Prachtig, en goed gedocumenteerd. Puik werk, en verdraaid handig voor de C5 eigenaren .
Na Bastets mods met veel interresse bekeken te hebben jeukten mijn vingers om ook het middelste knopje van de afstandsbediening van mijn C5 een nuttige functie te geven. In tegenstelling tot Bastet heb ik LIP gasveren in mijn achterklep zitten, die een vervelend lang kopje hebben waardoor er bij een gesloten klep maar 20 mm overblijft voor de ingedrukte veer. We hebben getest of de gasveren van zijn B6 mijn achterklep open kreeg en mijn klep werd bijna gelanceerd. Experiment geslaagd .
De keus was nu:
- nieuwe gasveren met kleinere kopjes monteren zodat er langere stempelveren op passen of
- kortere stempelveren monteren
Aangezien die dingen maar zo een €2,50 ex btw per stuk kosten wilde ik toch maar eerst de kortere veren proberen. Toen kwam de vraag welke veersterkte nodig was. Aangezien de verenzaak een minimum bestelbedrag heeft van 17,50 ex heb ik maar meteen 4 setjes besteld van verschillende sterktes en verschillende lengtes. En dat was maar goed ook, want pas mijn 4e keus bleek de goede verhouding tussen kracht en lengte om de klep zo ver over het dode punt te krijgen dat de gasveer het overnam.
Dit was de R204-407 R203-408 met de volgende eigenschappen:
binnendiameter (A): 10 mm
buitendiameter (H): 20 mm
lengte ontspannen (Lo): 44 mm
lengte gespannen (L1): 33 mm
lengte minimaal (Sh): 27.31 mm
kracht (P1): 522.5 N
kleur: Blauw ISO
Vanmorgen besteld en vanmiddag kreeg ik al een telefoontje dat de bestelling klaar lag (ik wilde het afhalen). Thuis de gasveren losgewipt en toen kwam de uitdaging, hoe krijg je die krengen van kopjes los? De waterpomptang had niet voldoende grip op de gladde as van de gasveer. Dus moest de verfafbrander weer zijn diensten bewijzen. Met 1 minuutje opwarmen draaide die kopjes moeiteloos los.
En weer gemonteerd:
Op de auto zie je er weinig van (deze groene zijn het uiteindelijk niet geworden):
Om geen stuiterende veren te krijgen bij het open doen van de achterklep heb ik wat fietsbinnenband om de as gedraaid en de veren er omheen gedraaid.
En de werking?
PS: De binnendiameter van mijn groene veer is best ruim. 1 stapje kleiner zou ook wel kunnen (8,7 mm).
EDIT: De groene veren met een kracht van 312 N die ik in eerste instantie de beste vond heb ik toch maar omgewisseld voor de blauwe met een kracht van 522 N omdat ze na 2 weken mijn klep niet meer open kregen. Ik heb de tekst boven aangepast.
@bander: voor de B6 (en daarmee ook B7) loopt een heel apart topic, juist voor de limo. Daar werkt het niet zomaar met stempelveertjes.
http://www.audiforum.nl/forum/b6-200...6-limo-15.html
Geweldig! en zonder dure electromotoren, kabelbomen en stuurdozen!
Alleen nog wel manueel dichtdoen, maar daar krijg je bij een gore achterklep geen vieze handen van.
Nou, 1 ding dat je in ieder geval wel gratis krijgt is spierballen. Want de klep lekker nonchalant binnen vastpakken en dichtgooien is er niet meer bij. Ik moet echt een flinke duw aan de buitenkant van de klep geven voor die dichtklapt. Dat is het grote nadeel van deze mechanische oplossing.
Jouw gasdempers zijn halfgaar. De enige echte weerstand komt bij jou op het moment dat de stempelveren ingedrukt worden en dat is een relatief klein stuk. Bij mij is de weerstand van de gasdempers nog wel te overwinnen met het momentum van de klep, maar de stempelveren maken echt goed dicht krijgen van de klep zonder hulp van boven af onmogelijk.
Ik neem aan van wel. Ik ben gewoon gaan rekenen met de afmetingen die op de website van dat verenbedrijf en de ruimte die op mijn as over is. Ze geven daar de minimale lengte van de ingedrukte veer (die overigens bij mij 1 cm korter blijkt dan wat zij opgaven), de lengte van de ontspannen veer en de kracht die de veer kan leveren. Dat zou voldoende moeten zijn. Ik denk overigens dat bij de sedan de klep een stuk lichter is. Maar gooi anders effe zo een foto hier neer van de resterende ruimte op de as van je gasveer met lineaal, zoals mijn eerste foto, dan kunnen we gaan rekenen.
Bij de sedan zit de boel wel echt anders in elkaar. Kijk eens in de originele thread voor de B6 sedan (waar deze mod ook vandaan komt!); daar zie je dat voor de sedan een compleet ander scharnier is geleverd.
Of dit ook op de 4B is geleverd weet ik niet. Volgens mij niet. Mijn ouwe C5 had echter een klep die vrij soepel open ging, dus misschien is een klein veertje al genoeg om 'm te te laten gaan..
Leuke mod en thread! Ga ik zeker bekijken voor mijn C5 Avant. Begrijp ik dus goed dat dit de originele gasdrukveren zijn, waarbij de stempelveren ervoor zorgen dat de klep door het dode punt heen gedrukt worden? Is er ook een filmpje van het sluiten te posten, kijken hoe 'zwaar' dat gaat?
Op de B6, met 9 jaar oude gasdempers.. het gekraak komt doordat de dempers tig keer losgehaald zijn, en er momenteel geen vet meer in de kogelkopjes zit. Komt niet door de veren.
De klep is in mijn geval met één hand te sluiten. Nieuwe dempers zullen véél zwaarer gaan.
Mijn dempers zijn ook 9 jaar oud, maar de klep wil helaas niet meer automatisch openen, ik miet dus nieuwe dempers hebben, iemand een adresje ?
Sent from my iPhone using diesel
S3 8V Limousine Ibis White I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned
Voor de B6: als je van een sterke achterklep houdt, neem gewoon de Febi dempers. Reggy, check even het topic voor de B6, op één van de latere pagina's staat een step-by-step en een onderdelen lijstje + adressen waar je dat kan kopen. Ik denk dat originele OEM B6 dempers ook sterk genoeg zijn, mocht je de extra Nm's van de C5 dempers te veel vinden. Mijn 9 jaar oude dempers doen het vaak wel (vaak ook maar half), maar voelen maar als een kwart van nieuwe C5 dempers. Ik weet 99,9% zeker dat OEM B6 dempers sterk genoeg zullen zijn.
http://www.audiforum.nl/forum/b6-200...ml#post1398994
Veren:
http://www.amatec.nl/webshop/stempelveren/R204-408
Dempers (Febi nemen):
http://www.mijnautoonderdelen.nl/aut...asveer/gasveer
Ok thx, veren zitten al op mijn huidige oem dempers, maar dempers willen niet meer
Sent from my iPhone using diesel
S3 8V Limousine Ibis White I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned