Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Verwarmde buitenspiegels inbouwen audi a3 8L

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Leeftijd
    33
    Posts
    83
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Verwarmde buitenspiegels inbouwen audi a3 8L

    Op de foto's is de hele middenconsole uitgebouwd, dit is zeker niet nodig voor deze klus. Ik heb tegelijkertijd een nieuw dashboard en middenconsole ingebouwd vandaar dat alles is uitgebouwd.

    In deze howto wordt er beschreven hoe verwarmde buitenspiegels kunnen worden ingebouwd in een Audi a3 8L. De spiegels worden verwarmd zodra je de knop van de achterruitverwarming in drukt. Dit in tegenstelling tot wat Audi zelf had bedacht, volgens de schema's worden de spiegels verwarmd zodra je het contact aan zet, de spiegels worden dus constant verwarmd.

    Elke spiegel gebruikt ongveer 15W.
    Ik ben er ongeveer 2 uur mee bezig geweest.

    Benodigdheden:

    Het volgende is het er benodigd om dit in te bouwen:

    Spiegelglas links (4B0857535B) 12,51
    Spiegelsglas rechts (4B1857536C) 11,51
    Relais 12v 30A -
    5 meter 1,5mm2 kabel -
    ~5 kabelverbinders (blauw) -
    Aantal geïsoleerde platte stekkers -
    Aantal geïsoleerde platte stekkerverbinders -

    Waar er een "-" staat weet ik de prijs niet van, dit had ik al liggen. De spiegels heb in bij winparts besteld, deze prijs heb ik er dan ook neer gezet. Bij de dealer kosten ze uiteraard meer.

    Aan gereedschappen zijn er geen bijzondere zaken nodig.

    - Kniptang
    - Schroevendraaiers
    - krimptang
    - Multimeter

    Stap 1:

    Om te beginnen heb ik 5 kabels gemaakt, van verschillende lengte. Hieronder staat een schema met de kleuren van de kabels en waar deze voor dienen.
    De Groene kabel heb ik aangesloten op de Oranje kabel met een kabelverbinder. De overige 4 kabels heb ik alleen aan 1 uiteinde voorzien van een platte stekker.

    Rood Gaat naar de zekeringkast
    Zwart Massa
    Geel Gaat naar stekker achteruitverwarming
    Groen Spiegel links (A-stijl)
    Oranje Spiegel rechts (A-stijl)

    Nu het relais voorzien is van de kabels gaan we de spiegels die nu op de auto gemonteerd zitten eraf halen. Dit gaat het eenvoudigst door de spiegel helemaal naar binnen te verstellen, hierna kun je de spiegel naar voren trekken. De spiegels zitten geklikt dus met enig beleid komen deze er een geheel uit.

    Hierna zie je als het goed is 2 (rode) stekkers in de spiegel zitten, deze gebruiken we later om de nieuwe spiegels op aan te sluiten.

    Stap 2:
    We hebben nu de spiegels eruit en relais van kabels voorzien. Nu gaan we het relais plaatsen in de auto. Ik heb hiervoor als plaats gekozen om het relais achter het dashboardkastje te plaatsen. Het dashboard kastje zit vast met 8 Torx schroeven, en een stekker voor de verlichting, om bij deze schroeven te komen dien je aan de rechterkant de afdekplaat eraf te klikken.
    Als je deze schroeven en stekker los hebt gemaakt, kun je het kastje er zo uit nemen. Leg deze zo lang op de achterbank neer. Nu het zie je aan de rechterkant een gedeelte plaatstaal zitten, in de bovenhoek hiervan zit een gat, met een tie wrap kun je het relais zo vastzetten tegen de plaat aan.

    Nu moet je aan de zwarte kabel een oogje maken (vastzetten met de krimptang). Aan de linkerkant waar normaal het kastje zit, zit een massapunt. Sluit de zwarte kabel hierop aan.


    Stap 3:
    In deze stap gaan we de gele kabel aansluiten op de stekker van de achterruitverwarming. Om te beginnen moet de schakelaar van de achterruitverwarming worden uitgebouwd, ik heb dit gedaan door aan de achterkant van de schakelaar te duwen, hierdoor kwam de schakelaar er vrij snel uit.
    Nu trek je de hele kabel door het gat waar de schakelaar zat heen. Pak nu een kabelverbinder en verbind de dikke witte kabel (rechter kabel) met de gele kabel die naar het relais loopt. (zie afbeelding)


    Stap 4:
    Nu de gele kabel is aangesloten gaan we in deze stap de rode kabel aansluiten op zekering 1. Om te beginnen moet de bekleding onder het stuur worden verwijderd, deze zit vast met 4 Torx schroeven, bovenaan aan weerskanten van het stuur zit deze geklemt. Trek nu de rode en alvast de groene kabel achter de middenconsole langs naar de zekeringkast.
    Nu moeten we even de zekeringkast zelf eruit klikken, deze zit vast met 2 torx schroeven. Daarna kun je hem er zo uit klikken, open hierna de achterkant van de zekeringkast.

    Sluit de rode kabel met een kabelverbinder aan op de kabel die de geschakelde plus leverd, dit was in mijn geval de buitenste dikkere kabel. Klik hierna de achterkant weer dicht en plaats de zekeringkast voorlopig even terug in de houder. Nu hebben we een geschakelde plus, massa en een stroom van de schakelaar. De groene kabel komt in de volgende stap.

    Stap 5:
    Het enige wat we nu nog moeten doen zijn de kabels naar de spiegels aansluiten. Eerst beginnen we met de groene kabel, deze moet aansloten worden op de bestuurderskant. Eerst moet de bekleding van de A-stijl los worden gemaakt, hiervoor moet je de hendel die de motorkap opend demonteren, daarna de enige schroef die het paneeltje nog vast houdt losschroeven.
    Nu zie je 4 stekkers in de A-stijl zitten. We hebben de blauwe hiervan nodig. Nu zijn er 2 mogelijkheden:

    • Het is mogelijk om de groene kabel op de achterkant van deze stekker aan te sluiten aangezien de voorkant al bedraad is. Deze optie heb ik nog gekozen en ga ik ook niet verder op in.
    • Aangezien de label reeds op pin 6 is aangesloten en deze op de achterkant nergens heen gaat, deze met een kabelverbinder verbinden.
    Er loopt een zwarte kabel naar pin 6 toe vanaf de spiegels. Met een kabelverbinder verbinden we de groene kabel met de kabel die op pin 6 zit aangesloten. Ditzelfde moet worden herhaald voor de passagierszijde, alleen verbind nu de oranje kabel met de kabel die die op pin 6 bij de passagierszijde zit.

    Testen:
    Nu nog even alles testen voordat alles weer wordt dichtbebouwd. Zet nu het contact aan, druk de schakelaar van de achteruitverwarming in en meet of je bij beide spiegel ~12v meet met de multimeter. Wanneer dit het geval is kun je de nieuwe spiegels plaatsen en alles weer inbouwen.

    Problemen:
    • Aan de passagierszijde meette ik bij lopende motor een vreemd voltage, aan de bestuurderszijde was alles in orde. Na 2 minuten zoeken kwam dit door een slechte massa in de deur. Na deze even opgestuurd te hebben meette ik ook bij de passagierszijde ~12v.

    Veel succes!

    Mochten er vragen, opmerkingen etc zijn hoor ik het graag! Mocht er behoefte zijn aan elektrische schema's uit ELSA dan wil ik die ook plaatsen als dat toegestaan is.

    Laatst gewijzigd door Exilebear; 31-03-12 om 15:05.

  2. #2
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Verwarmde buitenspiegels inbouwen audi a3 8L

    Leuke klus!
    In de spiegels zit als het goed is trouwens een thermostaat. Daarom krijgen (bv bij een A4 B5) de spiegels een geschakelde plus. Wanneer de temperatuur boven de ~10grd komt gaat de thermostaat uit, en de spiegel wordt dan niet onnodig verwarmd.
    Nu ben je dus eigenlijk een extra schakelaar aan het maken, maar de thermostaat blijft in de spiegel zitten. Aanzetten boven de ~10grd zal dus geen nut meer hebben.
    Maw waarom niet direct aan de geschakelde plus?

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Leeftijd
    33
    Posts
    83
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Verwarmde buitenspiegels inbouwen audi a3 8L

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door al_bundy Bekijk Berichten
    Leuke klus!
    In de spiegels zit als het goed is trouwens een thermostaat. Daarom krijgen (bv bij een A4 B5) de spiegels een geschakelde plus. Wanneer de temperatuur boven de ~10grd komt gaat de thermostaat uit, en de spiegel wordt dan niet onnodig verwarmd.
    Nu ben je dus eigenlijk een extra schakelaar aan het maken, maar de thermostaat blijft in de spiegel zitten. Aanzetten boven de ~10grd zal dus geen nut meer hebben.
    Maw waarom niet direct aan de geschakelde plus?
    Dit is omdat deze spiegelglazen dat niet hebben, dat heeft enkel de Facelift, de prefacelift heeft dat niet. De glazen van de facelift passen ook niet op de prepacelist. Anders moet je ook de hele spiegel unit verbouwen. Vandaar dat ik het heb geschakeld via de schakelaar van de achterruitverwarming.

  4. #4
    Ricardo1800t's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    764
    Kudos
    22
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Verwarmde buitenspiegels inbouwen audi a3 8L

    Aantal vraagjes (volgens mij omdat je how-to nog niet klaar is):

    - Waar gaat de witte draad van de schakelaar heen? Als deze rechtstreeks naar de achterruit gaat, waarom knoop je dan niet spiegel links en rechts daar bij? Ik neem aan dat deze een eigen zekering heeft?
    - Waar ga je heen met de massa van het spiegeltje?
    - Heb je zelf draad moeten leggen in de deur of in de slang (ben even de naam kwijt) tussen de deur en de auto?

    Voor de rest mooie how-to! Ga ik zeker gebruiken in de toekomst!
    Audi A3 1.8T 132kW APP 05-2000

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Leeftijd
    33
    Posts
    83
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Verwarmde buitenspiegels inbouwen audi a3 8L

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ricardo1800t Bekijk Berichten
    Aantal vraagjes (volgens mij omdat je how-to nog niet klaar is):

    - Waar gaat de witte draad van de schakelaar heen? Als deze rechtstreeks naar de achterruit gaat, waarom knoop je dan niet spiegel links en rechts daar bij? Ik neem aan dat deze een eigen zekering heeft?
    - Waar ga je heen met de massa van het spiegeltje?
    - Heb je zelf draad moeten leggen in de deur of in de slang (ben even de naam kwijt) tussen de deur en de auto?

    Voor de rest mooie how-to! Ga ik zeker gebruiken in de toekomst!
    Dankjewel .
    De wittedraad loopt naar een relais wat de achterruitverwarming schakeld (als ik het goed heb). Vandaar dat ik daar de 12v vandaan heb gehaald om het relais te schakelen.

    De massa van de spiegel die ligt er al, deze is aangesloten op de massadraad die vanaf het massapunt bij de A-stijl loopt.

    De kabels liggen vanaf de A-stijl al tot in de spiegel, deze heb ik niet hoeven leggen.


  6. #6
    Ricardo1800t's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    764
    Kudos
    22
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Verwarmde buitenspiegels inbouwen audi a3 8L

    Ok duidelijk. Heb je misschien ook een elektrisch schema van het hele verhaaltje? Dat maakt het voor mij als elektroman wat overzichtelijker
    Audi A3 1.8T 132kW APP 05-2000

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •