Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: wiellagers ?

  1. #1
    funs
    Guest

    Standaard wiellagers ?

    Hi,

    Ik heb een audi 100 uit 1987 en die had al een tijdje een vervelend (hoe moet ik het omschrijven in godsnaam) woeshend geluid als ik zo rond de 80 rij. Laatst begon het stuur ineens heftig te vibreren (bijna de berm in) na getopt te zijn en de boel nagekeken te hebben, en uiteraard niks te vinden, doorgereden en er was niks meer aan de hand.
    Zijn mijn voorste wiellagers naar de kl*te ?

    Thnx,

    Funs

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Zo klinkt het wel. Krik 'm eens op en probeer hoeveel speling er in je wiel zit, en luister eens wat je hoort als je 'm een zwieper geeft.

    Niet te lang mee doorrijden, anders kun je straks ook een andere naaf kopen en je hebt er kans op dat je het wiel compleet kwijtraakt tijdens het rijden (heb een keer een auto gezien waar dat gebeurd is, gevaar is niet denkbeeldig). Bovendien slijten je banden harder en ongelijkmatig als je doorrijdt met een versleten lager.

    Tom

  3. #3
    funs
    Guest

    Standaard

    Ah kijk, hoeveel werk is het die dingen voor zelf te vervangen ? Ik heb in de haynes manual gekeken en daar zeggen ze dat je je halve voorwielophanging moet slopen om deze te kunnen vervangen, kan dat ook makkelijker ?

  4. #4

    Standaard

    Over wiellagers gesproken, wanneer merk je dat de achtersten aan vervanging toe zijn. Er zit bij mij nl. wel wat speling in als ik ze wat heen en weer beweeg !

  5. #5

    Standaard

    Voorwiellagers vervangen is inderdaad een hele klus .
    De veerpoot moet er volledig uit , want die moet op de pers
    om er de oude lager uit te halen , en de nieuwe in te persen .
    Ik dacht zo'n vier a vijf ton moet erop .
    En dan heb je ook nog een speciale trekker nodig om de binnenste
    lagerschaal van je naaf te halen .

    Dit alles moet met kennis van zaken gebeuren .
    Een slecht geplaatst wiellager is na zo'n 20.000
    terug naar de haaien .

    Als je de veerpoot eruit hebt , is het ook de moment om
    de stofkappen van de cardans na te kijken en te vervangen
    indien nodig . En de stofkap rond de schokbreker is dan ook redelijk
    goed toegankelijk .

    Achterwiellagers zijn bij de meeste niet Q modellen afstelbaar .
    Als er speling op zit , gewoon de spanmoer een beetje bijdraaien .
    Een beetje vet erbij kan ook nooit kwaad . Wel oplettendat er geen stof in je lagers komt . Stof+vet=schuurpapier .
    De moer handvast draaien , en dan een kwarttoer met de sleutel . NIET meer .
    Na 1000 km terug nakijken .

    Pat


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Er zijn speciale gereedschappen in de handel om wiellagers te verwijderen en installeren zonder de halve voorwielophanging te slopen. Met zo'n klus heb je een dergelijk gereedschap in één keer terugverdiend. Let wel op dat het gereedschap gegarandeerd past op een Audi!
    VAG heeft zo'n gereedschap in de collectie, heb er wel eens een lager mee vervangen. Scheelde niet zoveel tijd maar wel veel irritant sloopwerk.

    Tom

  7. #7

    Standaard

    Tom heb je daar een foto van of link naar ? Van, dat gereedschap .

    Ik heb er binnenkort weer een te doen , en mijn pers is ter ziele
    dus ik moet ofwel naar een lagershop , ofwel iets alternatief kopen .

    Pat

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Helaas, geen foto... maar het is in feite niet meer dan een soort poelietrekker.

    Tom

  10. #9
    funs
    Guest

    Standaard

    Jah, ik heb er een foto van gezien in de haynes manual, het lijkt inderdaad verdacht veel op een poelie trekker, maar dan net anders, jammer want daarvan heb ik er een liggen
    Iig bedankt voor de reacties ed, ik denk dat mijn audi maar naar het grofvuil moet want ik ben niet bereid er nog eens een smak geld aan uit te geven en heb het nou wel een beetje gehad.

  11. #10
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    je gaat zo'n mooie typ44 100 toch niet afschrijven vanwege een lager?

  12. #11

    Standaard

    Lagertje kost maar ±50 euries in de aftermarked zou ik toch nog ff doen,de veerpoot los halen valt best wel mee,dan idd nog even het lager er uit persen(Ik heb de poot heetgestookt en het lager er uitgeslagen)alleen de nieuwe moet je er wel in persen(Bij Audi80 tweedelig)het inwendige (van het lager,de oude)heb ik er gewoon afgeslepen,als je auto verder nog goed is lijkt het mij het wel waard want voor dat geld heb je niet zo gauw een andere.


    Suc6,Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •