Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: How to: stukken ontroesten dmv electrolyse

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    41
    Posts
    121
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard How to: stukken ontroesten dmv electrolyse

    Daar ik van mijn classic Audi een top wagen wil maken én hier zoveel mogelijk zelf aan wil doen was deze toepassing echt handig, maar ook wou ik met mijn teststuk nagaan welke anti-roestbehandeling het meest aangewezen is.


    Sommige onder jullie zijn mss al bekend met electrolyse en daar ik graag het onderdeel how to zie opleven wil ik ook een bijdrage leveren


    definitie: Elektrolyse is een chemische reactie waarbij onder invloed van een elektrische stroom samengestelde stoffen worden ontleed tot enkelvoudige stoffen en/of andere samengestelde stoffen.
    ofwel: roeste stukken in een zoutoplossing onder stroom zetten en na een paar uur (afhankelijk van de grootte van het stuk) is al het roest losgekomen.


    Benodigdheden:
    - plastic container
    - elektrische draden
    - batterij oplader
    - betonijzer
    - bicarbonaat
    - boormachine


    Het maken van je opstelling kan je hier terugvinden, simpel en duidelijke video:
    http://www.youtube.com/watch?v=54ADeB6V1rQ
    Belangrijke punten als de opstelling klaar is:
    - opstelling moet geplaatst zijn in een goed geventileerde ruimte, lees: gevaarlijke stoffen én ontploffingsgevaar door het vrijkomende waterstof
    - bicarbonaat: één lepel per 3 liter
    - je werkstuk negatief laden en het betonijzer positief laden (keer je dit om dan reinig je het betonijzer en dat is niet de bedoeling)
    - verwerkingstijd: 2 uur voor kleine stukken
    - na afloop moet het stuk nogmaals bewerkt worden met een staalborstel




    1. loszitten vuil weghalen
    Alhier mijn teststuk; het schild dat achter de remschijf zit. Om het proces zo vlot mogelijk te laten verlopen is het uiteraard aangewezen om al het loszittend vuil weg te halen van het stuk met een staalborstel











    2. Stuk hangen in de tank (negatieve ladinge) en ervoor zorgen dat het geen contact maakt met het betonijzer (positieve lading). Zodra je de batterijlader activeert zal je luchtbellen zien verschijnen op je stuk.
    Remember; goed geventileerde ruimte en geen sigaretje opsteken!






    Na een uurtje komt al veel vuil los





    Na nog een uurtje zal het nog smeriger zijn en zal je naast de bruine kleur ook een blauw violet kleur zien. En zoals aangegeven in de video op een bepaald moment is de chemische reactie uitgewerkt (geen bellen meer) en dan is je stuk klaar.





    3. Stuk opkuisen met een staalborstel






    4. Anti-roest behandeling
    Deze stap is voor mij begonnen met een roestomvormer, Fertan (www.rustbuster.nl) maar je kan hier ook meteen overgaan op de spuitbussen die ik erna gebruikt heb: epoxy primer of verzinkingsspray


    >> Fertan werkwijze:
    - Schoonmaken met water / evt met een sopje
    - Fertan erop
    - na 1 uur natsproeien met water
    - Minimaal 48 uur wachten (mag zelfs tot 6 maanden wachten!)
    - Met een sponsje en sopje het losse zwarte poeder verwijderen en laten drogen






    Komen we uit op dit:






    >> Epoxy primer en verzinkingsspray




    Na twee lagen komen we uit op dit:






    5. Stuk in kleur zetten:






    En nu gaat dit stuk het komende jaar buiten aan de waslijn hangen, om de vier weken zal ik dan wat foto's posten met het verloop.















  2. #2
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.938
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: How to: stukken ontroesten dmv electrolyse

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McLarenboy Bekijk Berichten
    Remember; goed geventileerde ruimte en geen sigaretje opsteken!

    Na nog een uurtje zal het nog smeriger zijn en zal je naast de bruine kleur ook een blauw violet kleur zien. En zoals aangegeven in de video op een bepaald moment is de chemische reactie uitgewerkt (geen bellen meer) en dan is je stuk klaar.
    Gaaf!!!!!!!!!

    Maar euhhhh @McLarenboy..................Is een mondkapje misschien niet verstandig bij dit procces
    Aangezien het om een chemische reactie gaat lijkt het me niet erg gezond om die rommel in te ademen
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    41
    Posts
    121
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: How to: stukken ontroesten dmv electrolyse

    Als je een goeie ventilatie hebt is dat al voldoende, mondkapje is aangewezen als je de hele tijd erbij gaat blijven maar daar heeft niemand de tijd voor denk ik

  4. #4
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.938
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: How to: stukken ontroesten dmv electrolyse

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McLarenboy Bekijk Berichten
    Als je een goeie ventilatie hebt is dat al voldoende, mondkapje is aangewezen als je de hele tijd erbij gaat blijven maar daar heeft niemand de tijd voor denk ik
    Oke......nee echt tijd om te wachten zullen we wel niet hebben
    Maar zo nieuwschierig als we zijn gaan we er natuurlijk wel met ons hoofd er boven hangen om te kijken hoe het loopt
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    41
    Posts
    121
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: How to: stukken ontroesten dmv electrolyse

    Na 45 minuten zie je niets meer door al het vuil. Is altijd een leuke verassing om je stuk eruit te halen, heb al verschillende dingen gedaan en is gewoon top. Hetgeen wat niet losgekomen is prik je zo weg met een schroevendraaier. Dan afwerken met staalborstel en je eindigt met een blinkend stuk.


  6. #6
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.623
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: How to: stukken ontroesten dmv electrolyse

    mooie beschrijving van een goede methode !

    Leuk hoor
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •