Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 103

Onderwerp: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

  1. #1
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Na Bastets mods met veel interresse bekeken te hebben jeukten mijn vingers om ook het middelste knopje van de afstandsbediening van mijn C5 een nuttige functie te geven. In tegenstelling tot Bastet heb ik LIP gasveren in mijn achterklep zitten, die een vervelend lang kopje hebben waardoor er bij een gesloten klep maar 20 mm overblijft voor de ingedrukte veer. We hebben getest of de gasveren van zijn B6 mijn achterklep open kreeg en mijn klep werd bijna gelanceerd. Experiment geslaagd .




    De keus was nu:
    - nieuwe gasveren met kleinere kopjes monteren zodat er langere stempelveren op passen of
    - kortere stempelveren monteren

    Aangezien die dingen maar zo een €2,50 ex btw per stuk kosten wilde ik toch maar eerst de kortere veren proberen. Toen kwam de vraag welke veersterkte nodig was. Aangezien de verenzaak een minimum bestelbedrag heeft van 17,50 ex heb ik maar meteen 4 setjes besteld van verschillende sterktes en verschillende lengtes. En dat was maar goed ook, want pas mijn 4e keus bleek de goede verhouding tussen kracht en lengte om de klep zo ver over het dode punt te krijgen dat de gasveer het overnam.

    Dit was de R204-407 R203-408 met de volgende eigenschappen:
    binnendiameter (A): 10 mm
    buitendiameter (H): 20 mm
    lengte ontspannen (Lo): 44 mm
    lengte gespannen (L1): 33 mm
    lengte minimaal (Sh): 27.31 mm
    kracht (P1): 522.5 N
    kleur: Blauw ISO

    Vanmorgen besteld en vanmiddag kreeg ik al een telefoontje dat de bestelling klaar lag (ik wilde het afhalen). Thuis de gasveren losgewipt en toen kwam de uitdaging, hoe krijg je die krengen van kopjes los? De waterpomptang had niet voldoende grip op de gladde as van de gasveer. Dus moest de verfafbrander weer zijn diensten bewijzen. Met 1 minuutje opwarmen draaide die kopjes moeiteloos los.




    En weer gemonteerd:


    Op de auto zie je er weinig van (deze groene zijn het uiteindelijk niet geworden):




    Om geen stuiterende veren te krijgen bij het open doen van de achterklep heb ik wat fietsbinnenband om de as gedraaid en de veren er omheen gedraaid.










    En de werking?





    PS: De binnendiameter van mijn groene veer is best ruim. 1 stapje kleiner zou ook wel kunnen (8,7 mm).

    EDIT: De groene veren met een kracht van 312 N die ik in eerste instantie de beste vond heb ik toch maar omgewisseld voor de blauwe met een kracht van 522 N omdat ze na 2 weken mijn klep niet meer open kregen. Ik heb de tekst boven aangepast.
    Laatst gewijzigd door atjong; 02-07-13 om 07:22. Reden: Groene R203-408 vervangen door blauwe R204-408
    90 km/h-astronaut

  2. #2

    Standaard Re: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Prachtig, en goed gedocumenteerd. Puik werk, en verdraaid handig voor de C5 eigenaren .
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3

    Standaard Re: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Creatief met kurk, o nee veren....
    mooi gemaakt
    3 keer links is ook rechts

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2012
    Leeftijd
    48
    Posts
    31
    Kudos
    0

    Standaard Re: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Hey Atjong ziet er goed uit. Ik wil je topic niet kapen maar ik zou graag hetzelfde willen voor mijn B7 limousine , weet jij of heb jij gegevens voor welke veren ik het beste voor mijn auto zou kunnen bestellen.

    alvast bedankt.

  5. #5

    Standaard Re: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    @bander: voor de B6 (en daarmee ook B7) loopt een heel apart topic, juist voor de limo. Daar werkt het niet zomaar met stempelveertjes.
    http://www.audiforum.nl/forum/b6-200...6-limo-15.html
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard Re: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Geweldig! en zonder dure electromotoren, kabelbomen en stuurdozen!

    Alleen nog wel manueel dichtdoen, maar daar krijg je bij een gore achterklep geen vieze handen van.
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  7. #7
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Hebbe hebbe hebbe, Hier was ik lang naar op zoek. Ik wil dit ook hebben.. kan je me helpen??
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  8. Ad
  9. #8
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rolf Bekijk Berichten
    Alleen nog wel manueel dichtdoen, maar daar krijg je bij een gore achterklep geen vieze handen van.
    Nou, 1 ding dat je in ieder geval wel gratis krijgt is spierballen. Want de klep lekker nonchalant binnen vastpakken en dichtgooien is er niet meer bij. Ik moet echt een flinke duw aan de buitenkant van de klep geven voor die dichtklapt. Dat is het grote nadeel van deze mechanische oplossing.
    90 km/h-astronaut

  10. #9

    Standaard Re: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Komt voor 90% door de gasdempers hoor, dat laatste stukje gaat wel wat zwaarder, maar niet extreem veel (bij mij dan).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  11. #10
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Jouw gasdempers zijn halfgaar. De enige echte weerstand komt bij jou op het moment dat de stempelveren ingedrukt worden en dat is een relatief klein stuk. Bij mij is de weerstand van de gasdempers nog wel te overwinnen met het momentum van de klep, maar de stempelveren maken echt goed dicht krijgen van de klep zonder hulp van boven af onmogelijk.
    90 km/h-astronaut

  12. #11
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Helemaal leuk, top gedaan!! Zou dit een sedan ook kunnen, enig id welke veren er voor nodig zijn?
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  13. #12
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SparkysA6 Bekijk Berichten
    Helemaal leuk, top gedaan!! Zou dit een sedan ook kunnen, enig id welke veren er voor nodig zijn?
    Ik neem aan van wel. Ik ben gewoon gaan rekenen met de afmetingen die op de website van dat verenbedrijf en de ruimte die op mijn as over is. Ze geven daar de minimale lengte van de ingedrukte veer (die overigens bij mij 1 cm korter blijkt dan wat zij opgaven), de lengte van de ontspannen veer en de kracht die de veer kan leveren. Dat zou voldoende moeten zijn. Ik denk overigens dat bij de sedan de klep een stuk lichter is. Maar gooi anders effe zo een foto hier neer van de resterende ruimte op de as van je gasveer met lineaal, zoals mijn eerste foto, dan kunnen we gaan rekenen.
    90 km/h-astronaut

  14. #13

    Standaard Re: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Bij de sedan zit de boel wel echt anders in elkaar. Kijk eens in de originele thread voor de B6 sedan (waar deze mod ook vandaan komt!); daar zie je dat voor de sedan een compleet ander scharnier is geleverd.

    Of dit ook op de 4B is geleverd weet ik niet. Volgens mij niet. Mijn ouwe C5 had echter een klep die vrij soepel open ging, dus misschien is een klein veertje al genoeg om 'm te te laten gaan..
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  15. #14
    mishendr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Leuke mod en thread! Ga ik zeker bekijken voor mijn C5 Avant. Begrijp ik dus goed dat dit de originele gasdrukveren zijn, waarbij de stempelveren ervoor zorgen dat de klep door het dode punt heen gedrukt worden? Is er ook een filmpje van het sluiten te posten, kijken hoe 'zwaar' dat gaat?
    Audi A6 Avant 2.8FSI V6 Quattro 162kW Pro Line

  16. #15

    Standaard Re: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mishendr Bekijk Berichten
    Leuke mod en thread! Ga ik zeker bekijken voor mijn C5 Avant. Begrijp ik dus goed dat dit de originele gasdrukveren zijn, waarbij de stempelveren ervoor zorgen dat de klep door het dode punt heen gedrukt worden? Is er ook een filmpje van het sluiten te posten, kijken hoe 'zwaar' dat gaat?
    Op de B6, met 9 jaar oude gasdempers.. het gekraak komt doordat de dempers tig keer losgehaald zijn, en er momenteel geen vet meer in de kogelkopjes zit. Komt niet door de veren.

    De klep is in mijn geval met één hand te sluiten. Nieuwe dempers zullen véél zwaarer gaan.

    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  17. #16
    mishendr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Thanks. Dus hier zijn oude gasveren dus eigenlijk wel handig... Betekent dat overigens niet dat de stempelveren voor een nieuwe gasveer wat lichter kunnen zijn? En v.v.?
    Laatst gewijzigd door mishendr; 27-06-13 om 12:33.
    Audi A6 Avant 2.8FSI V6 Quattro 162kW Pro Line

  18. #17
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Mijn dempers zijn ook 9 jaar oud, maar de klep wil helaas niet meer automatisch openen, ik miet dus nieuwe dempers hebben, iemand een adresje ?


    Sent from my iPhone using diesel
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  19. #18

    Standaard Re: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Voor de B6: als je van een sterke achterklep houdt, neem gewoon de Febi dempers. Reggy, check even het topic voor de B6, op één van de latere pagina's staat een step-by-step en een onderdelen lijstje + adressen waar je dat kan kopen. Ik denk dat originele OEM B6 dempers ook sterk genoeg zijn, mocht je de extra Nm's van de C5 dempers te veel vinden. Mijn 9 jaar oude dempers doen het vaak wel (vaak ook maar half), maar voelen maar als een kwart van nieuwe C5 dempers. Ik weet 99,9% zeker dat OEM B6 dempers sterk genoeg zullen zijn.

    http://www.audiforum.nl/forum/b6-200...ml#post1398994

    Veren:
    http://www.amatec.nl/webshop/stempelveren/R204-408

    Dempers (Febi nemen):
    http://www.mijnautoonderdelen.nl/aut...asveer/gasveer
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  20. #19
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Ok thx, veren zitten al op mijn huidige oem dempers, maar dempers willen niet meer


    Sent from my iPhone using diesel
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  21. #20

    Standaard Re: How-to: Zelf openende achterklep met stempelveren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mishendr Bekijk Berichten
    Thanks. Dus hier zijn oude gasveren dus eigenlijk wel handig... Betekent dat overigens niet dat de stempelveren voor een nieuwe gasveer wat lichter kunnen zijn? En v.v.?
    Een klein beetje misschien. Je kan wat experimenteren. Het gaat er echter om dat de klep voorbij een dood punt komt, waarna de dempers kunnen werken; niet zozeer dat de dempers te slap zijn om de klep open te duwen.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •