dan weer verwarmt word

    klopt dit ?
    Audi A6 Avant 2.6 C4 1998

  18. #17
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Als men het verwarmde spiegelglas vervangen heeft door een normaal glas kan het niet anders zo zijn dat als je er weer een verwarmd exemplaar in zet (en de stekkers aansluit) deze inderdaad weer warm wordt.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Vooropgesteld dat er geen draadbreuk in zit.

    Overigens: als je elektrisch bediende spiegels wilt vervangen (en dan bedoel ik het hele huis, niet alleen het glas) dan hoeft de bovenbouw niet van het portier af. De aansluitingen voor de elektrische spiegels kunnen makkelijk door het paneel gevoerd worden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #19
    nb_coupe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    3.061
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    ik heb mijn 88-er deurpanelen vervangen door 90-er deurpanelen,deze waren afkomstig uit mijn vorige coupe en waren in een betere staat als de panelen die in de pas gekochte coupe zaten...hele interieur uiteindelijk omgegooit,maargoed...deurpanelen,ik heb ze dus eraf gehad......maar ik ben geen bovenbouw of iets dergelijks tegenkomen...

    toen ik het deurpaneel verwijderde van de deur keek ik gewoon tegen het raammechanisme aan....verder was er NIX meer wat eraf moest om de nieuwe panelen te monteren....

    bovendien neem ik aan dat alles er nog zit zoals het hoort te zitten...dus hoef ik volgens mij alleen maar het glaasje te vervangen en klaar is nick.....toch?

    en uiteraard de juiste stekkertjes weer in te steken :oops:
    Audi A6 Avant 2.6 C4 1998

  21. #20
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Coupeetje
    toen ik het deurpaneel verwijderde van de deur keek ik gewoon tegen het raammechanisme aan....verder was er NIX meer wat eraf moest om de nieuwe panelen te monteren....
    Dat komt omdat de bovenbouw bestaat uit het raammechanisme en de stalen rand om het raam. Die er bij de Coupé en de Cabriolet dus niet omheen zit...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •